Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukulttuuri

Itsepalvelu
03.04.2017 |

Suomessa ollaan vahvasti menossa itsepalvelukulttuurin suuntaan. Vaikka hinnat vain nousee, niin palvelun taso laskee. Ulkomailla käydessä oli positiivinen yllätys, kun tarjoilija toi kaiken pöytään ja korjasi pois. Lentoasemalla ulkomailla virkailija kiinnitti laput ja tarrat, suomessa teet kaiken itse itsepalveluna. Näillä älyttömillä suomen hinnoilla luulisi sentään jotain palveluakin irtoavan, mutta ei, huonommaksi vain menee. Teet itse muutosverokortit, ajanvaraukset ym verkon kautta. Vedät ostoksesi itsepalvelukassan läpi. Bussikuskeilta ei saa reittiä miettiessä mitään vastauksia, pankkiin tai te-toimistoon mentäessä ollaan heti kyselemässä asian laatua ja ohjataan tietokoneella asiointiin. Turhauttaako tämä muita?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mainio pankkimme (Handelsbanken) on keksinyt tällaisen loistavan rahastussysteemin, että kun menen ihan itse pankkiautomaatille ja haluan katsoa tilini saldon, se maksaa 50 snt. per kerta. Rahaa voin omalta tililtäni nostaa maksutta kuukaudessa viisi kertaa, ylimääräiset kerrat maksavat. Tai siis meneehän tuon lisäksi joku palvelumaksu joka kuukausi, siitä hyvästä, että mun rahat on heidän pankissaan ja hoidan kaiken pankkiasioinnin itsepalveluna.

Kun olimme avaamassa lapselle tiliä, meidän piti varata konttoriin erikseen aika saadaksemme tätä palvelua.

Täällä oli aamupäivällä keskustelu, jossa paheksuttiin kun ap olisi toivonut vaateostoksilleen kassia. Palstalaisen mielestä on aivan ok, että maksat takista ensin viisataa euroa ja survot sen sitten itse kotoa tuomaasi lumppukankaiseen kassiin. Mihin jossain Sokoksella edes sitten tarvitaan myyjiä, kun "palvelu" ei pidä sisällään edes sitä, että myyjä pakkaisi edes tuollaiset isommanpuoleiset ostokset automaattisesti kassiin. Varmaan siihen kohta tulee joku lisämaksu jos maksat ihmiselle etkä itsepalvelukassalle.

Vierailija
22/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelu kahviloissa tms ärsyttää mutta missäs ulkomailla kävit jos löysit enemmän palvelua? Monissa maissa itsepalvelu on paljon pidemmällä kuin Suomessa. 

Todellakaan ei tarvitse mennä kuin keski-Eurooppaan, niin joka kahvilassa, ravintoloista puhumattakaan on palvelu. Itsepalvelupaikkoja on ainoastaan pikaruokalat ja jotkut starbucksit. Helsingissäkin pitää oikeasti tietää, jos haluaa löytää ne pari paikkaa jossa on pöytiintarjoilu. 

Keski-Euroopassa ei ay-liike vielä ole hinnoitellut työvoimaa ulos työmarkkinoilta.

Kyllä ne on kaikki verot ja hintataso tämän aiheuttanut. Kun käsiojossa pyydetään miljoonien vuokria, niin nousee se palvelun hintakin. 

Olisi pitänyt rajoittaa kapitalismia jo 30 vuotta sitten, etteivät hinnat pääsisi viisinkertaistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kieltämättä vähän kismitti, kun kävin ihan normaalihintaisessa ravintolassa ja sain itse hakea ruoat tiskiltä ja syömisen jälkeen vielä lajitella ruokailuvälineet omiin laareihinsa. (Ja kyseessä siis ns. oikea ravintola, ei mikään Rax.) Jos hinnat tuollaisissa paikoissa olisivat selkeästi matalammat, niin homma olisi ihan ok, mutta jos maksan annoksesta reilun hinnan, niin olisihan se nyt kiva saada annos pöytään ja syömisen jälkeen jättää lautanen pöytään. Kohta varmaan joutuu tiskaamaankin.

Vierailija
24/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä ravintoloissa te käytte, jos itse pitää hakea ruoatkin? Minä olen luullut että palstalaisten mielestä esim Rosso on alhaisista alhaisin ruokapaikka, mutta kyllä jopa siellä ihan pöytään tuodaan ruoka ja astiat saa lähtiessä jättää pöytään.

Vierailija
25/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksissäkin on itsepalvelukulttuuri, kun vaimo/mies pihtaa.

Vierailija
26/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelu kahviloissa tms ärsyttää mutta missäs ulkomailla kävit jos löysit enemmän palvelua? Monissa maissa itsepalvelu on paljon pidemmällä kuin Suomessa. 

Minä olen jo vuosia asunut Tallinnassa ja kyllä täälläkin kahvilakulttuuri on muuttunut kovasti suomalaiseen suuntaan, varsinkin noissa suosituimmissa leivospaikoissa, jossa työn jako on se, että toinen menee jonottamaan tiskille ja toinen etsii vapaat paikat.

Sitten on kyllä paljonkin paikkoja, jossa voi vain istahtaa pöytään ja tarjoilija huolehtii kaikesta.

Vierailija
27/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aurinkorannikolla etelä-euroopassa.

Kun on työpäivänsä käyttänyt muista huolehtimiseen ja heidän tarpeidensa huomioimiseen, olisi kiva vain istahtaa päivän päätteeksi kahvilan pöytään ilman jonotusta ja kassien raahaamista ja paikan etsimistä kuppi tarjottimella heiluen.

Vierailija
28/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa odotella jotain kahvikupillista 5 minuuttia, kun itse olisi hakenut sen jo kahteen kertaan. En siis kaipaa mitään pöytiin tarjoilua.

Sinkkumies

Mun mielestä siinä on aika iso ero onko kyseessä palveleva kahvila jossa on pöytiintarjoilu vai joku ABC:n linjasto, josta todellakin itse kannat sen pohjaanpalaneen makuisen kahvin pöytään, kun palvelupaikassa se tehdään sulle erikseen. Itse maksan mielelläni vähän enemmän siitä hyvästä kahvista ja palvelusta. Noissa paikoissa myös syötävät on yleensä houkuttelevampia vs. joku muoviin kääsitty sämpylä.

Juuri viikonloppuna jouduin pysähtymään automatkalla huoltoasemalle ja ostin kahvin mukaan. Pannussa oli sellainen parin sentin määrä pikimustaa kahvia. Kysyin että voinko saada kahvin uudesta pannullisesta kun toi on aika seisoneen näköistä. Myyjä katsoi kuin alienia ja tokas "no, siinä menee sit kyl aikaa". Eikä se kahvi nyt noissakaan paikoissa mitään ihan halpaa ole ja heidän valttinsa pitäisi olla juuri se, että asiakas nappaa nopeasti jotain mukaansa.

Vierailija
29/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvila- ja ravintolahinnoista itkeville naureskelen aina. Taannoin oli juttua siitä, kuinka jopa New Yorkissa, yhdessä maailman kalleimmista kaupungeista, on halvempaa ja helpompaa laittaa pystyyn ravitsemusliike kuin Helsingissä. Ja ei, suomalainen ei halua maksaa siitä palvelusta.

Vierailija
30/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti välittää jostain palvelusta? Joku vähä-älyinen aina jaksaa huutaa tätä samaa paskaa.

Toivottavasti et koskaan mene ihmisten pariin töihin. Palvelu ei selvästikään olisi sinun alaasi.

Vierailija
31/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarjoilijankin palkkakustannukset ovat suuret. Jos mentäisiin tippauskulttuuriin, niin voisi täälläkin muuttua ääni kellossa. On täysin mahdotonta verrata Suomen ja esimerkiksi etelä-euroopan tilannetta.

Vierailija
32/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa odotella jotain kahvikupillista 5 minuuttia, kun itse olisi hakenut sen jo kahteen kertaan. En siis kaipaa mitään pöytiin tarjoilua.

Sinkkumies

Mun mielestä siinä on aika iso ero onko kyseessä palveleva kahvila jossa on pöytiintarjoilu vai joku ABC:n linjasto, josta todellakin itse kannat sen pohjaanpalaneen makuisen kahvin pöytään, kun palvelupaikassa se tehdään sulle erikseen. Itse maksan mielelläni vähän enemmän siitä hyvästä kahvista ja palvelusta. Noissa paikoissa myös syötävät on yleensä houkuttelevampia vs. joku muoviin kääsitty sämpylä.

Juuri viikonloppuna jouduin pysähtymään automatkalla huoltoasemalle ja ostin kahvin mukaan. Pannussa oli sellainen parin sentin määrä pikimustaa kahvia. Kysyin että voinko saada kahvin uudesta pannullisesta kun toi on aika seisoneen näköistä. Myyjä katsoi kuin alienia ja tokas "no, siinä menee sit kyl aikaa". Eikä se kahvi nyt noissakaan paikoissa mitään ihan halpaa ole ja heidän valttinsa pitäisi olla juuri se, että asiakas nappaa nopeasti jotain mukaansa.

Oletko tosissasi? Siis luulet tosiaan, että kahvilassa tehdään kahvi jokaiselle asiakkaalle erikseen. Kyllä näissä paikoissa se tavallinen juhlamokka keitetään ihan niissä samoissa pannuissa kuin ABC:lläkin. Erikoiskahvit sitten tietysti erikseen, mutta et sinä ABC:lläkään niitä itse pannun pohjalta kaatele.

Ja mikä ongelma tuossa nyt oli, jos asiakaspalvelija sanoi, että uuden pannun keittämiseen menee aikaa? Tottahan se oli, jos hänellä ei ollut siinä uutta pannullista valmiina.

Vierailija
33/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tilanteissa turhauttaa, joissain ei. Riippuu täysin asiasta. Jopa ihan ruokaravintolaan mentäessä joskus on kiva kun saa maksaa ruoat etukäteen itse tiskillä ja lähteä pois tarjoilijaa odottamatta kun on valmis, joskus fiinimmin mennessä haluaa nauttia palvelusta koko rahan edestä ja arkilounas taas on kuin kouluruokailu aikoinaan jolloin pidän itsestään selvänä että lautaset palautetaan silloin tiskiin itse. Ei kai se niin vaikeeta ole sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin?

Vierailija
34/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain tilanteissa turhauttaa, joissain ei. Riippuu täysin asiasta. Jopa ihan ruokaravintolaan mentäessä joskus on kiva kun saa maksaa ruoat etukäteen itse tiskillä ja lähteä pois tarjoilijaa odottamatta kun on valmis, joskus fiinimmin mennessä haluaa nauttia palvelusta koko rahan edestä ja arkilounas taas on kuin kouluruokailu aikoinaan jolloin pidän itsestään selvänä että lautaset palautetaan silloin tiskiin itse. Ei kai se niin vaikeeta ole sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin?

Ei ole sinänsä vaikeata sopeutua erilaisiin tilanteisiin. Pointti oli se, että miten on mahdollista, että hinnat vain nousevat vaikka itsepalvelua lisätään. Eikö hintojen pitäisi silloin laskea?

Itse valitsen työpäivän päälle mielummin oikean kassan kuin itsepalvelukassan. Mielummin antaisin myös verovirkailijan tehdä muutosverokortin puolestani. Sen takia ne myyjät ja virkailijat siellä töissä ovat. Mikäli osa tehtävistä siirretään itsepalveluksi, pitäisi myös hinnan laskea, kun siihen ei mene kallista työaikaa.

On myös mahdotonta esim.pyörätuolia työntäessä saada kuljetettua tarjotinta pöytään.

Vierailija
35/35 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset, etenkin eläkeläiset kuitenkin ovat sitä palvelua vailla. Sitten kysellään myyjiltä ja vartijoita sitä tätä ja tota. Ärsyttävää. Ei heille makseta siitä, että ovat eläkeläisten infopiste.