Olen vähän ihmetellyt sote-valinnanvapauden
kritisointia niin voimakkaasti. Minusta se valinnanvapaus on hyvä asia. Jouduin työttömäksi ja olin tottunut mehiläisen hyvään tt-huoltoon niin tämä sekoilu arvauskeskuksen kanssa on kyllä mulle eksoottinen kokemus. En sinne olis mennytkään mutta mulla on sairaus, johon tarvitsee lääkkeitä ym. kontrollia välillä. Suomalaista lääkäriäkään en saanut vaikka pyysin. Jos saan työ- ja raha-asiat kuntoon, en arvauskeskukseen mene vaan allan käymään yksityisellä.
Erikoissairaanhoito toimii kyllä hyvin.
Kommentit (54)
Siirtyisivätkö ne kunnallisen terkkarin jonot sitten Mehiläiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta se olisi yhteiskunnalle edullisempaa koska yksityinen tuottaa palvelut julkista sektoria tehokkaammin.
T.  kokoomuslainen
Uskotko ap tosissasi että saisit mehiläisestä samaa palvelua edelleen samaan hintaan ja samoilla veroilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta se olisi yhteiskunnalle edullisempaa koska yksityinen tuottaa palvelut julkista sektoria tehokkaammin.
T. kokoomuslainen
Tehokkaammin? Hehheh, yksityinen ottaa rusinat päältä eli vain tuottoisat potilaat, heittää kalliit potilasvirheet ja erityisen sairaat (hankalasti hoidettavat) julkisen puolen hoidettavaksi.
Tarkoittaako tuo valinnanvapaus subketiivista oikeutta? Onko Mehiläisen siis pakko ottaa myös asunnoton alkoholisti Arska asiakkaakseen jos tämä niin haluaa vai voiko se itse valita asiakkaansa?
Puhutaan kauniisti valinnanvapaudesta kun kyse on oikeiston kusetuksesta jossa verorahat pyritään siirtämään yksityisille sijoittajille.
Eikö voi tehdä sellaista sopimusta yksityisten toimijoiden kanssa, että varoja ei voisi siirtää paratiiseihin ja jos yksityinen haluaa myydä firman ulkomaille, se ei voisi toimia enää julkisen palvelun tarjoajana. Tai voisiko sopia, että julkisen puolen rahaliikenne pysyisi Suomessa vai sotiiko se markkinatalouden periaatteita vastaan. Jos valinnanvapaus ei toteudu niin toivottavasti edes kelakorvaukset säilyvät yksityisessä terveydenhoidossa, että pienipalkkainenkin pääsisi joissain tapauksissa asioimaan yksityisellä, esim. gynekologi, joka ei useinkaan sisälly työnantajien sopimuksiin.
Totta sekin on, että maaseudulla ei mitään valintoja ole tähänkään asti voinut tehdä.
Miksi valtion pitää kansalaisiltaan keräämillä rahoilla tukea yksityistä liiketoimintaa? Jos lääkäri/lääkärikeskus ei tule toimeen ihmisten maksamilla lääkäripalkkioilla, niin kannattaako pitää yritystä pystyssä. Valtion asia ei ole tukea yksityisiä yrityksiä. Kenenkään ei ole pakko olla yksityinen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tuo valinnanvapaus subketiivista oikeutta? Onko Mehiläisen siis pakko ottaa myös asunnoton alkoholisti Arska asiakkaakseen jos tämä niin haluaa vai voiko se itse valita asiakkaansa?
Kyllä on pakko ottaa.
Jatkossakin valitsen yksityisen terveyspalveluntarjoajan. Saan ehkä yleislääkärin, mutta kun maksan ylimääräistä saan erikoislääkärin. Julkisella en ole asioinut 20 vuoteen. Ehkä maksan itse kuten tähänkin asti. Ammattitaidosta, asiakaspalvelusta,nopeasta hoidon saannista en tingi.
Miksi kaikki tuntuvat kuvittelevan, että soten myötä saisivat yksityislääkäriltä kaikki samat palvelut, mitä nytkin saa yksityislääkäriltä? Ei se noin mene. Sait työssä ollessasi Mehiläisestä vain ja ainoastaan ne palvelut, joista työnantajasi oli sopinut Mehiläisen kanssa. Aivan samalla tavalla tulet saamaan soten myötä Mehiläisestä vain ja ainoastaan ne palvelut, jotka kunta/maakunta sopii Mehiläisen kanssa ja nämä tulevat olemaan terveyskeskuspalvelut. Ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossakin valitsen yksityisen terveyspalveluntarjoajan. Saan ehkä yleislääkärin, mutta kun maksan ylimääräistä saan erikoislääkärin. Julkisella en ole asioinut 20 vuoteen. Ehkä maksan itse kuten tähänkin asti. Ammattitaidosta, asiakaspalvelusta,nopeasta hoidon saannista en tingi.
Et varmaankaan ole sairastunut vakavasti, et synnyttänyt? Yksityisen tarjonta on hyvin rajallista Suomessa.
Yksityisen tarjonta on nykyisin laajaa, ainakin pääkaupunkiseudulla. Totta kai suuremmat operaatiot tehdään keskus- tai yliopistosairaaloissa. Ei tuo ole ongelma, tähänkin asti olen saanut lähetteen esim. sydäntutkimuksiin. En ole nuori.
Sotessa yksityinen tarjoaa siis samat palvelut mitä tk tarjoaa nyt tai todennäköisesti vähemmän. Sotessahan on tarkoitus säästää eli karsia "ilmaispalveluja". Joten jos haluat enemmän maksat siitä erikseen kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki tuntuvat kuvittelevan, että soten myötä saisivat yksityislääkäriltä kaikki samat palvelut, mitä nytkin saa yksityislääkäriltä? Ei se noin mene. Sait työssä ollessasi Mehiläisestä vain ja ainoastaan ne palvelut, joista työnantajasi oli sopinut Mehiläisen kanssa. Aivan samalla tavalla tulet saamaan soten myötä Mehiläisestä vain ja ainoastaan ne palvelut, jotka kunta/maakunta sopii Mehiläisen kanssa ja nämä tulevat olemaan terveyskeskuspalvelut. Ei mitään muuta.
Tottakai minä sen tiedän, mutta henkilökohtaisen kokemuksen perusteella saisin ne paremmin ja tehokkaammin tuorettuna. Lähetteetkin pitää hakea yksityispuolelta. Arvauskeskusten lääkäritkin ovat osin ihan kauhufilmistä. Kyllä minä uskon jotain voittavani jos saan tiettyjä julkisen palvelun juttuja haluamaltani lääkäriltä enkä miltään mongertajalta jonka kanssa ei viitsi edes puhua. Jos valinnanvapaus ei toteudu niin seuraava asia olisi laittaa arvauskeskulset nykyaikaan.
Onhan Sote selvä parannus, voit valita yksityisen, aikaisemmin olet joutunut asioimaan tk:ssa, ellei ole ollut varaa maksaa yksityisen palkkioita tai ollut vakuutusta. Mielummin Mehiläinen kuin terveyskeskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai minä sen tiedän, mutta henkilökohtaisen kokemuksen perusteella saisin ne paremmin ja tehokkaammin tuorettuna. Lähetteetkin pitää hakea yksityispuolelta. Arvauskeskusten lääkäritkin ovat osin ihan kauhufilmistä. Kyllä minä uskon jotain voittavani jos saan tiettyjä julkisen palvelun juttuja haluamaltani lääkäriltä enkä miltään mongertajalta jonka kanssa ei viitsi edes puhua. Jos valinnanvapaus ei toteudu niin seuraava asia olisi laittaa arvauskeskulset nykyaikaan.
Ja niin ne pitää hakea jatkossakin. Ei sote muuta tuon suhteen mitään, koska käydessäsi Mehiläisen terveyskeskuksessa saat lähetteen yhtä helposti kuin nyt kunnallisesta terveyskeskuksestakin. Jos haluat lähetteen helpommin, sun pitää mennä yksityislääkärille yksityispotilaana eikä terveyskeskuspotilaana eli kuten tähänkin asti ja maksat itse. Etkä sä voi valita lääkäriä itse vaan Mehiläisessä ottaa vastaan terveyskeskuspotilaita juuri se/ne lääkäri/t, joka sinä päivänä siellä sattuu tässä hommassa olemaan. Jos haluat valita lääkärisi itse, toimit ihan kuten tähänkin asti.
Meidän alueella toimii veroparatiisiyhtiölle yksityistettyjä terveysasemia sekä sote-valinnanvapauskokeilun terveysasema. Työn laadusta ei voi puhua samana päivänäkään. Käyntejä noilla yksityisillä on enemmän, koska hoitavat vain yhden asian kerrallaan (esim. flunssakäynnillä ei saa näyttää huolestuttavaa luomea vaan sille on varattava oma aikansa) ja sit kun on jotain oikeasti hoidettavaa, tulee lähete keskussairaalaan. Eli lopulta kunta maksaa enemmän kalliin päivystystyön merkeissä, mutta päättäjät on tyytyväisiä kun "hoitoon" pääsee.
Minulla onkin terveyskuluvakuutus, suosittelen. Ohitat jonot ja omaa rahaa ei tarvita. Minulla onkin oma vakuutus.
Kun siihen valinnavapauteen ei oikein ole varaa, se vaan siirtää yhteiskunnan rahoja (yhä enemmän) veroparatiiseihin.