Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä oikeudella nainen yksin saa päättää abortista?

Vierailija
03.04.2017 |

Jos mies ja nainen vaikka avosuhteessa saanet alulle raskauden, niin miten se voi olla mahdollista, että nainen omalla päätöksellään voi tehdä abortin, vaikka mies haluaisi lapsen pitää?

Lakimuutoshan tässä tarvitaan.

Kommentit (658)

Vierailija
1/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti nyt!?

Vierailija
2/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni abortti-oikeus pitäisi olla sekä miehellä että naisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ota juttu tuulta alleen?

Siksi, koska se on naisen vartalo ja henki kyseessä.

Vierailija
4/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omasta kehosta päättää kukin itse.

Vierailija
5/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai mies saa teettää itselleen abortin, jos onnistuu pamahtamaan paksuksi.

Vierailija
6/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tämä käytännössä toteutetaan? Nainen ei halua aborttia, mies haluaa, kumman sana painaa enemmän? Jos miehen, tehdäänkö naiselle abortti väkisin?

Vierailija
7/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai mies saa teettää itselleen abortin, jos onnistuu pamahtamaan paksuksi.

Mitenköhän toi muuten menee, jos sukupuoltaan korjannut mies tulee raskaaksi, saakohan abortin normaalisti?

Vierailija
8/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ollaan avosuhteessa ja nainen haluaisi pitää lapsen mutta mies haluaa abortin? Pitäisikö miehellä olla päätösvalta sittenkin?

Vierailija
9/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän toi muuten menee, jos sukupuoltaan korjannut mies tulee raskaaksi, saakohan abortin normaalisti?

Suomessa sukupuolensa muuttaneiden prosessiin kuuluu (pakko)steriloiminen. 

Vierailija
10/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi? Jos nyt jotenkin ihmeellisesti raskaaksi tulisi, mikä ilman kohtua lienee aika hankalaa.

Vierailija
11/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisella tulisi olla mahdollisuus jälkiabortoida itsensä.

Vierailija
12/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi? Jos nyt jotenkin ihmeellisesti raskaaksi tulisi, mikä ilman kohtua lienee aika hankalaa.

Ei kaikki transmiehet poistata kohtuaan.

Vierailija
13/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on idioottimaista kun naiset saavat melkein yksin päättää lapsen kohtalosta, yhtälailla se on myös sen miehen lapsi

Vierailija
14/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä! Sanotakoon että olen nainen, ja yksinhuoltaja, en siis mies joka on vittuuntunut makselemaan elareita vahinkolapsesta :D 

Mutta siis joo tota aborttia ei mies oikein voi kieltää, ainakaan ennen kun keksitään tapa jatkaa raskautta naisen kehon ulkopuolella. Siinä vaiheessa tollanen varmaan tulee käyttöön.

Mutta kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä että kun mulla kerran on mahdollisuus valita abortti miehen tahdosta riippumatta, niin mielestäni pitää olla miehelläkin. 

Itse tulin raskaaksi nuorena (17v) ja lapsen isä oli silloin 19v. Olimme vasta tapailleet, siis emme edes seurustelleet vakavissaan. Ilmoittaessani raskaudesta, kerroin tehneeni oman päätökseni ja pitäväni ehdottomasti lapsen, mutta sanoin että hän saa tehdä kuten itse parhaakseen näkee (annoin siis "luvan" tehdä sen "abortin"). Vähän aikaa hän yritti olla isänä mukana, syvennettiin meidän suhdetta jne mutta lopulta hänen oli myönnettävä ettei hänestä ole vielä isäksi. Niimpä hän lähti ja katosi lapsen elämästä kokonaan. Minä tein yksin päätöksen pitää lapsen niin musta olisi ollut tosi epäreilua isää kohtaan pakottaa hänet samaan, vaikka se raskaus yhteinen vahinko olikin. Minulla kuitenkin olisi ollut oikeus keskeyttää se. Sain siis 18-vuotiaana lapsen yksin. Nyt tyttäreni on 4-vuotias, minä 22, eikä isää ole näkynyt. Tietenkin tilanne on todella harmillinen lapselle, poden tästä huonoa omaa tuntoa päivittäin. Mutta toisaalta en koe paremmaksi vaihtoehdoksi sitäkään että olisin pakottanut miehen isäksi. 

Voisi siis sanoa että minun lapseni isä teki "abortin", minä jatkoin raskautta. Nyt hän elää vapaata lapsetonta elämää (tai mistäs minä tiedän vaikka hänellä lapsia olisikin, ei olle yhteyksissä), ja minä taas yksinhuoltajan arkea :) Mielestäni loppu hyvin kaikki hyvin :) Vielä ei tyttäreni ole kysellyt isän perään mutta toki se päivä on tulossa. Tuolloin aijon olla rehellinen asian suhteen enkä missään nimessä mustamaalaa isää. Ei hän minusta väärin tehnyt, eikä minulla ole kaunoja häntä kohtaan. 

Vierailija
15/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ollaan avosuhteessa ja nainen haluaisi pitää lapsen mutta mies haluaa abortin? Pitäisikö miehellä olla päätösvalta sittenkin?

Olisi absurdia jos avomiehellä olisi joku päätösvalta tässä. Tietääkseni aviomiehelle kyllä ilmoitetaan ja ehkä kysytään mielipidettä mutta päätös on naisen tietysti. Jos mies haluaa sterilisaation ei siinäkään muiden mielipidettä kysytä vaan päätös on miehen.

Vierailija
16/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki transmiehet poistata kohtuaan.

Kyllä poistattaa, jos meinaavat saada tulla virallisesti tunnustetuksi miehenä. Toki jos vain omatoimisesti esittelee itsensä miehenä vaikka viranomaisten kirjoissa status olisikin nainen.

Vierailija
17/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sukupuolensa muuttaneiden prosessiin kuuluu (pakko)steriloiminen. 

Toteutuu yleensä hormonihoidossa, minkä perusteella kirjoitetaan sterilisaatiolausunto, joo. Hedelmällisyys voi hyvinkin palautua, jos hormonihoidon lopettaa juridisen sukupuolenkorjauksen jälkeen. Joo, steriiliysvaatimus on paskaa ja translaki korjattava (siinä on paljon muutakin vikaa).

Vierailija
18/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on idioottimaista kun naiset saavat melkein yksin päättää lapsen kohtalosta, yhtälailla se on myös sen miehen lapsi

No kerro nyt kumman sana sitten painaa enemmän jos ovat erimieltä?

Vierailija
19/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta miehelle kuuluisi "abortti" jossa päättää, ettei halua lasta eikä näin joutuisi lapsen elatustakaan maksamaan. Onhan naisellakin tähän oikeus.

Miehellä ei ole mitään oikeuksia päättää, että haluaako elätettävää vai ei. Lapsi tulee, jos näin nainen päättää.

Jokaisella pitäisi olla samat oikeudet tässä asiassa, vaikkakin sitten se lapsi tulisi tähän maailmaan, mutta mies voisi päättää, ettei halua olla tekemisissä eikä elättäjänä

Vierailija
20/658 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoltaan muuttaneelle miehelle kasvaa hormoneilla rinnat ja alapää muotoillaan kirurgisesti, mutta toimivia munasarjoja ja kohtua ei sukupuolenvaihtajille tehdä, eli noin vain ei (entinen)mies edelleenkään raskaaksi tule. Jos taas nainen on muuttanut sukupuolensa mieheksi ja tulee silti raskaaksi, niin tottakai hän saa abortin aivan samoin edellytyksin kuin muutkin. Ei sukupuolenvaihdos siihen mitään vaikuta.