Meni just n. 900 euroa hukkaan. Täytyiskö juoda pari kaljaa tänään vitutukseen?
Jippii. Lentopelko pilasi matkan, saatana. Pelot voi voittaa kohtaamalla ne. Vitut! Olen lentänyt kolme kertaa. Ekalla kerralla jännitti normaalisti. Toisella kerralla oli jo pientä hysteriaa ja kolmannella kerralla vedin itkupaniikit lentokoneessa. Tänään olis pitänyt lentää ja eilen illalla alkoi paniikki jo kotona ja tänään sit jätin menemättä lentoasemalle koska mitä hyötyä sinne on mennä hysteerisenä tärisemään ja tulla kuitenkin takaisin kotiin? Eilen illalla kärsin noin 4,5h sellaisesta superpaniikista että oksat pois. Tärinää, kyökkimistä vessassa, itkupaniikkia, jalat eivät kantaneet kunnolla. Silmät on vieläkin turvoksissa siitä itkemisestä. Lopulta alkoi pistämään rintaa ja koko keho puutumaan. Sitten päätin että pakko mennä sänkyyn ja yrittää rauhottua etten saa sydäriä.
Vituttaa. Täytyiskö ottaa tänään pari kaljaa vitutukseen?
Kommentit (75)
Pikkusumma. Mä pistin just 10 000e osakkeisiin, on vielä semmoinen summa minkä voi menettää eikä maailma kaadu.
No jos lentopelkoinen haluaa haastaa itseään ja pakottautua matkalle, niin eikö nyt olisi löytynyt halvempaa kohdetta, johon ei olisi mennyt 900 euroa? Kyllä halvemmallakin pääsee lentämään ja ihan järkeviin kohteisiinkin.
Ehkä joku lentopelkoterapia olisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkua? Onko tää teidän mielestä jotenkin hauskaa?
AP
No kieltämättä minua hieman naurattaa. Sen sijaan että haet ongelmaasi apua, varaat matkan jolta sitten jänistät ja mietit kaiken kuittaamista kaljan kittaamisella. Ei toimintaasi voi fiksuksi kuvata, ei vaikka se kohteliasta olisikin.
Kiitos että pelkotilat tekee minusta huonon ihmisen. Av-palsta ei petä koskaan.
AP
Höh, eihän pelkotilasi sinusta huonoa ihmistä tee, mutta se kuinka asiaa käsittelet/jätät käsittelemättä on hölmöä.
En ole ap enkä pelkää lentämistä, mutta miten kuvittelet, että noita asioita hoidetaan kuntoon? Olen 20 vuoden ajan yrittänyt hoitaa kuntoon omia ongelmiani, vaihtelevin tuloksin (olemattomasta tai pahentavasta heikkoon tai tilapäiseen helpotukseen).
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole hoidattanut asiaa etukäteen?
En ole ap, mutta kerropa mulle, miten asia hoidetaan niin pääsen minäkin elämään normaalisti.
Bentsot, terapia, sikakallis lentopelkokurssi, erilaiset hengitystekniikat, faktatietojen lukeminen lentämisen turvallisuudesta...Onhan noita keinoja, mitä voi yrittää. Mikä sitten auttaa kenelläkin, onkin aivan toinen juttu.
Jos henkilö pelkää vain lentämistä niin tuo saattaa auttaa. Mutta jos on muutakin paniikki- tai ahdistusongelmaa niin voin sanoa, että ei välttämättä auta paskan vertaa.
Nimimerkki Kokeiltu rauhoittavat, betasalpaajat, mielialalääkkeet, terapia ja hypnoosi
Edes rikkaat ei ihan oikeasti laita 900e menemään tuosta vaan, ehkä juuri siksi ovatkin rikkaita?
Jos on noin paha lentopelko, miksi varata lentomatka? Niin helposti pääsee esimerkiksi Tallinnan kautta Riikaan tai Vilnaan ja Ruotsin kautta Norjaan ja Tanskaan, kuten joku muukin mainitsi.
Ehkä ap opit tästä nyt jotain?
Vähän ohiksena, jos ei mene lennolle, saako rahoja millään konstilla edes osittain pois? Vakuutus? Tai ap tilanteessa lääkärintodistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkua? Onko tää teidän mielestä jotenkin hauskaa?
AP
No kieltämättä minua hieman naurattaa. Sen sijaan että haet ongelmaasi apua, varaat matkan jolta sitten jänistät ja mietit kaiken kuittaamista kaljan kittaamisella. Ei toimintaasi voi fiksuksi kuvata, ei vaikka se kohteliasta olisikin.
Kiitos että pelkotilat tekee minusta huonon ihmisen. Av-palsta ei petä koskaan.
AP
Höh, eihän pelkotilasi sinusta huonoa ihmistä tee, mutta se kuinka asiaa käsittelet/jätät käsittelemättä on hölmöä.
En ole ap enkä pelkää lentämistä, mutta miten kuvittelet, että noita asioita hoidetaan kuntoon? Olen 20 vuoden ajan yrittänyt hoitaa kuntoon omia ongelmiani, vaihtelevin tuloksin (olemattomasta tai pahentavasta heikkoon tai tilapäiseen helpotukseen).
Esim lentopelkokurssi on toimiva metodi. Nopea googlaus antoi tällaisen vastauksen
http://www.take-off.fi/palvelutjahinnastot/lentopelkokurssi
Ja myös Finnair tietääkseni järjestää kursseja.
Kerro ongelmistasi, voin yrittää googlata apua sinullekin 🤓
Nyt laitat olohuoneeseen solariumlampun ja nauhalta meren kohinaa ja lokkien kirkunaa ja makaat silmät kiinni sohvalla. Ikään kuin olisit aurinkorannalla. Tai parvekkeelle silmät kiinni, niin sama aurinko siihenkin paistaa vaikka oletkin vähän pohjoisempana. Ja ajattele jos olisit pelännyt vasta siellä ulkomaan päässä, niin et olisi päässyt kotiin.
Olisit ottanut kaljaa ennen koneeseen nousua tai vaikka viiniä. Sen verran tukevasti, että lentopelko poistuu, mutta sen verran kohtuudella, että pääset koneeseen sisään jatkamaan tinttaamista.
Voi sua, älä välitä noista tyhmistä kommenteista! Mä ymmärrän, koska mullakin on lentofobia, tosin en ole vielä perunut yhtäkään matkaa (en kyllä usein matkustele). Fobia on fobia, ei sitä voi käsittää, jos ei sellaisesta kärsi. Mulle joka hetki siellä koneessa on hirveää henkistä kärsimystä.Mutta nyt otat ne pari kaljaa ja yrität olla armollinen itsellesi. Ja ensi kertaa varten todellakin hommaat ne rauhoittavat lääkkeet.
Ymmärrän ton pelon. Jos lentokone sattuisi tippumaan, se olisi suht varma kuolema. Ja tiedän kyllä todennäköisyydet mutta mua ahdistaa se että sille asialle ei pystyisi tekemään mitään, jos sattuisi omalle kohdalle. Se oma vaikutusvallan puute. Ja kun miettii et ruumis jäis jonnekin valtamereen tai siperiaan ja perhe joutuis olemaan epätietoisuudessa.
Ja joo, tiedän että kuka tahansa vois ajaa mun päälle täälläkin eikä perhe tietäis sijaintia, mutta ajatus siitä et kuolisin jossain kaukaa kotoa ja vikoina hetkinä vaan miettisin sitä kuinka kaukana ja vieraiden ihmisten keskellä olen... en osaa selittää.
Nykyään mua ei pelota ihan niin paljoa enää, enimmäkseen se et jos sekoilisin yksin kentällä ja myöhästyisin ja rahat menis hukkaan.
Tämä kysymys vain uteliaisuudesta, mutta miten sitten reagoit, jos tulee eteen joku tilanne, joka on oikeasti vaarallinen? Mikä reaktio sulla on sitä varten jäljellä?
Jos eteesi tulee ryöstäjä pimeällä kujalla pyssyn kanssa, niin miten siihen sitten reagoit? Pyörrytkö ja puudutko? Vai oletko ihan ei moksiskaan, kun ei kuitenkaan ole lentokone kyseessä?
Luepa sellainen erittäin hyvä kirja kuin Gift of Fear. Sen mukaan oikea pelko auttaa ihmistä, mutta se on hetkellinen ilmoitus alitajunnalta, että pitää olla hyvin valppaana, koska se on havainnut jotain ja todennut sen vaaralliseksi ennen kuin tietoinen mielesi on mukana ollenkaan.
Jatkuva pelkääminen sen sijaan estää tämän vaistomaisen suojelevan pelkoreaktion tapahtumisen, jolloin on itse asiassa suojattomampi oikeita uhkia vastaan.
Ihan käytännössä; et varmaan ole tuossa pelkotilassa ajokunnossa tai et osaisi tehdä yhtään mitään järkevää, jos jostain oikeasti putkahtaisi se terroristi vaikka lentokentälle.
No on mullakin erittäin paha araknofobia, enkä todellakaan maksa 900e siitä, että menen hengailemaan hämäkkien keskelle.
Pitäisi ymmärtää omat rajoitukset, tai ainakin olla valittamatta kun rahat meni.
Ei tipu sääliä. Afrikassa lapsia kuolee nälkään ja Syyriassa räjähtelee kappaleiksi.
Ei sulla sitten ole koskaan tullut pieneen mieleesi, että tilaisit ajan kallonkutistajalle ja pyrkisit terapiaan. Mikä se noin 900 € muuten oli? Matkan hinta? Palkan menetys? vai mikä? Harvan talous kestää noin suuren summan viskaamisen Kankkulan kaivoon.
Todella harmillista. Mutta itse olisin varmasti aloittanut hieman halvemmalla matkalla, niin olisi pystynyt testaamaan sitä omaa jännittämistä lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Esim. kotimaan lennot. Ja jos se kaljan kittaaminen auttaa vitu***een niin ehkä se olisi voinut auttaa myöa pelkoon. Olisin siis testannut minkälainen olo tulee esim. yhden tai kahden konjakkipaukun jälkeen. Mutta itse varnasti olisin hakenut ne rauhoittavat ennen matkaa. Kyllä ymmärrän, että harmittaa. Kai sitä on jokin defenssimekanismi, jolla selittelee pelot itselleen pienemmäksi ja kuvittelee, että ne ovat kuin itsestäään seuraavalla kerralla poistuneet.
Miksi varaat lentomatkan, jos tiedät olevasi äärimmäisen lentopelkoinen? Olisit suosiolla varannu laivamatkan, niin olisit päässy reissuun. Järkeä saa käyttää. Olisit kiukulla punnertanu ittes sinne koneeseen, ei ne putoa kovin usein.
Ehdotin jo eilen, että olisit käynyt heti aamulla hakemassa rauhoittavia - hyvin olisit ehtinyt, kun kerran lento oli vasta myöhemmin.
Siedätyshoito yleensä auttaa. Itse pelkäsin lentänistä niin paljon, että maha oli sekaisin, sydän tykytti ja polvet oli hyytelöä sekä koneeseen mennessä että ulos tullessa.
Pakko oli kuitenkin kentää, kun en Suomessakaan aina halunnut kykkiä.
Tässä mennä keväänö mieheni totesi, että lentopelkouseksi ihmiseksi lennät todella paljon... ja se on totta, nykyään vähintään kerran kuukaudessa ja maailman ympärikin olen muutaman kerran lentänyt.
En edelleenkään nauti lentänisestä, muttei enää pelota. Ja mitä sitten, jos kone putoaa alas, tulee pommi-isku tms? Eipähän varsin todennäköisesti jää kitumaan, kuten auto-onnettomuudessa helposti käy.