Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
61/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Printtipaidat henkkamaukasta tai tokmannilta juurikin niitä halvimpia.

Näinhän se on. Itse olen käynyt koulua koulupukumaassa ja voin sanoa, että niistä n eerot vasta huomaakiin. Julkisen koulun puvuissa liikkuvat köyhät lapset ja yksityiskoulujen puvuissa rikkaat lapset. Koulupuvut nimenomaan eriarvoistavat, koska ne kertovat onko kyseessä minkä tason koulu ja mikä asuma-alue.

Perusvaatteissa sentään puhutaan pienistä kymppien tai satasten tasoeroista, mutta noista koulupuvuista näkee paljon radikaalimmat erot. Välillä jopa erot lasten älykkyydestä, koska joihinkin kouluihin on vaikeampi päästä. Olisiko sinusta kiva jos lapsesi koulupuku kertoisi seuraavaa:

- Asun alueella, jota pidetään slummina. Tai olen koulussa, jota käyvät hienostoalueen lapset.

- Olen koulussa, johon joutuu jos ei ole tarpeeksi älykäs pääsemään paremman keskiarvon vaativaan kouluun. Tai olen koulussa, johon pääsee yli 9.5 keskiarvolla.

- Olen public schoolissa, vanhemmilla ei privaan varaa. tai olen priva koulussa, vanhempien käteinen siihen riittää.

Ja eikö ole vielä niin, että samassakin koulussa saattaa nähdä eron lasten välillä: toisen koulupuku on halvinta mahdollista materiaalia, toisella on oikeaa villaa hame ja kashmir-neule?

No tuo olisi helppo ratkaista niin, että puku tulisi koulun kautta ja olisi siis kaikille samanlainen.

Vierailija
62/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen päiväkodissa on ollut jo kauan aikaa kielletty mm. bändipaidat (Kyllä! Jotkut urpot pukevat lapsensa jonkun aikuisten bändin bändipaitaan, esim. Metallica), disneypaidat (joukossa lapsia, jotka eivät disneytä saa kannattaa) sekä englanninkieliset tekstipaidat (yleensä niissä lukee jotain typerää ja lapsi voi joutua kiusatuksi koska lapset eivät ymmärrä englantia.)

Hyvin on pärjätty.

Ihan itsekö olet ollut ajamassa näitä juttuja kun niin hyvänä pidät? Paljon urpompi olet sinä noiden sääntöjesi kanssa kuin ne bändipaitoja tai disneytä ostavat vanhemmat. Ja ei, meillä ei ole kumpiakaan. Mutta tuollainen typeryys ottaa silti päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kenen huomion ne halvat printtipaidat vievät lapsen kohtaamisessa?? Aikuisen?? Ja muten ne vaikeuttavat aamutoimia? Ilmeisesti siten että lapsi on iloinen ja esittelee ylpeänä pokemon paitaansa, ja tällainen lapsen viaton riemu ja kiinnostus hahmoihin ei ole sopivaa nutturatätien mielestä?

Vierailija
64/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapselle voi laittaa ihan mitä tahansa siistejä, puhtaita ja oikeaa kokoa olevia vaatteita, koska päiväkoti ei voi päättää siitä, onko puserossa kuvaa vai ei. Vain lasten turvallisuuden kannalta vaaralliset asut on kielletty, muuten ei ehtoja voi asettaa kuin siinä vaiheessa, kun hoitosopimusta tehdään.

Vierailija
65/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei edes ole lapsia mutta mitä helvettiä? Eikö se sukupuolineutraalisuuden ideana ole se että jos esim tytöllä on poikamaiset tai pojalla tyttömäiset vaatteet niin häntä ei kiusattaisi mutta nyt ollaan menty siihen että kenelläkään ei sitten ole yhtään mitään eikä kukaan pääse kehittämään ulkonäköään vaatteilla..

Tuttavalla on frozenista pitävä poika. Kulkee sinisessä Elsa-paidassa. Nyt se pitää kieltää.

Vierailija
66/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Seuraavaksi sääntö-Suomi ottaa käyttöön myös lain, jossa aikuiset ihmiset saavat töissä pukeutua enää yksivärisiin paitoihin ja housuihin. Räikeän perinteiset "tyttö"- ja "poika"värit ovat kiellettyä, nainen ei saa siis laittaa pinkkiä paitaa tai mies sinistä. Päinvastoin toki kelpaa, sillä sukupuolineutraalius kunniaan. Naisilta hameet kielletty. Näin saadaan hyvinkäyttäytyvä kuuliainen kansa nöyräksi, eikä kukaan loukkaannu. Leikataan hiukset samalla mallilla jokaiselle iästä, sukupuolesta tai mieltymyksistä huolimatta. Asusteet, tiukka nounou. Luokkaerot eivät sitten enää erotu ulkoisesta habituksesta.

Vierailija
67/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko päiväkotipuvut mitään, koulupuvut sit kouluun mennessä? Lisäksi pitäisi kieltää autolla lasten kouluun/päiväkotiin tuonti ettei varallisuutta pysty päättelemään iskän audista. Koska meidän Eetumorttia ahdistaa olla köyhä. :"(

Olen saanutkin osakseni mulkoilua ja lähes vittuilua kun ostin neliveto TT audin ja vaikka lapsi ei autoista mitään ymmärrä on kehunut tarhassa että meidän iskällä on uusi audi ja ihan tavallisia duunareita ollaan.

Vierailija
68/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Itse olen käynyt koulua koulupukumaassa ja voin sanoa, että niistä n eerot vasta huomaakiin. Julkisen koulun puvuissa liikkuvat köyhät lapset ja yksityiskoulujen puvuissa rikkaat lapset. Koulupuvut nimenomaan eriarvoistavat, koska ne kertovat onko kyseessä minkä tason koulu ja mikä asuma-alue.

Perusvaatteissa sentään puhutaan pienistä kymppien tai satasten tasoeroista, mutta noista koulupuvuista näkee paljon radikaalimmat erot. Välillä jopa erot lasten älykkyydestä, koska joihinkin kouluihin on vaikeampi päästä. Olisiko sinusta kiva jos lapsesi koulupuku kertoisi seuraavaa:

- Asun alueella, jota pidetään slummina. Tai olen koulussa, jota käyvät hienostoalueen lapset.

- Olen koulussa, johon joutuu jos ei ole tarpeeksi älykäs pääsemään paremman keskiarvon vaativaan kouluun. Tai olen koulussa, johon pääsee yli 9.5 keskiarvolla.

- Olen public schoolissa, vanhemmilla ei privaan varaa. tai olen priva koulussa, vanhempien käteinen siihen riittää.

Ja eikö ole vielä niin, että samassakin koulussa saattaa nähdä eron lasten välillä: toisen koulupuku on halvinta mahdollista materiaalia, toisella on oikeaa villaa hame ja kashmir-neule?

No tuo olisi helppo ratkaista niin, että puku tulisi koulun kautta ja olisi siis kaikille samanlainen.

Ai miten hyvä ratkaisu. Sen jälkeen vähän parempien asuinalueiden koulut voivatkin panostaa himpun verran kalliimpiin asuihin ja lähiökoulut tyytyvät halvempiin. Sitten voi näppärästi nähdä jo kouluasusta käykö oppilas sitä Keravan kerrostaloalueen koulua vai asuuko asun perusteella Westendissä.

Vierailija
69/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tässä on taustalla?

Tavallaan ymmärrän, tavallaan en.

Kyllä mua oksettaa nykyajan lapsenvaatetrendi kun lapsi puetaan 100e paitaan, isolla ja tunnistettavalla tuotemerkillä varustettuna, jotta saadaan äidin itsetuntoa hiveltyä ja voi tuntea itsensä hiukan muita paremmaksi. Se on lapsen hyväksikäyttöä.

Toistaalta mielestäni lapset kyllä ymmärtävät senkin ettei nallekarkit mene aina tasan ja se on hyvä opetus tulevaa varten, koska aikuiselämässä ne jaetaan epäreilusti vielä ihan eri kaliiberilla.

Vierailija
70/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nykyään erotan lasten vanhempien tulotason? Kengistä. Nico-Janessa kulkee liian pienissä kirpparikengissä sillä vanhemmalla ei ole varaa edes 60€ Viking Goretexeihin. Paremman perheen lapsilla on sopivat, ehjät ja puhtaat kengät, vesipitävät.

Minä en todellakaan maksa kuuttakymppiä edes omista kengistäni, saati sitten lapsen kengistä, jotka jäävät alle vuodessa pieniksi. Siinähän sitten teet virhepäätelmiä tulotasostamme.

Vierailija
71/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ulkomailla joutui ostamaan ihan itse perhe sen koulupuvun. Eikä asuste ollut muuten halpa.

Vierailija
72/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten hyvä ratkaisu. Sen jälkeen vähän parempien asuinalueiden koulut voivatkin panostaa himpun verran kalliimpiin asuihin ja lähiökoulut tyytyvät halvempiin. Sitten voi näppärästi nähdä jo kouluasusta käykö oppilas sitä Keravan kerrostaloalueen koulua vai asuuko asun perusteella Westendissä.

Mä en ymmärrä miksi jankutatte tätä kun tämä ei sovi Suomen kulttuuriin eikä käy vertailukohdaksi.Tasa-arvoiset mahdollisuudet jokaiselle lapselle opiskella, on ollut suuri panostus Suomelta ja se toteutuu kyllä aika hyvin. Siksi meillä ei ole kalliita yksityiskouluja rikkaiden lapsille ja köyhiä julkisia köyhien muksuille.

Tietysti kouluissa on eroja, mutta ei tuollaisia jyrkkiä luokkaeroja mitä monissa muissa maissa. Ymmärrän kyllä pointtisi ja se on ihan validi, mutta ei nyt vaan koske suomalaista kulttuuria pahemmin.

Vierailija
73/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä 4-5-vuotiaiden ryhmässä päiväkotin tätinä. Pk sijaitsee "paremmalla" asuinalueella ja lapset sen mukaisia, suurimmalla osalla kumpikin vanhempi on todella hyvässä työssä.

Jokaisella lapsella on päällä ihan mitä sattuu. Varsinkin jos vaikkapa isovanhempi tuo aamulla lapsen, silloin voi olla vaikka oman vanhemman vaatteet sieltä 70-80-luvun taitteesta kun säästäväiset isovanhemmat on säästäneet kaiken ja pukevat nyt lapset niihin. Ei ole mitenkään tavatonta että rikkaimpien perheiden lapset tulevat viikon niissä samoissa vaatteissa hoitoon. Harrastan itse kirppiksiä, monesti on tullut hoitolasteni lääkäri yms. äitejä vastaan. Myös omien lasteni opettajia :D

Meillä on muutama lapsi joista näemme heti että perhe ei ole niin etuoikeutettu. Näemme suoraan sanottuna milloin sossun tuet ovat tulleet sillä silloin Nico-Janessalla on tuliterät Menkkahaukan Frozen-paidat päällä.

Mistä nykyään erotan lasten vanhempien tulotason? Kengistä. Nico-Janessa kulkee liian pienissä kirpparikengissä sillä vanhemmalla ei ole varaa edes 60€ Viking Goretexeihin. Paremman perheen lapsilla on sopivat, ehjät ja puhtaat kengät, vesipitävät.

Ja mten tyhmänä te oikeasti lapsia pidätte? Kyllä he keskustelevat maanantaisin mitä viikonloppuna tehtiin. Osa lapsistä käy uimassa, hoplopissa, museossa, laskettelemassa. Nico-Janessat ovat taas saaneet viettää "laatuaikaa" kotona katsellen kun vanhemmat vetää röökiä ja bisseä. Kesäloman vietto eroaa myös räikeästi tulotason mukaan.

Ei haittaa jos minut ja työpaikkani tunnistetaan, vaihdan alaa heti kun vain sopimukseni loppuu tänä keväänä. Heippa!

"Paremman alueen" päiväkodeissa ei lähiölapsia ole. Keskustapäiväkodit on juuri niitä suosituimpia, joten sinne ei köyhien alueiden lapsia tuoda, pikemminkin päinvastoin: lähiöpäiväkodit on niitä, joista ekana vapautuu paikat.

Vai mitä tarkoitit "paremmalla" alueella? Tikkurilaako?

Vierailija
74/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataisiinko sama laajennettua myös vähän isompien lasten kouluihin? Esim. kauppiksessa olevilta voisi kieltää mäkit, LVn kassit, uusimmat iphonet, porvarineuleet ja naurettavan ylihintaiset lenkkarit.

Vierailija
75/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee! Aikuisille sama. Kaikile ruskea haalari ja Mao-lippis pakollisiksi.

Toisaalta nyt alkaa tuntuu ihan siltä, että joillakin on ihan liikaa aikaa. Oon kuullut luotettavata taholta, että noille tädeille ihan maksetaan palkkaakin. Pitääkö paikkansa?

Koulupuvut ovat käytössä maissa joissa varallisuuserot ovat suuria. Se nimenomaan kuuluu kapitalismiin.

Luepa tästä ketjusta "koulupukumaassa" asuvan kommentti.

No Suomessa tietenkin olisi vain yksi koulupukumalli kaikille. Ja onko Suomessa niitä parempia ja huonompia kouluja, eikä kaikkea olekaan tasapäistetty sen huonoiten pärjäävän mukaisesti?

Ihanko oikeasti luulet että ei ole mahdollista kiertää varallisuuden näyttämistä jos haluaa? Ei tarvita kuin joku hitsin jokihelmillä koristeltu turkispompula tai tietyllä kalliimmalla kampaajalla teetetty erikoiskampaus. Kaiken lisäksi sitä enemmän lapset alkavat kiinnittää huomiota tällaisiin mitä enemmän vanhemmat tai henkilökunta niistä vouhkaa.

Vierailija
76/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten ohjeiden laatijat ovat omassa näennäissuvaitsevuudessaan menneet jo niin pitkälle, että ovat suvaitsemattomimpia ihmisä, joita maailmasta löytyy. Tässä pari esimerkkiä:

- Eräs tuttavani vouhkaa sukupuolineutraalisuudesta niin paljon, että on alistanut tytön, joka tahtoisi olla kuin prinsessa häpeämään oma tyttömäisyyttään. Tuttavalleni ainoa oikea tapa olla tyttö on olla tyttö, joka ei pidä mistään ns. tyttömäisestä. Vastaavan olen nähnyt käyvän yhdelle pojalle: Äiti 'vapautti' lapsensa sukupuolirooleista ja pettyi ilmiselvästi poikaansa, joka on hyvin äijämäinen ja pelaa lätkää. Lapsi ei todistanutkaan äidin agendaa oikeaksi. Minulla ei ole mitään sukupuolineutraalisuutta vastaan, mutta antakaa nyt herranjestas niidne tyttöjen olla tyttöjä, jotka niin haluavat. Tai poikien perinteisiä poikia jos he itse sitä haluavat.

- Toinen tuttavani on on mielestään todella suvaitsevainen. Hän on ateisti. Niin ateisti ettei suvaitse yhtäkään uskovaa kun om ateismi on se ainoa oikea tapa.

- Pukeutuminen: Näennäisesti korostetaan että saa olla oma itsensä. Paitsi että printtipaidoista ei saa pitää, ja siitä ja tästä ei saa pitää.

Miksi kutsut tuota sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi kun samalla kerrot, ettei se ole neutraalia?

Koska he itse sitä siksi kutsuvat. Sitä se ei ole minunkaan mielestä.

Vierailija
77/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä kouluissa juuri se puku on koulun väreissä ja muutenkin tosiaankin tarkoitus kravatilla erottaa mikä koulu. Mutta samassa koulussa olevat käyttävät samaa pukua. 

Vierailija
78/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi jankutatte tätä kun tämä ei sovi Suomen kulttuuriin eikä käy vertailukohdaksi.Tasa-arvoiset mahdollisuudet jokaiselle lapselle opiskella, on ollut suuri panostus Suomelta ja se toteutuu kyllä aika hyvin. Siksi meillä ei ole kalliita yksityiskouluja rikkaiden lapsille ja köyhiä julkisia köyhien muksuille.

Tietysti kouluissa on eroja, mutta ei tuollaisia jyrkkiä luokkaeroja mitä monissa muissa maissa. Ymmärrän kyllä pointtisi ja se on ihan validi, mutta ei nyt vaan koske suomalaista kulttuuria pahemmin.

Miksi täällä puhutaan omien vaatteiden kieltämisestä ja koulupuvuista, jos kerran kaikki ovat jo ennestään niin tasa-arvoisessa asemassa?

Vierailija
79/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kun ei kaikki nyt vaan olla varallisuuden ja taustojen puolesta samalla lähtöviivalla. Yksinkertaista. Sitä ei voi kieltää mitenkään. Vai kielletäänkö seuraavaksi se vanhempien katumaasturi, kun tuo lapsiaan hoitoon ja toinen ajaa vanhaa Corollaa?

Vierailija
80/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen päiväkodissa on ollut jo kauan aikaa kielletty mm. bändipaidat (Kyllä! Jotkut urpot pukevat lapsensa jonkun aikuisten bändin bändipaitaan, esim. Metallica), disneypaidat (joukossa lapsia, jotka eivät disneytä saa kannattaa) sekä englanninkieliset tekstipaidat (yleensä niissä lukee jotain typerää ja lapsi voi joutua kiusatuksi koska lapset eivät ymmärrä englantia.)

Hyvin on pärjätty.

Kysymys kuuluukin, minkä takia on ollut tarve kieltää? Eikö voi opettaa suvaitsemaan toisia? Typerien tekstien kyseenalaistuksen ymmärrän, siis selkeästi loukkaavien sellaisten.

Meilläkin on käynyt leikkimässä lapsia, jotka eivät saa televisiota katsoa, eikä se (kiinni oleva) telkkari olohuoneessa ole kenellekään aiheuttanut pahaa mieltä (tää ohis tästä aiheesta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi