Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kohdanneet väheksyntää työelämässä siksi, että olette nainen?

Vierailija
04.04.2017 |

Mä olen kuullut paljon tytöttelyä ja sitä, että antaa nyt jonkun miehen vielä tarkistaa tuo sun tekemä työ.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista kommenteista huomaa, ettei monilla ole mitään käsitystä, miten sovinistisia monet alat edelleen on. Moni ei myöskään suostu uskomaan, mitä moni nainen joutuu jatkuvasti kokemaan työelämässä. Sellainen käy pidemmän päälle raskaaksi, kun koko ajan pitää todistella omaa ammatti-taitoaan. Jos tekee pienen mokan, voi joutua vielä pitkään kuulemaan lausetta "oli virhe antaa naisen mennä sorkkimaan".

Samaa ennakkoluuloa joutuu esim. koti-isät kokemaan.

-rakennusinsinööri, nainen

Vierailija
62/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monista kommenteista huomaa, ettei monilla ole mitään käsitystä, miten sovinistisia monet alat edelleen on. Moni ei myöskään suostu uskomaan, mitä moni nainen joutuu jatkuvasti kokemaan työelämässä. Sellainen käy pidemmän päälle raskaaksi, kun koko ajan pitää todistella omaa ammatti-taitoaan. Jos tekee pienen mokan, voi joutua vielä pitkään kuulemaan lausetta "oli virhe antaa naisen mennä sorkkimaan".

Samaa ennakkoluuloa joutuu esim. koti-isät kokemaan.

-rakennusinsinööri, nainen

Niin, pitää vielä lisätä, että työkavereiden puolesta en ole kokenut syrjintää, mutta asiakkaiden puolesta ihan jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hauki kala?

Olen 50v ja kaikilla miespuolisilla opiskelukavereilla joista olen saanut tiedon nyhdetyksi on lähes kolmanneksen parempi palkka kuin minulla!!!

Sama ala, asema ja alaisten määrä? Minun tiimini koko 3 henkilöä ja miehelläni 20 henkilöä, miehellä "yllättäen" isompi palkka.

Vierailija
64/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.

Ihan mielenkiinnosta, mikä ammatti? Gynekologi? Joku turvatalon henkilökuntaan kuuluva?

Opettaja. Jos saat vakituisen työn, ja sinulla on kivekset, se johtuu aina kiveksistäsi, ei kosaan osaamisestasi ja persoonallisuudestasi.

Mitenkäs tuo miesrehtoreiden määrä suhteutettuna miesopettajien määrään?

Vierailija
65/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hauki kala?

Olen 50v ja kaikilla miespuolisilla opiskelukavereilla joista olen saanut tiedon nyhdetyksi on lähes kolmanneksen parempi palkka kuin minulla!!!

Sama ala, asema ja alaisten määrä? Minun tiimini koko 3 henkilöä ja miehelläni 20 henkilöä, miehellä "yllättäen" isompi palkka.

Eiköhän tuo viisikymppinen kuitenkin osaa ottaa tuollaisen huomioon. (Omalla kommentillasi vähättelit ilman syytä tätä naista, etkä tainnut edes huomata sitä!)

Vierailija
66/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus. Esim. miehille hermojen menettäminen ym. annetaan helpommin anteeksi. Naisilta odotetaan enemmän (miehiltä pitäisi odottaa samaa!).

Luulen että kateellinen ja kilpailuhenkinen ihminen haluaa vähätellä muita esim. sukupuolen perusteella, kun ei oma kompetenssi riitä.

Vierailija
67/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun kerron idean, se tyrmätään /sitä ei haluta ottaa harkintaan / ei myönnetä että saattaisin olla oikeassa. Kun sitten mieshenkilö myöhemmin kertoo saman idean lähes samoin sanoin, niin mulle tullaan hehkuttamaan että kylläpäs se mies hoksasi hyvän idean joka otetaan heti käyttöön. Silloin ärsyttää.

Tämä!

Niin ärsyttävää. Sitten katsot vierestä kun tyypit yrittää löytää ratkaisua, jota tarjosit aikaa sitten. Kun lopulta he päätyvät samaan ratkaisuun ja siitä huomauttaa, tulee vastauksena "Noh, äläs nyt..." tai kohtelevat kuin ilmaa.

Vierailija
68/77 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Olen kyllä kokenut väheksyntää siksi, että olen mies.

Ihan mielenkiinnosta, mikä ammatti? Gynekologi? Joku turvatalon henkilökuntaan kuuluva?

Opettaja. Jos saat vakituisen työn, ja sinulla on kivekset, se johtuu aina kiveksistäsi, ei kosaan osaamisestasi ja persoonallisuudestasi.

Oho. Aika ylläri! Kurjaa, että olet joutunut kokemaan tuollaista. Ite en oo huomannut vastaavaa käytöstä, mutta se varmaan näkyykin vain kulissien takana opettajainhuoneessa.

Vierailija
69/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toki, ainoana naisena työpaikallani (eikä meitä taida koko alalla olla paljoa).

"Oisko täällä ketään miestä kun teknistä asiaa ois?" "Joo en mä tälläsiä ala naisten kanssa puhumaan kun et tiedä kuitenkaan." Ihan perus. Ja olen ammattitaitoinen eli kyse on vain ennakkoluulosta.

Tytöttely on arkipäivää, joka päiväistä. Myös pomolta. Yksi asiakas taisi mua koulutytöksikin sanoa. Olen 36. Koulutytön otin jo huumorilla.

Pojittelu on mielestäni hyvä  vastaisku tytöttelylle...

Vierailija
70/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan höpö hommaa että vain naiset kokisivat syrjintää.

Itse olen erittäin nuoren näköinen ikäisekseni, olen 39v ja silti minulta kysellään kaupoissa henkkareita eli näytän alle 30v. Tosin olen kasvattanut parran (en tarkoita pullasutia leuassa vaan partaa) niin se auttaa jonkun verran ja rillit.

Minua on koko ikäni pojiteltu molempien sukupuolten toimesta ja vähätelty. Monesti vanhemmille naisille ei auta ollenkaan vaikka kertoisit että olen kohta nelikymppinen, pojittelu jatkuu ja vähättely. Aivan kuin ulkonäkö veisi kaiken pohjan siltä että olen ollut insinöörin tehtävissä 15 vuotta. 

"Tulepas poika kaveriksi tämän tulostimen kanssa" 

"Sinä kun oot tommonen nuori mies niin sinähän tiedät"

Tarkoituksellinen vähättely tulee ilmi joka paikassa.

Vierailija
71/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla en niinkään. Siellä olen osaamiseni jo näyttänyt. Mutta asiakkaat vaativat usein miestä paikalle. Mieskään ei saa olla mikä tahansa mies. Eniten luotetaan pitkään vanhempaan mieheen. Lapsenkasvoinen lyhyt mies ei herätä paljon luottamusta hänkään. 

Vierailija
72/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut paljon ennakkoluuloja sukupuolen vuoksi.   Olen naisvaltaisella alalla, jossa naisia syrjitään jatkuvasti, esim ei päästetä käyttämään työkoneita "koska naiset ei osaa", tehtävät jaetaan sukupuolen mukaan jne.   Työntekijät itse tietää, että asiat vois olla toisinkin, kuka vaan oppii ja voi, mutta esihenkilöt ja se keski-iän ylittänyt miessakki pitää syrjintää yllä

Vierailija
73/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen naisvaltaisella alalla ja opiskelen toiselle naisvaltaiselle alalle. En ole koskaan joutunut työelämässä kokemaan sukupuoli- tai seksuaalivähemmistösyrjintää. Sen sijaan olen kyllä huomannut, että ne harvat miespuoliset kolleegat joita meillä on tekevät työnsä sinne päin mutta ovat silti pomojen silmissä jumalasta seuraavia.

Tuo on sitä syrjintää. Naiset on opetettu tähän. Sitä ei edes tajua. 

Feminismiä tosiaan tarvitaan. Sääli että vihalespot on pilanneet sen maineen.

Vierailija
74/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut paljon ennakkoluuloja sukupuolen vuoksi.   Olen naisvaltaisella alalla, jossa naisia syrjitään jatkuvasti, esim ei päästetä käyttämään työkoneita "koska naiset ei osaa", tehtävät jaetaan sukupuolen mukaan jne.   Työntekijät itse tietää, että asiat vois olla toisinkin, kuka vaan oppii ja voi, mutta esihenkilöt ja se keski-iän ylittänyt miessakki pitää syrjintää yllä

...ja aiemmissa kommenteissa tulikin maininta ideoista ja parannusehdotuksista. Sama juttu. Kun nainen sanoo, vastaus on aina ei, tyhmä juttu, ei kukaan tuommoista ... Mutta kun mies sanoo samaa, niin heti kaikki käy.     Yksi tehtäväni oli ilmoittaa havainnoista kiinteistöissä.   Lattia oli tietystä kohtaa aina märkä. Viikkokausia urputin, että putkimies tarvii tilata. Ei, kun joku on vaan tiskatessa roiskinut... Lopulta kun putkimies tuli, kyseessä olikin vuoto viemärissä.  Olisivat vaan heti kuunnelleet. Vastaavia tilanteita oli useita, kunnes lopulta pomokin tajusi, että mua kannattaa kuunnella. Samantien pomo vaihtui.  Lisäksi hirveää hehkutusta pomoilta, kun joku miehistä kerrankin teki jotain, on niiiiiiin ahkera ja osaava. Mutta naiset raatoi ja teki suurimman työn ja sai lähinnä veetuilua tai totaalisen huomiottajättämisen osakseen

Vierailija
75/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa miespuolinen potilas on toivonut lähetettä suoraan (mies)urologille eikä ole halunnut minun, naispuolisen yleislääkärin, tutkivan. Muuten ei. Lääkäreistä yli puolet on naisia ja sairaanhoitajista vieläkin suurempi osa, joten aika huvittavaa olisi, jos terveydenhuollossa väheksyttäisiin naistyöntekijöitä. 

Vierailija
76/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan höpö hommaa että vain naiset kokisivat syrjintää.

Itse olen erittäin nuoren näköinen ikäisekseni, olen 39v ja silti minulta kysellään kaupoissa henkkareita eli näytän alle 30v. Tosin olen kasvattanut parran (en tarkoita pullasutia leuassa vaan partaa) niin se auttaa jonkun verran ja rillit.

Minua on koko ikäni pojiteltu molempien sukupuolten toimesta ja vähätelty. Monesti vanhemmille naisille ei auta ollenkaan vaikka kertoisit että olen kohta nelikymppinen, pojittelu jatkuu ja vähättely. Aivan kuin ulkonäkö veisi kaiken pohjan siltä että olen ollut insinöörin tehtävissä 15 vuotta. 

"Tulepas poika kaveriksi tämän tulostimen kanssa" 

"Sinä kun oot tommonen nuori mies niin sinähän tiedät"

Tarkoituksellinen vähättely tulee ilmi joka paikassa.

Muistan kuinka kävimme puolisoni kanssa ostamassa maalia. Asiakaspalvelija oli varmaan kesätyössä, näytti noin 15-vuotiaalta. Ei tullut mieleenikään pyytää vanhempaa henkilöä paikalle. Hänelle selitimme asiamme ja saimme tarvittavan maalin ja neuvot.

Vierailija
77/77 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miesvaltaisessa firmassa duunissa, enkä ole ollut väheksytty siksi, että olen nainen. Ainakaan mulle ei ole suoraan sanottu niin. Työnkuvan takia enemmänkin oletetaan, etten tajua muista asioista.

Pahimpana vihanlietsojana on toinen nainen. Hänkin kailottaa kaikista pahaa kovaan ääneen ja avoimesti vihaa miehiä. Tytöttelyä en pidä pahana ja vastaan takaisin pojitellen. Työilmapiiri on hyvä, yhtä em. työkaveria lukuunottamatta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme