Mies sanoi että isyysloma on hänelle pieni irtiotto perheestä ja lähtee lomalle
Juuh sellainen mies mulla..Mies siis tosissaan ajatteli isyyslomalla lähteä kavereiden kanssa reissuun. On kuulemma tukenut ja valvonut ja isyysloma tarkoitettu juuri tuosta palautumiseen ihan kuin kesäloma töistä palautumiseen.
Kommentit (164)
Minä en tiedä miten olisin pärjännyt pari ensimmäistä viikkoa, kun en pystynyt istumaan, en kävelemään ulkona jne. Raskausaika oli loistava ja minulla oli viimeiset viikot tylsää, mutta synnytys oli vaikea, todella vaikea. Jouduin olemaan sairaalassakin viikon, ennen kuin päästivät kotiin.
Ehkä kannattee odottaa, että bebis ensin syntyy ja näkee, menikö kaikki niinkuin strömsössä. Sitten voi mietiskellä irtiottoja.
Mun EX oli just sellainen "isyysloma on mun oma loma ei silloin mitään vauvaa katella" tyyppi. Juu ja sitä lomaa ei ilman vauvaa ois ollutkaan. Synnäriltä oli kiire heti varpajaisia juhlimaan eikä jääny yhteen päivään. Eikä tuosta ole vieläkään miehistyny. Onneksi on jonku toisen riesa.. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies joka pitäisi tylsänä sitä että joutuu katselemaan vastasyntynyttä omaa vauvaa ja sitä imettävää äitiä ja jolla ei tulisi mieleenkään itse sylitellä ja kannella lasta saati osallistua muutenkaan, ei edes ansaitsisi lasta. Tuollainen tapausta saisi ihan vapaasti lähteä poikien kanssa viettämään hauskaa aikaa isyyslomaksi ja samalla loppuelämäksi. Jos oma lapsi ja vaimo kiinnostaa noin vähän, niin miksi ihmeessä siihen perhe-elämään on ryhtynyt? Ei menisi jatkoon mun elämässä vaan tiet erkanisi ihan satavarmasti.
Kuka äiti haluaa 24/7 miehen tuijottamaan tekemisiään?
Toiseksi vastasyntyneen kanniskelu koko ajan on hyvä alku elämälle, jossa vauva ei osaa nukahtaa, jos ei ole jonkun sylissä. Harva isä voi jäädä kotiin koko äitiysloman ajaksi, joten kokoaikaiseen sylittelyyn totutettu vauva on pelkkä karhunpalvelus äidille.
Mitä ihmettä oikein sössötät? Kyllä sitä pientä vauvaa kuule kuuluu sylitellä, miten ihmeessä kiintymyssuhde ikinä voi kehittyä ilman??
Miten äiti pärjää vauvan kanssa yksinään isyyloman jälkeen, jos vauvaa on sylitelty 24 h/vrk?
Ei kukaan ole sanonut että se vauva on KOKO AJAN sylissä, eihän se ole mahdollistakaan! Jos tulee ihan yllärinä, niin aika moni voi olla kipeä synnytyksen jälkeen ja tulee enemmän kuin tarpeeseen mies joka auttaa ensimmäiset viikot, kun itselle jopa sängystä nouseminen voi ottaa aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Ette oo tosissanne. Minäpä kerron mitä minun mieheni teki esikoisen syntymän jälkeen, kun oli 7 viikkoa meidän kanssa kotona (3isyyslomaa + 4 kesälomaa). Se teki alkuun aivan kaiken! Mies teki ruuat, siivosi, pyykkäsi. Se pesi vauvan pyllyn, vaihtoi vaipat ja nosti mulle imetettäväksi ja sen jälkeen röyhtäytti. Se siirsi vauvan, kun piti vaihtaa rintaa ja laittoi minulle tyynyjä tueksi. Koska joo, olin todella kipeä synnytyksen jälkeen. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hakea sairaslomaa (että isä olisi voinut pitää äitiysloman ajan vanhempainvapaana), mutta ei sitä tajuttu, kun edelliset 9 kk oli hoettu että raskaus ei ole sairaus...
Mutta pointtina, että monet ihan oikeasti tarvitsee sitä puolisoa avuksi ,vaikkei ihan näin paha tilanne olisikaan
Naislapsien ja prinsessojen ei tulisi lisääntyä. Todistit sen ulinallasi.
Mä olen aina luullut, että äitiys- ja isyyslomat on sen lapsen takia olemassa. Eli silloin kotona oleva vanhempi hoitaa vauvaa, kun toinen käy töissä.
Kai isi ottaa vauvan sinne lomalle mukaan? Vai lähteekö äiti jossain vaiheessa viikoksi hummaamaan pois kotoota ilman lasta? Ei onnistuis meidän taloudessa. Ei se isyysloma ole mikään humputteluloma, vaan vauvaa varten. Isi ottaa sitten vaikka toisen viikon kesäloma sille humputtelureissulleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä tavallaan ymmärrän. Miehet ei saa samalla tavalla katkoa ja taukoa työelämästä,mitä naiset saa äitiyden vuoksi. Jo se ajatus pienestä lomasta helpottaa työstressiä. Ja joojoo tietysti isäkin voisi jäädä kotiin mutta eihän ne jää. Tyhmästi mies kyllä ilmaisi asian, ei suhteessa sanella asioita yksipuolisesti.
Samalla lailla se isyysloma on katkoa työelämästä vaikka sen viettää oman lapsensa kanssa (kuten on tarkoitus). Jos haluaa pidempää katkoa, voi jäädä vanhempainvapaalle tai ottaa sapattivuoden. Jos sekään ei riitä, voi ottaa lopputilin ja jäädä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattee odottaa, että bebis ensin syntyy ja näkee, menikö kaikki niinkuin strömsössä. Sitten voi mietiskellä irtiottoja.
Mun EX oli just sellainen "isyysloma on mun oma loma ei silloin mitään vauvaa katella" tyyppi. Juu ja sitä lomaa ei ilman vauvaa ois ollutkaan. Synnäriltä oli kiire heti varpajaisia juhlimaan eikä jääny yhteen päivään. Eikä tuosta ole vieläkään miehistyny. Onneksi on jonku toisen riesa.. 😝
Ja itse olet siis muuttunut unelmien naisesta miesvihaajaksi miesvihapalstalla. Hienoa äitiyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette oo tosissanne. Minäpä kerron mitä minun mieheni teki esikoisen syntymän jälkeen, kun oli 7 viikkoa meidän kanssa kotona (3isyyslomaa + 4 kesälomaa). Se teki alkuun aivan kaiken! Mies teki ruuat, siivosi, pyykkäsi. Se pesi vauvan pyllyn, vaihtoi vaipat ja nosti mulle imetettäväksi ja sen jälkeen röyhtäytti. Se siirsi vauvan, kun piti vaihtaa rintaa ja laittoi minulle tyynyjä tueksi. Koska joo, olin todella kipeä synnytyksen jälkeen. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hakea sairaslomaa (että isä olisi voinut pitää äitiysloman ajan vanhempainvapaana), mutta ei sitä tajuttu, kun edelliset 9 kk oli hoettu että raskaus ei ole sairaus...
Mutta pointtina, että monet ihan oikeasti tarvitsee sitä puolisoa avuksi ,vaikkei ihan näin paha tilanne olisikaan
Estääkö ei-prinsessuus esim sektioon joutumisen, 4. asteen repeämät tai allergisen lapsen tai koliikkivauvan saamisen?
Äitiys onkin niin raskasta. Kyllä mammoilla on niin rankkaa. Jaxuhalit. Ihan pitää työntää tissi suuhun ja valittaa omista miesvalinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihana mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääkö ei-prinsessuus esim sektioon joutumisen, 4. asteen repeämät tai allergisen lapsen tai koliikkivauvan saamisen?
Olen itse läpikäynyt leikkauksen, josta palstamammat ulisisivat seuraavat 500 vuotta. Yksi synnytys olisi sen rinnalla kuin leivän voitelemista.
Poliitikot eivät ymmärrä, että miehet ovat paljon härskimpiä kuin nuoret naiset. Minun mieheni vei postipankista ensimmäiset äitiyspäivärahani ja sanoi tarvitsevansa ne veneen kevätkunnostukseen. Olimme kummatkin 19-vuotiaita ja kyllä naimisissa. Tyttökaverini mies osti vaimon opintolainalla monen tonnin hifi-laitteet. Mies on nykyisin juristi. Kolme kaverusta lähti Thaimaahan isyyslomalle, hoitovuoroon otettiin isoäidit. Kaverin aviomies on nyt juuri hoitovapaalla, ongelmana on, ettei vie taaperoa lainkaan ulos, vaan järjestelee nettibisneksiään. Nämä kaikki lasken normaaliksi, ihan erikseen ovat sitten viinaan menevät. Perheen pitää saada itse päättää, sanoo laki.
Vierailija kirjoitti:
Mä tavallaan ymmärrän. Miehet ei saa samalla tavalla katkoa ja taukoa työelämästä,mitä naiset saa äitiyden vuoksi. Jo se ajatus pienestä lomasta helpottaa työstressiä. Ja joojoo tietysti isäkin voisi jäädä kotiin mutta eihän ne jää. Tyhmästi mies kyllä ilmaisi asian, ei suhteessa sanella asioita yksipuolisesti.
Paitsi kesä- ja talvilomat. Eikä äitiysloma ole mikään loma, vaan tilanne, jossa kasvatetaan vauvaa. Ei äitiys- tai isyysloma ole mitään lomailua, vaan ajanjaksoja joissa keskitytään vauvan hyvinvointiin ja vauvaan tutustumiseen.
Jos koliikkivauvan hoitaminen on susta jotain lomailua ja chillailua himassa pieruverkkareissa, niin et vissiin kovin montaa pikkulapsiarkea viettävää äitiä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vai että isyysloma on lomaa isyydestä. Jos mun mieheni olisi tuollaista ehdottanut, hänelle se olisi todellakin lopullinen loma isyydestä.
Eiköhän se ole tuomari, joka sen ratkaisee, eikä äiti.!?
Tää on muuten totta, nyt kun rupesin miettimään niin useampi mieskollega eri työpaikoilla on lähtenyt isyysvapaalla matkalle. Se joka vertasi tätä saikun ottamiseen lomamatkaa varten oli ihan oikeassa. Millaiselle lusmulle tulee mieleen väärinkäyttää yhteiskunnan maksamaa vapaata, joka on tarkoitettu vauvasta ja perheestä huolehtimiseen? Yököttävää. Lompakkoloinen!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kesä- ja talvilomat. Eikä äitiysloma ole mikään loma, vaan tilanne, jossa kasvatetaan vauvaa. Ei äitiys- tai isyysloma ole mitään lomailua, vaan ajanjaksoja joissa keskitytään vauvan hyvinvointiin ja vauvaan tutustumiseen.
Jos koliikkivauvan hoitaminen on susta jotain lomailua ja chillailua himassa pieruverkkareissa, niin et vissiin kovin montaa pikkulapsiarkea viettävää äitiä tunne.
"Vauvaan tutustumiseen". Ei helvetti. Ilmankos naiset ovat Suomessa todellakin niin todellisuudesta vieraantuneita ja harhaisia.
Mitäs harhaista ja todellisuudesta vieraantumista tässä on? Erilaisilla vauvoilla on erilainen geeniperimä, erilainen temperamentti ja erilaiset sopeutumiskyvyt. Jokainen vauva on oma yksilönsä, tottakai se vaatii vanhemmilta opettelua, miten reagoida parhaiten vauvan tarpeisiin tilanteiden mukaan. Toiset nukkuu paljon, toiset eivät huoli tissiä, toiset inhoaa kantoliinassa olemista, voi kestää todella kauan löytää oikea vaippamerkki, jaada jaada jaada.
Sä se harhainen olet, jos kuvittelet uuden ihmisenalun kasvattamisen yhteiskuntakelpoiseksi olevan sormien napsautuksen veroinen toimenpide. Ja isät ovat tässä prosessissa todella tärkeitä. Joten voi ne thaimaan toyboyt unohtaa ihan kokonaan. Ensin luodaan vauvaan kontakti ja turvallisuudentunne, sitten voi miettiä niitä poikaittein reissuja mökille.
Ja miten äiti pääsee ikinä mihinkään viettämään omaa aikaa, jos isä ei edes tiedä tyyliin lapsensa nimeä? Äiditkin haluaa lähteä ulkomaille tyttöjenreissuun. Silloin isän on hyvä osata vaihtaa vaipat ja tietää vauvan päivärutiini, ettei mene tappeluksi ja pettymyksentunteeksi koko vauvasta huolehtiminen.
Jahas, taidan siis ottaa tämän äitiysloman omana lomana kun kerran isyysloma on isän lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse läpikäynyt leikkauksen, josta palstamammat ulisisivat seuraavat 500 vuotta. Yksi synnytys olisi sen rinnalla kuin leivän voitelemista.
No tuskin sinäkään nostelit viiden kilon painoja seuraavana päivänä, tai ei tainnut kovin kummoinen leikkaus olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa meille tarkemmin mikä tämä leikkaus oli. Oliko luomenpoistoa isompi operaatio?
No esimerkiksi minä olin ehtinyt kolmessa viikossa toipua sektiosta hädin tuskin vessaan pääsevästä uikuttajasta täysin oireettomaksi, vauva oli nostanut painoa niin ettei tarvinnut herättää yölläkin 2 h välein syömään vaan söi jo lapsentahtisesti, ja 2 vk turvaraja ulkoiluun oli jo takana niin päästiin tarvittaessa kauppaankin. Ihan vaan niitä ilmeisimpiä eroja mainitakseni.