Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jostain kortisonipiikistä voi muka saada 2pv sairaslomaa?

Vierailija
05.04.2017 |

Taas työkaveri saikuttaa. Haki piikin olkapäähän ja nappas paripäivää saikkua. Miten jostain pikku piikistä voi saada niin paljon? Varmaan taas valittanu ummet ja lammet siellä.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut saa kortisonipiikistä sairaslomaa ja toiset ei? Olen ymmärtänyt että siitä tulee automaattisesti pari päivää lepoa.

Piikin aiheuttaman sairasloman tarve riippuu siitä, pannaanko kortisoni lihakseen vai niveleen ja jos niveleen niin mihin niveleen. Isot nivelet vaativat sairaslomaa, koska kortisoni ei rasituksessa pysy nivelessä jaa liikkuu pois eikä hoida enää. Pienet nivelet esim sormissa ei ole niin tarkkoja. Lihakset ei välttämättä vaadi sairaslomaa.

Kookonaan toinen juttu on sitten se, että kortisonia ei yleensä pistetä mihinkään, ellei siellä ole jotain vikaa, yleensä tulehdusta. Se tulehdus sinänsä voi aiheuttaa työkyvyttömyyden ja sen paraneminen saattaa vaatia lepoa eli sairaslomaa. Eli vaikka piikki sinänsä ei vaatisi sairaslomaa, niin se syy, jonka takia piikkiä tarvitaan, useinkin vaatii.

Vierailija
22/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti nämä piikinottajat ovat niitä, jotka tekevät jotain 4 tuntia muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Reumasäätiön sairaalassa kuljit kaksi päivää pyörätuolilla jos vaikka polveen oli pistetty kortisonia. Vessaan kutsuttiin hoitaja & vessakärryt. Ja tälle ON PERUSTELUT.

Kortisoni (usein myös puudute mukana) on tymäkkää ainetta. Sen tuntee kehossa, itsellä 'olotila' kestää pari viikkoa. Olen toki itsekin palannut töihin, koska tein toimistotyötä, heti vastaanotolta. Mutta fyysinen työ, en lähtisi rakennukselle jos olkapäähän on pistetty kortisonia ja jos vielä bursa olisi puhjennut samalla.

Hoitoaika on 48 tuntia.

Vierailija
24/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrää lääkäri aina sairaslomaa, kun pistetään mikä tahansa injektio mihin tahansa niveleen. Niveltä kun ei saisi pistoksen jälkeen rasittaa. 

t. Nivelreumaatikko

Nivelreuma onkin nyt vähän eri kuin tollasen perusterveen elämäntapasaikuttelijan laiskuus.

Ap

Ei ole. Juuri perusterveen pitääkin suojella niveliään. Yhtälailla.

Vierailija
25/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, mullakin nivelreuma ja usein laitetaan piikkejä, sairauslomaa on vain se pistospäivä, ei koskaan sen enempää. 

Mihin niveliin sulla on laitettu? Mullakin on usein ollut vain pistospäivä sairaslomaa, jos on esim pistetty vaan johonkin pieniin niveliin. Tosin on ollut parin päivän saikku, kun on pistetty sormissa seitsemään niveleen. Lonkkanivelen pistossa taas on ollut lyhimmillään 3 päivän sairasloma ja pisimmillään 5 päivän sairasloma. Mutta kuten tuolla jo aiemmin on todettukin, niin eihän sairaslomaa aiheuta vain se pistos vaan syy, miksi pistoksen on tarvinnut. Eihän tulehtunut nivel muutamassa tunnissa parane, vaikka siihen kortisonipiikin saakin. 

Vierailija
26/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilleni on tullut kortisonipiikeistä välillä sellaiset tuskat, ettei niiden kanssa kyllä mitään töitä olisi menty tekemään.

Vierailija
27/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, mullakin nivelreuma ja usein laitetaan piikkejä, sairauslomaa on vain se pistospäivä, ei koskaan sen enempää. 

Mihin niveliin sulla on laitettu? Mullakin on usein ollut vain pistospäivä sairaslomaa, jos on esim pistetty vaan johonkin pieniin niveliin. Tosin on ollut parin päivän saikku, kun on pistetty sormissa seitsemään niveleen. Lonkkanivelen pistossa taas on ollut lyhimmillään 3 päivän sairasloma ja pisimmillään 5 päivän sairasloma. Mutta kuten tuolla jo aiemmin on todettukin, niin eihän sairaslomaa aiheuta vain se pistos vaan syy, miksi pistoksen on tarvinnut. Eihän tulehtunut nivel muutamassa tunnissa parane, vaikka siihen kortisonipiikin saakin. 

Viimeksi laitettiin 6 sorminiveleen ja 5 varpaaseen mutta en kyllä silloinkaan saanut kuin sen pistospäivän kun laitettiin olkaniveleen. Työ on toimistotyötä.

Vierailija
28/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle koskaan pistetty niveleen mitään? Se on pari päivää todella kipeä ja valvottaa kyllä yöllä. Kylmäpussit on elinehto. Silloin kun minulle pistetään alakropan niveliin, olen pyörätuolissa tai liikun kepeillä.

lämpö on parempi nivelkipuun kuin kylmä

Vierailija
29/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle koskaan pistetty niveleen mitään? Se on pari päivää todella kipeä ja valvottaa kyllä yöllä. Kylmäpussit on elinehto. Silloin kun minulle pistetään alakropan niveliin, olen pyörätuolissa tai liikun kepeillä.

lämpö on parempi nivelkipuun kuin kylmä

Lämpöä ei saisi käyttää tulehtuneeseen niveleen. 

Vierailija
30/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se ap:n työkaverin lääkärikään ilman tutkimusta ja tarvetta huvikseen on sitä piikkiä laittanut. Itse en huolisikaan, jos en jo tietäisi että siitä on apua. Toisillehan ne ei toimikaan ja jos vielä maha ei kestä tulehduskipulääkkeitä, niin aika kamalaa olisi elämä kipujen kanssa.

Appiukolleni laitettiin äskettäin elämän ensimmäinen kortisonipiikki ja oli kitissyt, että tämä taitaa nyt olla se viimeinen lääke. Lääkäri oli sanonut, että kyllä se monelle on ihan ensimmäinenkin lääke.

Vierailija
31/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, kun sä paremmin tiedät kaverisi oireet kuin hän itse, ja vielä lääkäriäkin paremmin tiedät kaiken, niin ei muuta kuin alan vaihtoa! Olisit kyllä korvaamaton jos olisit töissä terveydenhuollossa! Kaikkitietävä ja kaukaa viisas ja...

Vierailija
32/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut kortisonipiikin vain yhden kerran ollessani vielä opiskelija. Nilkkaan pistettiin. Illan mittaan iski hirveä kipu, joka tuntui lantiolle saakka. Hetkeäkään en nukkunut seuraavana yönä. Aamulla yritin mennä kouluun, mutta jouduin lähtemään kesken tunnin pois. Muistan vielä kun nuokahtelin penkillä koulun edessä taksia odottaessa.

No tuskin ko henkilö kuitenkaan sen piikin takia sairaslomaa sai vaan sen kipeän olkapäänsä.

Vierailija
33/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain eroa jos määrätään sairauslomaa tai sairaslomaa ✍️, niin kumpaa lääkäri sitten kirjoittaa ;)

Vierailija
34/74 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n työyhteisössä on ilmeisesti epäpätevä/huono esimies.  Mikäli joku sairastaa jotain kroonista vaivaa joka vaati aika-ajoin poissaoloja, niin eihän se ole oikein, että töissä oleva joutuu tekemään tuplaten töitä.  Katkeroituuhan siitä, kuten nyt ap aloitteestakin huokuu jopa vihamielinen asenne kun kaveri on kipeenä ja saa vaan "vetää lonkkaa".  Katkera työkaveri tuskin koskaan kysyy sairauslomalta palaavalta - miten sinä jaksat nyt- onko vointisi jo parempi.

Vierailija
35/74 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kortisonipiikin polveen pari päivää sitten, mulla on muutenkin siinä ollut kipuja mutta ai perhana kun ei saa jalkaa edes koukkuun. Muutenkin pitää olla levossa ja joillain saattaa tuttuna juttuna olla pidemmät sivuoireet. Oon itse 26-vuotias, jota luullaan helposti perus terveeksi naiseksi, mutta moni ei tiedäkään millaisiin kipuihin olen tottunut ja mitä kaikkea rappeumaa minulta jo löytyy. Et ihan kannattaa keskittyä niihin omiin asioihinsa eikä luulla tietävänsä kaikkea, ei ole monelle ihan sama juttu kuin perus rokotus käteen :)

Vierailija
36/74 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin lonkan bursiittiin muutama päivä sitten. 

Nyt pistoskohtaa särkee. Onkohan normia?

Päänsärkyä oli pari päivää ja uni on nyt tosi kevyttä. Hitto kun väsyttää.

Mutta kyllä tämä taitaa auttaa.

Vierailija
37/74 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kortisonipiikin olkaniveleen tuskallisen jäätyneen olkapään takia. Ja voin sanoa että särky oli tuskallinen ja kovimmillaan öisin. Tässä tyypillistä onkin leposärky.

Injektion jälkeen lääkäri varoitti siitä että kipu todennäköisesti pahenee ensin ennenkun parin päivän jälkeen alkaa helpottaa. Näin kävikin.

Myötätuntoni työkaverille, noin myrkyllisen ihmisen kuin ap kanssa on varmasti hyvin vaikea tehdä töitä.

Vierailija
38/74 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte kyl kuljalla. Kortisoni pistetään ja tarkoitus on että kyseistä niveltä ei kannattaisi liikuttaa jotta kortisoni vaikuttaisi siellä mihin se on pistetty eikä "lähtisi liikkeelle". Jos te palikat heilutte pitkin kyliä ja töissä kun vaikka lonkkaan on pistetty kortisonia niin itse pistos on ihan tyhjän kanssa. Kertokaa suoraan lääkärille että olette niin tyhmiä ettette viitsi paria päivää lepuuttaa niin ei tarvi senkään turhaan teitä tökkiä ja kaikilta säästyy aikaa (aikoinaan eräs lomittaja sai kortisonipiikin lonkkaan, ei viitsinyt pitää saikkua ja sit valitti pitkin kyliä ku ei toiminut, no ei varmaan kun oli täysi idiootti :))

Vierailija
39/74 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita kortisonipiikkejä selkään, lonkkiin, polviin ja sormiin eikä päivääkään sairista vaan suoraan takaisin töihin.

Teen varmasti jotain väärin tai näytän liian hyvältä kun murtuneeseen selkäänkin sain buranareseptin ja 3pv pitkin hampain...

Vierailija
40/74 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siitä piikistä lomaa saanut, vaan niistä oireista, jonka hoitamiseen se piikki annettiin.