Mikä saa toiset näyttämään huomattavasti nuoremmilta tai vanhemmilta kuin muut samanikäiset?
Miksi joku 3-kymppinen näyttää 5-kymppiseltä ja taas joku 5-kymppinen menee kolmevitosesta? Mikä on se, joka saa näyttämään paljon todellista vanhemmalta tai nuoremmalta?
Usein näkee etenkin naisia, joista ei millään uskoisi, että tuo on oikeasti vasta 3- tai 4-kymppinen kun hän näyttää eläkeikää lähestyvältä. Ja sitten on niitä, jotka ovat 4- tai 5-kymppisiä, mutta iästä voi ulkoisen olemuksen perusteella vähentää ainakin 10 vuotta.
Toki ylipaino on selkeästi "vanhentava" asia ja hoikkuus/timmiys nuorentaa, mutta ei paino selitä koko ilmiötä kun niitä nuorekkaita on myös ylipainoisissa tai vanhanoloisia hoikissa.
Kommentit (167)
Tupakanpoltto vanhentaa ihoa ja ruttuja tulee. Jos haluaa säilyä hyvin, suosittelen lihasvoimatreeniä. Pelkkä pitkänmatkanjuoksu tai vastaava pitkäkestoinen treeni näyttää jopa vanhentavan ihoa. Eli rautaa tankoon tai muuta lihasvoimaa kehittävää lyhytkestoisita treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tehneet ulkonäöstään vankilan itelleen. Tosi tyhmää
Juuri näin. Pahimmillaan koko elämä menee siihen, että panikoi siitä, onko riittävän hyvännäköinen ja ilkeilee toisille naisille heidän ulkonäöstään. Toisaalta sitten itketään, kun ei oteta vakavasti. Really? Miksiköhän ei?
Geenit,joillain vaikuttaa elintavat enemmän tai vähemmän
Geenit vaikuttavat ihan suoraan. On sukuja, joissa on 90-vuotiaita, mutta näyttävät noin 65-70-vuotiailta. Siihen miten nuorekkaan/nuoren näköinen on ei voi juuri vaikuttaa, koska geenit vaikuttavat. Mutta se toisenlainen nuorekkuuden tunne syntyy ulkoisista jutuista, vaatteista, tyylistä sekä etenkin aivotoiminnasta! Aivojen toiminta on ehkä kaikkein tärkeintä, jos haluaa olla nuorekas. Ts. seuraa aikaansa aktiivisesti, harrastaa, treenaa aivojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 39 ja minua luullaan säännönmukaisesti 20-28-vuotiaaksi.
En ole koskaan harrastanut urheilua, mutta ryhtini on kuitenkin hyvä. En toisaalta ole ylipainoinenkaan. En ole erityisen kaunis mutta en rumakaan. Luulen, että suurin vaikutus on tyylitajulla. Pukeudun ja meikkaan tavalla joka saa minut näyttämään raikkaalta. Kartan kaikkia ylilyöntejä, siis tyylini ei ole teinimäinen, mutta kartan myös kliseitä ja liian turvallista, jo nähtyä pukeutumista (esim. klassinen suomenruotalaistyyli).
Lisäksi minulla on rasvoittuva ihotyyppi ja sen seurauksena ei ryppyjä, mutta toisaalta välillä kärsin aknekohtauksista.. Varmaan nuo parikymppiseksi veikkaamiset ovat johtuneet siitä että minulla on ollut finni poskessa! :D En minä sentään niin nuorelta oikeasti kuitenkaan näytä.
Juu, ei se finni poskessa nelikymppistä kaksikymppiseksi muuta. Ja kannattaa muistaa etyäbijmiswt veikkaavat aina toisten ihmisten iän arvaamisessa aina huomattavasti alemmaksi kuin oikeasti ajattelevat oikeasti. Osaksi siksi , että haluavat toiselle tulevan hyvän mielen ja osaksi siksi, että haluavat imarrella. Onhan se tietysti hauskaa kuvitella näyttävänsä kymmeniä vuosia nuoremmalta.
Mullakin on erittäin nuorekkaita tuttuja, jotka pukeutuvat nuorekkaasti, ovat kauniita jne mutta kyllä sen iän vaan näkee vaikkei olisi ryppyjäkään. Sellainen tietty hehkeys vaan häviää siinä kahdenvälisen jälkeen. Katsokaa vaikka kaunista ylioppilasneitoa, ei sellaiseen hehkeyteem pääse enää vanhemmalla iällä millään meikillä yms poppakonsteilla.
No kuule, kyllä sitä aina ennemmin on hoikka, timmi, salilla treenattu 3-kymppinen kuin yo-vuoden aikainen pullero. Ja tällaisia esimerkkejä riittää; kaikki eivät suinkaan ole kauneimmillaan parikymppisenä, joillakin on huono iho, jotkut ovat tukevia tai jopa lihavia, joillakin on taikinamaiset piirteet vaikka olisivat hoikkiakin jne.
Kaunis, raikas, hoikka nuoruuden hehkua täynnä oleva neito on aivan eri planeetalla verrattuna johonkin salilla hampaat irvessä raatavaan kolemkymppiseen. Älä nyt edes viitsi verrata heitä:))
Ja vaikka ei olisi niin hiukkaakaan niin taatusti nuoremman näköinen kuin joku kolmekymppinen salielli.
Entä jos tuon kirjoittaja tarkoitti itseään? Jos hän oli ylioppilasaikanaan ruma pullero ja kolmekymppisenä kaunis, hoikka ja salitimmi, niin silloin hän oli eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka parikymppisiä kehut.
Ei ikä sinänsä edes tee ketään kauniiksi tai rumaksi. Ei se niin mene, että jokainen 2-kymppinen on kaunis koska on 2-kymppinen ja jokainen 5-kymppinen on ruma koska on 5-kymppinen. Samalla tavalla siellä 2-kymppisissä on lihavia persjalkaisia pottunokkia kuin 5-kymppisissäkin ja 5-kymppisissä hoikkia kaunispiirteisiä kuin 2-kymppisissäkin. Toki jos pitää lihavaa persjalkaista pottunokkaa kauniina niin siihen ei voi mitään sanoa, kauneus kun riippuu katsojasta. Mutta se nyt on ihan diipadaapaa, että jokainen tietynikäinen on kaunis tai ruma koska tietynikäinen. Kyllä kauneus/rumuus riippuu vain ja ainoastaan ulkonäöstä, ei iästä.
Eikö tässä ollut puhe kuka näyttää nuorelta? Kaksikymppinen pottunokka näyttää taatusti nuoremmalta kuin nelikymppinen kaunis? Kun se nuoruus on nuoruutta aidosti ja vanhempana ihminen voi olla enää nuorekkaan näköinen. Ja yleensä ne kaksikymppiset pottunokatkin ovat ihan söpöjä siinä nuoruudessaan mitä ei voi vanhempana jäljitellä.
Lainauksissa, joita tähän toit, puhutaan kauneudesta. Ja fakta on se, että kauneus on kauneutta, ei ikää. Jos ei ole kaunis, ei ole kaunis vaikka kuinka olisi kaksikymppinen. Jos on kaunis, on kaunis vaikka olisi viisikymppinen. Kaksikymppinen pottunokka näyttää nuoremmalta kuin nelikymppinen kaunis, mutta silti sillä kaksikymppisellä on pottunokka ja nelikymppinen on kaunis. Kauniiksi ei tulla olemalla nuori tai rumaksi vanhenemalla. Jokainen nuori ei ole kaunis eikä jokainen ikääntynyt ruma. Kasvonpiirteet ja vartalo ovat kauniit, tavalliset tai epäviehättävät iästä riippumatta. Mutta siitä ei ollut kyse vaan samanikäisten ihmisten iän ja ulkonäön epäsuhdasta.
Outoa, että kun kertoo et itseä luullaan nuoreksi, joidenkin on pakko muistuttaa et ei kolmekymppisellä ole enää "nuoruuden hehkeyttä". Mikä idea tässä on että nuoruus= hehkeys? Ei kaikki 20 veet ole hehkeitä, ei se että mua luullaan säännöllisesti nuoremmaksi ( oon 33 ja paperit on kysytty viimeks pari viikkoa sitten, kysyjä oli vielä nainen) tarkoita, et olen automaattisesti kaunotar, tyylikäs tai hehkeä. En ole, vaan ihan basic. Mulla on vain tiettyjen fyysisten ominaisuuksien vuoksi nuori olemus.
Hyvä ravinto, liikunta, tupakoimattomuus, päihteettömyys ja LEPO pitää nuorena. Lisäksi stressin välttely auttaa myös. Ja tietenkin sitten vielä geenit.
Nopeimmin naama tuntuu menevän ruttuun niiltä jotka harrastaa baila-baila-elämäntyyliä.
Minua luullaan usein nuoremmaksi kuin olen. Uskon että se johtuu siitä, että olen vähän "keskeneräisen" näköinen. Olen lyhyt (160 cm), normaalipainoinen ja S-kokoinen, pienirintainen, isoposkinen. Kasvojeni muoto on pyöreä, silmän iirikset tummareunuksiset ja piirteet/ilmeet mielestäni lapsekkaalla tavalla nätit, eivät mitenkään seksikkäät tai "hyvännäköiset". Olen vaalea ja kalpea (enkä ole koskaan viihtynyt auringossa).
Transihmisyys nuorentaa jostain syystä, kolmekymppisenä saattaa näyttää ihan teiniltä, miehet varsinkin. Liittynee hormoneihin.
Paino on vähän ristiriitainen juttu. Jos on ihan rasvaton, niin usein näyttää myös vanhemmalta. Tiedän yhden anoreksiaa sairastavan ikäiseni parikymppisen, joka voisi mennä jostain 35-vuotiaasta koska on niin ryppyinen. Toisaalta jotkut hoikat ikäiseni voisivat mennä 15-vuotiaista. On geeneistä, kropan mallista ja laihuuden asteesta kiinni, nuorentaako vai vanhentaako se. Pieni pyöreys kasvoissa suojaa toisaalta ikääntyessä rypyiltä.
Hiustyyli, meikki, vaatteet jne. vaikuttaa myös tositosi paljon. Kun itse katson joitain vanhoja videoita ja kuvia menneiltä ajoilta, niin joissain nuoret näyttää niin paljon vanhemmilta, kuin milta nykyään oletan sen ikäisen näyttävän. Silmä ei vaan ole tottunut siihen tyyliin, kun en ole sitö aikaa elänyt. Esimerkkinä tämäkin hittimittari jakso, jossa esitellään noita raatilaisia kohdasta 1.00 eteenpäin: http://areena.yle.fi/1-2840361?autoplay=true
Olin ihan järkyttyny noiden i'istä (piti muuten tarkistaa, miten sana ikä taipuu :D)
Huumeet ainakin vanhentavat kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 39 ja minua luullaan säännönmukaisesti 20-28-vuotiaaksi.
En ole koskaan harrastanut urheilua, mutta ryhtini on kuitenkin hyvä. En toisaalta ole ylipainoinenkaan. En ole erityisen kaunis mutta en rumakaan. Luulen, että suurin vaikutus on tyylitajulla. Pukeudun ja meikkaan tavalla joka saa minut näyttämään raikkaalta. Kartan kaikkia ylilyöntejä, siis tyylini ei ole teinimäinen, mutta kartan myös kliseitä ja liian turvallista, jo nähtyä pukeutumista (esim. klassinen suomenruotalaistyyli).
Lisäksi minulla on rasvoittuva ihotyyppi ja sen seurauksena ei ryppyjä, mutta toisaalta välillä kärsin aknekohtauksista.. Varmaan nuo parikymppiseksi veikkaamiset ovat johtuneet siitä että minulla on ollut finni poskessa! :D En minä sentään niin nuorelta oikeasti kuitenkaan näytä.
Juu, ei se finni poskessa nelikymppistä kaksikymppiseksi muuta. Ja kannattaa muistaa etyäbijmiswt veikkaavat aina toisten ihmisten iän arvaamisessa aina huomattavasti alemmaksi kuin oikeasti ajattelevat oikeasti. Osaksi siksi , että haluavat toiselle tulevan hyvän mielen ja osaksi siksi, että haluavat imarrella. Onhan se tietysti hauskaa kuvitella näyttävänsä kymmeniä vuosia nuoremmalta.
Mullakin on erittäin nuorekkaita tuttuja, jotka pukeutuvat nuorekkaasti, ovat kauniita jne mutta kyllä sen iän vaan näkee vaikkei olisi ryppyjäkään. Sellainen tietty hehkeys vaan häviää siinä kahdenvälisen jälkeen. Katsokaa vaikka kaunista ylioppilasneitoa, ei sellaiseen hehkeyteem pääse enää vanhemmalla iällä millään meikillä yms poppakonsteilla.
No kuule, kyllä sitä aina ennemmin on hoikka, timmi, salilla treenattu 3-kymppinen kuin yo-vuoden aikainen pullero. Ja tällaisia esimerkkejä riittää; kaikki eivät suinkaan ole kauneimmillaan parikymppisenä, joillakin on huono iho, jotkut ovat tukevia tai jopa lihavia, joillakin on taikinamaiset piirteet vaikka olisivat hoikkiakin jne.
Kaunis, raikas, hoikka nuoruuden hehkua täynnä oleva neito on aivan eri planeetalla verrattuna johonkin salilla hampaat irvessä raatavaan kolemkymppiseen. Älä nyt edes viitsi verrata heitä:))
Ja vaikka ei olisi niin hiukkaakaan niin taatusti nuoremman näköinen kuin joku kolmekymppinen salielli.
Entä jos tuon kirjoittaja tarkoitti itseään? Jos hän oli ylioppilasaikanaan ruma pullero ja kolmekymppisenä kaunis, hoikka ja salitimmi, niin silloin hän oli eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka parikymppisiä kehut.
Ei ikä sinänsä edes tee ketään kauniiksi tai rumaksi. Ei se niin mene, että jokainen 2-kymppinen on kaunis koska on 2-kymppinen ja jokainen 5-kymppinen on ruma koska on 5-kymppinen. Samalla tavalla siellä 2-kymppisissä on lihavia persjalkaisia pottunokkia kuin 5-kymppisissäkin ja 5-kymppisissä hoikkia kaunispiirteisiä kuin 2-kymppisissäkin. Toki jos pitää lihavaa persjalkaista pottunokkaa kauniina niin siihen ei voi mitään sanoa, kauneus kun riippuu katsojasta. Mutta se nyt on ihan diipadaapaa, että jokainen tietynikäinen on kaunis tai ruma koska tietynikäinen. Kyllä kauneus/rumuus riippuu vain ja ainoastaan ulkonäöstä, ei iästä.
Eikö tässä ollut puhe kuka näyttää nuorelta? Kaksikymppinen pottunokka näyttää taatusti nuoremmalta kuin nelikymppinen kaunis? Kun se nuoruus on nuoruutta aidosti ja vanhempana ihminen voi olla enää nuorekkaan näköinen. Ja yleensä ne kaksikymppiset pottunokatkin ovat ihan söpöjä siinä nuoruudessaan mitä ei voi vanhempana jäljitellä.
Lainauksissa, joita tähän toit, puhutaan kauneudesta. Ja fakta on se, että kauneus on kauneutta, ei ikää. Jos ei ole kaunis, ei ole kaunis vaikka kuinka olisi kaksikymppinen. Jos on kaunis, on kaunis vaikka olisi viisikymppinen. Kaksikymppinen pottunokka näyttää nuoremmalta kuin nelikymppinen kaunis, mutta silti sillä kaksikymppisellä on pottunokka ja nelikymppinen on kaunis. Kauniiksi ei tulla olemalla nuori tai rumaksi vanhenemalla. Jokainen nuori ei ole kaunis eikä jokainen ikääntynyt ruma. Kasvonpiirteet ja vartalo ovat kauniit, tavalliset tai epäviehättävät iästä riippumatta. Mutta siitä ei ollut kyse vaan samanikäisten ihmisten iän ja ulkonäön epäsuhdasta.
Tiedän sen kummemmin pohtimatta useammankin 3-4-kymppisen naisen, jotka ovat kauniimpia kuin muutama tietämäni 2-kymppinen. Kun nämä vanhemmat naiset - vaikka ovatkin vanhempia eivätkä näytä 2-kymppisiltä - ovat itsestään huolehtivia, liikuntaa harrastavia, hoikkia, kampaajalla säännöllisesti käyviä, perusviehättävät säännölliset piirteet omaavia ja nämä kaksikymppiset taas plösöjä, suttumeikeissä, itsevärjätyissä hiuksissa kulkevia ja leveänaamaisia, ei kauniimmasta ole epäselvyyttä. On tietenkin myös plösöjä keski-ikäisiä ja kauniita kaksikymppisiä, mutta se kaksikymppisyys ei kuitenkaan ole mikään synonyymi kauneudelle. Kauneus joko on tai ei. Ikään se ei liity.
Vierailija kirjoitti:
Minua luullaan usein nuoremmaksi kuin olen. Uskon että se johtuu siitä, että olen vähän "keskeneräisen" näköinen. Olen lyhyt (160 cm), normaalipainoinen ja S-kokoinen, pienirintainen, isoposkinen. Kasvojeni muoto on pyöreä, silmän iirikset tummareunuksiset ja piirteet/ilmeet mielestäni lapsekkaalla tavalla nätit, eivät mitenkään seksikkäät tai "hyvännäköiset". Olen vaalea ja kalpea (enkä ole koskaan viihtynyt auringossa).
Tämä kuvaa myös mua, paitsi hiukset on keskiruskeat. Meikkaan ihan kevyesti. Elän aika terveellisesti, nukun paljon, ja mulla on outo huumorintaju. Viimeaikoina olen vain ollut tavallista stressaantuneempi ja jotenkin kärttyinen. Nyt sitten löysin alkavat Sibeliusrypyt. Kyllä rentous tekee nuorekkaaksi, tämä äkä taas vanhentaa.
Ilmeily paljastaa aina oikean iän! Nauraessa yli kolmikymppisen silmäkulmiin tulee AINA juonteita. Vastaavaa ei tapahdu parikymppisillä. Kukaan kolmikymppinenkään ei mene parikymppisestä, kun läheltä katsoo. Ihosta huomaa aina iän suurinpiirtein.
Se on sitten eri asia, mitä muut sanovat. Itse ainakin arvaan ihmisen iän aina 5-10 vuotta alemmaksi, mitä oikeasti luulen. Voi sitä naisten iloa ;)
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että kun kertoo et itseä luullaan nuoreksi, joidenkin on pakko muistuttaa et ei kolmekymppisellä ole enää "nuoruuden hehkeyttä". Mikä idea tässä on että nuoruus= hehkeys? Ei kaikki 20 veet ole hehkeitä, ei se että mua luullaan säännöllisesti nuoremmaksi ( oon 33 ja paperit on kysytty viimeks pari viikkoa sitten, kysyjä oli vielä nainen) tarkoita, et olen automaattisesti kaunotar, tyylikäs tai hehkeä. En ole, vaan ihan basic. Mulla on vain tiettyjen fyysisten ominaisuuksien vuoksi nuori olemus.
Se tulee siitä, kun ajatellaan nuoruus = kauneus. Niin nyt sitten tietenkin kuvittelet näyttäväsi 20veeltä :D
On kyllä sellaisen kokoluokan mammoja noissa kaksikymppisissäkin, että hehkeys saati varsamaisuus on kaukana, mutta tokihan 20vee on huippusuperkaunis koska on 20vee, vaikka olisi yhtä leveä kuin pitkäkin, niinhän tässä joku on jankuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeily paljastaa aina oikean iän! Nauraessa yli kolmikymppisen silmäkulmiin tulee AINA juonteita. Vastaavaa ei tapahdu parikymppisillä. Kukaan kolmikymppinenkään ei mene parikymppisestä, kun läheltä katsoo. Ihosta huomaa aina iän suurinpiirtein.
Se on sitten eri asia, mitä muut sanovat. Itse ainakin arvaan ihmisen iän aina 5-10 vuotta alemmaksi, mitä oikeasti luulen. Voi sitä naisten iloa ;)
Mikä parikymppisvimma sulla on?????? Ei kukaan ole puhunut mistään parikymppisistä tai verrannut itseään niihin.
Kuinkakohan monennen kerran tämä sanotaan; tässä ei ollut kyse parikymppisistä, parikymppiseksi luulemisesta tai sellaisen tavoittelusta vaan siitä, että mikä tekee joistakuista ikäistää nuoremman tai vanhemman oloisia. Esim. 40vee luullaan 30v, 30vee luullaan 40vee jne. Ne parikymppiset on usein sellaisia vähän "piirteettömiä" kun naama on vielä taikinainen, sellainen häviää aikuisena ja aikuisten kesken onkin hankalampi erottaa ikää. Aikuisista tässä on kyse.
Hei te kaikki joilta kysytään papereita. Olikos niin, että nykyään pitää lain mukaan kysyä, jos näyttää alle kolmekymppiseltä. Ei siis alle 18-vuotiaalta.
Hiusten värjäys vaikuttaa asiaan. Lisäksi tv-sarjoissa, elokuvissa jne. näyttelijät näyttelevät jopa vuosikymmeniä itseään nuorempia, varsinkin actionsankarit ja naiset. Kolmikymppiset näyttelevät teinejä jne. Tämä saattaa hämätä. Lisäksi moni haluaa imarrellut muita. Tuskin kukaan luulee oikeasti äitiä ja tytärtä sisaruksiksi, vaikka saattaa puolileikillään nuorekkaalle naiselle niin sanoakin. Tyttäret harvoin ovat imarreltuja, vaikka äiti olisikin nuorekas.
Olen 27-vuotias ja minua luullaan aina alaiköiseksi. En tajua miksi. Haluaisin näyttää edes 18-vuotiaalta. Olen toki lyhyt (156cm), mutta ei kai se voi olla ainoa syy.
Samaa mieltä. Kämmenselät ja kaula kyllä paljastaa iän tosi helposti, kämmenselät ovat jo kahdenviidwn jälkeen sellaiset ei- enää - niin nuoren näköiset, samoin kaula. Ihminen vanhenee iän myötä, se on vain tosiasia jota ihminen taistelee kynsin hampain nykypäivänä. Ankanhuulet, botoxit, täyteaineet, hulluna treenaaminen salilla, niissä kaikissa on takana pelko vanhenemisesta joka on kauhein virhe mitä ihminen voi tehdä.