Mielipiteitä miehen käytöksestä
Olin eilen töissä klo 23. Lapset 13v ja 11v. olivat siis mieheni vastuulla. Hänellä oli lätkätreenit klo 17-18, jonka jälkeen saunailta. Minulle hän esitti että jää saunomaan hetkeksi mutta tulee kotiin 19.30-20. Sovimme yhdessä että lapset kyllä pärjäävät sen ajan keskenään, katsovat leffan ja sitten iskä jo tuleekin kotiin. Klo 21 mieheni soitti ja esitti ylpeänä että oli soittanut lapsilta jatkoaikaa, saaden 13v luvan tulla 21 jälkeen. Raivostuin tästäsivsn järjettömästi. Piippailin töistä tyttärelle ja kuultuani 21.30 ettei isä vieläkään oli kotona, soitin vihapuhelun miehelleni. Hän istui siellä puheensorinassa, mielestäni humalassakin, ja hyssytteli että joo joo, okei okei. 21.49 laitto tytär viestin että nyt isä tuli kotiin. Soitin uuden vihapuhelun jonka mies lopetti iskemällä luurin korvaan.
Mitä te ootte tästä mieltä? Olenko mä ylihysteerinen ja ylivälittävä vai mieheni itsekäs paska jolle kalja tärkeämpää kuin isyys?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä saunailta jatkettiin, mutta äsken näin että auto ei ole pihassa. Treeneihin autolla lähti ja ilman tuli pois, kahdenkin kaljan jälkeen olisi vielä uskaltanut ajaa mutta eipä ole uskaltanut joten on ollut astetta kovemmassa humalassa. Alkaa raivo nousta uudelleen.
Sanomaa mitä mä teen?
Kerrot lapsille että lähdet purkamaan raivoasi ulos. Kysyt heiltä lähtevätkö he mukaan vai haluavatko jäädä tekemään muuta. Keskustelu kasvatukseen liittyvissä asioissa miehen kanssa kannattaa nyt siirtää myöhempään.
Jos mä sanoisin lapsille jääväni treenien jälkeen hetkeksi saunomaan ja tulevani 20 kotiin, jäisin saunomaan ja tulisin 20 kotiin, selvinpäin ja sovitusti. Mutta miehen ei tarvi? Koska se on mies? Ei hyvää päivää
Ap
Eihän tässä ole kyse siitä, pärjäävätkö tuon ikäiset kotona yksin. Vaan siitä että mies oli luvannut tulla kotiin 20.30, ja venytti alkoholin huureista iltaa klo 22 asti. Kyllä minäkin suuttuisin. Jos alun perin olisi sovittu, että lapset pärjäävät kotona, ja menevät vaikka itse nukkumaan klo 21, niin ihan eri asia. Mutta tuollainen tilanne että lapset odottelevat humalaista isää kotiin, ei todellakaan olisi ok meidän perheessä. Saattaa olla ahdistava tilanne lapsille, että isä soittelee ja lupaa tulla kotiin, eikä tule. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Jos mä sanoisin lapsille jääväni treenien jälkeen hetkeksi saunomaan ja tulevani 20 kotiin, jäisin saunomaan ja tulisin 20 kotiin, selvinpäin ja sovitusti. Mutta miehen ei tarvi? Koska se on mies? Ei hyvää päivää
Ap
Olet kyllä varsinainen hysteerinen nainen!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä nyt noin tulkitse. Suurimmasta osasta vastaajia ylihysteeristä on ollut se ettei sinun mielestäsi tuon ikäiset lapset muka selviäisi iltaa yksin. Vastuutonta on miehesi käytös että hän poikkeaa sovitusta jäädäkseen ryyppäämään, aivan niin kuin itsekin yllä kuvaat.
En ole kertaakaan sanonut etteivät lapseni pärjäisi tai olisi pärjänneet iltaa! He pärjäsivät oikein hyvin. Kyse ei olut ollenkaan siitä. Vaan tuosta miehen käytöksestä ja siitä suutuinko turhaan vai en. Kiitos teille jotka tajusitte ja kiitos muutamasta hyvästä neuvosta. Vielä kaipaisin vinkkejä mitä tekisin, miten saisin miehen tajuamaan ettei vastuullinen iskä toimi noin?
Millainen mies soittaa vaimolle töihin että on saanut lapsilta jatkoaikaa jäädä saunailtaan pidempään? Ilmoittaako hän kaikki muutkin asiat sinulle myös silloin kun olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pitää pitää kiinni sovitusta. Jos lapsille on sanottu että vanhemmat ovat kotona kello silloin ja silloin, niin silloin ollaan eikä soitella mitään jatkoaikoja kun huvittaakin jäädä mielummin jonnekin muualle. Nämä ovat tällaisia perusluottamusjuttuja ja olemalla paikalla silloin kun sanotaan viestitään myös lapselle, että sinun kanssa oleminen on tärkeämpää j akivempaa minulle kuin mikään muu. Myös puolison pitää pystyä luottamaan siihen, että jos toinen lupaa huolehtia lapsista klo xx eteenpäin niin se toimii myös niin perään soittelematta.
Samoin meillä on ton humalassa oleminen kanssa, lasten silmissä ei esiinnytä selkeästi humaltuneena.
Näin minäkin ajattelen. Meillä oli myös kotona näin kun olin lapsi ja olen siitä erittäin iloinen.
Muistan kerran lapsena olleeni juhannuksena yksin aika myöhään kotona, se oli siis sovittu etukäteen. Mua pelotti mutta se johtui siitä, että katsoin jotain kauhuelokuvaa :)
Muuten kyllä jo ihan 1. luokalla olin esim. aamuisin yksin kotona ennen koulua. Äiti soitti töistä, että nyt voit lähteä, kun en vielä ollut ihan varma kellon kanssa. Että muuten kyllä opetettiin pärjäämään jo pienestä pitäen, mutta ei tuollaiset iltakaljoittelut olisi tullut kuuloonkaan enkä haluaisi että omat lapset joutuisi kokemaan sellaista turvattomuutta. Entä jos jotain sattuisikin?
Hitto mitä touhua. Suunnitelmat voi joskus muuttua. So what? Lapsille ilmoitettu että mies tuleekin myöhemmin kun alunperin piti ja se oli heille ok. Sitten joku kotinatsi marttyyri tulee ja tekee kärpäsestä härkäsen. Aa että. En kestäisi sinua vaimokseni.
Vierailija kirjoitti:
Millainen mies soittaa vaimolle töihin että on saanut lapsilta jatkoaikaa jäädä saunailtaan pidempään? Ilmoittaako hän kaikki muutkin asiat sinulle myös silloin kun olet töissä?
Sellainen tossun alle potkittu munaton mies, joka pelkää vaimoaan?
Ensinnäkin, jos kotona on tuon ikäisiä nuoria (teinejä), antaako isä hyvän kuvan, että kotiin ei tulla silloin kun on sovittu? Seuraavaksi se teini on jossain ryyppäämässä ja vetoaa siihen että ei isäkään tullut kotiin silloin kun oli sovittu. Enkä mä kyllä jättäisi tuon ikäisiä yksin kotiin pe iltana noin myöhään.
Kyllä, tuon ikäiset pärjäävät hyvin yksin illan, etenkin kun toinen on jo yläkouluikäinen. Mies teki väärin siinä, ettei noudattanut sovittua. Eri asia, jos hän olisi rehellisesti sanonut, että menee myöhempään ja järjestänyt asian kanssasi etukäteen. Eikä sekään ole kiva, jos kaljoittelu tosiaan menee yhteisen sopimuksen edelle, huono merkki.
Näköjään tää herättää laidasta laitaan mielipiteitä. En kadu yhtään että kysyin. Sain vahvistust sekä ylihysteerisyydelleni että mieheni vastuuttomuudelle. Vaan tien tästä eteenpäin? Nyt olis hyvät neuvot kalliit. Mies nukkuu vielä....kohtaaminen edessä kohta. Lasten edessä en viitsi alkaa paasaamaan mutta haluaisin näpäyttää niin että tuntuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näköjään tää herättää laidasta laitaan mielipiteitä. En kadu yhtään että kysyin. Sain vahvistust sekä ylihysteerisyydelleni että mieheni vastuuttomuudelle. Vaan tien tästä eteenpäin? Nyt olis hyvät neuvot kalliit. Mies nukkuu vielä....kohtaaminen edessä kohta. Lasten edessä en viitsi alkaa paasaamaan mutta haluaisin näpäyttää niin että tuntuu.
Ap
Voitte aivan hyvin keskustella asiasta, mutta vasta sitten kun sinä olet rauhoittunut. Näpäyttäminen ei kuulu aikuisen käytökseen.
Sovitusta poikkeaminen ei tietenkään ollut hyvä juttu, mutta sopihan mies sentään lasten kanssa, että jatkaa iltaa pidempään. Isä on kuitenkin huoltajana tasaveroinen äidin kanssa, joten ei ole mitään tarvetta alistaa kaikkia päätöksiä äidin hyväksyttäväksi. Ap, ei ole mitään syytä paasata tai näpäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä ala huutamaan, se on lapsille ahdistavaa. Teet jonkun saman tempun miehellesi. Tosin niin että lapset ei joudu kärsimään. Joku kerta kun tiedät että mies on kotona lasten kanssa, niin sulla meneekin vähän myöhempään kuin oli sovittu. Siihen ei pitäisi olla sitten mitään sanomista.
Näpäyttää niin että tuntuu?????
Aikuiset ihmiset kypsässä parisuhteessa keskustelevat ja selittövöt ja perustelevat oman kantansa.
Alkoholistin lapsena itse en kestäisi miestä, joka ei voi jättää siihen yhteen olueen ja pitää sopimukset lapsiin päin.
Jos mies olisi ollut vastuuton isä, ei olisi ilmoittanut lapsille että meneekin myöhempään. Nyt ilmoitti ja se oli kaikille muille ok paitsi sinulle. Sinuna en pilaisi sunnuntaita huutamalla näin mitättömästä asiasta. Anna miehelle vähän tilaa, jooko?
Paska mies. Lapset oli siis yksin klo 17-22. Aivan liian kauan.