Mikä saa toiset näyttämään huomattavasti nuoremmilta tai vanhemmilta kuin muut samanikäiset?
Miksi joku 3-kymppinen näyttää 5-kymppiseltä ja taas joku 5-kymppinen menee kolmevitosesta? Mikä on se, joka saa näyttämään paljon todellista vanhemmalta tai nuoremmalta?
Usein näkee etenkin naisia, joista ei millään uskoisi, että tuo on oikeasti vasta 3- tai 4-kymppinen kun hän näyttää eläkeikää lähestyvältä. Ja sitten on niitä, jotka ovat 4- tai 5-kymppisiä, mutta iästä voi ulkoisen olemuksen perusteella vähentää ainakin 10 vuotta.
Toki ylipaino on selkeästi "vanhentava" asia ja hoikkuus/timmiys nuorentaa, mutta ei paino selitä koko ilmiötä kun niitä nuorekkaita on myös ylipainoisissa tai vanhanoloisia hoikissa.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ravinto, liikunta, tupakoimattomuus, päihteettömyys ja LEPO pitää nuorena. Lisäksi stressin välttely auttaa myös. Ja tietenkin sitten vielä geenit.
Geenit vaikuttavat varmasti eniten asiaan. Olen nelikymppinen, ylipainoa on sairaalloisen lihavuuden verran ja alkoa & tupakkaa kulunut kiitettävissä määrin. Minua luullaan n. 10 vuotta nuoremmaksi. Paperit kysyttiin viimeksi muutama päivä sitten. Suvussani muutkin naiset ovat lähes järjestään tosi nuorekkaita, vaikka eivät ole kovin paljoa ulkonäköönsä panostavaa sorttia. Kummallisinta tässä nuorekkuudessani on se, että teini-iässä tilanne oli päinvastainen ja minua luultiin ikäistäni vanhemmaksi. Noin kolmenkympin korvilla sitten ikäni arviointi alkoi siirtyä alakanttiin, vaikka mitään radikaalia muutosta ulkonäössä tapahtunut. Saatettiin kuvitella teiniksikin, papereita alettiin kysyä usein ja useampikin henkilö ilmaisi hämmästyksensä kuullessaan minun olevan niin "vanha".
Vierailija kirjoitti:
Hei te kaikki joilta kysytään papereita. Olikos niin, että nykyään pitää lain mukaan kysyä, jos näyttää alle kolmekymppiseltä. Ei siis alle 18-vuotiaalta.
On niin. Mulle on myös esim. lasten kans ulkoillessa tullut hieno ja nyreä eläkeläisrouva ihmettelemään, onko nämä minun omia lapsia vai hoitolapsia, ai on omia, kyllä sitä lapset saadaan nykyään niin nuorina, onko mullakaan ees kahtakymmentä mittarissa. Kyllä mä itse omat ryppyni nään, mut mieti nyt vähän, ei toisia ihmisiä katsota metrin päästä labravaloissa vaan parin metrin päästä noinniinkupyöreesti.
Minua on aina luultu ikäistäni paljon nuoremmaksi. Reilu parikymppisenä minua luultiin usein teini-ikäiseksi ja nyt näin 35 vuotiaana minua luullaan alle 30 vuotiaaksi. Luulen että siro pieni koko ja pyöreät kasvot saavat minut näyttämään ikäistäni nuoremmalta. Oma äitini on myös aina ollut hyvin nuorekas, joten geenierimälläkin onvarmaan jotain tekemistä asian kanssa.
Joskus esimerkiksi uudessa työpaikassa on joskus kiusallistakin kun tajuan että joku luulee minun olevan paljon nuorempi kuin olen. Olen valmistunut ammattiini jo 14 vuotta sitten ja uudessa työpaikassa saatetaan olettaa että olen tyyliin harjoittelija tai juuri valmistunut , jolle pitää kaikki opettaa kädestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten toiset ovat jotenkin ajattoman näköisiä. He ovat nuorena vanhan näköisiä, mutta sitten vanhana nuoremman näköisiä. Hyvänä esimerkkinä oli näyttelijä-ohjaaja Åke Lindeman, joka ikääntyä ulkoisesti 20-80-vuotiaana suunnilleen 35-vuotiaasta 65-vuotiaaksi.
Korjaukset:Lindeman po. Lindman ja ikääntyä po. Ikääntyi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeily paljastaa aina oikean iän! Nauraessa yli kolmikymppisen silmäkulmiin tulee AINA juonteita. Vastaavaa ei tapahdu parikymppisillä. Kukaan kolmikymppinenkään ei mene parikymppisestä, kun läheltä katsoo. Ihosta huomaa aina iän suurinpiirtein.
Eli väitäkö, että jokaikisestä ihmisestä voi tietää ulkonäön perusteella hänen ikänsä, ja joka ikinen ihminen näyttää juuri oman ikäiseltään? Että ei voi olla esim. kahta 4-kymppistä ihmistä, joista toinen näyttäisi vanhemmalta kuin toinen? Kaksi kuusikymppistä on aina täsmälleen yhtä vanhan näköisiä? Koska sitähän se tarkoittaa, jos kukaan ei voi näyttää ikäistään nuoremmalta (luonnollisesti ei varmaan vanhemmaltakaan) ilmeillessään, vaan se ilmeily AINA paljastaa oikean iän?
Minun taikani on rasvainen iho. Jostain syystä rasvainen iho on paksumpi kuin kuiva ja pysyy rypyttömämpänä pitkään. Olen yli 6 -kymppinen ja ihoni on vielä tosi sileä. Olen koko ikäni ollut pikkuisen kertovat pyöreä, mutta sekin on pysynyt vakiona, eli liikaa on ollut 5-7 kiloa. Toisaalta olen pitkä (178 cm) eli paino ei sillä tavalla ole vaikuttanut kroppaani ja kasvoihin. Muutama naururyppy on silmäkulmissa, mutta eräs kosmetologi sanoi aikoinaan, ettei mitään hätää niistä. Naururypyt kertovat hyvästä elämästä. Olisi ikävämpää, jos kyseessä olisivat surun aiheuttamat rypyt. Tämän viisauden olen aina pitänyt mielessäni.
Jep, geenit ja elämäntavat. Kolmekymppisenä alkaa jo näkymään pikkuhiljaa minkälaista elämää on viettänyt.
Sileä ja pienihuokoinen iho näyttää selkeästi nuoremmalta kuin suuri huokoinen ja veltto. Tietyt piirteet myös nuorentavat/vanhentavat. Hieman ylipainoa naamassa saattaa nuorentaa. I
elämä, rankka elämä jättää jäljet ja vakavat sairaudet. Myös laihat näyttävät vanhemmilta kasvoista usein kun olevat. Vähänn pyöreät näyttävät usein nuoremmilta. Paljon lapsia voi myösvanhentaa ja auringon palvonta näkyy naamassa sekä tupakointi.
ympäristö ja geenit.
Paino. Ainakin kaukaa katsottuna ;)
Minä olen 27, mutta tiedän näyttäväni yli 30-vuotiaalta muiden silmissä. Minulla vain jotenkin kasvonpiirteisiin on tullut sellaista roikkumista ja otsa/kulmat varjostaa niin, että jos en muista pitää päätäni todella pystyasennossa, on kasvoissani todella raskaat tummat varjot silmien alla ja poskissa. Ihan kauheaa, kun en haluaisi vielä tukeutua botoxiin tai fillereihin, ja vasta valmistuneena en haluaisi vaikuttaa työnhaussa muita vanhemmilta tai epätoivoiselta ihmiseltä joka valehtelee ikänsä. Enkä tiedä auttaisiko botoxit ne kun varsinaisista rypyistä ei ole kyse. Ehkä pieni laihdutus voisi auttaa ja sitten tuon "nokka pystyssä" asennon muistaminen.
Kasvojen ja silmien muoto vaikuttaa myös, esimerkiksi sydämen muotoiset kasvot ja pyöreät silmät nähdään yleensä empaattisina ja lapsenomaisina.
Kukaan ei ole niin tyhjä sisältään kuin itseään täynnä oleva ihminen.
Kaupan kassalla kun joskus olin töissä niin kyseltiin jopa 35-40v muijilta paperit jotta että heille tulisi hyvä olo. Ihan yleinen käytäntö kyllä. Miehille ei tehty samaa, ja sen huomaakin tästä ketjusta koska miesten kommentteja ei näy.
Sori nyt vaan, mutta kyllä me ihan hyvin teidän naisten oikeat iät naamasta nähdään parin vuoden heitolla. Joskus harvoin joku voi näyttää 5-v nuoremmalta mutta se nyt on luokkaa yksi tai kaksi sadasta poikkeus. Poikkeukset toiseen suuntaan ovat kyllä sitten paljon suuremmat, jotkut näyttävät kyllä 10-15v vanhemmilta.
Takuulla teillä on ihan samanlaista itsepetosta kuin noilla "kukaan ei uskalla pokata mua koska olen niin kaunis" kommenttien kirjoittajilla tuossa eilisessä ketjussa. Kuvia kehiin vaan jos luulette vieläkin olevanne niin nuoren näköisiä. Veikkaanpa kuitenkin ettei mitään tulla näkemään kun mammat ei jostain syystä nyt sitten haluakaan tietää sitä totuutta.
Metroseksuaalisuus ainakin nuorentaa miehiä. Siis jos ei saa sanoa sitä treeniä koska se nuorentaa eniten. Ja tietty geeneillä myös osansa.
Pukeutuminen ja tyyli vaikuttaa yllättävän paljon!
Kun katsoo vanhoja valokuvia niin ennenvanhaan 50-vuotiaat oli jo tyyliltään toinen jalka haudassa. Papalla oli pulisongit, suorat housut ja slipoveri, mummolla leninki ja permanentti. Nykypäivän viiskymppiset ovat "uusia kolmikymppisiä."
Muistan myös kun oma äitini pukeutui kolmikymppisenä jo varsin tätimäisesti ja oli lyhyt permanenttikampaus.
Minua on luullaan yleensä n. 20-vuotiaaksi, heitolla 14-25. En keksi muuta syytä kuin se että kasvoissa on sellaista vauvamaisuutta. Lapsekas suu tms. Olen yli 30. Kolmikymppisen silmänrypyt löytyy, mutta sitä ne ei huomaa. Yksi asia minkä olen huomannut nuorentavan on vaalea iho. Laitoin tässä vasta liian vaaleaa meikkivoidetta, ja näytin omasta mielestänikin ihan teiniltä. Rasvainen iho löytyy myös, joka on myös sellainen läpikuultava kuten hyvinhoidetun ihon kuuluu. Joillakin on sellainen kuiva mattapintainen iho, joka vanhemmiten näyttää ikäiseltään.
Pituus ja paino vaikuttaa mielestäni aika paljon. Minulle 36-vuotiaalle on viimeksi tarjottu lastenlippua tänä vuonna. Ei se niin mukavaa ole. No pikkuhiljaa tummat silmänaluset ja pienet rypyt paljastaa pikean iän.
Mulla se on geenit ja rasvainen ihotyyppi. En käytä meikkiä.
T. ylipainoinen 46v.
Sitten toiset ovat jotenkin ajattoman näköisiä. He ovat nuorena vanhan näköisiä, mutta sitten vanhana nuoremman näköisiä. Hyvänä esimerkkinä oli näyttelijä-ohjaaja Åke Lindeman, joka ikääntyä ulkoisesti 20-80-vuotiaana suunnilleen 35-vuotiaasta 65-vuotiaaksi.