Vihaan tätä asuntoa, suihkussa käymisestäkin tullut hirveä stressi!
Seinänaapurit ja alakerran naapurit valittavat kaikesta! Parvekkeella ei saisi oleskella illalla, parvekkeella ei saisi polttaa valoja, askellamme liian raskaasti, telkkari on liian kovalla, musiikki on liian kovalla. Ei todellakaan luukuteta mitään, kaikki voluumit pidetään ihan normaalilla tasolla.
Seinänaapurit kyttäävät suihkun käyttöämme. Esimerkiksi jos mieheni on aamulla 10 min suihkussa ja minä myöhemmin 10 min, siinä on liikaa suihkuttelua. Kuulemma putket kohisee niin että se häiritsee heitä.
Olen viimeisilläni raskaana ja tykkään välillä ottaa pitkän, rentouttavan suihkun. Tämä on mahdotonta, koska tasan 10 minuutin jälkeen alkaa seinien hakkaaminen. Jos en heti hyppää pois suihkusta, tulevat ränkyttämään ovikelloa.
Eilen olin päiväunilla ja naapurit olivat tilanneet huoltomiehen tänne tarkistamaan putket. Olin väsynyt ja kipeä, en meinannut avata ovea koska luulin että joku myyjä siellä vaan on. Sitten alkoi vihainen ovikellon ränkkääminen ja oli pakko mennä avaamaan.
Siinä sitten katselin väsyneenä ja kipeänä puoli tuntia naapurin tilaamaa huoltomiestä, joka penkoi keittiön putket ja kylppärin putket esiin kaapissa olevien romujen alta.
Olisi kuulemma tullut sisään omilla avaimillaan jos en olisi avannut, koska naapuri epäili että meillä vuotaa putket. Paskat epäili.
Vuokranantajallekin ovat soitelleet, että minä muka otan joka päivä melkein puolen tunnin suihkuja.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siirryttiin huoneistokohtaisiin vesimittareihin ja kas kummaa, naapurin 30 min suihkuttelusessiot väheni ekan laskun jälkeen huomattavasti. Meillä maksetaan noin 20 e/hlö/kk vesimaksua, naapurissa ensimmäinen mittarin mukaan laskutettu kuukausimaksu oli 120 e/hlö. Kummasti lotraaminen vähenee, kun veden joutuu aidosti maksamaan itse.
Nyt oli värikynät mukana! Hah hah haa
8-henkinen perhe,Valtavasti kasteltavaa pihalla. Ei yli 150 euron mene vesilasku.
Ohis, mutta mä olen yksinelävä 25 vuotias nainen ja vesimaksuni on 19 e/kk. Joka vuosi tulee noin 300 e tasauslasku. Käyn suihkussa joka toinen päivä, n. 20 min. Vuotaakohan mulla putket vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
No voi kauhea. Kyllähän tuossa on paljon kestettävää jos putketkin huutaa niin varmasti vituttaa. Etkö ole itse saanut aikaiseksi soittaa huoltomiehelle kun naapurien piti soittaa?
Ihmiselle riittää 5 minuutin suihku. Ja se että naapurit valittavat melusta, niin teillä on laitteet liian kovalla. Olette vain tottuneet kovaan mölytasoon.
Ja wtf, ovi kyllä avataan jos joku soittaa ovikelloa, mitä ihmettä?! Saisitte aika liukkaasti lähdöt minun omistusasunnostani.
Ovea ei todellakaan aina tarvitse avata kun ovikello soi, ei edes vuokralaisenkaan. Ei yksityisen eikä jonkun ison vuokranantajankaan vuokralaisen.
Kaikista huoltotoimista pitää ilmoittaa etukäteen hyvissä ajoin esim viikkoa ennen ajankohtaa . Ei vuokra-asuntoon mennä milloin sattuu. Se on asukkaan koti ja sitä suojaa kotirauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aloituksesta ei käy ilmi, että miten ovat koettaneet itse parantaa tilannetta. Onko raskaiden askeläänten takia hankittu paksut matot tai pehmeät sisätossut? Onko telkkarin ääntä pienennetty ja tarvittaessa esim. hiljaisuuden aikaan telkkaria katsottu langattomilla kuulokkeilla? Jos ei itse ole valmis tekemään ongelmille mitään, niin naapurit todellakin vit*uuntuvat ja alkavat inhota ja rupeavat sitten valittamaan ihan kaikesta. Ja sille ei sitten loppua näy. Paljon on itsestä kiinni.
Heh, oletpa idiootti. Kenelläkään ei ole velvollisuutta hankkia mattoja ja tossuja ja ties mitä vempaimia siksi, että naapuri valittaa. Jos äänieristeet ovat huonot, ne ovat huonot. Hän, joka ei talosta sellaisenaan pidä, voi muuttaa pois. Nauraisin varmaan itseni halki, jos saisin naapurilta käskyjä ostaa mattoja, tossuja ja katsoa telkkaria volumella 8 alkaen klo xx. Ja tiedoksi että minun alapuolellani ei asu ketään, siellä on kellari. Ja minä en olemuksellani aiheuta kenellekään päänvaivaa.
Heh, oletpa itse idiootti. Onko niin vaikea edes yrittää ottaa toiset huomioon? Onko niin ylivoimaista pitää vaikka niitä sisätossuja, jos sen ansiosta naapuritkin olisivat tyytyväisiä ja kaikenlainen valittaminen vähenisi? Juuri sinunlaisten itsekkäiden idioottien pitäisi muuttaa pois, jos et yhtään osaa ajatella omaa nokkaasi pitemmälle. Sinne kellarin suunnalle kuulutkin. Kyllä voi tosin mieli muuttua, kun eräänä päivänä yläpuolellesi muuttaa kantapäillään tömistelijä. Huonot äänieristykset talossa ei ole kenenkään vika, mutta sitten täytyy opetella elämään sen mukaisesti ja se ei pitäisi olla keneltäkään liikaa vaadittu, tai sitten voi muuttaa pois.
Kellään ri kylläkään ole velvollisuutta ostaa paksuja mattoja taikka jotain helvetin tossuja naapurin takia.
-OhisEi ole velvollisuutta tai pakkoa. Mutta yhtälailla, miksi vaikka niitä sisätossuja ei voisi hankkia? Senkö takia, kun ei ole pakko eikä se ole velvollisuus? Mielestäni sisätossuja voisi puolestaan käyttää, jotta naapurit olisivat tyytyväisiä. Kaikenlainen valittaminen ja inhoaminen voisi vähentyä. Mielestäni on kohteliasta ottaa muutkin huomioon, eikä ajatella vaan itseään. Kantapää töminä voi olla tosi inhottavaa kuultavaa ja sitä on vaikea joidenkin ymmärtää, ennen kuin se osuu omalle kohdalle. Minä en ikinä haluaisi olla sellainen naapuri, joka vähentää asukasviihtyvyyttä metelöinnillään. Olisin itse valmis tarvittaessa tekemään jotain asialle naapurisovun ylläpitämiseksi. Varsinkin jos tilanteen korjaaminen ei paljoa vaadi. Ei pitäisi olla ylivoimaista se sisätossujen käyttö, paitsi näille "periaatteen" ihmisille.
Olisi kiva jos jatkossa edes yrittäisitte jotenkin perustella vastaväitteenne. Vai eikö sekään onnistu, kun ei ole pakko perustella? Juntit.
Mitäs sitten kun ainut naapurit tyytyväiseksi tekevä asia olisi se että muutat poia niin tekisit sen ihan kohteliaisuudesta naapureitasi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siirryttiin huoneistokohtaisiin vesimittareihin ja kas kummaa, naapurin 30 min suihkuttelusessiot väheni ekan laskun jälkeen huomattavasti. Meillä maksetaan noin 20 e/hlö/kk vesimaksua, naapurissa ensimmäinen mittarin mukaan laskutettu kuukausimaksu oli 120 e/hlö. Kummasti lotraaminen vähenee, kun veden joutuu aidosti maksamaan itse.
Nyt oli värikynät mukana! Hah hah haa
8-henkinen perhe,Valtavasti kasteltavaa pihalla. Ei yli 150 euron mene vesilasku.
Ohis, mutta mä olen yksinelävä 25 vuotias nainen ja vesimaksuni on 19 e/kk. Joka vuosi tulee noin 300 e tasauslasku. Käyn suihkussa joka toinen päivä, n. 20 min. Vuotaakohan mulla putket vai mitä?
Nuo, joita lainaat, puhuu yli sadan euron kuukausilaskusta. Sulla vesi maksaa 19 € / kk + 300€ : 12kk. Eli ei yli sataa euroa / kk. Mutta kannattaa silti tarkistaa ettei vuoda missään. Meillä on samat vesikulut kuin sulla, mutta meitä on kolme henkeä ja tosiaankin käymme yli 10 min suihkuissa. Lisäksi pesemme paljon pyykkiä (pojalla aktiivinen liikuntaharrastus). T. toinen ohis
Vierailija kirjoitti:
Mä olen suihkussa monesti puoli tuntia kerralla. Miettikää nyt:
Kasvojen pesu, hiusten pesu shampoolla, hoitoaine hiuksiin, kasvonaamio, epilointi, sheivaus, vartalon pesu, vartalon kuorinta, kasvonaamion pesu, hoitoaineen pesu.
+ välillä on kiva vain istua kuuman suihkun alla miettimässä kaikkea.
O.o oh hoh onpa kaikkea, tällä tavalla siis tavalliset naiset viettävät suihkusessionsa. Tunnen oloni heti tosi epänaiselliseksi. Mie käyn suihkussa joka toinen tai kolmaspäivä ja suurin osa siitä suihkuajasta menee lämmittelyyn ja miettimiseen (kämppä on sen verran kylmä). Ainoat puhdistautumisrituaalit on shampoopalalla ja kylpysaippualla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä vuokralaisena velvoite avata ovi jos joku soittaa ovikelloa. Voihan siellä olla vuokranantaja tai juurikin huoltohenkilö. Hanki oma asunto jos olet noin erakko.
Näillä on omat avaimet, ei vuokranmaksajalla ole velvollisuutta päivystää kämpällään rimputtelijoita
Printtaa naapurille tämä uutinen: http://www.is.fi/asuminen/art-2000000732334.html
Erityisesti uutisesta kannattaa yliviivaustussilla korostaa seuraavat kohdat:
"Tahallinen metelöiminen on rikosoikeudellinen asia.
- 2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa."
Lisäksi kannattaa ottaa isännöitsijään yhteyttä. On kotirauhan rikkomista hakata rakenteita normaaleista asumisen äänistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin vituttaa suunnattomasti kun naapurini käy suihkussa ja viipyy siellä joka vitun kerta vähintään 20 minuuttia, yleensä puoli tuntia. Mitä lie siellä tekee runkkaako vai mitä. Kuka vittu on puoli tuntia suihkussa???? Laitan aina kuulosuojaimet päähän koska en jaksa kuunnella sitä vitun kohinaa. Muutan kyllä heti tästä kämpästä kunhan löydän uuden asunnon ja ensi kerralla pidän huolen siitä että uudessa asunnossani on äänieristys kunnossa!
Onko naapurisi yksineläjä vai mistä tiedät että juuri hän on tuon ajan suihkussa?
Meillä käydään useimmiten peräjälkeen suihkussa. Jos yhden suihkuun menee 10-15 minuuttia niin kerro se neljällä (vauva käy aikuisenkin kanssa).
En oikeasti ymmärrä, kuka tieten tahtoen jää kerrostaloon asumaan jos kaikki mahdolliset äänet häiritsevät noin paljon. Maalta saa halpoja mummonmökkejä (myös vuokralle).
Me asumme alimmassa kerroksessa, yläkerran naapurina on perhe jossa on kaksi alle 3v. lasta ja kolme isoa koiraa. Lasten huuto alkaa heti kuudelta (eivät vissiin tykkää herätä kesken unien ja lähteä päiväkotiin). Koirat tramppaavat keskenään, haukkuvat ja intoutuvat leikkimään. Perhe pesee pyykkiä joskus jopa kahdentoista aikaan yöllä. Niin ja tietysti muksut juoksevat pitkin kämppää siitä lähtien kun tulevat kotiin iltapäivällä. Minä en yksinkertaisesti jaksa edes häiriintyä tuosta. Jos jonakin päivänä nuo alkavat häiritä, laitetaan kämppä myyntiin ja muutetaan vaikka sitten siihen mummonmökkiin.
Ap ei avauksessa kertonut mitä huoltomiehen putkitarkastuksesta seurasi. Onko putkissa jotain vikaa? Loogisesti ajatellen koko taloyhtiössä pitäisi kuulua häiritsevää kohinaa aina kun joku avaa hanan, vetää vessan jne. Ei voi olla kyse vain yhdestä asunnosta (ap:n).
Miten huoltomies esitti asiansa? Kysyitkö talon putkimelusta tarkemmin? Tai naapureittesi valituksista, ovatko valittaneet muistakin naapureistaan, eivät vain teistä? Siitä voisitte myös jutella vuokranantajan kanssa; oliko edellisilläkin vuokralaisilla vaikeuksia samojen naapureiden kanssa? Kyllä teidän pitää olla vähän topakampia, eikä vain streessaantua ja uhriutua.
Ai niin, melutason ja kuuluvuuden muihin asuntoihin voi myös mittauttaa. Isännöitsijä ja huoltoyhtiö auttaa siinä. Sitten on mustaa valkoisella siitä kuinka monta desibeliä on naapuriin kuuluva ääni ja onko se kohtuutonta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kauhea. Kyllähän tuossa on paljon kestettävää jos putketkin huutaa niin varmasti vituttaa. Etkö ole itse saanut aikaiseksi soittaa huoltomiehelle kun naapurien piti soittaa?
Ihmiselle riittää 5 minuutin suihku. Ja se että naapurit valittavat melusta, niin teillä on laitteet liian kovalla. Olette vain tottuneet kovaan mölytasoon.
Ja wtf, ovi kyllä avataan jos joku soittaa ovikelloa, mitä ihmettä?! Saisitte aika liukkaasti lähdöt minun omistusasunnostani.
Näillä viiden minuutin suihkuista höpöttävillä ei taatusti ole koskaan ollut upeita, pitkiä ja paksuja hiuksia. Ymmärrän, että ketjuttaa.
Mulla on eikä mulla silti juokse vesi 5min kauempaa. 1 min kun kastelen itseni läpikotaisin. Suljen suihkun. Shampoo hiuksiin ja vaahdotus. Sitten 1min juoksevaa vettä ja hiusten huljuttelua. Kun pään pesee ylösalaisin niin että hiukset roikkuu ne shampoot lähtee helposti. Sitten hoitoaine päähän ja kehon pesu, samalla ihonpesuainetta hyväksikäyttäen ihokarvojen raakkaus. Tämä viimeinen suihkuttelu saattaa sit jo viedä 2-3min kun pesee ihon ja sopukat siinä samalla. Voila. Itse suihkuaika niin 10min joista juoksevaa vettä 5min.
En oo mikään luonnonsuojelija tai talousajattelija, että siksi jotenkin säästelisin vettä. Ei. Mun mielestä vaan ei tartte. Toki taustalla vaikuttaa se, etten juuri pidä suihkuttelusta (lue vesi) ilman saunaa. Joillekin suihku on jokin rentoutumiskeino ja sillon vettä palaa...
Itse huomattiin just viime vkl, että miehen teinipoika käyttää ihan helkkaristi vettä. 30min suihku ja yhtään kertaa ei suihkua suljettu. Se olo jo vähän liikaa. Mahtaa miehen exällä olla isot vesilaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä ei ketjun aihe olekaan, niin hiukselliset ihmiset eivät todellakaan selviydy suihkusta viidessä minuutissa. Mullakin on vaan keskipitkät, mutta paksut hiukset, ja pelkästään se että ne saa ennen shampoon laittoa kauttaaltaan märiksi kestää 10 minuuttia. Sitten vielä shampoon huuhtelu + erikseen hoitoaineen huuhtelu. Tietenkään suihkua ei tarvitse valuttaa shampoon laiton aikana, mutta kyllä se huuhtelu vie aikaa.
Nyt tais tulla pientä lisää. Sä siis pokkana väität että sun pitää seistä 10min juoksevan veden alla ennenkuin kastuuvat. Mieti nyt vähän miten älytön väite. On sulla ainakin pokkaa. Nauran itseni tärviölle. Muija olis hyvä hengenpelastaja. Jos 5minuutissa sukellat pohjasta ja haet ei pääkään ehdi kastua.
En usko. Koska minulla on itselläni hyvin paksu, kihara ja karhea tukka. Ja silti se kastuu luonnonmukaisesti tunnissa.
Vai ootko joku moppitukka jolla patukat päästä. Siitä kuolleesta takusta kyllä uskonkin ettei vesi pääse sisään kaiken paskalerroksen läpi.
Toista se on omakotitalossa. Tällä alueella yhden perheen kersa ja sen kaverit riehuvat kuin mielipuolet. Ajetaan mopolla puolen kilsan katua päästä päähän "nääää-näääää", tullaan kavereiden kanssa urpoilemaan naapureille kännispäissään, ulvotetaan autoa keskellä yötä ja aamuyöstä...
Sitten alkaa kesä. Naapurin isäntä mölyää pihalla niin, että ääni kuuluu Ruotsiin asti. Sitten vähän grillataan, ja käytetään grillin polttoaineena vanhoja autonrenkaita. Omalle grillille ei voi edes mennä, kun naapurin pihasta tulee jumalaton katku puolen päivän ajan. Hankkikaa vittu kunnon grilli.
Ja kaiken kruunuksi rouvalla on aamulähdöissä vain yksi vaihde, ja sekin ykkönen. Että on mukava herätä siihen vitun vinkgutukseen ja auton ovien paukkeeseen joka vitun arkiaamu. Saatana.
Vittu että vituttaa. Kyse on aikuisista ihmisistä. Koko naapurustossa ei ole toista vastaavaa. Itse asiassa en ole törmännyt ikinä samanlaisiin naapureihin, ja olen kuitenkin asunut aika monessa pitäjässä!
Ja joo, en ole edes Wanha.
Valittaisin isännöitsijälle, että hittoako huoltomies tulee toisten kämppään naapurin tilauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurta veden ja energian tuhlausta olla aina 10 minuuttia suihkussa. Siis lorottaa päälleen puhdistettua ja lämmitettyä juomavettä ihan turhaan.
5 minuuttia riittää aivan hyvin peseytymiseen. Muu on tuhlausta.
Enpä haluaisi olla sinun lähelläsi, ties kuinka pahasti löyhkäät. Minulla on pitkät ja paksut hiukset, joiden pesemiseen menee ainakin se 5 minuuttia shampoineen, hoitoaineineen ja huuhteluineen. Ja näitä hiuksia saakin huuhdella pitkään ja hartaasti, että aineet lähtevät varmasti pois. Jokaisella suihkukerralla en tarvitse hoitoainetta, mutta useimmiten tulee käytettyä. Lisäksi pesen suihkusaippualla koko kropan päästä varpaiisin. Niska, kainalot, kädet, jalat, pylly, pillu, varpaat, perse. Ja huuhtelu. Sheivaus. Naaman pesu, aineella tietenkin. Aineen huuhtelu pois. Tämä kaikki viidessä minuutissa? :"D Siihen menee puoli tuntia, aina.
Sama juttu täälläkin. Miehet aina nalkuttavat naisten suihkuttelusta koska itsellään riittää se että mennään suihkuun ja ravistellaan vähän sitä 5mm siilisänkeä, sitten pois. Shampoota vain jos muistetaan ja suihkusaippua nyt on ihan neitien hommaa.
En kyllä koskaan ole itse häiriintynyt naapurien suihkussakäynnistä, täysin omituinen konsepti. Kyllähän ne putket kohisee mutta Itse en edes kiinnitä huomiota. Paljon ärsyttävämpää olisi kuunnella räkyttävää koiraa, huutavaa lasta, kovaäänistä tappelua ja äänekästä bassomusiikin jytkettä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä vuokralaisena velvoite avata ovi jos joku soittaa ovikelloa. Voihan siellä olla vuokranantaja tai juurikin huoltohenkilö. Hanki oma asunto jos olet noin erakko.
Eihän kukaan nykyään soita ovikelloa jotain jehovia lukuunottamatta. Mieluummin koputetaan tai hakataan ovea. Ei sitä ainakaan häiriön välttämiseksi tehdä koska koputus kuuluu helposti moneen kerrokseen kun taas joku soittokello vain samaan kerrokseen jos on väliovet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä ei ketjun aihe olekaan, niin hiukselliset ihmiset eivät todellakaan selviydy suihkusta viidessä minuutissa. Mullakin on vaan keskipitkät, mutta paksut hiukset, ja pelkästään se että ne saa ennen shampoon laittoa kauttaaltaan märiksi kestää 10 minuuttia. Sitten vielä shampoon huuhtelu + erikseen hoitoaineen huuhtelu. Tietenkään suihkua ei tarvitse valuttaa shampoon laiton aikana, mutta kyllä se huuhtelu vie aikaa.
Nyt tais tulla pientä lisää. Sä siis pokkana väität että sun pitää seistä 10min juoksevan veden alla ennenkuin kastuuvat. Mieti nyt vähän miten älytön väite. On sulla ainakin pokkaa. Nauran itseni tärviölle. Muija olis hyvä hengenpelastaja. Jos 5minuutissa sukellat pohjasta ja haet ei pääkään ehdi kastua.
En usko. Koska minulla on itselläni hyvin paksu, kihara ja karhea tukka. Ja silti se kastuu luonnonmukaisesti tunnissa.
Vai ootko joku moppitukka jolla patukat päästä. Siitä kuolleesta takusta kyllä uskonkin ettei vesi pääse sisään kaiken paskalerroksen läpi.
Riippuu hiuslaadusta. Lasimainen hius kastuu nopeammin, mutta huokoinen hius imee itseensä hirveän määrän vettä. Joskus jos ei ole aikaa kunnon suihkuun, vaan pitää suoriutua nopeasti, on hiustenpesun lopputulos selkeästi surkeampi kun shampoon on joutunut läiskimään näennäisesti märkään tukkaan. Näyttää märältä, mutta ei ole kauttaltaan märkä.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan avaa koskaan ovea jos en odota ketään.
En minäkään, koska on ollut niitä roistoja liikenteessä jotka käy päälle, ja vie arvotavarat ja rahat. Eikö johonkin lapsiperheen kotiin oltu menty jonkin aikaa sitten, ja miehet hakanneet perheen isän verille lasten nähden?
Vierailija kirjoitti:
Pitkät, paksut hiukset kannattaa kastella pesuvadissa. Samalla kasteluvedellä hoituu myös huuhtelu, viimeiset rippeet voi huuhtaista suihkun alla.
Ihan ok, jos myös maksat vedestä käytön mukaan.