Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".
"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…
Mitä mieltä?
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos yritetään vähän suitsia tätä ilmiötä. Omassa ympäristössäni ne vanhemmat jotka keskittyvät kalliisiin lastenvaatteisiin ja yleensäkin lastensa ulkonäköön korostuneen paljon, ovat niitä jotka laiminlyövät lapsen kasvulle aidosti tärkeitä asioita. Jos keskittyminen vaatteisiin vähenisi, vapautuisi aikaa siihen aitoon kasvatustyöhön. Ehkä jopa olisi aikaa miettiä mikä oikeasti on tärkeää ja arvokasta.
Lässynlässyn lää. Se että haluan pukea lapseni kauniisti ei ole mitenkään pois niiltä muilta asioilta, ihan yhtä paljon menee aikaa tilata molon haalari kuin h&m haalari. Jos on varaa ostaa se mistä enemmän tykkää, niin miksei ostaisi?
Kunpa joku joskus perustelisi miksi kannattaa ostaa 90e collegejumpsuit pienelle lapselle? Kuulisinpa edes kolme hyvää ja pätevää perustetta tuolle.
jos mulla olisi lapsia päiväkodissa tuolla niin menisin heti ostamaan niille hienot uusimmat paidat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos yritetään vähän suitsia tätä ilmiötä. Omassa ympäristössäni ne vanhemmat jotka keskittyvät kalliisiin lastenvaatteisiin ja yleensäkin lastensa ulkonäköön korostuneen paljon, ovat niitä jotka laiminlyövät lapsen kasvulle aidosti tärkeitä asioita. Jos keskittyminen vaatteisiin vähenisi, vapautuisi aikaa siihen aitoon kasvatustyöhön. Ehkä jopa olisi aikaa miettiä mikä oikeasti on tärkeää ja arvokasta.
Lässynlässyn lää. Se että haluan pukea lapseni kauniisti ei ole mitenkään pois niiltä muilta asioilta, ihan yhtä paljon menee aikaa tilata molon haalari kuin h&m haalari. Jos on varaa ostaa se mistä enemmän tykkää, niin miksei ostaisi?
Olet kirjaesimerkki todisteesta väitteelleni. Todellako ajattelit että se ajan kohdistaminen tässä tapauksessa liitty ostoksen nopeaan saatavuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsellani on päiväkodissa sään kestävät ulkovaatteet, ihan siksi että haluan hänellä olevan lämmin ja mukava olla kun siellä menee ja möyrii, juoksee, kiipeää ja istuu märässä lumessa. Ne on hänen työvaatteensa, eikä niitä tarvitse varjella.
Uskallan väittää, ihan kokemuspohjalta, että mitä halvempaan hintaluokkaan ulkovaatteissa mennään, sitä vähemmän ne pitävät vettä ja kestävät kulutusta. Se, miten muut pukevat omat lapsensa on minulle se ja sama. Mutta että sävy sävyyn puettu lapsi tarkoittaa teillä päin samaa kuin ei-kasvatettu-ollenkaan-lapsi, niin mitä se sinusta edes kertoo?
Minusta nimittäin, jos lapsella on liian pienet ja tilanteeseen epäsopivat vaatteet, on sekin kasvatuksen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kiellettiin synttärikutsujen jakaminen luokassa, kun siitä tuli suosituimmuuspeliä. Sinut on kutsuttu, sinua ei.
Joku ehdotti julkisuudessakin ratkaisuksi, että sitten pitää kutsua koko luokka. Siinähän maksavat vanhemmat hoplopit jollekin lapsensa koulukiusaajalle.
Samaa tapahtuu myös päiväkodissa n. 4-vuotiaista ylöspäin. Olen kuullut lukuisia kertoja, miten joku sanoo "mä en sitten kutsu sua mun synttäreille."
Minusta tämä on outoa, koska se 4v on ollut todennäköisesti jo 2 vuotta päiväkodissa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta. Miksi se ei näy missään? Eikö ne LTOt osaa kasvattaa lapsia toimimaan terveemmän arvopohjan varassa, miksi ihmeessä laatu ei näy niissä lapsissa mitenkään? Jotenkin olettaisi, että 8-10 tuntia päiväkodissa saisi aikaan jotain positiivista, koska niin hurjasti hehkutetaan päiväkodin autuasta vaikutusta.
Ei päiväkodissa ja koulussa pystytä "korjaamaan lasta", jos kotona kaikki on ihan päin helvettiä. Eikö tämä nyt ole ihan selvä jokaiselle vanhemmalle?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa joku joskus perustelisi miksi kannattaa ostaa 90e collegejumpsuit pienelle lapselle? Kuulisinpa edes kolme hyvää ja pätevää perustetta tuolle.
Jos se on kaunis ja on varaa sellainen ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan huomaa näissä ketjuissa ja tästä aiheesta puhuttaessa sitä, että todellisuudessa Suomessa syrjitään ja katsotaan pahalla, jos on tai näyttää varakkaalta? Moni väittää, ettei lastenvaatteet kiinnosta yhtään, mutta tunnistavat silti esimerkiksi kalliin merkkihaalarin kun sellaisen toisen lapsen päällä näkevät. Sitten alkaa (yleensä äidin) naljailu: äiti pönkittää itsetuntoaan, hankkii itsensä velkakierteeseen, kyttää netissä uusinta uutta printtiä silmät kiiluen jotta oma lapsensa olisi jotenkin muita parempi.
Kuinka usein näette kenenkään edes täällä kirjoittavan, että puen lapseni kalliisiin vaatteisiin jotta hän kokisi olevansa parempi kuin muut? Sen sijaan täällä leimataan usein kallis auto, kalliinoloinen ulkomuoto tai vaikka kalliin kuuloinen lomamatka velalla elämiseksi ja esittämiseksi. Parhaimmillaan kukaan varakas ei ole onnellinen, vaan pelkkä kulisseja ylläpitävä, pinnallinen idiootti.
Mietin tätä jo aikaisemmin tänään ennen kuin edes näin tätä ketjua. Laitoin nimittäin kirpparipöytää, ja sinne muutaman vähän tyyriimmän, uutena ostamani lapsen ulkovaatteen myyntiin aivan pilkkahintaan. Jos, tai siis toivottavasti kun sen sieltä joku toinen huomaa ja poimii mukaansa, osa teistä tulee leimanneeksi tämänkin henkilön lapsen tietynlaiseksi.
Köyhä, tai vähävarainen saa Suomessa aina anteeksi jos on liian pienissä vaatteissa tai ei vaikka pukeudu juhlaan juhlavasti. Mutta jos keskiluokkainen pukee lapsensa yhtään kalliimpiin vaatteisiin, tulee henkisesti turpaan joka suunnalta. Miksi?
Suomessa nimittäin ei tuloerot näy kuin ääripäissä. Suomessa ei kunnon tuloeroja edes ole. On vain asteen tai kaksi, suuntaan tai toiseen, minkä näkee EHKÄ asuinalueesta tai siitä, millaisella autolla ajaa. Leimakirves kuitenkin heiluu ihan hullun lailla.
Minä taidan elää tynnyrissä tai olla muuten omituinen, kun en ihan oikeasti tunnista kalliita vaatemerkkejä, merkkilaukkuja enkä autoistakaan tiedä yhtään mitään. Olen vasta tätä palstaa lukiessani oppinut, että on olemassa kalliita haalarimerkkejä ja että ne rumat ruskeat laukut ovat Vuittoneita ja järjettömän kalliita. Nykyään siis tunnistan nimeltä niitä kalliita merkkejä, mutta en kyllä ulkonäön perusteella tiedä, mikä on mitäkin merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kirjaesimerkki todisteesta väitteelleni. Todellako ajattelit että se ajan kohdistaminen tässä tapauksessa liitty ostoksen nopeaan saatavuuteen?
Mitä? Sinä kirjoitit että ne vanhemmat jotka keskittyvät lapsensa ulkonäköön, laiminlyövät niitä oikeasti tärkeitä asioita. Millähän perusteella kun samanverran menee aikaa tilata kallis kuin halpa haalari? Mitä se kertoo mistään muusta kuin siitä että on varaa ostaa sellainen mistä itse tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä osta kameliakaan vaikka sulla on varaa ostaa sellainen. Eli yksi syy löytyi, tosin täysin pinnallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitit seuraavasti: jos keskittyminen vaatteisiin vähenisi ---. Etkö tarkoittanut sillä juuri sitä, että vanhemmilla menee liikaa aikaa lapsen vaatteiden hankkimiseen ja miettimiseen ja se on pois kasvatukselta ja kaikelta "oikeasti tärkeältä"?
Voin kertoa omalta kohdaltani, että minulla on varma, oma maku. Valitsen lapseni vaatteet puolivahingossa sävy sävyyn. Aina, joka päivä. Lapsillani on kauniita vaatteita. Heillä on myös vähän kalliimpia ulkovaatteita, koska a) minulla on niihin varaa ja b) olen luottanut niiden laatuun ja kestävyyteen monta vuotta jo. Se, että sinä ajattelet minun lapseni nähtyäisi pinnallisesti, että siinä on taas kasvatusasiat sivualalla, ei kerro mistään muusta kuin - tadaa! Sinun pinnallisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä osta kameliakaan vaikka sulla on varaa ostaa sellainen. Eli yksi syy löytyi, tosin täysin pinnallinen.
En halua kamelia, jos haluaisin niin varmasti hommaisin sellaisen mikäli mahdollista. Sinulle ei siis omien vaatteidesikaan ulkonäkö merkitse yhtään mitään?
Printtipaidat ei kuulu päiväkotiin, kouluun eikä työpaikalle. Ellei sitten ole tosi neutraali. Ehdottomasti ei mainospaitoja tai mielenosoitus-/tekstipaitoja.
Lapsille pitää opettaa tyylitietoa ja pukeutumistapoja.
Printtipaitojen alkuperä:
"Printed T-shirts were in limited use by 1942 when an Air Corps Gunnery School T-shirt appeared on the cover of Life magazine. In the 1960s, printed T-shirts gained popularity for self-expression as well for advertisements, protests, and souvenirs" (Wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muita 90€ haalareita kuin Gugguun. Varmasti on muitakin, ns. huippumuodin merkkejä mutta Suomessa ei sellaisia monella ole. Mutta jos puhutaan vaikka Gugguusta tai lahtelaisesta Höö-merkistä, niin silloin ainakin ostetaan Suomessa suunniteltua ja tuotettua vaatetta. Kallista, kyllä, mutta suomalainen työläinen on kallis ylläpidettävä.
Ihan hienoa, että suomalainen vaatemerkki on noin suosittu. Moni muukin voisi kääntyä katselemaan pois päin ruotsalaisista halpisketjuista ja tukea pohjoismaista tuotantoa.
(Tässä siis sinulle vähemmän pinnallinen syy).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitit seuraavasti: jos keskittyminen vaatteisiin vähenisi ---. Etkö tarkoittanut sillä juuri sitä, että vanhemmilla menee liikaa aikaa lapsen vaatteiden hankkimiseen ja miettimiseen ja se on pois kasvatukselta ja kaikelta "oikeasti tärkeältä"?
Voin kertoa omalta kohdaltani, että minulla on varma, oma maku. Valitsen lapseni vaatteet puolivahingossa sävy sävyyn. Aina, joka päivä. Lapsillani on kauniita vaatteita. Heillä on myös vähän kalliimpia ulkovaatteita, koska a) minulla on niihin varaa ja b) olen luottanut niiden laatuun ja kestävyyteen monta vuotta jo. Se, että sinä ajattelet minun lapseni nähtyäisi pinnallisesti, että siinä on taas kasvatusasiat sivualalla, ei kerro mistään muusta kuin - tadaa! Sinun pinnallisuudestasi.
Tämä. Minulla olisi varaa ostaa kaikki lapsen vaatteet sitä kalleinta, en kuitenkaan osta, koska eivät ne kalliina automaattisesti ole mielestäni kauniimpia. Ostan sellaisia mistä itse tykkään, koska lapsi ei vielä osaa sanoa itse mistä pitää. Osa on kalliimpaa, osa perus h&m, mutta kaikki mielestäni kauniita. Mitä se kertoo minusta? Ei mitään! Miksi ihmeessä valitsisin mielestäni rumia vaatteita vain siksi että ne ovat halpoja tai kalliita?? Jos minulla on varaa ostaa se mistä pidän? Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan merkistä, mutta esim. kotimaisen käsityön tukeminen. Mä ostaisin mielelläni kotimaista uutena, mutta valitettavasti mun rahat riittää vaan käytettyihin.
Nyt menee kyllä pumpuliin kääriminen !
Mä en tajua tätä "ettei kellekään vaan tule pahamieli" . Mutta kun tulee enemmin tai myöhemmin ja aina joskus .Samalla perusteella voidaan kieltää lemmikit,lomamatka, uintireissu , ajan viettäminen isän kanssa, mummolat ,karkin syönti, harrastukset ,sisäfile pihvi .Lista on loputon !
Nyt menee kyllä pumpuliin kääriminen liian pitkälle ,piti sanomani 224/219
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee kyllä pumpuliin kääriminen !
Mä en tajua tätä "ettei kellekään vaan tule pahamieli" . Mutta kun tulee enemmin tai myöhemmin ja aina joskus .Samalla perusteella voidaan kieltää lemmikit,lomamatka, uintireissu , ajan viettäminen isän kanssa, mummolat ,karkin syönti, harrastukset ,sisäfile pihvi .Lista on loputon !
Samaan kastiin menee se kun kiellettiin kesälomasta kertominen, kun jollekkin tuli paha mieli kun toiset oli reissannut ja pitäneet hauskaa ja joku ei.. Huoh.
Minusta tämä on outoa, koska se 4v on ollut todennäköisesti jo 2 vuotta päiväkodissa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta. Miksi se ei näy missään? Eikö ne LTOt osaa kasvattaa lapsia toimimaan terveemmän arvopohjan varassa, miksi ihmeessä laatu ei näy niissä lapsissa mitenkään? Jotenkin olettaisi, että 8-10 tuntia päiväkodissa saisi aikaan jotain positiivista, koska niin hurjasti hehkutetaan päiväkodin autuasta vaikutusta.