Oletteko kohdanneet väheksyntää työelämässä siksi, että olette nainen?
Mä olen kuullut paljon tytöttelyä ja sitä, että antaa nyt jonkun miehen vielä tarkistaa tuo sun tekemä työ.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jatkuvasti. Sivuutan ne, ja menestyn työssäni parhaani mukaan. Olen teknologia-alalla ja tytöttely, vähättely ja seksuaalinen häirintä on lähes päivittäistä vaikka olenkin senioriasemassa ja tottunut työskentelemään team leadina. Ironisesti oma pomo ja ylipäätään miesjohtajat talossa tosi asiallisia, mutta esimerkiksi itseä alempana olevat ei vaan voi elää sen kanssa että mitä päätän strategiasta yms.
Miksi valehtelet? Mikä on motiivisi tälläiseen valehteluun.
T. It alalla työskentelevä nainen
Me tuskin olemme samassa työpaikassa. Kuten varmasti hyvin tiedät, "IT-ala" ei ole mikään kattotermi jonka alla kaikki työpaikat identtisesti operoi. Hyvä jos teillä on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jatkuvasti. Sivuutan ne, ja menestyn työssäni parhaani mukaan. Olen teknologia-alalla ja tytöttely, vähättely ja seksuaalinen häirintä on lähes päivittäistä vaikka olenkin senioriasemassa ja tottunut työskentelemään team leadina. Ironisesti oma pomo ja ylipäätään miesjohtajat talossa tosi asiallisia, mutta esimerkiksi itseä alempana olevat ei vaan voi elää sen kanssa että mitä päätän strategiasta yms.
Me tuskin olemme samassa työpaikassa. Kuten varmasti hyvin tiedät, "IT-ala" ei ole mikään kattotermi jonka alla kaikki työpaikat identtisesti operoi. Hyvä jos teillä on paremmin.
Voisin lyödä vetoa, että et edes ole It alalla töissä, itseasiassa olen varma että et ole.
T.It alalla työskentelevä nainen
En ole.
Olen hollantilaisen yrityksen paikallisena toimitustusjohtajana Aasiassa joten ei ihan ole naiskollegoita tuhlattavaksi asti ymparilla. Mutta sukupuolen takia en ikina ole kokenut syrjintaa.
Palkkaisin mieluusti lisaa naisia tiimiin mutta tarjonta on vaan usein heikkoa; erityisesti riskien- ja paineensietokyvyn osalta. Osalle naisia myos tulee yllatyksena etta johtotasolla joutuu usein olemaan poissa yota kotoa ja usein lyhyellakin varoitusajalla. Etta niita kevatjuhlia ja synttareita ei voikaan aina olla katsomassa vaikka kuinka haluaisi.
Samoin moni nainen kokee liian kovana tilanteet joissa on itse tehnyt virhearvion ja ruoskii itseaan aivan turhan kovaa eika paasee eteenpain tai kykene ratkaisemaan tilannetta.
Samoin moni nainen ei ymmarra eroa teknisen osaamisen/patevyyden ja johtamisominaisuuksien ja taitojen valilla.
Ihan vaan omia havaintojani vuosien varrelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin lyödä vetoa, että et edes ole It alalla töissä, itseasiassa olen varma että et ole.
Olen teknologia-alalla. En it, eli information technology-alan yrityksessä kuten en sanonut olevanikaan.
Juu, juu, seksuaalinen häirintä lähes päivittäistä. Lopeta nyt jo tuo paskanjauhaminen, oikeasti kuvittelet että joku uskoo. Sinun motiivisi on kyllä jotain muuta, mahdatko kenties olla taas joku feministi kertoilemassa satuja.
Naisten eriarvoinen kohtelu on täyttä satua vähän niin kuin aborttiasioissa miehen oikeuksien sortaminen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, juu, seksuaalinen häirintä lähes päivittäistä. Lopeta nyt jo tuo paskanjauhaminen, oikeasti kuvittelet että joku uskoo. Sinun motiivisi on kyllä jotain muuta, mahdatko kenties olla taas joku feministi kertoilemassa satuja.
Mikähän sinun ongelmasi on? Kiva jos elämässäsi on kaikki hyvin mutta älä nyt ahdistele muita ihmisiä. Ei minunkaan alalla ihan kaikki ihmiset saa juuri samanlaista kohtelua kuin minä.
T. sivustaseuraaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hauki kala?
Olen 50v ja kaikilla miespuolisilla opiskelukavereilla joista olen saanut tiedon nyhdetyksi on lähes kolmanneksen parempi palkka kuin minulla!!!
Niin?
Reilusti tätäkin alapeukutellaan, ilmeisesti eukkojen pitäisi saada sama palkka koska opiskelivat miesten kanssa joskus 80-luvulla?
Työkaveri väitti etten jaksa roskapönttöä nostaa, enkä minä kyllä jaksanutkaan. Lasketaanko se, jos vähättelijä oli oikeassa?
Nuorena tuli tytöttelyä.
Nyt olin aika järkyttynyt kun oli todettava näin 44-vuotiaana ja 16-vuoden uran ammatissani tehneenä asiakkaalla onkin suuria vaikeuksia kuullun ymmärtämisessä ja ideoiden ja faktojen vastaanottamisessa kun minä ne sanon ja esitän. Samat kun tulee miehen suusta, niin kehutaan ideoita ja ne menee läpi heittämällä. Samoin kohtelu esim. puhelinpalaverissa on aivan erilaista kun olen yksin vs. miespuolisia kollegoita paikalla.
Pakko oli lopulta uskoa kun kaikki tämä dissaaminen tapahtuu kokouksessa silmieni edessä ja useampaan kertaan.
Yhtä idiootti jos olisin itse kuin tämä dissaava mies (kaveri on ehkä niukin naukin 30), sanoisin sille kyllä että "Älä sinä märkäkorva ala mulle vittuilemaan, eikö äitis ole opettanut sulle käytöstapoja". Mutta pidän mölyt mahassani ja lasken päiviä kun voin sanoa sille että tämä homma oli mun osalta tässä, kaikkea hyvä valitsemallasi tiellä.
Lintsin kioskilla töissä ollessani joku vanhempi herra maksoi työkaverilleni (nuori tyttö kuten minäkin) pikkurahalla ja totesi että "parempi olis kai ollut maksaa kortilla, ethän sä varmaan noita osaa laskea kun oot tyttö".
Mulla paloi käämit ja sanoin herralle työkaverini hyssytellessä, että tuollaisia asiattomia kommentteja ei täällä kaivata. Hän vain ihmetteli eikä edes ymmärtänyt sanoneensa mitään väärää. Jos en olisi ollut asiakaspalvelija siinä tilanteessa, olisin sanonut vielä vähän muutakin.
Ikäänkuin paskat kokemukset, vähättely olisi sukupuolisidonnaista, juu ei ole. Itse suosittelen sen pelkän valittamisen sijaan ottamaan yhteyttä liittoon, sieltä saa apua. Kaverini (mies) on yhden oikeusjutunkin voittanut, liiton avulla.
Vauvafoorumilla ja muualla uhriutuminen ei teidän tai kenenkään muun asioita paranna.
Itse suosittelisin yli 25v työkokemuksen perusteella, että miehet ja naiset yhdessä rupeaisivat kiinnittämään huomiota työntekijöiden kusettamiseen jota tuntuu tapahtuvan yhä enemmän riippumatta sukupuolesta. On toki työnantajille ja muille hyvinkin kätevää, kun me miehet ja naiset riidellään keskenään ja pelkkä sukupuoli on keskiössä, se johtaa siihen että mitään muutosta parempaan ei tule koskaan syntymään.
En ole. Ja työkokemusta on niin tehdasympäristöstä kuin siisteistä toimistohommista. Koen, että ideoitani ja sanottavaani kuunnellaan, sekä täällä kotimaassa, että ulkomailla.
Täytyy olla kiitollinen hyvästä työyhteisöstä ja fiksuista työkavereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ammatti? Gynekologi? Joku turvatalon henkilökuntaan kuuluva?
Opettaja. Jos saat vakituisen työn, ja sinulla on kivekset, se johtuu aina kiveksistäsi, ei kosaan osaamisestasi ja persoonallisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ikäänkuin paskat kokemukset, vähättely olisi sukupuolisidonnaista, juu ei ole. Itse suosittelen sen pelkän valittamisen sijaan ottamaan yhteyttä liittoon, sieltä saa apua. Kaverini (mies) on yhden oikeusjutunkin voittanut, liiton avulla.
Vauvafoorumilla ja muualla uhriutuminen ei teidän tai kenenkään muun asioita paranna.
Kyse nyt ei mun mielestä ole mistään uhriutumisesta vaan kokemusten jakamisesta. Eiköhän kaikki tänne kommentoineet ole itselle parhaita ratkaisuja tehneet ihan oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on väittänyt, että paskat kokemukset ja vähättely olisivat sukupuolisidonnaisia? Tämän ketjun aihe nyt vain on tämä, ja ihmiset vastaavat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ammatti? Gynekologi? Joku turvatalon henkilökuntaan kuuluva?
Opettaja. Jos saat vakituisen työn, ja sinulla on kivekset, se johtuu aina kiveksistäsi, ei kosaan osaamisestasi ja persoonallisuudestasi.
Tää ei onneks päde koko opetusalaan, että "se johtuu aina kiveksistä". Mun mies on opettaja ja saa ylistystä ihan osaamisestaan ja helposti lähestyttävästä luonteestaan.
Hyvin vähän, selvästi vähemmän kuin alaa valitessa ja opiskellessa oletin. Etenkin omat esimiehet ja työkaverit on olleet koko ajan täysin asiallisia ja kohdelleet yksilönä eikä sukupuoleni edustajana.
Joskus joku aliurakoitsija erehtyy luulemaan siivoojaksi, tai naurahtaen kysyy mihin olen maakiilavasaraa, moottorisahaa tai pöytäsirkkeliä kantamassa, mutta ei kukaan ole jäänyt länkyttämään sen jälkeen kun on nähnyt minun tekevän työtäni. Suhteellisen usein saan kuulla sellaista yllättynyttä ihmettelyä,että miten nainen on näihin hommiin lähtenyt, mutta sen ihan ymmärrän eikä sekään ole tuntunut mitenkään pahantahtoiselta.
Palkastani on pieni epäilys, että se on vähän alakanttiin, mutta jos näin on, niin oma mokani. Maksavat juuri sen minkä pyysinkin.
Niin, ei tessin mukaan. Sitten on työnantajan päätettävissä täysin vapaavalintaisia lisiä, joita voi maksaa miten haluaa. Isoilla työnantajilla on lisiinkin tarkat laskentakaavat, miten paljon ja millä perusteella niitä maksetaan.
Entisessä työpaikassani samaa työtä tekivät mies ja nainen. Työhön kuului rutiinitehtäviä, jotka nakitettiin sille naiselle. Näin miehelle saatiin vastuullisempi tehtävä ja sitä myöten parempi palkka. Ne rutiinitehtävät olivat sellaisia, että kumpikaan ei niitä olisi halunnut, joten reilua olisi ollut laittaa nekin puoliksi.