Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen tunteiden mitätöinti

Vierailija
05.04.2017 |

Kasvoin kaoottisessa kodissa. Isä sairas ja kuoli kun olin 14. Äiti narsisti ja masentunut. Meitä lapsia kilpailutti toisiamme vastaan. Isosisko liian dominoiva. Olen lähinnä tämän isosiskon kasvattama ja hän on kyykyttänyt mniua aina.

Hän mm aina mitätöi ja poisselitti kaikki tunteeni. "Ei tuo ole mitään, silläjasillä on paljon kauheammin ja ajattele nyt miten pikkusiskosi kärsii". Aina se lopulta jotenkin kääntyi siihen, että olen lapsellinen, kiittämätön, itsekeskeinen paska.

Tekee tätä edelleen ja lapsuudesta ei saa puhua ollenkaan, koska siitä on olemassa vain hänen versionsa - jossa minä olen lapsellinen, kiittämätön, itsekeskeinen paska. Muistan miten en edes sitten lopulta itkenyt, kun minulta avomurtui käsi, koska sisko aina jaksoi painottaa, että olen lapsellinen ja itken turhasta.

Näin keski-ikäisenä tajuan, että en jotenkin ole yhteydessä tunteisiini ollenkaan. Varsinkaan positiivisia tai helliä tunteita en uskalla näyttää ollenkaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko otit yhteyttä iltapäivälehtiin? Niissä on paljon nyt ollut otsikoissa Tuija, 41 kertoo kurjasta lapsuudestaan. 

Vierailija
2/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko otit yhteyttä iltapäivälehtiin? Niissä on paljon nyt ollut otsikoissa Tuija, 41 kertoo kurjasta lapsuudestaan. 

Ei tarvitse pilkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen ja teet omat valintasi. 

Opettele.

Vierailija
4/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

Miten tämä liittyy asiaan?

Vierailija
5/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sinulle ap tunne lukkosi-kirjaa.

Vierailija
6/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

Näkisin, että tämä liittyy  siinä mielessä aiheeseen että ap pitäisi oppia ottamaan vastuuta omasta elämästään, eikä käyttää lapsuuttaan pirun huonona tekosyynä kaikkiin epäonnistumisiinsa.

Vierailija
7/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm meillä oli vähän samanlaista, positiivisia tunteita ei näytetty koskaan, tappelua oli senkin edestä. Muistan sen tunteen kun muutin pois kotoa ja istuin yksin kämpässäni. Se rauha. Kukaan ei huutanut, eikä vaatinut mitään. Sain vain olla ihan rauhassa. No, nyt minulla on lapsi ja olen yrittänyt olla ihan erilainen ihminen, kuin oma äitini. Saa nähdä onnistunko.

Vierailija
8/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

Näkisin, että tämä liittyy  siinä mielessä aiheeseen että ap pitäisi oppia ottamaan vastuuta omasta elämästään, eikä käyttää lapsuuttaan pirun huonona tekosyynä kaikkiin epäonnistumisiinsa.

Kyllä tuollainen lytätty lapsuus tekee ihmisestä rikkinäisen. Ja siitä pitää saada puhua. Miksi ap ei saisi kertoa meille mitä hänelle on tapahtunut!

Vierailija
9/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

En minä ole epäonnistunut. Pikemminkin päinvastoin. Liiankin onnistunut menestyjä. On talo arvoalueella, mökki, akateeminen koulutus, akateeminen mies, kaksi loistavasti pärjäävää lasta, sijoituksia jne.

Olen tehnyt käsittämättömän loikan sieltä lähtökohdasta katsoen.

ap

Vierailija
10/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap näyttää jo tietävän missä hänen lukkonsa on. Tuo tunnelukkokirja vain kertoo mitä kaikkia lukkoja ihmisellä voi olla. Mutta ei siellä opasteta miten niistä lukoista pääsee yli.

Vierailija
11/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

Sitä hän juuri yrittää tehdä parhaillaan, kun purkaa kokemuksiaan ja yrittää ymmärtää niistä aiheutuvia, vääristyneitä ajattelumalleja. Ja sinä yrität parhaasi mukaan estää. Sinulla varmaan ei ole syynä lapsuuden kokemukset kun selvästi olet sellaisen yläpuolella, joten olet kai ihan luonnostasi tyhmä ja ilkeä.

Vierailija
12/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessi on pitkähkö mutta mielenkiintoinen. Jonain päivänä on hyvä olla. Vastuun otat sinä omasta paranemisestasi, tietoa ja apua kyllä löytyy.

Opettele.

Oppia ikä kaikki.

Vierailija
13/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap näyttää jo tietävän missä hänen lukkonsa on. Tuo tunnelukkokirja vain kertoo mitä kaikkia lukkoja ihmisellä voi olla. Mutta ei siellä opasteta miten niistä lukoista pääsee yli.

Nimenomaan siinä myös opastetaan miten niistä tunnelukoista pääsee yli. Itselleni oli tuosta apua.

Vierailija
14/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen ystävälläni jotain saman tapaista taustaa. En tunne hänen äitiään, mutta moni on sanonut, että äiti on erikoinen tyyppi. Ja tämä ystäväni ei kysyttäessä melkein koskaan tiedä miltä hänestä tuntuu tai mitä hän haluaa. Minulle on tullut vahvasti sellainen olo, että ystävälle on oltu hyvin ankaria lapsuudessa johonkin tunteisiin liittyvässä asiassa.

Ystäväni ei koskaan valita. Mutta ei myöskään koskaan osoita mitään positiivista tunnetta. Ei moiti minua, mutta ei myöskään kiitä tai kannusta. Hän vain on. Ja hän on itse sanonut myös, ettei enää osaa edes itkeä. Siitä on vuosia, kun on viimeksi itkenyt.

Vierailija
15/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele.

Mitä selität, ei kyse ole vastuuttomuudesta, vaan vastuullisuudesta. Viisas ihminen selvittää ongelman syyn, jotta voi lähteä ongelmaa korjaamaan. Ja mitä ihmeen kaikkia epäonnistumisia, joku vakiovastaustermi kenties?

Vierailija
16/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että mallin selvittäminen on tärkeää oman äitiyden kannalta. Tähän asti olen edennyt idealla "teen kaiken toisin kuin mitä minun lapsuudessani".

ap

Vierailija
17/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm meillä oli vähän samanlaista, positiivisia tunteita ei näytetty koskaan, tappelua oli senkin edestä. Muistan sen tunteen kun muutin pois kotoa ja istuin yksin kämpässäni. Se rauha. Kukaan ei huutanut, eikä vaatinut mitään. Sain vain olla ihan rauhassa. No, nyt minulla on lapsi ja olen yrittänyt olla ihan erilainen ihminen, kuin oma äitini. Saa nähdä onnistunko.

Meillä ei ollut tappelua, vaan painostavaa hiljaisuutta. Kun odotimme, milloin isä räjähtää. Nauroimme välillä, leikimme välillä. Mutta koko ajan odotimme. En tunnistanut sitä jännityksen ja ahdistuksen pohjavirettä joka oli aina läsnä. En tiennyt, mistä se johtui. En tiennyt että sitä oli. Kunnes sitä ei enää ollut. Eikä se tapahtunut yhtenä oivalluksena. Olin iloinen kun sain oman asunnon, mutta en tiennyt syytä. Kävin kotona katsomassa vanhempiani enkä olisi halunnut sinne. En tiennyt syytä. Oletin, että olen paha ja kylmä ihminen, joka ei pidä omista vanhemmistaan vaikka minulla oli niin hyvä lapsuus. Meni 15 vuotta, ennen kuin tajusin että minulla oli hirveä lapsuus ja monet omituisuuteni johtuivat näistä traumoista. Ja pidin niitä tosiaan vain omituisina ja vastenmielisinä luonteenpiirteinäni. Vaikka oikeasti johtuivat horjuvasta mielenterveydestä, joka oli alkanut horjua jo pikkutyttönä.

Vierailija
18/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut tappelua, vaan painostavaa hiljaisuutta. Kun odotimme, milloin isä räjähtää. Nauroimme välillä, leikimme välillä. Mutta koko ajan odotimme. En tunnistanut sitä jännityksen ja ahdistuksen pohjavirettä joka oli aina läsnä. En tiennyt, mistä se johtui. En tiennyt että sitä oli. Kunnes sitä ei enää ollut. Eikä se tapahtunut yhtenä oivalluksena. Olin iloinen kun sain oman asunnon, mutta en tiennyt syytä. Kävin kotona katsomassa vanhempiani enkä olisi halunnut sinne. En tiennyt syytä. Oletin, että olen paha ja kylmä ihminen, joka ei pidä omista vanhemmistaan vaikka minulla oli niin hyvä lapsuus. Meni 15 vuotta, ennen kuin tajusin että minulla oli hirveä lapsuus ja monet omituisuuteni johtuivat näistä traumoista. Ja pidin niitä tosiaan vain omituisina ja vastenmielisinä luonteenpiirteinäni. Vaikka oikeasti johtuivat horjuvasta mielenterveydestä, joka oli alkanut horjua jo pikkutyttönä.

Meillä äiti selitti että kaikki on isän syytä ja että kaikki kyllä valkenee, kunhan isä kuolee. Niinpä minä sitten tilliäisenä odotin isän kuolemaa ja uutta uljasta elämää. Jota ei koskaan tullut. Kaikki suistui täysin kaaokseksi sen jälkeen.

ap

Vierailija
19/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen ystävälläni jotain saman tapaista taustaa. En tunne hänen äitiään, mutta moni on sanonut, että äiti on erikoinen tyyppi. Ja tämä ystäväni ei kysyttäessä melkein koskaan tiedä miltä hänestä tuntuu tai mitä hän haluaa. Minulle on tullut vahvasti sellainen olo, että ystävälle on oltu hyvin ankaria lapsuudessa johonkin tunteisiin liittyvässä asiassa.

Ystäväni ei koskaan valita. Mutta ei myöskään koskaan osoita mitään positiivista tunnetta. Ei moiti minua, mutta ei myöskään kiitä tai kannusta. Hän vain on. Ja hän on itse sanonut myös, ettei enää osaa edes itkeä. Siitä on vuosia, kun on viimeksi itkenyt.

Minulla on ystävä, jonka olen tuntenut lapsesta asti. Olemme 3-kymppisiä. Hiljattain sovimme tapaamisen kahvilaan. Emme olleet nähneet varmaan puoleen vuoteen. Ja minut nähdessään hän hymyili. Vahingossa. Hän pyyhki hymyn kiireesti kasvoiltaan kun tajusi. Liikaa tunteen osoittamista. Ja yllätyin nähdessäni niin selvän merkin siitä, että hän oli kaivannut minua. Sellaista ei ole ikinä ennen näkynyt.

Vierailija
20/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteisiin ja vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat voi korjata vuorovaikutuksessa, jossa niitä tunteita opetellaan ja hyväksytään. Terapiassa. Suosittelen.