Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta?

EiVoiMuutaKuinIhmetellä
02.04.2017 |

Nyt selvitetään tämä: Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta? Oletan, että täällä on paljonkin ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta tai ainakin jollain tapaa sympatisoivat ylinopeuden ajajia, jos eivät halua tunnustaa ajavansa ylinopeutta.

Itse ajan aina tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta tai vähän sen alle tilanteesta riippuen (tilannenopeus). Tieliikennelain mukainen ajotapani kuitenkin aiheuttaa sen, että joku ajaa usein aivan perässäni kiinni, joka on todella vaarallista. Minut on myös useasti ohitettu vaarallisilla tavoilla esim. keltaisen viivan kohdalla, vaikka ajan täsmälleen lain osoittamaa suurinta sallittua nopeutta. Mielestäni on hiukan outoa, että perääni kasaantuu usein pitkä jono autoja, vaikka ajan esim. 80km/h alueella tasan 80km/h. Mielestäni perääni kerääntyvää jonoa ei selitä mikään muu kuin se, että ajetaan ylinopeutta, koska ajan itse suurinta sallittua nopeutta.

Eli mikä saa ihmisen vaarantamaan itsensä ja muut ajamalla kovempaa kuin laki sallii ja toimimalla ylinopeuden aiheuttamien lieveilmiöiden tavalla joita mainitsin?

Kommentit (296)

Vierailija
41/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkan hidas eteneminen, hyvät keli- ja tieolosuhteet verrattuna alhaiseen nopeusrajoitukseen jne.

Eli omat tarpeet menevät turvallisuuden edelle? Ja miten määrittelet nopeusrajoituksen liian alhaiseksi? Ovatko nopeusrajoitukset laitettu mielestäsi vain arpomalla?

Nykyiset nopeusrajoitukset on asetettu silloin, kun teiden kunto ja autojen turvallisuus oli ihan toistaluokkaa mitä nykyisin. Nykyiset nopeusrajoitukset ovat siis liian alhaisia teiden kuntoon nähden. Ei ole kauaa, kun poliisistakin kommentoitiin, että autoilijat voisivat hyvin kaikki ajaa 10km/h yli rajoitusten. Jos ajaa 90km/h kaheksankympin alueella niin siinä ei todellakaan vaaranna minkään sortin turvallisuutta, eri asia jos vauhtia on montakymppiä yli. Vaarallisempia on nämä tasan tai alle rajoitusten ajavat, koska aiheuttavat taaksensa letkaa ja turhautuneita ihmisiä. Keli tottakai otetaan huomioon, ei lumituiskussa ajeta samaa vauhtia kuin aurinkoisella, kuivalla kelillä.

Taajama-alueella asia on eri, koska jalankulkijat yms, siellä rajoitukset ovat niinkuin kuuluukin eikä ylinopeutta tule kaupunkialueella ajettuakaan, kun parhaimpansa mukaan ottaa huomioon juuri ne jalankulkijat.

Teiden kunto on mielestäsi hyvä? Missäpäin Suomea on noin?

Vierailija
42/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hankala ihminen joka kerää perääsi jonoa. Ei ole koulun ryhmätyöskentely opettanut.

Miten sääntöjen noudattaminen tekee ihmisestä hankalan? Eikö se yhteisten sääntöjen rikkoja enemmänkin ole se hankala ihminen?

Jos kaikki muut kuin sinä rikkoo sääntöjä niin kyllä sinä ja lainlaatija olette silloin niitä hankalia tyyppejä. Asia korjaantuu siten että joko lakia muutetaan tai jollain konstilla kansa saadaan noudattamaan lakia.

Edelleenkin sääntöjen mukaan ajava ei ole ongelma, mutta mikäli säännöt muuttuisivat ja minä jatkaisin vanhojen sääntöjen mukaista ajamista, niin sitten saattaisin olla ongelma. Ethän sinä voi päästäsi keksiä ja päättä, että miten liikenteessä tulee käyttäytyä. Sääntöjen tulee olla yhteiset sujuvuuden edistämiseksi ja näitä yhteisiä sääntöjä tulee noudattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkan hidas eteneminen, hyvät keli- ja tieolosuhteet verrattuna alhaiseen nopeusrajoitukseen jne.

Eli omat tarpeet menevät turvallisuuden edelle? Ja miten määrittelet nopeusrajoituksen liian alhaiseksi? Ovatko nopeusrajoitukset laitettu mielestäsi vain arpomalla?

Jos kesäolosuhteissa, keskellä ei mitään on edelleen talvinopeusrajoitukset voimassa, silloin nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset verrattuna keli- ja tieolosuhteisiin. Nopeusrajoituksia tuskin on laitettu arpomalla, mutta suurimmassa osassa Suomea liikenne on harvaa ja nopeusrajoitukset laitettu "ruuhkahuippujen" mukaan. Sitä paitsi autojen nopeusmittarin näyttävät kymmenisen prosenttia liian korkeita nopeuksia.

Mihin sinä oikein perustat nämä väitteesi? Keksitkö päästäsi vai kertoiko kaveri? Itse en ole törmännyt kesäolosuhteissa talvinopeusrajoituksiin. Rajoitusten kanssa tulee huomioida myös sään muuttumisen mahdollisuus.

Täh?

Kun valoisalla kelillä tien pinnan ollessa kuiva motarilla on satasen rajoitus niin se on silkkaa holhoamista ja vittuilua! Silloin on kesäkeli, oli mikä kuukausi hyvänsä menossa.

Ja voihan se sää muuttua, totta. Mutta ei se muutu täysin toiseksi silmänräpäyksessä.

Voi se sää tai keli nopeasti muuttua kyllä, esimerkiksi noin vuosi sitten Ykköstiellä neljä autoa ajoi ulos raekuuron takia: http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/862943/Raekuuro+yllatti+autoilijat…

Ymmärrän kyllä tunteesi, pari viikkoa sitten ajoin tuota samaa tietä. Uudella osuudella jossain Karjalohjan ja Salon välissä nopeusrajoitus oli 100 km/h vaikka tienpinnan lämpötila oli 10 astetta ja aurinko paistoi. Vastakkaiseen suuntaan oli vielä nopeusvalvonta-auto parkissa sillan alla. Turun päässä sai ajaa 120 km/h vaikka keliolosuhteet olivat samat.

Vierailija
44/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan ylinopeutta koska muutkin ajaa.

Koen sen turvallisemmaksi kaikille ettei tule turhia ohituksia ja vaaratilanteita.

Aloitit varmaan yläasteella tupakoinninkin, koska se oli cool?

Vierailija
45/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen sen turvallisemmaksi kaikille ettei tule turhia ohituksia ja vaaratilanteita.

Eli ylinopeutta ajavat ovat lapsen tasolla ajattelussaan: "kun muutkin ajaa, niin myös minä ajan".

Vierailija
46/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvitetään tämä: Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta? Oletan, että täällä on paljonkin ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta tai ainakin jollain tapaa sympatisoivat ylinopeuden ajajia, jos eivät halua tunnustaa ajavansa ylinopeutta.

Itse ajan aina tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta tai vähän sen alle tilanteesta riippuen (tilannenopeus). Tieliikennelain mukainen ajotapani kuitenkin aiheuttaa sen, että joku ajaa usein aivan perässäni kiinni, joka on todella vaarallista. Minut on myös useasti ohitettu vaarallisilla tavoilla esim. keltaisen viivan kohdalla, vaikka ajan täsmälleen lain osoittamaa suurinta sallittua nopeutta. Mielestäni on hiukan outoa, että perääni kasaantuu usein pitkä jono autoja, vaikka ajan esim. 80km/h alueella tasan 80km/h. Mielestäni perääni kerääntyvää jonoa ei selitä mikään muu kuin se, että ajetaan ylinopeutta, koska ajan itse suurinta sallittua nopeutta.

Eli mikä saa ihmisen vaarantamaan itsensä ja muut ajamalla kovempaa kuin laki sallii ja toimimalla ylinopeuden aiheuttamien lieveilmiöiden tavalla joita mainitsin?

Syy on siinä että sinä kuvittelet ajavasi 80km/h. Todennäköisesti sulla ei ole Cruise-moodia autossa, jolloin nopeutesi vaihtelee. Ja autosi nopeusmittari näyttää väärin. Usein jos ajan jonkin vanhemman halvan auton perässä 80km/h nopeusrajoitusalueella, mun auton nopeusmittari ( joka näyttää vain noin 1km/h alakanttiin) näyttää nopeutta 71km/-76km/h nopeutta. Ajan usein ohi ja säädän Cruisen siihen 81-84km/h vauhtiin jolloin todellinen nopeuteni on noin 80- 83km/h. Ja nostan jalan kaasulta😊. Paljon miellyttävämpää kuin madella sun perässä jatkuvasti tarkkailla hidastatko vai kiihdytätkö

Vierailija
47/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy ylinopeuksille on pienimunainen mies ratin takana. Jos ajat ylinopeutta, olet säälittävä mato, jolla huono itsetunto ja pieni kurttuinen katkarapu pippelinä.

Sitä paitsi ajan säästö on marginaalista ylinopeutta ajaessa.

Vierailija
48/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on siinä että sinä kuvittelet ajavasi 80km/h. Todennäköisesti sulla ei ole Cruise-moodia autossa, jolloin nopeutesi vaihtelee. Ja autosi nopeusmittari näyttää väärin. Usein jos ajan jonkin vanhemman halvan auton perässä 80km/h nopeusrajoitusalueella, mun auton nopeusmittari ( joka näyttää vain noin 1km/h alakanttiin) näyttää nopeutta 71km/-76km/h nopeutta. Ajan usein ohi ja säädän Cruisen siihen 81-84km/h vauhtiin jolloin todellinen nopeuteni on noin 80- 83km/h. Ja nostan jalan kaasulta😊. Paljon miellyttävämpää kuin madella sun perässä jatkuvasti tarkkailla hidastatko vai kiihdytätkö

Minulla on autossani vakionopeudensäädin ja olen tietoinen autoni mittarivirheestä.

Vierailija
49/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat olevinaan etuoikeutettuja ja parempia kuin tavallinen rahvas. Ja joillakin automerkeillä ei näköjään voi ajaa rajoituksen mukaista vauhtia (Audi, Bmw, Volvo ainakin).

Yleensä ne rehvakkaasti ohi ajaneet ovat kuitenkin hetken päästä samassa jonossa muutaman autonmitan edempänä.

Sattumoisin esim. Audin nopeusmittari näyttää todella lähelle sitä todellista etenemisnopeutta, kun taas suurimmalla osalla halvoista automerkeistä se nopeusmittari näyttää vähintään 4km/h enemmän kuin mikä on todellinen etenemisnopeutesi.

Vierailija
50/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä on nopeutesi? Jos ajat mittarin mukaan 80, nopeutesi on enimmillään 79-80 (jos autosi on esim uudehko saksalainen) tai jopa vain noin 73-74 (ainakin osa ranskalaisista autoista).

Moni autoilija ajaa nopeusrajoituksen mukaan, niin minäkin. 80 alueella mulla on vakinopeudensäädin 83-84, autoni nopeus on silloin 81-82. Moni ajaa minua lujempaa, koska ottavat tuohon vielä sen varan, mistä poliisi sakottaa ja mistä ei. Silti mulla ei yleensä ole mitään jonoa perässäni.

Mutta kysymykseesi. Eilen ajoin ylinopeutta. Ajoin 80 alueella muutama sata metriä nopeudella 90-95. Syy: ajoin aikani auton takana, jonka nopeus oli 68-70. Kun sain ohituspaikan, lähdin ohittamaan, ja tämä ohitettava autoilija painoikin sitten kaasua joko ajattelemattomuuttaan tai kiusatakseen. En voinut jarruttaa ja palata takaisin hänen taakseen, sillä takanani roikkui toinen auto, joka halusi päästä ohi sekin.

Jep. Tämä on se tyypillisin tilanne jolloin itsekin lähden ohittamaan. Ja tuo on tosi ärsyttävää että juuri sillä hetkellä etanavauhtia etenevä ohitettava painaakin kaasun pohjaan. Se on vähän niinku tuplakiusa. Tuollaiset etanat aiheuttaa paljon vaaratilanteita liikenteessä tuolla kiusanteollaan.

Vierailija
51/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat olevinaan etuoikeutettuja ja parempia kuin tavallinen rahvas. Ja joillakin automerkeillä ei näköjään voi ajaa rajoituksen mukaista vauhtia (Audi, Bmw, Volvo ainakin).

Yleensä ne rehvakkaasti ohi ajaneet ovat kuitenkin hetken päästä samassa jonossa muutaman autonmitan edempänä.

Sattumoisin esim. Audin nopeusmittari näyttää todella lähelle sitä todellista etenemisnopeutta, kun taas suurimmalla osalla halvoista automerkeistä se nopeusmittari näyttää vähintään 4km/h enemmän kuin mikä on todellinen etenemisnopeutesi.

Juuri näin. Mulla on Audi ja ajan aina nopeusrajoitusta kunniottaen, korkeintaan sitä 1-3 km/h ylinopeutta. Nopeusmittarini on tosi tarkka. Kun taajamassa se näyttää 40, tien vieressä oleva nopeusnäyttö kertoo mun ajavan 40 km/h.

Olen kyllä varmaan monen mielestä k-pää, koska ajan Audia. En myöskään jää roikkumaan moottoritiellä 90 km/h etenevän 25-vuotiaan Sitikan perään, vaikka sen kuljettajasetä näyttäisikin mulle keskaria, kun ajan hänestä ohi.

Vierailija
52/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ylinopeutta ajavat ovat lapsen tasolla ajattelussaan: "kun muutkin ajaa, niin myös minä ajan".

Ei vaan sinä olet lapsen tasolla argumentoinnissasi. Edellinen kommentoija selitti toisessa lauseessaan asian. Jos olisit aikuinen, antaisit vasta-argumenttisi siihen etkä esittäisi provosoivaa tuulesta temmattua väitettä.

Vierailija
53/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mulla on Audi ja ajan aina nopeusrajoitusta kunniottaen, korkeintaan sitä 1-3 km/h ylinopeutta. Nopeusmittarini on tosi tarkka. Kun taajamassa se näyttää 40, tien vieressä oleva nopeusnäyttö kertoo mun ajavan 40 km/h.

Olen kyllä varmaan monen mielestä k-pää, koska ajan Audia. En myöskään jää roikkumaan moottoritiellä 90 km/h etenevän 25-vuotiaan Sitikan perään, vaikka sen kuljettajasetä näyttäisikin mulle keskaria, kun ajan hänestä ohi.

Minulla on ihan vaatimaton kansanauto, mutta minäkin mielelläni ohitan kovin vanhat ja epävarmasti etenevät autot. Minulla on nimittäin kokemusta siitä että liikennevirrassa edessäni ajava ikivanha tutiseva (huonot iskunvaimentajat?) henkilöauto ei ole pysynyt kuljettajan hallinnassa.  Iso monen auton kolari oli lähellä kun auto lähti kieppumaan kaistalla ja ajautui myös vastaantulevalle kaistalle ja lopulta ulos tieltä. 

Vierailija
54/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sinä olet lapsen tasolla argumentoinnissasi. Edellinen kommentoija selitti toisessa lauseessaan asian. Jos olisit aikuinen, antaisit vasta-argumenttisi siihen etkä esittäisi provosoivaa tuulesta temmattua väitettä.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, että sopiva nopeus pitäisi heittää hatusta arvailemalla muiden nopeuksia. Parhaiten vaaratilanteilta ja turhilta ohituksilta vältytään, kun ajetaan yhteisten sääntöjen mukaan. Ylinopeuden ajajat ajavat erisuuruisia ylinopeuksia, mutta sääntöjen mukaan ajavien nopeudet ovat lähempänä toisiaan, koska ihmiset yleensä pyrkivät sääntöjen mukaan ajaessaan ajamaan mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta. Ylinopeuden ajaja taas voi ajaa ihan mitä nopeutta tahansa.

Vierailija
55/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en aja ylinopeutta, mutta onhan se logiikka ihan selvä. Ts. se on ihan sama asia kuin vaikkapa punaisia päin kävellessä. Jos nopeusrajoitus ei ole kohtuullinen, ihmisillä on taipumus olla noudattamatta sitä. Kohtuullisuus on tietysti suhteellinen käsite, mutta ääripään esimerkkeinä, vaikka nopeusrajoitukset poistuisivat kokonaan, kukaan ei varmasti ajaisi moottoritietä 30 km/h tai vastaavasti paahtaisi pihatiellä 120 km/h. Ihmisillä on siis aika hyvä käsitys siitä mikä on turvallinen tilannenopeus.

Tämähän ei pitäis paikkaansa. Ihmisillä on oikeesti aika huono käsitys siitä mikä on turvallinen tilannenopeus. Johan sen näki siitä lahdentien ketjukolarista muutama talvi sitten. Keli huono ja näkyvyys lähes nolla. Silti porukka paahtoi 80-100 km tunnissa ja yli 200 auton kolarisuma oli taattu. Ja tän jälkeen sä väität että rajoituksia ei tarvita kun ihmisten oma järki muka toimii. Ei toimi, ei.

Ei tullut mieleen, että ihmiset painaa moottoritiellä kovaa koska siellä on ne rajoitukset. Jos mitään rajoituksia ei olisi, ne olisivat ajaneet siellä 60 km/h.

Vierailija
56/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeusrajoitukset todellakin laitetaan arpomalla. Tosin ei niitä arvota, mutta ne arvotetaan poliittisista syistä. 60 km/h kadun rajoitus lasketaan 50 km/h tai 40 km/h tiestä tehdään 30 km/h tie. Tilastoissa ei mitään turvallisuuden parantumista näy koska onnettomuudet ovat ylipäätäänkin niin harvinaisia, ettei niitä voi mitata katu kerrallaan.

30 km/h rajoituksille on olemassa muut  perustelut kuin poliittiset syyt. Asuntokaduilla ja koulujen, päiväkotien, terveyskeskusten ja vanhustentalojen lähettyvillä niitä useimmiten on. Osaatko päätellä millä perusteella? 

Vierailija
57/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kesäolosuhteissa, keskellä ei mitään on edelleen talvinopeusrajoitukset voimassa, silloin nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset verrattuna keli- ja tieolosuhteisiin. Nopeusrajoituksia tuskin on laitettu arpomalla, mutta suurimmassa osassa Suomea liikenne on harvaa ja nopeusrajoitukset laitettu "ruuhkahuippujen" mukaan. Sitä paitsi autojen nopeusmittarin näyttävät kymmenisen prosenttia liian korkeita nopeuksia.

Mihin sinä oikein perustat nämä väitteesi? Keksitkö päästäsi vai kertoiko kaveri? Itse en ole törmännyt kesäolosuhteissa talvinopeusrajoituksiin. Rajoitusten kanssa tulee huomioida myös sään muuttumisen mahdollisuus.

Täh?

Kun valoisalla kelillä tien pinnan ollessa kuiva motarilla on satasen rajoitus niin se on silkkaa holhoamista ja vittuilua! Silloin on kesäkeli, oli mikä kuukausi hyvänsä menossa.

Ja voihan se sää muuttua, totta. Mutta ei se muutu täysin toiseksi silmänräpäyksessä.

Väität siis, että näin alkukeväästä ei ole esimerkiksi mitään runsaan lumisateen riskiä? Olisi varmasti hauskaa vaihdella liikennemerkkejä viikon välein keväisin ja syksyisin.

En ole väittänyt mitään tuonsuuntaista.

Liikennemerkissä voisi lukea "nopeus x kun hyvä keli, nopeus y kun huono". Ihan kun vaikkapa Saksassa voi olla vapaa nopeus kuivalla kelillä ja märällä 120 km/h. Ja homma toimii.

Ja koska se toimii siellä niin se toimisi täälläkin.

Vierailija
58/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä, että sopiva nopeus pitäisi heittää hatusta arvailemalla muiden nopeuksia. Parhaiten vaaratilanteilta ja turhilta ohituksilta vältytään, kun ajetaan yhteisten sääntöjen mukaan. Ylinopeuden ajajat ajavat erisuuruisia ylinopeuksia, mutta sääntöjen mukaan ajavien nopeudet ovat lähempänä toisiaan, koska ihmiset yleensä pyrkivät sääntöjen mukaan ajaessaan ajamaan mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta. Ylinopeuden ajaja taas voi ajaa ihan mitä nopeutta tahansa.

Vähän parempi ja asiallisempi kommentti, kiitos. Kommentoijamme selitti ajavansa hienoista ylinopeutta ajavan liikennevirran mukana. Niin ihmiset usein tekevät. Ei siinä mitään nopeuden arvailua tarvita kun ajetaan jonossa.

Vierailija
59/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh?

Väität siis, että näin alkukeväästä ei ole esimerkiksi mitään runsaan lumisateen riskiä? Olisi varmasti hauskaa vaihdella liikennemerkkejä viikon välein keväisin ja syksyisin.

En ole väittänyt mitään tuonsuuntaista.

Liikennemerkissä voisi lukea "nopeus x kun hyvä keli, nopeus y kun huono". Ihan kun vaikkapa Saksassa voi olla vapaa nopeus kuivalla kelillä ja märällä 120 km/h. Ja homma toimii.

Ja koska se toimii siellä niin se toimisi täälläkin.

Jos katsot noita edellisiä lainauksia, niin tässä on nimenomaan puhuttu talvirajoituksista "kesäkeleillä" ja lähimpänä kesäkelejä talvirajoitukset ovat keväällä ja syksyllä rajoitusten muuttamista lähellä olveina ajankohtina ja silloin on jo olemassa suhteellisen suuri runsaan lumisateen mahdollisuus.

Vierailija
60/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän parempi ja asiallisempi kommentti, kiitos. Kommentoijamme selitti ajavansa hienoista ylinopeutta ajavan liikennevirran mukana. Niin ihmiset usein tekevät. Ei siinä mitään nopeuden arvailua tarvita kun ajetaan jonossa.

Tarvitaanhan siinä arvailua, jos ei ajeta rajoituksen mukaan. Missä tämä jonon nopeus on ilmoitettu, jos se ei liiku rajoitusten mukaan? Eikö olisi kaikkien kannalta helpompaa, jos liikennevirta olisi nopeusrajoituksen mukainen?