Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
21/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Printtipaidat henkkamaukasta tai tokmannilta juurikin niitä halvimpia.

Näinhän se on. Itse olen käynyt koulua koulupukumaassa ja voin sanoa, että niistä n eerot vasta huomaakiin. Julkisen koulun puvuissa liikkuvat köyhät lapset ja yksityiskoulujen puvuissa rikkaat lapset. Koulupuvut nimenomaan eriarvoistavat, koska ne kertovat onko kyseessä minkä tason koulu ja mikä asuma-alue.

Perusvaatteissa sentään puhutaan pienistä kymppien tai satasten tasoeroista, mutta noista koulupuvuista näkee paljon radikaalimmat erot. Välillä jopa erot lasten älykkyydestä, koska joihinkin kouluihin on vaikeampi päästä. Olisiko sinusta kiva jos lapsesi koulupuku kertoisi seuraavaa:

- Asun alueella, jota pidetään slummina. Tai olen koulussa, jota käyvät hienostoalueen lapset.

- Olen koulussa, johon joutuu jos ei ole tarpeeksi älykäs pääsemään paremman keskiarvon vaativaan kouluun. Tai olen koulussa, johon pääsee yli 9.5 keskiarvolla.

- Olen public schoolissa, vanhemmilla ei privaan varaa. tai olen priva koulussa, vanhempien käteinen siihen riittää.

Vierailija
22/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos on jo ehtinyt laittaa vähistä rahoistansa vaatteisiin liikenevät roposet lapselle mieluisiin, henkkamaukan halpoihin printtipaitoihin eikä ole enää varaa tai halua ostaa jotain mälsiä kuvattomia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinne sitten saisi pukea lapselle päälle ettei tule jollekkin pahamieli, kun ei ole samanväristä?

Niin aika hurjan kuuloista, että sittenkö olisi varaa köyhemmillä etsiä päiväkotiin sopivaa vaatetusta? Heitä nyt ostetut menemään, ei noissa saa lasta sinne viedä hoitoon.

Pojille pinkki kuvaton paita ja tytöille sininen. Sitten femit olisivat vähän aikaa tyytyväisiä. Kunnes alkaisivat vaati pojille hameita päälle.

Vierailija
24/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Itse olen käynyt koulua koulupukumaassa ja voin sanoa, että niistä n eerot vasta huomaakiin. Julkisen koulun puvuissa liikkuvat köyhät lapset ja yksityiskoulujen puvuissa rikkaat lapset. Koulupuvut nimenomaan eriarvoistavat, koska ne kertovat onko kyseessä minkä tason koulu ja mikä asuma-alue.

Perusvaatteissa sentään puhutaan pienistä kymppien tai satasten tasoeroista, mutta noista koulupuvuista näkee paljon radikaalimmat erot. Välillä jopa erot lasten älykkyydestä, koska joihinkin kouluihin on vaikeampi päästä. Olisiko sinusta kiva jos lapsesi koulupuku kertoisi seuraavaa:

- Asun alueella, jota pidetään slummina. Tai olen koulussa, jota käyvät hienostoalueen lapset.

- Olen koulussa, johon joutuu jos ei ole tarpeeksi älykäs pääsemään paremman keskiarvon vaativaan kouluun. Tai olen koulussa, johon pääsee yli 9.5 keskiarvolla.

- Olen public schoolissa, vanhemmilla ei privaan varaa. tai olen priva koulussa, vanhempien käteinen siihen riittää.

Ja eikö ole vielä niin, että samassakin koulussa saattaa nähdä eron lasten välillä: toisen koulupuku on halvinta mahdollista materiaalia, toisella on oikeaa villaa hame ja kashmir-neule?

Vierailija
25/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta kouluajoiltani tulee mieleen, että oikea koulupuku kaikille kyllä helpottaisi elämää sekä vanhemmille, että lapsille. Sen verran toisiaan kiusataan juuri pukeutumisen takia.

Vierailija
26/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se epäreilua, että Joonaksella ei jalat kastu päiväkotiryhmän kävellessä lähikirjastoon kostean nurmikon poikki sillä Joonaksella on kalliit Gore-Tex lenkkarit kun taas Lennillä on tavalliset lenkkitossut. Kielletäänkö kalliit Gore-Tex kengät niin kenellekään ei tule paha mieli?

Vierailija
27/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä?! Itse en ainakaan noudattaisi moista typerää sääntöä. Päiväkoti ei oikeasti voi määrätä tuollaisesta asiasta, varsinkaan jos kyseessä on kunnallinen päiväkoti. Meillä kyllä löytyy muitakin kuin Frozen- ja RyhmäHau-paitoja mutta lapset nyt sattuvat pitämään juuri noista vaatteita. Ja sitä paitsi esim. Popin, Molon tai Metsolan paidat ovat enemmän kuin tuplahintaisia noihin markettien printtipaitoihin verrattuna.

Vierailija
28/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella vaatteet ovat kokoelma sisarukselta perittyjä, kavereilta saatuja ja kirpparilta halvalla hankittuja. Aika monessa vaatteessa on joku kuva.

Jos tuollainen sääntö tulisi, en takuulla laittaisi vaatekaappia uusiksi vain päiväkodin säännön vuoksi. Jos se on eriarvoistavaa, että lapseni haluaa päälleen 10 vuotta vanhan kulahtahtaneen Palomies Sami -paidan niin sitten ei voi mitään. (Joo, tietenkin se kaikkein kulahtanein on lapsen lempipaita.)

Vierailija
29/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille vaatteet on usein tapa ilmaista itseään. Täällä oli juuri keskustelu jossa tyttöä oli nälvitty päikyssä lentokonesukista. Saako niitä enää pitää? Meillä päiväkoti ikäinen sai valita vaatteistaan sen t-paidan itse kun puettiin. En suostuisi viemään lapseltani valinnanvapauden iloa. Se ei ole tasa-arvoa.

Vierailija
30/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikö ole vielä niin, että samassakin koulussa saattaa nähdä eron lasten välillä: toisen koulupuku on halvinta mahdollista materiaalia, toisella on oikeaa villaa hame ja kashmir-neule?

Juuri näin.

Vierailija
31/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille lapsille ne printtivaatteet on juuri niitä lempivaatteita hahmoineen. Aika v*ttumaista viedä lapsilta pois se.

Vierailija
32/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Aikuisille sama. Kaikile ruskea haalari ja Mao-lippis pakollisiksi.

Toisaalta nyt alkaa tuntuu ihan siltä, että joillakin on ihan liikaa aikaa. Oon kuullut luotettavata taholta, että noille tädeille ihan maksetaan palkkaakin. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
33/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten nämä lapset sitten uskaltaisivat olla omia itsejään esim. poikatyttöjä, balettipoikia tai myöhemmin homoja, uskovaisia tms, kun kaikki erottuva on kielletty?

Tämä sotii täysin sensitiivisyyttä vastaan.

Vierailija
34/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ei koskaan kommentoinut päiväkotikavereidensa vaatteita. Paitsi yhden talven haaveili saavansa vaaleanpunaisen haalarin ja harmitti, kun ei ollut. Olisiko pitänyt ottaa yhteyttä päiväkotiin, että kieltäisivät muita vanhempia pukemasta lapsiaan vaaleanpunaisiin haalareihin, kun mun lapseni tulee kateelliseksi? Eipä käynyt mielessäkään tuollainen vaihtoehto.

Vierailija
35/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Ja minä juuri ostin lapselle hauskan Che Guevara -paidan.

Mitä hauskaa on murhaajassa?

Vierailija
36/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoistaminen alkaa lähestyä neukkumeininkiä. En pidä, monestakaan syystä. 

Näistä ihan ensimmäinen on jo se, että pukeutumisen sääteleminen on itsessään eriarvoistavaa. Mitä jos koko vaatekaappi menee nyt kerralla kokonaan uusiksi - sehän on tosi halpaa. Samalla menee mahdollisuus käyttää suvussa kiertäviä second hand - vaatteita tai isovanhempien antamaa lahjapaitaa. 

Toiseksi, vaatteet ovat on osa itseilmaisua. Sensitiivisyyden tavoitteena pitäisi olla antaa jokaisen olla sellainen kun on - ei valaa kaikkia samaan muottiin. 

Just näin! Lapset pitäis totuttaa just siihen maailman moninaisuuteen.

Ja myös siihen, ettei kaikkea vaan voi saada. Se tuntuu olevan joillekin vanhemmille tosi vaikeaa, lapsethan sopeutuu mihin vaan. Meidän 3-vuotias poika haaveilee myös salama mcqeeen -paidoista, joita ei olla ostettu. Siitä ei ole tarvinut montaa kertaa jauhaa tai tapella.

Eli siis ihan turhaa kieltää kaikilta lapsilta disney-vaatteet, kun oikeasti pitäis opettaa lapsille sitä, että ollaan erilaisia, meillä on eri mahdollisuudet, arvot ja resurssit elämässä. Ja toisten arvoja ja resursseja pitäisi myös oppia kunnioittamaan.

Vierailija
37/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä noille lapsille on tarkoitus laittaa päälle? Yksiväriset vaatteet? Mistä niitä saa (siis oikeasti, kaikki kaupat on täynnä erilaisia kuvallisia paitoja, mutta yksivärisiä paitoja ei juuri ole. Paitsi toki esim Gugguulla, mutta niillä on varastot aina loppu, enkä nyt oikein jaksa uskoa, että niiden vaatiminen vähentäisi eriarvoisuutta...) Vai onko kiellettyjä vain mediassa esiintyvät kuvat? Mitä jos vanhemmat ei seuraa mediaa? Esim. täälläkin on puhuttu jostain ryhmä hausta. Ilmeisesti jotain koiria? En tiedä miltä näyttävät, joten voisin vahingossa ostaa (en kyllä tosin osta juurikaan mitään näistä halpaketjuista,koska lasten tekemä ei oikein osu omaan maailmankatsomukseen), mutta siis onkohan siellä oikein kuvallinen lista siitä mikä on kiellettyä.

Vierailija
38/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille lapsille ne printtivaatteet on juuri niitä lempivaatteita hahmoineen. Aika v*ttumaista viedä lapsilta pois se.

Kuvittelen juuri mielessäni kuinka tappelen väsyneen uhmiksen kanssa aamulla siitä laittaako päiväkotiin sen virttyneen printtipaidan vai suloisesti yksivärisen ja neuleen siihen päälle. En usko tuon kiellon takana oleviin selityksiin. Joku muu mielensä pahoitus tässä on ollut, kuin se onko rahaa ostaa printtipaita lapselle h&m:ltä.

Vierailija
39/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ilmaisunvapaus. En vaivautuisi edes peffaani pyyhkimään tuollaisella kiellolla, vaan palauttaisin lapun päiväkodin johtajalle suoraan takaisin.

Vierailija
40/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on järjettömyyden huippu. Erityisesti kun ne printtipaidat usein on halvimmasta päästä. Millähän tavoin se köyhää palvelee, että ei voi ostaa alesta / kirpparilta vaatteita jotka muuten ovat käyttökelpoisia mutta eivät kelpaa vääränlaisina päiväkotiin, tai ettei voi käyttää lahjavaatteita tai että pitäisi päiväkodin vaatimusten takia uusia vaatekaappi?

Jos tämä aloitus olisi lukenut vain av:lla, olisin sivuuttanut aiheen huonona provona. Aprillipila viikon myöhässä? Haluaisin kuulla päiväkodin oman kannanoton tähän asiaan jotta tulisi ilmi, että ei ole jotain outoa väärinkäsitystä. Tuollaisenaan asia on ihan järjetön. Ylikallista kuvatonta Gugguuta saa pitää, mutta ei kahden euron kuvallista markettipaitaa? Köyhät lopullisesti kyykkyyn päiväkoti, jonne eriarvoisuuden välttämiseksi halutaan vain varakkaampien muotimammojen lapsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi