Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaiset söisivät runsaammin hedelmiä (ja tietenkin myös vihanneksia ja marjoja), ja vähemmän prosessoitua kuraa, valkoista viljaa ja vähentäisivät punaisen lihan yletöntä puputusta, täällä olisi paljon enemmän terveitä ihmisiä vähemmillä suolistovaivoilla.
Nyt on kyllä outo harhaluulo, kuka tällaista on edes esittänyt? Suomessa lihaa kulutetaan henkeä kohden suunilleen vähiten koko EUssa ainoastaan Slovakiassa syödään lihaa vähemmän, jopa Virossa syödään enemmän lihaa kuin täällä. Luullista lihaa Suomessa syödään vain reilu 76 henkeä kohden, Tanskalaiset popisii noin 110 kiloa ja EU keskiarvokin on yli kymmenen kiloa enemmän kuin Suomessa.
USAssa lihaa syödään 20 kiloa enemmän henkeä, kohti vuodessa.
Olisko joku amerikkalainen tai tanskalainen terveysfanaatikko esittänyt alunperin tuon kaltaisen väitteen omasta maastaan ja joku on vaan kääntänyt sen koskemaan Suomea.Älä viitsi valehdella
http://www.lihatiedotus.fi/liha-tilastoissa/lihan-kulutus-euroopassa.ht…
Tuosta löytyvät nuo tiedot lihankulutuksesta, en niitä tosiaan keksinyt omasta päästä. Suomessa on EU-maiden kallein ruoka, joten luonnollista, että lihaan ei ole niin paljon varaa. Slovakit taitavat vain muuten olla köyhiä, kun syövät jopa vähemmän lihaa kun suomalaiset. Kommenttisi lukuisia yksityiskohtia sisältäneeseen viestiini oli vain että älä viitisi valehdella. Se sai minut ajattelemaan että voisit olla erään suuntauksen kunnallisvaaliehdokkaana. Heillä on omst totuudet, mihin ei mitkään faktat vaikuta.
Tämä liittyy lähinnä vauvojen mielenterveyteen: jankataan, että alle 1-vuotias ei kestä yön yli eroa vanhemmistaan, eikä ymmärretä, miten epämääräinen tuo lause on. Lastenpsykiatrian lääkäreiden yleinen kanta on se, että vasta 1-vuotias kestää turvallisesti 24 TUNNIN eron ensisijaisesta hoitajasta. Parin kuukauden ikäinen kestää muutaman tunnin, ja loput siltä väliltä. Ihmisillä on omituinen harhakuva, että se YÖ olisi alle yksivuotiaalle traumaattinen. Jos vauva on sen ikäinen, että kestää joskus esim. 10 tuntia vanhemmastaan päiväsaikaan, ei ole mitään syytä, miksi vauva ei kestäisi yöllä 10 tuntia erossa vanhemmastaan. Tuntimäärä ratkaisee, ei vuorokaudenaika. Moni vauva nukkuukin jo öisin. Miksi 10 tuntia hoidossa (josta suurin osa unta) olisi muka vauvalle traumaattisempaa, kuin 10 tuntia pääsääntöisesti valveilla?
Mä voin kertoa oman omituisen harhaluuloni. Ärrillä myydään joskus jotain sokeritonta suklaata, joka on ilmeisesti tarkoitettu diabeetikoille. Paketissa lukee, että tietty määrä suklaata vastaa jotain leipämäärää. Kuvittelin sitten suuressa viisaudessani, että se tekee suklaasta terveellistä. Suklaa=leipää. :D
Noh. Kielitoimiston sanakirjan mukaan molemmat sanat ovat kyllä "oikein", mutta itse asiassa salaatinkastike on se ensisijainen termi.
Kantsisko ottaa ensin asioista selvää, ennen kuin alkaa jonninjoutavaksi kielinatsiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisimpiä harhaluuloja on, että margariini olisi voita terveellisempää. Tai rasvattomat kevyttuotteet kokorasvaisia terveellisempiä. Ruisleivän ylenmääräinen puputus terveystuotteena.
Mitä vika ruisleivässä on? Vaalea leipä pitäisi kieltää laissa. Siinä ei ole mitään ihmisen tarvitsemaa asiaa mutta paljon huonoa.
Ei kai sillä värillä ole väliä? Olen ymmärtänyt, että leipää syödään kuidun vuoksi ja kuitua saa kokojyvä(leivä)stä, ja paljon muustakin tietenkin. Veikkaisin kaurassa olevan paremmat terveysvaikutukset kuin ruiksessa.
Kuidun takiahan sitä syödään, mutta viljakuitu on vahingollista suolistolle. Kasvikuitu on parempi vaihtoehto.
Oluessa on jopa 2% kuitua, kumma ettei siitä juuri puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kertoa oman omituisen harhaluuloni. Ärrillä myydään joskus jotain sokeritonta suklaata, joka on ilmeisesti tarkoitettu diabeetikoille. Paketissa lukee, että tietty määrä suklaata vastaa jotain leipämäärää. Kuvittelin sitten suuressa viisaudessani, että se tekee suklaasta terveellistä. Suklaa=leipää. :D
Paitsi että suklaa (tai kaakao) on leipää terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vain vegaani voi olla täysin terve.
Veganismi on lähempänä uskontoa kuin ruokavaliota. Monissa uskonnoissa määrätään tarkkaan mitä ei saa syödä ja mitä tulee tehdä ollakseen "hyvä" ihminen.
Viljakuitu on vahingollista suolistolle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole harhaluulo.
Vierailija kirjoitti:
Että tupakoinnista saa B-vitamiinia (nikotiiniamidia)...
Joo ja kaliasta saa kans B-vitamiinia. Hyvä homma, kopallinen pitää juoda päivässä jos sitä ei muualta saa.
Kaljaa perustellaan myös diureettisuudella. Se on sitten hyvä että kroppa kuivuu.
Suomalainen ei saisi syödä bataattia koska se ei ole suomalainen tuote ja sen takia sille ollaan allergisia.
Pensasmustikoita ei saisi syödä koska sen nimessä on mustikka vaikkei se ole "oikea" mustikka, joten se on epäterveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Yskässä kannattaa polttaa tupakkaa. Se savu kuivattaa keuhkoista liman pois.
85v mummoni varmaa tietoa!
Oli kuulemma joskus nuorena flikkana ollut keuhkotaudissa ja sen takia monta kuukautta parantolassa. Mutta heti, kun oli saanut joltain vanhalta naiselta tupakin, oli nesteet kadonneet keuhkoista jo seuraavana päivänä ja paraneminen alkoi.
Minulla oli 15 vuotiaana paha yskä puoli vuotta ja tutkittiin kovin, kun en saanut nukuttua eikä muutkaan samassa talossa.
Tuberkuloositoimistolla hoitaja tai lääkäri kyseli minun tupakan poltosta, en polttanut. Ihminen ei suoraan yllyttänyt kokeilemaan tupakkaa, mutta menin heti ostamaa askin ja kohta nukuin yöt rauhassa.
Kaksi maailman pitkäikäisimmiksi elänyttä olivst molemmat tupakoitsijoita.
Mielen kiintoisen selvitymistarinan sotavankeudesta toisen maailmansodan aikaan luin. Kirjoittaja sairastui pahasti ja oli kuoleman kielissä, kaverit hankkivat hänelle sätkän pari ja kirjoittaja tervehtyi ja oli vakuuttunut että se oli tupakan ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan leivästä ja suklaasta. Fazerin sininen ei varmaan ole terveellisempi kuin kokojyväinen siemenleipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole harhaluulo.
Eihän se kuitu ollu syyllinen, miksi joidenkin suolet ei kestä viljoja, vaan joku glutetiini.
Hassua, kun on oikeasti ihmisiä, jotka eivät voi glutetiinia käyttää, niin glutetiinittomista tuotteista on tullut jo vuos pari sitten terveystuotteita, joita kaikki haluavat syödä. Laitilan Kukkoa, voi jopa juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan leivästä ja suklaasta. Fazerin sininen ei varmaan ole terveellisempi kuin kokojyväinen siemenleipä.
No ei maistu kyllä palmuöljyt ja muut korvikkeet mikähän on Sinisen suklaa pitoisuus. Olen maistanut 99% suklaata, se maistui oikein terveelliseltä. Sinisessä suklaata on kolmannes maitoakin on enempi.
Mulla oli vaikeaa pidättää tirskahdusta, kun anoppi käski lasten syödä leipää "kun siinä on viramiineja"
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vaikeaa pidättää tirskahdusta, kun anoppi käski lasten syödä leipää "kun siinä on viramiineja"
Niin ja mulle kerta ja totesi, kun sanoin etten syö leipää, että siksi olenkin niin hoikka :D ja näköjään kirjoitusvirhe tuolla, vitamiineja siis :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole harhaluulo.
Eihän se kuitu ollu syyllinen, miksi joidenkin suolet ei kestä viljoja, vaan joku glutetiini.
Hassua, kun on oikeasti ihmisiä, jotka eivät voi glutetiinia käyttää, niin glutetiinittomista tuotteista on tullut jo vuos pari sitten terveystuotteita, joita kaikki haluavat syödä. Laitilan Kukkoa, voi jopa juoda.
Viestissä puhuttiin kuidusta, ei gluteenista. Älä sekoita näitä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fazerin sininen ei ole terveellistä suklaata, mutta kyllä valitsisin sen ennemminkin kuin kokojyväistä leipää.
Tavallisella ruoalla ei liho. Jos vain jättää herkut pois niin laihtuu varmasti.
(Ja kyllä, tiedän että terveellisyys ei ole sama asia kuin vähäkalorisuus, mutta kyllä minun ylipainoisena täytyy energiamääriinkin huomiota kiinnittää!)