Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".
"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…
Mitä mieltä?
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Onko se epäreilua, että Joonaksella ei jalat kastu päiväkotiryhmän kävellessä lähikirjastoon kostean nurmikon poikki sillä Joonaksella on kalliit Gore-Tex lenkkarit kun taas Lennillä on tavalliset lenkkitossut. Kielletäänkö kalliit Gore-Tex kengät niin kenellekään ei tule paha mieli?
Ei keneltäkään tarvitse kieltää mitään, mutta sinä voisit miettiä itse juttujasi.
Sinä varmaan olet niitä joilla on varaa ostaa kalliit kengät lapselle joka syksy, hyvä niin, meillä ei ole. Ostetaan halvat ja siistit, pieneksi ne kuitenkin jää.
Epäilen kyllä että lapset päiväkodissa osaisivat katsella toistensa vaatteita, ja arvioida hintaa ja laatua. Aikuiset sitä tekevät ja lapset papukaijana perässä.
Itse en näe mitään järkeä ostaa kasvaville lapsille mitään kalliita vaatteita, jäävät pieneksi, hajoavat eikä niistä saa mitään kirppiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten ohjeiden laatijat ovat omassa näennäissuvaitsevuudessaan menneet jo niin pitkälle, että ovat suvaitsemattomimpia ihmisä, joita maailmasta löytyy. Tässä pari esimerkkiä:
- Eräs tuttavani vouhkaa sukupuolineutraalisuudesta niin paljon, että on alistanut tytön, joka tahtoisi olla kuin prinsessa häpeämään oma tyttömäisyyttään. Tuttavalleni ainoa oikea tapa olla tyttö on olla tyttö, joka ei pidä mistään ns. tyttömäisestä. Vastaavan olen nähnyt käyvän yhdelle pojalle: Äiti 'vapautti' lapsensa sukupuolirooleista ja pettyi ilmiselvästi poikaansa, joka on hyvin äijämäinen ja pelaa lätkää. Lapsi ei todistanutkaan äidin agendaa oikeaksi. Minulla ei ole mitään sukupuolineutraalisuutta vastaan, mutta antakaa nyt herranjestas niidne tyttöjen olla tyttöjä, jotka niin haluavat. Tai poikien perinteisiä poikia jos he itse sitä haluavat.
- Toinen tuttavani on on mielestään todella suvaitsevainen. Hän on ateisti. Niin ateisti ettei suvaitse yhtäkään uskovaa kun om ateismi on se ainoa oikea tapa.
- Pukeutuminen: Näennäisesti korostetaan että saa olla oma itsensä. Paitsi että printtipaidoista ei saa pitää, ja siitä ja tästä ei saa pitää.
Miksi kutsut tuota sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi kun samalla kerrot, ettei se ole neutraalia?
Voi apua. Eli kun mun 2v kipas hoitoon tänään puuha-pete paidassa jonka ostin kolmella eurolla kirppikseltä niin se eriarvoistaa muita?
Yritettiinhän se Leijona-kaulakorukin kieltää koulussa, vaan ei mennyt läpi.
Harvemmin miehet naisten hiuksia tuijottelevat. Kyllä se on tissit ja peppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten ohjeiden laatijat ovat omassa näennäissuvaitsevuudessaan menneet jo niin pitkälle, että ovat suvaitsemattomimpia ihmisä, joita maailmasta löytyy. Tässä pari esimerkkiä:
- Eräs tuttavani vouhkaa sukupuolineutraalisuudesta niin paljon, että on alistanut tytön, joka tahtoisi olla kuin prinsessa häpeämään oma tyttömäisyyttään. Tuttavalleni ainoa oikea tapa olla tyttö on olla tyttö, joka ei pidä mistään ns. tyttömäisestä. Vastaavan olen nähnyt käyvän yhdelle pojalle: Äiti 'vapautti' lapsensa sukupuolirooleista ja pettyi ilmiselvästi poikaansa, joka on hyvin äijämäinen ja pelaa lätkää. Lapsi ei todistanutkaan äidin agendaa oikeaksi. Minulla ei ole mitään sukupuolineutraalisuutta vastaan, mutta antakaa nyt herranjestas niidne tyttöjen olla tyttöjä, jotka niin haluavat. Tai poikien perinteisiä poikia jos he itse sitä haluavat.
- Toinen tuttavani on on mielestään todella suvaitsevainen. Hän on ateisti. Niin ateisti ettei suvaitse yhtäkään uskovaa kun om ateismi on se ainoa oikea tapa.
- Pukeutuminen: Näennäisesti korostetaan että saa olla oma itsensä. Paitsi että printtipaidoista ei saa pitää, ja siitä ja tästä ei saa pitää.
Miksi kutsut tuota sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi kun samalla kerrot, ettei se ole neutraalia?
Villi veikkaus: siksi, koska ne kasvattajat itse käyttävät ko. termiä?
Minun mielestäni tuossa olikin juuri tarkoitus kritisoida väärien termien käyttämistä.
(en ole edellisen kirjoittaja)
Monessa maassa jossa varallisuuserot ovat isot, on koulupuvut käytössä. ilmeisesti se on todettu hyväksi käytännöksi. Ehkä tämä keskustelu Suomessakin on nyt aiheellinen, kopska meilläkin alkaa varallisuuserot olla suuria.
Tässä on puhtaasti kyse aikuisten asenteista jotka laitetaan lasten edelle. Ei mistään muusta. Ei voi perustella rahalla, oli mainittu ettei kaikki halua ostaa. Miksi muiden pitää myös alistaa lapsiaan jos jollain toisella on ongelmia jotain hahmoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jee! Aikuisille sama. Kaikile ruskea haalari ja Mao-lippis pakollisiksi.
Toisaalta nyt alkaa tuntuu ihan siltä, että joillakin on ihan liikaa aikaa. Oon kuullut luotettavata taholta, että noille tädeille ihan maksetaan palkkaakin. Pitääkö paikkansa?
Koulupuvut ovat käytössä maissa joissa varallisuuserot ovat suuria. Se nimenomaan kuuluu kapitalismiin.
Ihan samanarvoisia on kaikki, ei ole vaatteita kellään, ainakaan vaihtovaatteita eikä nimellä varustettuja tietenkään. Kurasäällä ei ole kuravaatteita ja pakkasella ei ole välivaatteita, ihan tasapuolisesti, riippumatta vanhempien tulotasosta.
Itselläni ei edes ole lapsia mutta mitä helvettiä? Eikö se sukupuolineutraalisuuden ideana ole se että jos esim tytöllä on poikamaiset tai pojalla tyttömäiset vaatteet niin häntä ei kiusattaisi mutta nyt ollaan menty siihen että kenelläkään ei sitten ole yhtään mitään eikä kukaan pääse kehittämään ulkonäköään vaatteilla..
Vierailija kirjoitti:
Aprillipäivä meni jo!
Mietin ihan samaa...
Huiveihin liittyvät viestit poistetaan. Printtipaidat voidaan sen sijaan kieltää?
Lasteni päiväkodissa vaatisin vastaavassa tilanteessa, että jokaisen hoitajan nimi on Terttu ja jokaista lasta kutsutaan nimellä Ou. Pitää olla tasa-arvoisia.
Kieltäisin sinisen ja punaisen, etenkin kimalteet ja tietty myös sen, että jollain on raidallinen pipo. Lasten tulee olla yhtenäistä massaa, jota kohdellaan ryhmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nyt alkaa tuntuu ihan siltä, että joillakin on ihan liikaa aikaa. Oon kuullut luotettavata taholta, että noille tädeille ihan maksetaan palkkaakin. Pitääkö paikkansa?
Koulupuvut ovat käytössä maissa joissa varallisuuserot ovat suuria. Se nimenomaan kuuluu kapitalismiin.
Luepa tästä ketjusta "koulupukumaassa" asuvan kommentti.
Meidän lapsen päiväkodissa on ollut jo kauan aikaa kielletty mm. bändipaidat (Kyllä! Jotkut urpot pukevat lapsensa jonkun aikuisten bändin bändipaitaan, esim. Metallica), disneypaidat (joukossa lapsia, jotka eivät disneytä saa kannattaa) sekä englanninkieliset tekstipaidat (yleensä niissä lukee jotain typerää ja lapsi voi joutua kiusatuksi koska lapset eivät ymmärrä englantia.)
Hyvin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä 4-5-vuotiaiden ryhmässä päiväkotin tätinä. Pk sijaitsee "paremmalla" asuinalueella ja lapset sen mukaisia, suurimmalla osalla kumpikin vanhempi on todella hyvässä työssä.
Jokaisella lapsella on päällä ihan mitä sattuu. Varsinkin jos vaikkapa isovanhempi tuo aamulla lapsen, silloin voi olla vaikka oman vanhemman vaatteet sieltä 70-80-luvun taitteesta kun säästäväiset isovanhemmat on säästäneet kaiken ja pukevat nyt lapset niihin. Ei ole mitenkään tavatonta että rikkaimpien perheiden lapset tulevat viikon niissä samoissa vaatteissa hoitoon. Harrastan itse kirppiksiä, monesti on tullut hoitolasteni lääkäri yms. äitejä vastaan. Myös omien lasteni opettajia :D
Meillä on muutama lapsi joista näemme heti että perhe ei ole niin etuoikeutettu. Näemme suoraan sanottuna milloin sossun tuet ovat tulleet sillä silloin Nico-Janessalla on tuliterät Menkkahaukan Frozen-paidat päällä.
Mistä nykyään erotan lasten vanhempien tulotason? Kengistä. Nico-Janessa kulkee liian pienissä kirpparikengissä sillä vanhemmalla ei ole varaa edes 60€ Viking Goretexeihin. Paremman perheen lapsilla on sopivat, ehjät ja puhtaat kengät, vesipitävät.
Ja mten tyhmänä te oikeasti lapsia pidätte? Kyllä he keskustelevat maanantaisin mitä viikonloppuna tehtiin. Osa lapsistä käy uimassa, hoplopissa, museossa, laskettelemassa. Nico-Janessat ovat taas saaneet viettää "laatuaikaa" kotona katsellen kun vanhemmat vetää röökiä ja bisseä. Kesäloman vietto eroaa myös räikeästi tulotason mukaan.
Ei haittaa jos minut ja työpaikkani tunnistetaan, vaihdan alaa heti kun vain sopimukseni loppuu tänä keväänä. Heippa!
Ihan hyvä, että vaihdat alaa. Kirjoitat kovin rumasta köyhän perheen lapsista.
Tulin jotenkin surulliseksi tästä. Kun lapsi oli tarhassa oli meillä taloudellisesti todella tiukkaa. Kerran satuin löytämään alesta Legon hupparin jossa oli juuri niitä hahmoja joita silloin fanitti. Ostin sen vaikka siihen meni lähes viikon ruokarahat. Lapsi oli niin onnellinen. Paitaa käytettiin monta vuotta kunnes kuva kului pois. Olisin ollut todella vihainen jos joku olisi kieltänyt hupparin lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa tästä ketjusta "koulupukumaassa" asuvan kommentti.
No Suomessa tietenkin olisi vain yksi koulupukumalli kaikille. Ja onko Suomessa niitä parempia ja huonompia kouluja, eikä kaikkea olekaan tasapäistetty sen huonoiten pärjäävän mukaisesti?
Minä olen töissä 4-5-vuotiaiden ryhmässä päiväkotin tätinä. Pk sijaitsee "paremmalla" asuinalueella ja lapset sen mukaisia, suurimmalla osalla kumpikin vanhempi on todella hyvässä työssä.
Jokaisella lapsella on päällä ihan mitä sattuu. Varsinkin jos vaikkapa isovanhempi tuo aamulla lapsen, silloin voi olla vaikka oman vanhemman vaatteet sieltä 70-80-luvun taitteesta kun säästäväiset isovanhemmat on säästäneet kaiken ja pukevat nyt lapset niihin. Ei ole mitenkään tavatonta että rikkaimpien perheiden lapset tulevat viikon niissä samoissa vaatteissa hoitoon. Harrastan itse kirppiksiä, monesti on tullut hoitolasteni lääkäri yms. äitejä vastaan. Myös omien lasteni opettajia :D
Meillä on muutama lapsi joista näemme heti että perhe ei ole niin etuoikeutettu. Näemme suoraan sanottuna milloin sossun tuet ovat tulleet sillä silloin Nico-Janessalla on tuliterät Menkkahaukan Frozen-paidat päällä.
Mistä nykyään erotan lasten vanhempien tulotason? Kengistä. Nico-Janessa kulkee liian pienissä kirpparikengissä sillä vanhemmalla ei ole varaa edes 60€ Viking Goretexeihin. Paremman perheen lapsilla on sopivat, ehjät ja puhtaat kengät, vesipitävät.
Ja mten tyhmänä te oikeasti lapsia pidätte? Kyllä he keskustelevat maanantaisin mitä viikonloppuna tehtiin. Osa lapsistä käy uimassa, hoplopissa, museossa, laskettelemassa. Nico-Janessat ovat taas saaneet viettää "laatuaikaa" kotona katsellen kun vanhemmat vetää röökiä ja bisseä. Kesäloman vietto eroaa myös räikeästi tulotason mukaan.
Ei haittaa jos minut ja työpaikkani tunnistetaan, vaihdan alaa heti kun vain sopimukseni loppuu tänä keväänä. Heippa!