Mielipiteitä miehen käytöksestä
Olin eilen töissä klo 23. Lapset 13v ja 11v. olivat siis mieheni vastuulla. Hänellä oli lätkätreenit klo 17-18, jonka jälkeen saunailta. Minulle hän esitti että jää saunomaan hetkeksi mutta tulee kotiin 19.30-20. Sovimme yhdessä että lapset kyllä pärjäävät sen ajan keskenään, katsovat leffan ja sitten iskä jo tuleekin kotiin. Klo 21 mieheni soitti ja esitti ylpeänä että oli soittanut lapsilta jatkoaikaa, saaden 13v luvan tulla 21 jälkeen. Raivostuin tästäsivsn järjettömästi. Piippailin töistä tyttärelle ja kuultuani 21.30 ettei isä vieläkään oli kotona, soitin vihapuhelun miehelleni. Hän istui siellä puheensorinassa, mielestäni humalassakin, ja hyssytteli että joo joo, okei okei. 21.49 laitto tytär viestin että nyt isä tuli kotiin. Soitin uuden vihapuhelun jonka mies lopetti iskemällä luurin korvaan.
Mitä te ootte tästä mieltä? Olenko mä ylihysteerinen ja ylivälittävä vai mieheni itsekäs paska jolle kalja tärkeämpää kuin isyys?
Kommentit (132)
Koska yleensä saunaillat kestävät pitempään kuin 20 saakka, niin olisi ollut jo etukäteen järkevää sopia yhdessa lasten kanssa, että isä on saunaillassa ja äiti tulee klo 23. Silloin olisi vältytty kaikelta tältä sekoilemiselta. Voi soittaa jos jotain tulee.
Ja kyllä: tuonikäiset lapset pärjäävät sen aikaa yksin kun vanhemmat ovat puhelimen saatavissa.
Mutta ilmeisesti se mies ei uskaltanut sanoa viipyvänsä pitempään, mikä olisi luonnollista useimmissa perheissä sanoa. Tiesi vaimonsa reaktion, että lapsett eivät muka pärjää.
Ei mies nyt kovin vastuuttomasti käyttäytynyt, koska lapset kuitenkin tiesivät koko ajan missä mennään: olivat varmaa iloisella mielellä antaneet iskälle luvan olla pidempään.
Ja jos mies oli jo ko. aikaan tullut kotiin, niin siinä ajassa ei mitöään kovia kännejä edes ehdi kehitella, turha nyt täällä isää syytellä juopoksi. Ja tottakai se auto oli järjvämpää jättää sinne kuin ottaa riski rattijuoppoudesta? Voi hyvänen aika: siitähän vasta helvetti olis revennyt.
Mies toimi ihan järkevästi kun jätti auton, älä nyt hyvänen aika siitäkin ala raivota.
Ylireagoit!
Mies on lapsellinen alkoholiongelmainen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Musta mies olisi voinut viettää sen saunailtansa ihan ilman mitään soitteluita. Eikö koskaan saa muka olla edes yhtä iltaa kaverien kanssa?
Saa ja mä olen useinkin, vaikka mulla on 3- ja 8-vuotiaat. Mutta en silloin, kun olen luvannut hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta mies olisi voinut viettää sen saunailtansa ihan ilman mitään soitteluita. Eikö koskaan saa muka olla edes yhtä iltaa kaverien kanssa?
Saa ja mä olen useinkin, vaikka mulla on 3- ja 8-vuotiaat. Mutta en silloin, kun olen luvannut hoitaa lapsia.
11 ja 13 vähän eri juttu. Tuon ikäiset ovat tyytyväisiä kun vanhemmat ovat poissa kotoa.
Todellisuudessa aloittajan ongelma ei ole lasten yksin (keskenään) oleminen vaan häntä raivostuttaa, että mies meni juhlimaan. Mies puolestaan joutui lupaamaan, että tulee kahdeksaksi kotiin, koska muuten olisi ollut piru merrassa. Aloittaja on mustasukkainen manipuloija, joka yrittää kääntää lapsetkin isäänsä vastaan.
3 ja 8-vuotiaat ovatkin vähän eri juttu kuin 11 - 13-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ei pyydä lapselta lisäaikaa hurvitteluun. Eihän lapsella ole oikein realistista mahdollisuutta sanoa muuta kuin joo. Pakottava tarve on eri juttu, kun lapset jo tuon ikäisiä, mutta saunailta ei.
Kyse on 11- ja 13-vuotiaista, ei taaperoista. Aikuiset olisivat voineet järjestää heille kivan illan antamalla luvan olla ihan kaksistaan esim klo 23 saakka (tai kunnes aloittaja tulee töistä). Leffoja, pizzaa, karkkia, lupa valvoa pitkään. Ja tarvittaessa olisivat saaneet aloittajan kiinni puhelimitse.
Mutta kun aloittaja ei halunnut päästää miestä saunailtaan! Siitä ja vain siitä tässä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mies on lapsellinen alkoholiongelmainen henkilö.
Jännästi miehestä on nyt jo tehty alkoholiongelmainen, vaikka siitä ei ole mitään näyttöä. Pelottaa ajatellakin kuinka paljon aloittaja yrittää manipuloida myös lapsiaan isäänsä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
3 ja 8-vuotiaat ovatkin vähän eri juttu kuin 11 - 13-vuotiaat.
Totta kai, mutta jos on sovittu että olen lasten kanssa niin olen, oli kyse minkä ikäisistä vain. 13-vuotias voi sitäpaitsi keksiä pitää bileet tmms.
AP:tä kysyisin ovatko nämä lapset ollet koskaan keskenään?
Jos ei, niin olis hyvä aika alkaa opettelemaan - sekä lasten kannalta, että myöskin äidinkin .
Joillain nykyisillä 13-vuotiailla on jo tyttö/poikakaveritkin. Tosin ei ole sekään aina hyvä juttu, muta tämä kuitenkin niinkuin näkökulmaksi.
11 ja 13 vuotiaat? LAPSIA? 11-Vuotiaana kokkailin koko perheelle, 13-vuotiaana olin jo kaupassa töissä koulun ohella.
Ja palstamammojen mielestä nämä "lapsukaiset" ovat nyt täysin heitteillä isän puolelta, kun olivat muutaman tunnin keskenään? Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
AP Puutut nyt asioihin jotka eivät sinulle kuulu. Isä on sopinut lasten kanssa että menee vähän pidempään. Miksi menet väliin sotkemaan?
Jos metsässä kaatuu puu eikä jne...
Tuollaisista asioita sopivat vain vanhemmat keskenään, lapsia ei kuulu käyttää välikätenä. Nyt ne valot päälle!
Onkohan ap näitä jotka ns. "sairastuu vahvuuteen"? Koska mies on kypsymätön eikä osaa ottaa vastuuta,pitää vaimon kantaa kaikki. Samalla koko ajan kova kontrolli kaikesta. Myös lapsista mutta silloin kontrolloinnin voi naamioida huolehtimiseksi.
Teillä on lähinnä ongelma miehen kanssa että miten oikein eletään liitossa ha perheenä. Miksi mies ei ole kasvanut aikuiseksi samaan tahtiin vaimon kanssa? Antaako vaimo siihen lapsellisuuteen mahdollisuuden olemalla aina se vastuullinen ja joka huolehtii mistään?
Lapsille koti on turvaton: Isä ei ole turvallinen aikuinen vaan lapsellinen "kaveri". Äidin kireys taas vahingoittaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap näitä jotka ns. "sairastuu vahvuuteen"? Koska mies on kypsymätön eikä osaa ottaa vastuuta,pitää vaimon kantaa kaikki. Samalla koko ajan kova kontrolli kaikesta. Myös lapsista mutta silloin kontrolloinnin voi naamioida huolehtimiseksi.
Teillä on lähinnä ongelma miehen kanssa että miten oikein eletään liitossa ha perheenä. Miksi mies ei ole kasvanut aikuiseksi samaan tahtiin vaimon kanssa? Antaako vaimo siihen lapsellisuuteen mahdollisuuden olemalla aina se vastuullinen ja joka huolehtii mistään?
Lapsille koti on turvaton: Isä ei ole turvallinen aikuinen vaan lapsellinen "kaveri". Äidin kireys taas vahingoittaa lapsia.
Voisi myös kysyä, että antaako vaimo miehelleen mahdollisuuden olla perheen toinen aikuinen, vai holhoaako kuin yhtä lapsista?
Sovituista asioista pitäisi pitää kiinni ja eikä muutella mieltään ainakaan kaljan takia.
Vierailija kirjoitti:
Sovituista asioista pitäisi pitää kiinni ja eikä muutella mieltään ainakaan kaljan takia.
Saunailta, sosiaalinen elämä ja kavereiden tapaaminen = mies on alkoholisti jolle kalja on lapsia tärkeämpää.
Melko laiskaa mutkien suoraksi vetämistä ja argumentointia.
Vierailija kirjoitti:
Millainen mies soittaa vaimolle töihin että on saanut lapsilta jatkoaikaa jäädä saunailtaan pidempään? Ilmoittaako hän kaikki muutkin asiat sinulle myös silloin kun olet töissä?
Voisin lyödä vetoa että sellaiset ehdot on lyöty pöytään hysteerisen naisen taholta.
Mies on perheen ensimmäinen lapsi joka jää huomioimatta kun nainen saa itselleen lisää lapsia. Naisten vauvakuume tulee monesti liian aikaisin eikä he ehdi valita kumppanikseen mies joka pystyy perheen vastuulliseksi aikuiseksi.
AP Puutut nyt asioihin jotka eivät sinulle kuulu. Isä on sopinut lasten kanssa että menee vähän pidempään. Miksi menet väliin sotkemaan?
Jos metsässä kaatuu puu eikä jne...