"Ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille" - oletko puolesta vai vastaan?
Minä olen vastaan, syyt; ehkäisy ei suojaa sukupuolitaudeilta, onko teiniraskaudet ylipäätään ongelma nykypäivänä, syntyvyys on muutenkin pieni ym.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
puolesta ehdottomasti
Kyllä JOS SINÄ maksat sen
Vastaan, 18 vuotta täyttäneen pitää olla vastuussa itsestään ja kasvaa aikuiseks jos meinaa seksiä harrastaa. Ei holhousta ja pumpulia kiitos.
T. 21 vuotias nainen
Puolesta. Uu saisin vielä ilmaisen ehkäisyn itsekin.:)
M23
43 jatkaa! Tämä _ilmainen_ ehkäisyhän ei siis tietenkään ole ilmaista! Joku sen aina maksaa, työssä käyvät veroistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan. Alle 25v. on ihan hyvä ikä lisääntyä. Syntyvyys laskee muutenkin koko ajan.
:D Voi Jumalauta!
Nykyajan alle 25 ovat lapsellisia, lisäksi mielestäsi jonkun ilman parisuhdetta elävän teinin, opiskelijan tulee lisääntyä ja puskea nämä pienokaiset yhteiskunnan hoidettaviksi??
Kyllä ne siinä sitten aikuistuu, ainakin enimmäkseen. Niitä jotka ei aikuistu, yhteiskunta voi sitten potkia perseelle sen edistämiseksi, tai tehdä muita toimenpiteitä.
Ja "yhteiskunnan hoidettavia" tavalla tai toisella on KAIKKI lapset aina joka tapauksessa, joten siitä iniseminen on ihan yhdentekevää soopaa. Lapsia syntyy niin vähän nykyään, että yhteiskunnan kyllä pitää pystyä ne kaikki hoitamaan joka tapauksessa tavalla tai toisella, ja jos ei "pysty" eli viitsi, niin se on sitten yhteiskunnan moka.
Ja haluat viattoman pienen lapsen saattaa tämän mahdollisen aikuistumisriitin uhriksi?
Kuten sanottu: yhteiskunnan oma moka sitten, jos tulee joku "uhri". Yhteiskunta saa sitten hoitaa ansaitut seuraukset. Yhteiskunnan kannattaisi panostaa siihen, että hommat hoituu, tavalla tai toisella.
44 et varmaan saisi.... eiköhän siinä pari vuotta ainakin mene kun asiaa vatvottaisiin jos menisikin läpi.
No en näe tarvetta. Ehkäisy ei ole niiiiiiin kallista, etteikö siitä voisi itse maksaa. Joku alle 18-vuotiaan ymmärtäisin, mutta että yli 20-vuotias???
T.28-vuotias
Mielestäni on äärimmäisen hienoa, että kouluissa, nuorisotaloilla, festareilla, jne. Jaetaan kondomeja ILMAISEKSI. Kun tosiasia on, että moni harrastaa seksiä alaikäisenä, on hyvä, että se tehdään turvallisesti ja tähän tarkoitukseen kondomi sopii todella hyvin. Mielestäni kondomeja saisi jakaa enemmänkin, vaikka ne eivät paljoa maksa, voi 5 tai 10 euroa olla nuorelle iso raha. Hormonaalista ehkäisyä en suosittele kenellekään nuorelle.
Periaatteessa olen puolesta, vaikken nyt lähtisi tämän asian puolesta kampanjoimaan. Ikäraja voisi ehkä olla matalampikin kyllä. Turhempiakin rahareikiä tässä maassa on, ja jos se vähentää epätoivottuja lapsia ja abortteja niin hyvä.
Toisaalta tälläkin hetkellä nuorille tyrkytetään välillä liian helposti e-pillereitä ilman kunnollisia selvityksiä nuoren terveydestä ja ilman että kerrotaan lääkkeen vaikutuksista tarkemmin.
Ilmaisia kondomeja ja kondomimyönteisyyttä mielellään enemmän. Kondomi on ihan varteenotettava ehkäisyväline vakisuhteessakin, ja satunnaisemmissa suhteissa erityisesti aivan ykkönen.
Vastaan. Kondomit ilmaisena jo nyt nuorille, terkkareilta sun muilta saa. Eikä kaupassakaan maksa montaa euroa per paketti. Ikärajaa tuossa jutussa en myöskään ymmärrä. Miksi 25-vuotiaan ehkäisy sitten olisi tärkeämpää kuin 28, 30 tai 40-vuotiaan? Pitkään itse käytin e-pillereitä kunnes haittavaikutuksia rupesi tulemaan roppakaupalla. Halvimmat kolmen kuukauden paketit maksaa alle 20€, joten senkään ei pitäisi olla täysi-ikäiselle ongelma. Niitä kondomeitakin voi kuitenkin käyttää.. Kela korvauksia esim. voisi ehdottaa jos terveydellisistä syistä joutuu PALJON maksamaan ehkäisystä.
T. 19-vuotias työtön
Kannatan ehdottomasti, mieluiten myös koko Afrikkaan, siellä se ehkäisyn puute on oikea ongelma nimen omaan naisille ja lapsinaisille.
Alle 20v ok, sitä vanhemmat ei. Ja ei hormoneja!
Vastustan, koska kaikkialla missä tuo on käytössä se käytännössä tarkoittaa että jo tosi nuoret tytöt käyttävät e-pillereitä ja jatkavat sitä sitten vuosikausia terveysvaikutuksia ymmärtämättä. Kondomien määrä on yleensä varsin rajoitettu, jos edes ovat vaihtoehtona.
Eli siis, ilmaisia kodomeja kyllä kannatan, ilmaista hormoniehkäisyä en.
Raumalla ilmainen ehkäisy on käytössä ja se tarkoittaa käytännössä nimenomaan tyttöjen e-pillereitä. Nuorimmat asiakkaat 13-vuotiaita, vanhemmille ei kerrota. Entä kun tulee sitten veritulppa tms. ja kotona ei edes tiedetä pillerien käytöstä? Mun mielestä terveydenhuolloltakin jotenkin vastuutonta, miten voi olettaa että joku 13 v on kyllin vanha ymmärtämään ja kantamaan riskit? Miksi ei tarjota kondomeja? (no koska ne tulee kunnalle paljon kalliimmaksi...)
Vastaan. Todennäköisesti tämä lisäisi e-pillereiden käyttöä, mikä tuo omat terveysriskinsä (tiedän kaksi nuorta, jotka ovat saaneet pillereiden takia veritulpan). Virtsan mukana vesistöihin levittäytyvät hormonit mietityttävät myös.
Jos ilmainen ehkäisymuoto rajoittuisi kondomeihin, olisi tuo aloite ihan ok.
Korostan vielä, että en suinkaan vastusta hormonaalista ehkäisyä. Tietyissä tilanteissa e-pillerit ovat tarpeelliset. Jos sairastaa endometrioosia tai kärsii vaikeista kuukautisista esimerkiksi. Vastustan enempi sitä ajattelua, että e-pillereitä aletaan tuputtaa kaikille, kun kerta ilmaiseksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan.
Ei se perse ole mikään leikkikalu!
Haha mitenniin ei ole? Saa kai sitä aikuinen ihminen pitää vaikka persettään leikkikaluna jos itse niin tahtoo :D
Seksi on kivaa ja tuntuu hyvältä ihmisen kanssa josta tykkää. Seksi ja läheisyys lisää mielihyvähormonin eritystä ja ehkäisee masennusta. Olisihan se kiva jos ei tarvitsisi maksaa ehkäisystä.
Ehdottomasti puolesta. Terveydenhoitaja olen ja keskeytysasiakkaita tapaan viikottain. Lisäksi kaikille yli 25-vuotiaille ilmainen pitkäaikainen ehkäisy (kapseli/kierukka) abortin jälkeen (monet tulevat toistuvasti keskeytyksiin). Ja sekä hormonikierukka että kapseli ilmaiseksi 4kk saakka synnytyksestä, niin jo alkaisivat abortit vähentyä.
Ehdottomasti vastaan!!! Haluatteko oikeasti, että hormonaalista ehkäisyä ruvetaan jakamaan ilmaiseksi nuorille??? Ei e-pilleritkään mitään nallekarkkeja ole. Niillä on vaikutusta elinympäristöömme! Ne sisältävät hormonihäiritsijöitä, jotka päätyvät luontoon. Hormonihäiritsijät ovat osasyyllisiä siihen, että miesten siittiöiden määrä on laskenut. Eivät ole ainoa syy siihen, he altistuvat muutenkin haitallisille kemikaaleille ym. pakostakin nykypäivänä, mutta osasyyllisiä ovat. Kyllä, jos hormonilääkkeitä aikooo käyttää, saa luvan myös niistä itse maksaa, koska niillä on vaikutuksensa meidän kaikkien elämään. Kondomit suojaavat edes hiukan taudeilta, hormonilääkkeet eivät mitenkään. Tahdotte siis, että nuoret altistuvat yhä enemmän hormonihäiritsijöille, ette tahdo, että kaloja olisi tulevaisuudessa syötävänä jne. Onko nuori valmis ymmärtämään myös hormonaalisten lääkkeiden vaikutuksen omaan kehoonsa?!
Ilmainen ehkäisy KAIKILLE!
T sossu
Ja haluat viattoman pienen lapsen saattaa tämän mahdollisen aikuistumisriitin uhriksi?