Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vaatii yhteisiä raha-asioita, avioehdon poisjättöä ja testamenttia lapsilleen?

Vierailija
03.04.2017 |

Aloin n. vuosi sitten tapailla oikein mukavaa miestä. Hänellä on yhteishuoltajuus exän kanssa, kolme lasta, ovat vuoroin kummassakin kodissa. Minulla ei ole lapsia. Ihan hyvin on mennyt. Emme vielä asu yhdessä, minulla on oma asunto, mutta tunnun tulevan hyvin toimeen hänen lastensa kanssa, ihan mukavia mukuloita vaikken olekaan mitenkään äidillinen tyyppi. Mies kosi ja vastasin kyllä. Kun aloitimme seurustelun, mies vaati että kumpikin maksaa aina omat kulut treffeillä, ja niin on ollut aina tähän saakka kaikessa. Kumpikin maksaa omat leffalippunsa, omat kahvinsa, oman ruokansa. Mutta nyt kun pitäisi suunnitella saman katon alle muuttoa, tulisikin miehen mukaan muutoksia.

Ensinnäkin mies haluaisi laittaa kaikki talouden kulut puoliksi meidän kahden välillä. Muuttaisin hänen asuntoonsa, maksaisin puolet yhtiövastikkeesta, vuokrasta ja ruoasta ym ym. Ei olisi mikään ongelma muuten ja tämä olisi minulle ihan OK, mutta hänen lapsensa nostavat kuluja aika paljon, koska ovat kuitenkin täälläkin noin puolet ajasta (ei aivan, mutta lähes, koska kouluviikkoja kompensoidaan loma-aikana). Eivät ne toki vuokraan ym vaikuta (vaikka asunto on aika paljon isoimpi kuin muuten tarvitsisi), mutta ruokaahan kuluu paljon enemmän, samoin välipaloja, harrastusten kulut ym ym ym. Mutta kuulemma lasten lisäkuluja ei tule huomioida erikseen, koska miehen mielestä lapset ovat silloin tavallaan meillä "yhteisiä" ja kun eivät tuo rahaa taloon niin heidän kulunsa kuuluvat työtätekevän maksettavaksi. Tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan... en? Eiväthän ne lapset ole kuitenkaan minun vaan hänen ja exänsä, siis miksi minun pitäisi maksaa heidän kuluistaaan osa?

Ongelma tuli myös avioehdosta ja testamentista. Minulla ei ole aikomuksia hankkia lapsia, ja olen tottunut ajatukseen että jätän kuollessani kaiken siskonlikalle, jota rakastan kuin omaa lastani. Eihän sitä jätettävää paljon ole näin taviksella, mutta kuitenkin. Ehdotin avioehtoa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista. Haluan myös pitää erilliset raha-asiat. Mies taas suuttui tästä ehdotuksesta kovasti. Ei pitänyt päivään yhteyttä. Sanoi lopuksi että pitää avioehtoa epäluottamuksen osoituksena puoleltani ja haluaakuitenkin minun olevan tavallaan äiti lapsilleen. Pyysi testamenttia lapsilleen ja ettei avioehtoa tehtäisi.

Mitä te tekisitte? Kaipaan asiallisia neuvoja, ei haukkuja tai huutoja. Mies on kuitenkin todella muuten mukava, asiallinen eikä mikään naistenhakkaaja ja kännikala, tekee työn hyvin ja kotitöitä ja muutenkin kiltti ja asiallinen ja olen rakastunut häneen kyllä, haluaisin meille onnelllisen yhteisen ellämään ja haaveilen häistä, en ole ennen ollut naimisissa. Mutta tämä rahajuttu arveluttaa eikä mies tunnu lainkaan halukkaalta edes keskustelemaaan asiasta :(

Kommentit (248)

Vierailija
121/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiiko mies myös sinua trollaamaan?

Vierailija
122/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin n. vuosi sitten tapailla oikein mukavaa miestä. Hänellä on yhteishuoltajuus exän kanssa, kolme lasta, ovat vuoroin kummassakin kodissa. Minulla ei ole lapsia. Ihan hyvin on mennyt. Emme vielä asu yhdessä, minulla on oma asunto, mutta tunnun tulevan hyvin toimeen hänen lastensa kanssa, ihan mukavia mukuloita vaikken olekaan mitenkään äidillinen tyyppi. Mies kosi ja vastasin kyllä. Kun aloitimme seurustelun, mies vaati että kumpikin maksaa aina omat kulut treffeillä, ja niin on ollut aina tähän saakka kaikessa. Kumpikin maksaa omat leffalippunsa, omat kahvinsa, oman ruokansa. Mutta nyt kun pitäisi suunnitella saman katon alle muuttoa, tulisikin miehen mukaan muutoksia.

Ensinnäkin mies haluaisi laittaa kaikki talouden kulut puoliksi meidän kahden välillä. Muuttaisin hänen asuntoonsa, maksaisin puolet yhtiövastikkeesta, vuokrasta ja ruoasta ym ym. Ei olisi mikään ongelma muuten ja tämä olisi minulle ihan OK, mutta hänen lapsensa nostavat kuluja aika paljon, koska ovat kuitenkin täälläkin noin puolet ajasta (ei aivan, mutta lähes, koska kouluviikkoja kompensoidaan loma-aikana). Eivät ne toki vuokraan ym vaikuta (vaikka asunto on aika paljon isoimpi kuin muuten tarvitsisi), mutta ruokaahan kuluu paljon enemmän, samoin välipaloja, harrastusten kulut ym ym ym. Mutta kuulemma lasten lisäkuluja ei tule huomioida erikseen, koska miehen mielestä lapset ovat silloin tavallaan meillä "yhteisiä" ja kun eivät tuo rahaa taloon niin heidän kulunsa kuuluvat työtätekevän maksettavaksi. Tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan... en? Eiväthän ne lapset ole kuitenkaan minun vaan hänen ja exänsä, siis miksi minun pitäisi maksaa heidän kuluistaaan osa?

Ongelma tuli myös avioehdosta ja testamentista. Minulla ei ole aikomuksia hankkia lapsia, ja olen tottunut ajatukseen että jätän kuollessani kaiken siskonlikalle, jota rakastan kuin omaa lastani. Eihän sitä jätettävää paljon ole näin taviksella, mutta kuitenkin. Ehdotin avioehtoa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista. Haluan myös pitää erilliset raha-asiat. Mies taas suuttui tästä ehdotuksesta kovasti. Ei pitänyt päivään yhteyttä. Sanoi lopuksi että pitää avioehtoa epäluottamuksen osoituksena puoleltani ja haluaakuitenkin minun olevan tavallaan äiti lapsilleen. Pyysi testamenttia lapsilleen ja ettei avioehtoa tehtäisi.

Mitä te tekisitte? Kaipaan asiallisia neuvoja, ei haukkuja tai huutoja. Mies on kuitenkin todella muuten mukava, asiallinen eikä mikään naistenhakkaaja ja kännikala, tekee työn hyvin ja kotitöitä ja muutenkin kiltti ja asiallinen ja olen rakastunut häneen kyllä, haluaisin meille onnelllisen yhteisen ellämään ja haaveilen häistä, en ole ennen ollut naimisissa. Mutta tämä rahajuttu arveluttaa eikä mies tunnu lainkaan halukkaalta edes keskustelemaaan asiasta :(

Et missään nimessä anna periksi. Mieluummin jätät menemättä naimisiin. Miehen vaatimukset ovat täysin kohtuuttomia ja suoraan sanottuna erittäin epäilyttäviä. Tavallaan voisin vielä jotenkin ymmärtää, jos kyseessä olisi leskimies ja lapset olisivat pelkästään teillä, mutta silloinkin tuon pitäisi olla sinulle vapaaehtoista. Mutta nyt lapsilla on jo kaksi vanhempaa jakamassa heidän kulujaan ja myös kaksi vanhempaa jotka lapset aikanaan perivät. Älä missään nimessä lähde tuollaiseen kuvioon mukaan. Ja jos mies uhkaa erolla kun huomaa ettet suostu lypsylehmäksi, niin sitä paremmalla syyllä anna mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Onko tilanne edennyt? Miehestä kuulunut mitään?

Vierailija
124/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies olisi ollut huomaavainen ja empaatiakykyinen hän olisi ottanut puheeksi, kulujenne epätasaisen jakautumisen. Ikävä kyllä mies haiskahtaa hyväksikäyttäjältä. Törkeyden huippu on vuoden seurustelun jälkeen ehdottaa tekemään testamentti miehen lasten hyväksi. Jotain on pahasti pielessä ja paljon.

Nyt pysy lujana ap. etkä kirjoita mihinkään paperiin allekirjoitusta joita mies ehdottaa.

Vierailija
125/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa aika pahasti tuo, että ensin mies kosii ja sitten myöntävän vastauksen saatuaan alkaa vaatia ap:tä osallistumaan lastensa menoihin ja jopa tekemään testamentin lastensa hyväksi :( Klassinen esimerkki miten sammakko laitetaan kattilaan kylmään veteen ja liesi päälle.  Hyppää ap kattilasta pois ennen kuin kiehut elävältä.

Vierailija
126/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokse

Vierailija
127/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muuttaisit miehen omistamaan asuntoon, ja maksaisit vuokraa ja vastiketta eli kartuttaisit hänen omaisuuttaan? Miksi mies ei mieluummin myisi sinulle omistusasunnostaan puolta, jolloin asunto olisi teidän molempien nimissä, ja sinä maksaisit lainanlyhennystä?

Suoraan sanoen vaikuttaa oudolta, kohtuuttomalta ja ahneelta.  Mieti vakavasti onko kyseessä sittenkään niin ihana ihminen kuin antaa ymmärtää.

Vierailija
128/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi yhtaikaa olla ihana seurustelukumppani tai ystävä, ja kauhea asuinkumppani ja puoliso.

Exäni on juuri tällainen, hurmaava ja seurallinen, hauska ja nokkela. Silti hän oli ihan kamala aviomies ja isä. Koska siinä olisi tarvittu lisäksi empatiaa ja pitkäjänteisyyttä, kärsivällisyyttä ja lempeyttä.

Olin nuori ja kokematon, hän 7 vuotta vanhempi, kahdesti eronnut kahden lapsen etäisä. Minulla varmaan oli huono itsetunto, koska yritin 15 vuotta korjata asioita, jotka siinä suhteessa eivät toimineet. Jälkeeni kukaan ei ole hänen kanssaan kestänyt vuotta kauempaa. Ihan syystä. Olisinpa ollut yhtä fiksu kuin sinä ap.

Vierailija
129/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä on kaksi lasta entisestä liitosta. Tällä hetkellä meillä on yksi yhteinen lapsi, mutta tavatessamme minulla ei ollut lapsia. Miehelläni on myös paljon suuremmat tulot kuin minulla.

Minä tein alusta asti selväksi, että en automaattisesti osallistu hänen lapsensa kuluihin. Mieheni saa lapsilisät ja elarit yhteensä noin 500 euroa/kk, joten mielestäni hän ei enää tarvitse minun rahojani lasten elatukseen. Lapset siis asuvat 100 % meillä, joten siksi mies saa elarit, vaikka hän on ihan hyväpalkkaisessa työssä. Jos käyn kaupassa, niin tietenkin ostan myös ruokaa hänen lapsille, mutta lähtökohtaisesti en lähde sellaiseen, että minun pitäisi kustantaa 50 % hänen lapsiensa elatuksesta. 

Nämä asiat kannattaa sopia hyvin ennen yhteenmuuttoa, jotta niistä ei sitten myöhemmin tarvitse kiistellä. 

Vierailija
130/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttävää. Olen katsonut varmaa liikaa CSIta aikoinani kun tulee mieleen jotain ihan hyytäviä ajatuksia joita miehes suunnittelee. Testamentit ja kiristäminen ei lupaa hyvää

Vierailija
131/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tuttu tarina, kuin omaa elämääni kaukaa vuosien takaa. 

Miehellä oli takanaan pari avioliittoa ja niistä useita lapsia. Oli tekemässä valtavaa remonttia ostamaansa taloon ja aloittamassa uutta bisnestä. Olin ollut hetken kuvioissa, mutta minun piti osoittaa sitoutumiseni osallistumalla remonttikuluihin. Myös yrityskuvioissa olisin tekemässä töitä, mutta mies selitti, että olisi parempi, että meille tulisi vain yksi yhteinen palkka, olisimmehan samaa perhettä. Ihan tosissaan.

Olin jotenkin heikossa elämäntilanteessa ja uskoin asioita, joita en kehtaa jälkikäteen myöntää. Vasta kun olin maksanut remonttilaskuja yli 20 000 euroa, sain kerran kysytyksi mieheltä, että entäs jos minulle sattuu jotain, onnettomuus vaikka. En omista taloa eikä missään ole kirjoilla osuuteni talon kunnostuksessa. Ajattelin lapsiani lähinnä. Mies suuttui, että olin niin typerä, etten ollut ottanut itselleni henkivakuutusta...Ei lainkaan vastannut kysymykseeni.

Pääsin miehestä eroon, mutta esimerkiksi rahojeni takaisin saamiseen tarvitsin apua, jota onneksi sain. Mies jopa ehdotti, että perustaisin yrityksen, jotta voisin hänen yritykseltään laskuttaa tuon summan. Mies oli aivan uskomaton ja tämän tarinan mies kuulostaa pelottavan paljon samalta.

Onnea AP päätöksestäsi. Sinulla on ihana sisko, joka tukee sinua. Älä murru, kun mies alkaa eri taktiikoilla lähestyä sinua. Hyvä idea on oikeasti säästää tämä ketju myöhempää varten. Jos vain jaksat, kirjaa oikeasti tapahtumia ylös varuilta jonkin aikaa. Mies saattaa puhua sinut pyörryksiin ja saada sinut muuttamaan mielesi. Jos palaat miehen luo, hän ei kuitenkaan ole muuksi muuttunut, korkeintaan hetkeksi vain, saadakseen sinut takaisin hoviinsa. Tsemppiä!

Vierailija
132/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yrittää käyttää sinua hyväkseen. Mielestäni lapsille riittääkaksielättäjää eli äiti ja isä. Nyt isä yrittää maksattaa osan lapsen kuluista sinulla. Itse en tuollaista kehtaisi tehdä.

Mieti muutenkinkin haluatko todella asua toisen ihmisen lapsien kanssa, koska silloin elämäsi pyörii heidän ympärillä. Rahanmenon lisäksi myös kotityöt lisääntyyja saat kunnian myös siivota 50 % lasten sotkuista. Saat myös kantaa kassikaupalla kaupasta tavaraa, valmistaa ruokaa tuplamäärän, pestä lasten pyykit ja mahdollisesti myös kuskata heitä harrastuksiin. Tämä kaikki on sinun velvollisuutesi, koska ovathan he "yhteisiä" lapsia. "Yhteisistä" lapsista huolimatta äitienpäivänä on silti turha mitään kiitosta odottaa.

Jos sinulla olisi vaikkakoira, niin olisiko se automaattisesti muuton myötä yhteinen ja miehesi maksaisi puolet sen ruoka- ja eläinlääkärikuluista ja mahdollisesti ottaisi myös vastuuta senulkoiluista ja hoidosta? Toisen lapset on oikeasti iso riesa. Se ei ehkä aluksi tunnu siltä, mutta jossain vaiheessa sen ymmärtää. Sinulla on pelkkiä velvollisuuksia, niin että et välttämättä saa itse mitään.

Vierailija
133/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi eli voi olla, että joku on tästä jo kirjoittanut. Kuulostaa sille, että mies haluaa yksin määritellä mikä on riittävää sitoutumista yms eikä ole kovin joustava. Kuulostaa ihan yhdeltä tutultani, joka ripustautuu naisystäviinsä ja hänelle tulee sitten yllätyksenä, kun naiset haluaa seurustelun lisäksi muutakin elämää. Tämä tuttava taas selittää asian sitoutumisen puutteella.

Ja testamentista vielä, että sullahan voisi olla jo sellainen valmiiksi. Pyytäisikö hän sitten muuttamaan sitä? Se olisi minusta jo todella törkeää.

Vierailija
134/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kuuluiko miehestä illan/yön aikana viestisi jälkeen? Lapset olivat ilmeisesti hänen luonaan yötä, se toivottavasti hillitsi reaktioita.

Kirjoitin viestin 131. Muistan kuinka itse yritin irtiottoa ties kuinka monta kertaa, mutta sorruin niihin kyyneliin, katumukseen, lupauksiin ja syyllistämiseen. Vaikea uskoa itsekään, mitä kaikkea mies yritti. Miehellä oli useita naisia vireillä ja yritin typeryyksissäni varoittaa paria, mutta jokaisen oli koettava asiat näköjään itse. Yksi nainen oli julkisuudessakin (oman uransa vuoksi) ja hehkutti miehen ihanuutta, kielsi muiden naisten samanaikaisuuden (en ollut enää onneksi mukana, mutta joku senhetkisistä oli tullut julkisuuteen) ja muutamaa vuotta myöhemmin kertoi itsetuntonsa menneen narsistin kanssa. 

Vierailija
135/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä tarinoita ihmisillä on! Nuo tarinoiden miehethän ovat persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, ehkä narsisteja. Eivät tiedä rakkaudesta mitään, vaan heidän tarkoituksensa on käyttää toista ihmistä mahdollisimman paljon hyväkseen. Onnea vaan kaikille jotka ovat onnistuneet pääsemään eroon. Toivottavasti tämä ketju herättää niitä ihmisiä, jotka ovat tuollaisessa satimessa parasta aikaa. 

Itse sain apua aikanaan Paula Salomaan kirasta "Narsismin tiedostaminen". Suosittelen lukemaan.

Ja onnea ap, pysy lujana! Tuollainen ihminen voi venyä uskomattomiin suorituksiin yrittäessään estää sua jättämästä häntä. Et arvaakaan kuinka suurelta tuholta itsesi pelastat. Et ole millään lailla vastuussa miehestä tai hänen lapsistaan. Ja todellakin tulet vielä löytämään ihanaa yhdessäoloa jonkun toisen kanssa.

Vierailija
136/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap?

Vierailija
137/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, onnea elämällesi. Muista myös, että sinun ei tarvitse eikä sinulla ole mitään velvollisuutta jatkaa tässä ketjussa uteliaille vastaamista. Meille ei kuulu enää miten jatkat tästä eteenpäin. Älä kerro sitä enää. Jatka elämääsi, ja kaikkea parasta sinulle!

Myös tämän ketjun vastausten anelijat alkava olla hyväksikäytön puolella.

Vierailija
138/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä tarinoita ihmisillä on! Nuo tarinoiden miehethän ovat persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, ehkä narsisteja. Eivät tiedä rakkaudesta mitään, vaan heidän tarkoituksensa on käyttää toista ihmistä mahdollisimman paljon hyväkseen. Onnea vaan kaikille jotka ovat onnistuneet pääsemään eroon. Toivottavasti tämä ketju herättää niitä ihmisiä, jotka ovat tuollaisessa satimessa parasta aikaa. 

Itse sain apua aikanaan Paula Salomaan kirasta "Narsismin tiedostaminen". Suosittelen lukemaan.

Ja onnea ap, pysy lujana! Tuollainen ihminen voi venyä uskomattomiin suorituksiin yrittäessään estää sua jättämästä häntä. Et arvaakaan kuinka suurelta tuholta itsesi pelastat. Et ole millään lailla vastuussa miehestä tai hänen lapsistaan. Ja todellakin tulet vielä löytämään ihanaa yhdessäoloa jonkun toisen kanssa.

Olen yksi tähän ketjuun kirjoittaneista, kerroin vähän samantapaisesta rahojeni perässä olleesta miehestä kuin ap:n poikaystävä. En periaatteessa voi sietää narsisti-diagnoosien jakelua, nykyään se on niin helppo nimetä kaikki ilkeät hyväksikäyttäjät narsisteiksi. Mutta. On nyt pakko kertoa, että sillä minun miehellä oli ihan virallisestikin psykiatrin diagnosoimana narsistinen persoonallisuushäiriö. Asia selvisi minulle, kun näin eromme yhteydessä hänen vanhoja papereita, joissa oli jotain sairauskertomuksia tulostettuna, oli saanut sen diagnoosin jo ennen tapaamistamme.

Vierailija
139/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, kuuluiko miehestä illan/yön aikana viestisi jälkeen? Lapset olivat ilmeisesti hänen luonaan yötä, se toivottavasti hillitsi reaktioita.

---. 

AP, nämä asiat eivät kuulu enää meille. Jatka rauhassa elämääsi ja lopeta jatkokommentointi rauhassa. Meille ei  kuulu enää miten tämä juttu jatkui eilisillan jälkeen.

Älä vastaa enää. Kaikkea hyvää sinulle!  (Jos on muita ongelmia tee eri ketju ja siten, että sitä ei voi yhdistää tähän ketjuun ja tämän ketjun AP:hin.)

Vierailija
140/248 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP nyt on aika lopettaa vastaaminen tässä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---. 

AP, nämä asiat eivät kuulu enää meille. Jatka rauhassa elämääsi ja lopeta jatkokommentointi rauhassa. Meille ei  kuulu enää miten tämä juttu jatkui eilisillan jälkeen.

Älä vastaa enää. Kaikkea hyvää sinulle!  (Jos on muita ongelmia tee eri ketju ja siten, että sitä ei voi yhdistää tähän ketjuun ja tämän ketjun AP:hin.)

Miksi ap ei saisi tänne enää vastata ja jos haluaisi asiasta puhua vielä niin pitäisi perustaa sille oma ketju? Itselleni on ihan sama että vastaako ap enää, kunhan ei vain lähtisi tuon miehen kelkkaan. Outoa käskyttämistä sinulta vain tuollainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan