Minäpä nyt kerron KILTTIMIEHET, miten helppoa on olla nätti nainen!
Olin ison perheen vanhin, ei-toivottu lapsi. Äitini inhosi minua avoimesti, henkinen väkivalta oli jatkuvaa ja lamauttavaa. Kuljin huonoissa vaatteissa ja olin sen vuoksi koulukiusattu. Jouduin lähtemään kotoa alaikäisenä, koska kohtelu oli niin kammottavaa. Asuin kavereiden nurkissa ja tein töitä.
Sairastuin aikuisiällä vakavasti, ja siitä toipuessa meni vuosia. Jouduin opettelemaan monet arkiset asiat uudelleen. Perheestäni ei ollut mitään tukea. Opiskelin ja tein töitä, seurustelin kerran vakavasti vuosia kivan opiskelukaverin, sittemmin suuren rakkauden kanssa. Suhde loppui siihen, että en saa sairauden vuoksi lapsia, joita mies haluaa. Menetys oli hirvittävä, mutta toivoin miehelle parasta mahdollista elämää.
Kuntoutuakseni aloin liikkua jo vuosia sitten ja pikku hiljaa olen tullut aika urheilullisen näköiseksi. Olen myös jaksanut kohtalaisen pienituloisenakin panostaa ulkonäkööni siten, että olen ihan kivan näköinen. Olen ollut pitkään yksin, koska olen ollut niin hajalla erosta.
Olin sitten arvatenkin palstan kilttimiehen kanssa samaistuvan miehen kanssa treffeillä. En kertonut mitään näistä asioista, tietenkään, ne eivät kuulu ensimmäisille treffeille. Mies sen sijaan kertoi varsin paljon nirsoista naisista ja heidän vääristä kriteereistään. Kuultuaan, että olen ollut pitkään sinkku, hän latasi arvionsa päin näköä: olen itsestäni liikaa luuleva, todellisesta elämästä vieraantunut aikuispissis, joka huomaa kukoistuksensa ja miesten huomion menneen ohi, koska olen vain paneskellut ympäriinsä etsimässä alfaurosta.
Ihan vain että ensi kerralla, kun sinä mies oletat jotakin iloisen oloisesta, itsestään huolta pitävästä naisesta: saatat olla todella väärässä.
Kommentit (103)
Kauneus ei tosiaan helpota asioita esim. työelämässä. Olen korkeasti koulutettu ja ihan fiksu, kaunis nainen, ja olen miljoona kertaa saanut kuulla työelämässä vähättelyä älystäni sanoilla "nätit tytöt on edenneet reittä pitkin", "hyvä kommentti sinulta, mutta nätit tytöt ei taida oikeasti näistä asioista tietää mitään", "nätit tytöt nyt valitsevat tuollaisen ammatin missä ei tarvita sitä älyä" jne. Kaunis ulkonäkö on haitta naiselle työelämässä, ainakin akateemisissa ammateissa tai johtotehtäviin pyrkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus ei tosiaan helpota asioita esim. työelämässä. Olen korkeasti koulutettu ja ihan fiksu, kaunis nainen, ja olen miljoona kertaa saanut kuulla työelämässä vähättelyä älystäni sanoilla "nätit tytöt on edenneet reittä pitkin", "hyvä kommentti sinulta, mutta nätit tytöt ei taida oikeasti näistä asioista tietää mitään", "nätit tytöt nyt valitsevat tuollaisen ammatin missä ei tarvita sitä älyä" jne. Kaunis ulkonäkö on haitta naiselle työelämässä, ainakin akateemisissa ammateissa tai johtotehtäviin pyrkiessä.
Joo, siis jopa mun oma mies kysyy aina kun tulen hyvin menneestä työhaastattelusta (oli just yt:t firmassa) et oliko se mies joka haastatteli. Aikoinaan kun sain ton vanhan duunin niin se sanoi että varmaan mun sukupuoli vaikuttaa, kun tiimissä kaikki muut oli miehiä.
Aivan varmaan joo.
Erityisesti ylipainoiset ja vähän karumman näköiset keksivät näitä tarinoita ja pitävät oletuksiaan jonain universaaleina totuuksina.
No, jos se on keinonsa jaksaa huomiseen niin ei kai se väärin ole...
...mitä länkytystä. Ap:n ongelmat eivät liity hänen ulkonäköönsä paitsi siltä osin, että yksittäinen mies teki hänestä perusteettoman tai ainakin liiallisen tulkinnan. Ja siitä sitten tällainen peitsentaitto. Asia ON niin, että hyvännäköisten on helpompi solmia sosiaalisia suhteita ja saada työpaikka jne. Se ei kuitenkaan poista sitä, että elämässä on kurjiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis jopa mun oma mies kysyy aina kun tulen hyvin menneestä työhaastattelusta (oli just yt:t firmassa) et oliko se mies joka haastatteli. Aikoinaan kun sain ton vanhan duunin niin se sanoi että varmaan mun sukupuoli vaikuttaa, kun tiimissä kaikki muut oli miehiä.
Aivan varmaan joo.
Ja olet tämän miehen kanssa koska...? En todellakaan kattelis noin vajaata miestä hetkeäkään.
Ei vittu mikä mies. :D Itse levitän palstalla kilttimiesläppää pahimmissa katkeruuskohtauksissani, mutta tosielämässä olen kyllä mukava. En uskonut, että tuollaisia olisi oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmaan joo.
En tiedä mitä tuossa tarkoitettiin, mutta paikoissa, joissa olen itse ollut, on yleensä pyritty palkkaamaan miehiä tasapainon vuoksi, koska kyseessä on olleet tosi naisvaltaiset paikat.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää juuri tuo,että luullaan hepsankeikaksi ja hattarapääksi vain ulkoisen habitukseen takia eli kun on nätti/kaunis nainen niin sen elämähän on yhtä ruusuilla tanssimista...ja jos vaan te vastaantulijat tietäisitte..
Siitäkin huolimatta että olet diippi kärsijäerakko, et koskaan lähtisi treffeille kauhtuneisiin vaatteisiin pukeutuvan miehen kanssa, koska itsekin panostat ulkonäköösi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaimellisesti noilla sanoilla vai kolmasti ylitulkintageneraattorin läpi kulkien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää juuri tuo,että luullaan hepsankeikaksi ja hattarapääksi vain ulkoisen habitukseen takia eli kun on nätti/kaunis nainen niin sen elämähän on yhtä ruusuilla tanssimista...ja jos vaan te vastaantulijat tietäisitte..
Siitäkin huolimatta että olet diippi kärsijäerakko, et koskaan lähtisi treffeille kauhtuneisiin vaatteisiin pukeutuvan miehen kanssa, koska itsekin panostat ulkonäköösi.
En ole tuo sama, mutta en lähtisi joo. Rikkinäiset/likaiset vaatteet eivät anna hyvää kuvaa kenestäkään, ja jos ei tosiaan ole edes kirpparilta varaa ostaa parempia, niin taitaa olla elämänhallinnassa muitakin ongelmia.
Multa ei heru pätkääkää sympatiaa naisia kohtaan. Oli nätti tahi ei.
M30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaimellisesti noilla sanoilla vai kolmasti ylitulkintageneraattorin läpi kulkien?
Ihan kirjaimellisesti sanoilla "nätit tytöt... jne". Sanojana aina joku seniorimpi ukko. Ylitulkintaa en harrasta.
Nuo sanat on sellaista kätevää piilovittuilua, sanotaan mukamas kohteliaisuus (nätti tyttö), mutta samassa lauseessa se haukku ja vähättely myös. Nuorempana en osannut noihin näpäyttää mitään yhtä ilkeää takaisin, nyt osaisin, mutta en jaksa alentua noin idiootille tasolle työtilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
...mitä länkytystä. Ap:n ongelmat eivät liity hänen ulkonäköönsä paitsi siltä osin, että yksittäinen mies teki hänestä perusteettoman tai ainakin liiallisen tulkinnan. Ja siitä sitten tällainen peitsentaitto. Asia ON niin, että hyvännäköisten on helpompi solmia sosiaalisia suhteita ja saada työpaikka jne. Se ei kuitenkaan poista sitä, että elämässä on kurjiakin asioita.
Pointtini oli se, että täällä, kuten deiteilläni kuvitellaan, että nätillä naisella on ollut helppo elämä ja hän on kertakäyttänyt miehiä kuvitellessaan itsestään liikoja nätin naaman vuoksi.
Tämän keskustelunaloituksen aihe ei ollut se, vaikuttaako ulkonäkö yhtäön mihinkään. Halusin tuoda esille sen, että illuusio helposta elämästä on illuusio, kun se perustetaan ulkonäköön. Ollessani vakavasti sairas ja miettiessäni kuoleman mahdollisuutta ulkonäköni oli ihan viimeinen asia, jota ajattelin. Ilmeisesti olet itse päässyt elämässä aika helpolla, jos tosiaan kuvitteleet suutien surujen olevan nättinä pienempiä.
Tukea en tosiaan nuorena ja nättinä saanut perheeltä enkä varsinkaan miehiltä. Kyllä heillä pääosin oli ihan deittailu tai seksi mielessä, mikä on ihan ymmärrettävää, vain oitkön suhteen kumppani tuki myös muuten. Ei muilla miehillä ollut mitään velvoitetta pelastaa minua, en siis tosiaan syytä heitä mistään.
Ap lisää: myöskään entisellä miehelläni ei ollut velvoitetta pelastaa minua. Kenelläkään muulla kuin itselläni ei ole. Tarkennuksena aiempaan, en tosiaan ole odottanut mitään pelastajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmaan joo.
Ja olet tämän miehen kanssa koska...? En todellakaan kattelis noin vajaata miestä hetkeäkään.
Koska se on hyvä mies joka joskus laukoo idioottimaisuuksia. Yleensä myös ymmärtää jos tuli mentyä yli.
Miehet nyt vaan suhtautuvat naisiin ylipäätään alentavasti ulkonäön perusteella: jos nainen on nätti, niin hän on kevytkenkäinen ääliö jonka isoin tragedia elämässä on kynnen katkeaminen, joten voihan sitä jutellessa vähän tiputtaakin maan pinnalle. Jos taas nainen on rumempi tai lihavampi, niin hänen pitäisi langeta polvilleen jo siitä kiitollisuudesta, että Mies puhuu hänelle, koska eihän tuollaisesta oikeasti kukaan ole koskaan ollut kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos "nätti tyttö" on tarpeeksi älykäs ja viisas, hän kyllä osaa muokata ulkonäkönsä ja pukeutumisensa sellaiseksi, että ei nätitellä. Tämä siis koskee niitä, joilla on suuri kunnianhimo päästä eteenpäin, muutenhan asialla ei ole väliä. Sitten kun olet todistanut kykysi ammatillisesti ja johtoasemassa voit rauhassa antaa taas hiustesi kasvaa ja leikitellä vähän vaatteilla.
Jos näytät siltä, että et kestä maailman iskuja ja tiukkoja neuvotteluja, niin ethän sinä kovempiin tehtäviin pääse, vaikka olisit kuinka pätevä.
Tiukat sankalasit ja lyhyt tukka/nuttura ja tiukka ilme ja täydellinen kikattelukielto, niin ei kukaan niin helposti tule nätittelemään. Fiksu nainen tajuaa kommenteista myös sen, että niissä on neuvomista joskus myös pienen loukkauksen takana. Ei tietynlaisiin tehtäviin ja tietynlaisten asiakkaiden kanssa voi laittaa tekemisiin, jos näytät tyttöseltä. Ei ole reilua ei, mutta näin se maailma vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tässä kiteytyy se miten ihmiset purkavat omia oletuksiaan syyttömään.
Keksitään omassa päässä mikä toinen on ja kostetaan sitten.
Ihmisen ulkonäöstä ei näe välttämättä kaikkea kärsittyä.
Miksi näkisi yhtään mitään kärsittyä?
Haha, puhutte hassuja.
Ei vitussa kukaan mies ala selittää tuollaista treffeillä, vaikka näin ajattelisikin 😃