Kertokaa tyhmin juttu, minkä olette kuulleet jonkun sanoneen?
Kommentit (2294)
Tyhmintä mitä olen kuullut:
Laki on kaikille sama. ( ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmin juttu oli, kun mun kaveri katsoi hivin tartuntatilastoja. Siellä oli joku tartunta riski 1/1000. Se kysyi multa, että lasketaanko se yhtä panokertaa kohti vai jokaista työntöä.
Jaa-a, siinäpä kysymys 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ajatteleekin englanniksi, kun on ollut vähän aikaa englanninkielisessä maassa. Siis suomalaisen sanomana. Olen itse englannin fil kandi, joten hohhoijaa.
Olen asunut englanninkielisessä maassa yli 30 vuotta. Kun ajattelen suomalaisia asioita ja ystäviäni, niin ajatukset kulkevat suomeksi. Kun ajattelen juttuja jotka liittyvät nykyiseen kotimaani, työhöni ja täkäläisiin ystäviini, ajatukset kulkevat englanniksi.
Fil.kandilla voi olla paljon teoreettista tietoa mutta siihen se sitten jääkin.
Syy, miksi ulkosuomalaiset puhuvat finglishiä on juuri se, miten vuosikausien viettäminen toisen kielen parissa vaikuttaa ajatteluun.Heh, olen itsekin viettänyt USA:ssa vuosikymmenen. Silti en tunne tarpeelliseksi mainostaa, että ajattelen englanniksi. Miksi muuten kuvittelet, että englantia opiskelevat eivät pyrkisi käytännön kielitaitoon? Jo opiskeluun kuuluu tiettnpituinen käytännön kieliharjoittelu.
Joka tapauksessa, on typerää kerroskella ajattelevansa vieraalla kielellä.
t. fil kandi
Siis itse ajatteleminen vieraalla kielellä on ok, mutta siitä kertominen typerää, niinkö? Kaikkea sitä kuuleekin.
Fil.kandia ilmeisesti ärsytti, kun piti sitä kehuskeluna. Miksi sen pitäisi automaattisesti olla kehuskelua? Voisin kuvitella, että ihminen kertoo ilmiöstä lähinnä hämmästyneenä, että olipas jännä juttu, en olisi osannut odottaa, että noin käy.
Jos ruvetaan miettimään, että mistä asioista on "typerää kerroskella", niin varmasti suurin osa kaikesta jutustelusta on jonkun mielestä turhaa. Mutta sehän ei ole mikään syy rajoittaa normaalia juttelua.
Aina kun olen itse ollut vähänkin pidemmällä työmatkalla USAssa tai Britanniassa (3-6 vkoa) niin ajattelu ja jopa unet kääntyvät englanninkielisiksi. Sitten se kestää muutamana viikon taas Suomessa, että ajatukset ja unet muuttuvat takaisin suomenkielisiksi. Se on aivan tavanomaista sisäisen puheen kielen vaihtumista.
Pidemmän reissun jälkeen se saattaa aluksi aiheuttaa jopa suomenkielisten sanojen "unohtelua", kun suusta tulee washingmaschine eikä millään saa kielen päältä ulos "pesukonetta". Jotkut idiootit pitävät sitä diivailuna, koska omakohtainen kokemus puuttuu.
Mäkkärin helmi kirjoitti:
Miun entinen työkaveri oli tatuoinut oman nimensä käsivarteensa "jos vaikka joskus lyön pääni ja unohdan!"
Samainen tyyppi kerran pyöräili töihin autoilun sijaan, ja sanoi että pyöräillessä matka oli 6km ja autolla vain 4km, vaikka meni samaa reittiä. Pyörällä matka oli pidempi kun siihen meni kauemmin aikaa.
Ja mä kun luulin olevani yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ajatteleekin englanniksi, kun on ollut vähän aikaa englanninkielisessä maassa. Siis suomalaisen sanomana. Olen itse englannin fil kandi, joten hohhoijaa.
Olen asunut englanninkielisessä maassa yli 30 vuotta. Kun ajattelen suomalaisia asioita ja ystäviäni, niin ajatukset kulkevat suomeksi. Kun ajattelen juttuja jotka liittyvät nykyiseen kotimaani, työhöni ja täkäläisiin ystäviini, ajatukset kulkevat englanniksi.
Syy, miksi ulkosuomalaiset puhuvat finglishiä on juuri se, miten vuosikausien viettäminen toisen kielen parissa vaikuttaa ajatteluun.Heh, olen itsekin viettänyt USA:ssa vuosikymmenen. Silti en tunne tarpeelliseksi mainostaa, että ajattelen englanniksi. Miksi muuten kuvittelet, että englantia opiskelevat eivät pyrkisi käytännön kielitaitoon? Jo opiskeluun kuuluu tiettnpituinen käytännön kieliharjoittelu.
t. fil kandi
Siis itse ajatteleminen vieraalla kielellä on ok, mutta siitä kertominen typerää, niinkö? Kaikkea sitä kuuleekin.
Fil.kandia ilmeisesti ärsytti, kun piti sitä kehuskeluna. Miksi sen pitäisi automaattisesti olla kehuskelua? Voisin kuvitella, että ihminen kertoo ilmiöstä lähinnä hämmästyneenä, että olipas jännä juttu, en olisi osannut odottaa, että noin käy.
Jos ruvetaan miettimään, että mistä asioista on "typerää kerroskella", niin varmasti suurin osa kaikesta jutustelusta on jonkun mielestä turhaa. Mutta sehän ei ole mikään syy rajoittaa normaalia juttelua.
Itselleni kesti vaivaiset vuosi ulkomailla ja aloin ajattelemaan englanniksi yhtä paljon kuin omalla äidinkielelläni. Onhan se ihan normaalia että jos ympäristö on eri kielellä ja ulkomaalaisten kanssa puhuu englantia tai muuta ja se oman äidinkielen käyttö rajoittuu nettilehtien lukemiseen ja perheen kanssa viestittelyyn niin se alkaa ruostumaan ihan kuten mikä tahansa kieli. Niin sanoo moni ulkosuomalainen joten en ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kaverini jättettiin porukan ulkopuolelle uudessa työpaikassa. Kaveri vain tokaisi minulle, että hänen työkaverinsa ovat rasisteja häntä kohtaan. Kyseinen kaverini oli ihan vaalea kantasuomalainen.
Mikä tässä on tyhmää? Voihan hänen työtoverinsa olla ulkomaalaisia tai erirotuisia, itsellänikin on. Vai onko ra sisti aina lähtökohtaisesti valkoihoinen ja muu nrot uiset eivät ole rasis teja?
Ra sist isimpia ihmisiä olen tavannut Kiinassa, joka kyllä muuten on rauhallinen paikka, kun suhteuttaa sen valtavan väestömäärän väkivaltatilastoihin. (ja kummallistakin jotekin, mutta tällaisia asioita ei saa ääneen pohtia, koska moni pitää puheita r asi stisina - mutta....miksi rajan takana Intiassa on niin brutaali ja väkivaltainen kulttuuri verrattuna Kiinaan? Miksi USA:ssa on niin brutaali kulttuuri verrattuna rajan takana olevaan Kanadaan? Miksi Sveitsi tunnetaan neutraalina ja rauhan ja vaurauden paikkana ja naapurinsa Itävalta jokaiseen sotaan torvet soiden ryntäävänä lilliputtina ja rasististen öyhöttäjien kotimaana? Onko syy sama kuin verrattaessa Ruotsia ja Norjaa SUomeen? jne jne)
Se HullutPäivät-muovikassipelleily silloin joskus vuosi sitten oli kyllä huvittavaa luettavaa. Sitten kun luki vielä enemmän siitä kyseisestä henkilöstä niin sai kyllä hyvän käsityksen miten terävä yksilö on kyseessä.
Onko lampaampaa asiaa kuin fiilistellä firman telkkarin mainoksen youtubevideolla mainoksessa kommentissa mainoksen firmaa?
Malmin kenttä pitäisi säilyttää,sähköinen lentäminen on alkanut.
Oulun teinit on syypäitä siihen, että niitä on hyväksikäytetty.
13 vee meikkaa tarkoituksella näyttääkseen vanhemmalta.
Kyllä suomalaiset miehetkin tekee noin, miksei niistä puhuta.
Niitä syrjitään täällä, siksi ne hyväkskäyttää pikkupimoja.
Miksei vanhemmat seuraa paremmin missä noi teinit on pilluaan jakamassa?
Kaikki siltä kuuluisalta suvakkifoorumilta.
Meillä oli sama, paitsi rappusilla istumisesta. Kuulemma paloturvallisuusriski.
Jokaisen Suomen kansalaisen tulee osata hiihtää.
"Yks suomalainen vastaa kymmentä ryssää"
On totta, jos elopainosta puhutaan.
Malmin kentän "huoltovarmuus" Kenttä myös tänään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. fil kandi
Tuohon alkuperäiseen vielä, oletteko tulleet ajatelleeksi, miten ihmeellinen tapahtuma ensimmäisen kielen omaksuminen on? Tuosta vain ilman mitään pohjaa opitaan monimutkainen kommunikaatiomuoto toisten kanssa. Siksipä äidinkieli onkin aivan erityisasemassa ja n 13 vuoden iässä esimerkiksi ääntämisen kunnollinen oppiminen ei yleensä ole mahdollista. Sitä taustaa vasten on kyllä hieman hupsua sanoa ajattelevansa englanniksi, vaikka joku vieraskielinen lause pään läpi lipuisikin.
Että vähemmistö ei voi harjoittaa r--i--ia. Eihän sitä silloin jossain Etelä-Afrikassakaan koskaan olisi ollut.
Vain "hienot" ihmiset kuuntelevat klassista musiikkia. Pitää olla kuulemma akateeminen. En ole akateeminen, mutta mun kokoelmista löytyy Mozart, Sibelius, Vivaldi...Metallica jne...Keskustelut musiikista kiehtovat. Olen kiinnostunut historiasta, taiteesta, kirjallisuudesta, runoista...Avoin mieli ja sielu pitävät maailman tiellä.
Äiti lapselleen: Pieniä koiria ei tarvitse pelätä, ne ei pure.