Oletteko kohdanneet väheksyntää työelämässä siksi, että olette nainen?
Mä olen kuullut paljon tytöttelyä ja sitä, että antaa nyt jonkun miehen vielä tarkistaa tuo sun tekemä työ.
Kommentit (77)
Nainen on aina uhri, nyt aina ja ikuisesti. Naista sorretaan pahemmin kuin juutalaisia natsisaksassa, ainakin naisten omasta mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut samassa työpaikassa kohta 20 vuotta ja tunnen tehtäväkentän kuin omat taskuni. Aina olen vain postiivista palautetta hyvästä työstä saanut. MUTTA kun olen pari kertaa yrittänyt edetä uralla hakemalla avautunutta pomon paikkaa, on ohitseni aina tullut valituksi joku täysi ummikko firman ulkopuolelta, tietenkin mies. Olen miesvaltaisella alalla ja mietin, että onko joissakin työyhteisöissä miehille edelleen liian kova pala joutua naisen pomotettavaksi...
Sinun tehtäväkenttäsi osaamisalue taitaa olla hiukan erilainen kuin pomon tehtäväkentässä.
Tehtäviin palkataan aina se pätevin, tuli se sitten vaikkapa firman ulkopuolelta ja millä tahansa lisääntymisvälineillä varustettuna.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ole kohdannut työelämässä vähättelyä siksi että olen nainen. Työskentelen yliopistolla tutkijana.
Mä olen, tosin uskon sen johtuvan enemmän siitä, että olin tutkija enkä siten tiedä käytännön hommista mitään. (Työelämän tutkimista miesvaltailla alalla). Mutta sukupuoli oli kyllä läsnä kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen on aina uhri, nyt aina ja ikuisesti. Naista sorretaan pahemmin kuin juutalaisia natsisaksassa, ainakin naisten omasta mielestä.
Raivostuttava näkökulma! Kyllä näistä asioista pitää saada puhua.
En. Olen naisvaltaisella alalla ja opiskelen toiselle naisvaltaiselle alalle. En ole koskaan joutunut työelämässä kokemaan sukupuoli- tai seksuaalivähemmistösyrjintää. Sen sijaan olen kyllä huomannut, että ne harvat miespuoliset kolleegat joita meillä on tekevät työnsä sinne päin mutta ovat silti pomojen silmissä jumalasta seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen naisvaltaisella alalla ja opiskelen toiselle naisvaltaiselle alalle. En ole koskaan joutunut työelämässä kokemaan sukupuoli- tai seksuaalivähemmistösyrjintää. Sen sijaan olen kyllä huomannut, että ne harvat miespuoliset kolleegat joita meillä on tekevät työnsä sinne päin mutta ovat silti pomojen silmissä jumalasta seuraavia.
sairaanhoitajana oon huomannu ihan tätä samaa, että ainakin tällä naisvaltaisella alalla ne harvat miehet saa osakseen positiivista erityiskohtelua. tää on kyllä naisten itsensä syy meillä.
En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin asiakkaat toki tytöttelee, mutta se on ihan normaalia, ku on paljon vanhoja asiakkaita jotka ei osaa arvioida ikää. Ja mä näytän ikäistäni nuoremmalta. Mut silti voishan ne ajatella, että tuskin on alaikäinen töissä... Ja joskus on semmosta ilkkumistytöttelyä, mutta silloin mua kismittää asiakkaan käytöksessä aika moni muukin asia kuin se tyttö-sana.
Tyttärenä musta puhutaan aika usein. Ikäiseni puhuvat musta putkinaisena, mutta vanhemmat puhuvat musta tyttärenä.
Vierailija kirjoitti:
En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ammatti? Gynekologi? Joku turvatalon henkilökuntaan kuuluva?
Ollessani leipomossa työssä veljeni kanssa,
teimme rinnakkain samaa pakkaustyötä 8h päivässä.
Tilipäivänä karu totuus paljastui:
hän sai yli 100€ viikossa enemmän palkkaa sukupuolen perusteella. "Miehille kuuluu maksaa enemmän" kuului työnantajan selitys.
Kun olin hautaustoimistossa työssä, sain melkein 10€ vähemmän tuntipalkkaa kuin miehet,
koska miehille maksettiin raskaantyönlisää, naisille ei.
Nostimme painavia esineitä aina yhdessä, olen ihan hyväkuntoinen nainen. Silti minulle ei kuulemma "saanut maksaa yhtä paljon kuin miehille,
koska naiset eivät saa osallistua raskaiden esineiden nosteluun,
he eivät lain mukaan jaksa".
Todellisuus ei vaikuta tällaisiin sääntöihin.
Kyllä, olen kokenut vähättelyä, syrjintää ja alipalkkausta naiseuden takia.
Kyllä, se on hirveää ja raivostuttaa.
Vierailija kirjoitti:
hän sai yli 100€ viikossa enemmän palkkaa sukupuolen perusteella. "Miehille kuuluu maksaa enemmän" kuului työnantajan selitys.Kun olin hautaustoimistossa työssä, sain melkein 10€ vähemmän tuntipalkkaa kuin miehet,
Nostimme painavia esineitä aina yhdessä, olen ihan hyväkuntoinen nainen. Silti minulle ei kuulemma "saanut maksaa yhtä paljon kuin miehille,
Todellisuus ei vaikuta tällaisiin sääntöihin.Kyllä, olen kokenut vähättelyä, syrjintää ja alipalkkausta naiseuden takia.
Kauheaa! Teitkö asialle mitään kummallakaan kertaa?
Vierailija kirjoitti:
hän sai yli 100€ viikossa enemmän palkkaa sukupuolen perusteella. "Miehille kuuluu maksaa enemmän" kuului työnantajan selitys.Kun olin hautaustoimistossa työssä, sain melkein 10€ vähemmän tuntipalkkaa kuin miehet,
Todellisuus ei vaikuta tällaisiin sääntöihin.Kyllä, olen kokenut vähättelyä, syrjintää ja alipalkkausta naiseuden takia.
Ja tämä tapahtui joskus -60-luvulla? Miesten ja naisten eripalkkaisuus kun kiellettiin lailla jo -70-luvun alussa.
Koen jatkuvaa väheksyntää, halveksuntaa ja vihaa vain koska olen mies. En voi edes hakea lasta tarhasta ilman, että minut leimataan pedofiiliksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko hauki kala?
Olen 50v ja kaikilla miespuolisilla opiskelukavereilla joista olen saanut tiedon nyhdetyksi on lähes kolmanneksen parempi palkka kuin minulla!!!
Niin?
Kyllä jatkuvasti. Sivuutan ne, ja menestyn työssäni parhaani mukaan. Olen teknologia-alalla ja tytöttely, vähättely ja seksuaalinen häirintä on lähes päivittäistä vaikka olenkin senioriasemassa ja tottunut työskentelemään team leadina. Ironisesti oma pomo ja ylipäätään miesjohtajat talossa tosi asiallisia, mutta esimerkiksi itseä alempana olevat ei vaan voi elää sen kanssa että mitä päätän strategiasta yms.
Vaihdoin työtä viimeisimmän vähättelyn jälkeen. Olin muutenkin täynnä ko duunia, mutta tämä sai mittani täyttymään.
Tein hallinnollisia (HR) tehtäviä erittäin miesvaltaisessa yrityksessä, jossa oli valtaosa kollegoista insinöörejä. Firmassa työskenteli ainostaan 3 naista, ja loput 70 oli miehiä. Tämäkin jakauma kertoi hyvin yrityksen arvomaailmasta, uusiin tehtäviin palkattiin ainoastaan miehiä vaikka naisia haki tehtäviin.
Miespuolinen kollegani teki aloitteen ottaa käyttöön eräs tekninen tuote ja ohjelmisto. Sattumalta minulla oli kokemusta ja osaamista tuon (marginaalisen) tuotteen käytöstä ja siihen tarvittavasta ohjelmistosta, ja itseasiassa olin firman ainoa joka tuosta tiesi ja osasi jotain. Vastasin aloitteeseen että autan mielelläni ja annan osaamiseni tässä asiassa, säästämme kustannuksissa yms. Syy miksi tiesin juuri tästä tuotteesta johtui siitä että puolisollani on kyseisen alan yritys joten firma jossa työskentelin olisi voinut hyödyntää hyvin tätäkin. Vastasin että aloitteentekijän suunnitelmassa oli muutama kohta joissa kannattaisi toimia eritavalla, tiesin kokemuksesta että tuotteen hankinta ja käyttö ei toimisi kuten aloitteen tekijä luuli.
Vastaukseni ja osaamiseni sivuutettiin täysin. Sensijaan johtaja totesi että aloite on hyvä ja määräsi projektiin tämän tuotteen hankinnan ja koulutuksen parissa muutaman henkilön joilla ei ollut mitään kokemusta/ osaamista asiasta.
Tässä vaiheessa tajusin että kelpaan hymyilemään nätisti ja toimimaan HR hommissa mutta muuten osaamisestani ei olisi mitään hyötyä täällä, eihän nainen voinut osata käyttää monimutkaisia teknisiä tuotteita ja -ohjelmia.
- Nainen 34v
Samasta työstä ei voi maksaa eri palkkaa se on laitonta, se taas ei ole laitonta jos tekee tuntimääräisesti enemmän töitä ja saa enemmän palkkaa.
Uskokaa nyt jo hyvällä, samasta työstä ei saa eri palkkaa, ei ole mitään näyttöä ollut aikoihin, ei liittojen eikä rikosilmoitusten muodossa, koska miehet ja naiset saa saman palkan samasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jatkuvasti. Sivuutan ne, ja menestyn työssäni parhaani mukaan. Olen teknologia-alalla ja tytöttely, vähättely ja seksuaalinen häirintä on lähes päivittäistä vaikka olenkin senioriasemassa ja tottunut työskentelemään team leadina. Ironisesti oma pomo ja ylipäätään miesjohtajat talossa tosi asiallisia, mutta esimerkiksi itseä alempana olevat ei vaan voi elää sen kanssa että mitä päätän strategiasta yms.
Miksi valehtelet? Mikä on motiivisi tälläiseen valehteluun.
T. It alalla työskentelevä nainen
Subjektiivinen kokemus ei ole aina objektiivinen totuus. Aika harvaa naista kohdellaan huonosti sen takia, että ovat naisia. Yleensä syrjijät ja sortajat kohtelevat kaikkia yhtä huonosti.
Ja mikseivät naiset halua keskustella naisvaltaisilla aloilla esiintyvästä kiusaamisesta? Ai koska ei saa syyllistää miehiä?
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)