"Ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille" - oletko puolesta vai vastaan?
Minä olen vastaan, syyt; ehkäisy ei suojaa sukupuolitaudeilta, onko teiniraskaudet ylipäätään ongelma nykypäivänä, syntyvyys on muutenkin pieni ym.
Kommentit (60)
EVVK. Olen 26 v ja ehkäisy ei mielestäni edes ole kovin kallista. Joku Kela-korvaus voisi olla ok hormonaalisille ja apteekin kondoomeille. Seuraavaksi sitten kai mietitään, onko 25v kypsä ottamaan vastuuta omien ehkäisyvälineidensä ostamisesta, hui kamalaa, miten olisi 30v... Parempi ikäraja olisi alle 18-vuotiaat. Kyllä korkeakouluopiskelijan tai ammattiin valmistuneen pitää jo osata huoltaa omaa seksielämäänsä 100% omin avuin. Summasummarum, olen siis valmis kompromisseihin, mutta tuollaisenaan ajatus on hölmö.
Ilmainen ehkäisy alaikäisille, ei aikuisille.
Puolesta. Toinen kysymys on sitten, onko tarkoituksenmukainen ikäraja juuri se 25.
Ilmaiset kondomit kyllä, muu ilmainen ehkäisy ei. Kondomit suojaavat myös sukupuolitaudeilta.
Vastaan. Jos on riittävän vanha harrastamaan seksiä, on riittävän vanha kantamaan vastuuta harrastuksestaan. Ehkä alle 18-vuotiaille voisi olla ilmaista, vanhemmille ei. Seksiä ei ole pakko harrastaa, raskaus ei ole sairaus, töihin voi mennä maksaakseen harrastuksensa ja/tai sen seuraukset. Tämä yhteiskunta ei voi maksaa kaikille kaikkea, jo nyt jätetään paljon hoitamatta paljon vakavampia juttuja. Ehkäisyn maksaminen on turha lisäkustannus.
Olen vastaan. Ei ole mitään järjellistä syytä miksi alle 25-vuotiaiden pitäisi saada ilmainen ehkäisy. Jos joku haluaa perustella asiaa köyhyydellä, niin muutetaan se sitten muotoon ilmainen ehkäisy kaikille toimeentulotukea saaville tjms. Vastustaisin tosin sitäkin koska valtiolla ei ole mitään asiaa puuttua ihmisten lisääntymisasioihin. Sitä paitsi jo nykyisellään nuorilla on paljon paikkoja, joista saa ilmaisia kondomeja. Koulujen terveydenhoitajat niitä jakavat ja varmaan saa YTHS:ältäkin. Jos ei saa niin äkkiäkö joku ylioppilaskunta ottaa yhteyttä sponsoreihin ja järkkää niitä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan. Alle 25v. on ihan hyvä ikä lisääntyä. Syntyvyys laskee muutenkin koko ajan.
:D Voi Jumalauta!
Nykyajan alle 25 ovat lapsellisia, lisäksi mielestäsi jonkun ilman parisuhdetta elävän teinin, opiskelijan tulee lisääntyä ja puskea nämä pienokaiset yhteiskunnan hoidettaviksi??
Kyllä ne siinä sitten aikuistuu, ainakin enimmäkseen. Niitä jotka ei aikuistu, yhteiskunta voi sitten potkia perseelle sen edistämiseksi, tai tehdä muita toimenpiteitä.
Ja "yhteiskunnan hoidettavia" tavalla tai toisella on KAIKKI lapset aina joka tapauksessa, joten siitä iniseminen on ihan yhdentekevää soopaa. Lapsia syntyy niin vähän nykyään, että yhteiskunnan kyllä pitää pystyä ne kaikki hoitamaan joka tapauksessa tavalla tai toisella, ja jos ei "pysty" eli viitsi, niin se on sitten yhteiskunnan moka.
Kuka takaa, että ilmaista ehkäisyä todella käytetään tositilanteessa ja oikein...Noista päihteiden käyttäjistä tuli erityisesti mieleen.
Ja onko tutkittu, minkä verran vahinkoja tai sukupuolitauteja on tullut nimen omaan siitä syystä, että henkilöllä ei ollut _varaa_ ehkäisyyn?
Ja kuka siis kustantaa nämä ehkäisyt? Keneltä leikataan tuo määrä mikä tarvitaan turvaamaan ilmaisen ehkäisyn?
Jotkut tulorajat tähänkin asiaan. Eiköhän nuoret, joilla on varaa rikkoa hyvä, toimiva puhelimensa saadakseen vanhemmiltaan uusimman älypuhelinmallin tilalle, voi itse (eli heidän vanhempansa) maksaa seksiseikkailunsa. Jos mietitään vahusten ja vammaisten hoitoa ja sitä miten tavallinen kansalainen jonottaa hammaslääkäriin, niin ei tällä maalla ole maksukykyä tarjota kaikkea kivaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan. Alle 25v. on ihan hyvä ikä lisääntyä. Syntyvyys laskee muutenkin koko ajan.
:D Voi Jumalauta!
Nykyajan alle 25 ovat lapsellisia, lisäksi mielestäsi jonkun ilman parisuhdetta elävän teinin, opiskelijan tulee lisääntyä ja puskea nämä pienokaiset yhteiskunnan hoidettaviksi??
Se parisuhde onkin se autuaaksi ja hyväksi huoltajaksi tekevä voima...
Mieluummin kondomeja kuin hormoneja. Tosin kondomit ovat halpoja, joten niiden käytettävyys ei varman ole rahasta kiinni.
Kaksipiippuinen juttu. Suomen syntyvyyttä ei kyllä kannata välttämättä lisätä alle 25-vuotiaiden vahinkolapsilla.
Olen neutraalisti puolella. Enemmän kondomeja jakoon varsinkin teineille.
Kondomit myyntiin myös alkoon.
Ne pitäisi liittää jokaisen mäyräkoiran, kossupullon ja keissin kylkeen.
Miksei ravintoloissa ole enää näitä automaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Kuka takaa, että ilmaista ehkäisyä todella käytetään tositilanteessa ja oikein...Noista päihteiden käyttäjistä tuli erityisesti mieleen.
Ja onko tutkittu, minkä verran vahinkoja tai sukupuolitauteja on tullut nimen omaan siitä syystä, että henkilöllä ei ollut _varaa_ ehkäisyyn?
Ja luulet että asia korvaantuu, kun annetaan ilmatteeksi? Entäs tilanteet joissa ehkäisy unohtuu tai on loppunut? Pitäisikö meidän palkata henkilökohtaisia valvojia jokaiselle, etteivät vaan unohda ottaa? Tai jokin järjestelmä, jossa pitää varmasti aina kirjata, että on varmasti käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka siis kustantaa nämä ehkäisyt? Keneltä leikataan tuo määrä mikä tarvitaan turvaamaan ilmaisen ehkäisyn?
Varmaan sieltä mistä tähänkin asti, eli opiskelijoilta. Mutta eihän se mitään, ettei ole rahaa opiskella, kun saa ilmaista ehkäisyä jeee.... On sitten enemmän aikaa harrastaakin sitä seksiä, kun ei tarvitse enää lukea tentteihin.
Ehdottomasti kannatan ilmaista ehkäisyä. Se on valitettavasti täysin mahdotonta käytännössä, sillä ei ole olemassa loppumatonta Sampoa, josta rahat tähän voitaisiin taikoa. Verorahoilla kustannettu ehkäisy ei ole ilmainen.
Hmm. Mun mielestä se ikäraja vois olla alle 20 vuotiaat, MUTTA mun mielestä vois käydä sitten niin että jotkut 16 vuotiaat hankkii turhaan e-pillereitä, koska vähän heittelee menkat ja näin. Pitäs alkaa painottamaan että ne on älyttömiä hormonimyrkkyjä, ja kannattaa miettiä tartteeko sitä oikeasti. Ja muutenkin, että noista voi tulla tosi rajuja haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luulet että asia korvaantuu, kun annetaan ilmatteeksi? Entäs tilanteet joissa ehkäisy unohtuu tai on loppunut? Pitäisikö meidän palkata henkilökohtaisia valvojia jokaiselle, etteivät vaan unohda ottaa? Tai jokin järjestelmä, jossa pitää varmasti aina kirjata, että on varmasti käyttänyt?
Mitä sinä selität?
Jotkut tuolla perusteli tämän kannattavuutta sillä, että esim päihdevanhempia tulisi vähemmän. Mutta käyttäisikö se päihdenuori ehkäisyä sen tunnollisemmin, vaikka se olisi ilmaista? Onko tämä rahakysymys vai sittenkin enempi asennekysymys? Jäävätkö kortsut laatikkoon pölyyntymään? Ei minua kiinnosta seksipoliisiksi alkaa. Minua kiinnostaa, onko tämä todella kannattavaa ja oikeasti perusteltua.
Kannatan. Ikäraja voi toki olla joku muukin, mutta mihin se ikinä vedettäisiinkin, niin kannatan.
Tällä voidaan ehkäistä ei-toivottuja raskauksia ja siten ensinnäkin säästää yhteiskunnan varoja (nuorten ilmainen ehkäisy on tuonut säästöjä mm. Raumalla viime vuosina kun asiaa on kokeiltu) ja myös vähentää inhimillistä kärsimystä, koska abortti tuskin on kaikkille ihan piece of cake. Toki seksivalistuksen pitää olla ajan tasalla ja saada kansa ymmärtämään ettei muut kuin kondomi suojaa taudeilta.
Kaiken kaikkiaan tämä on mun mielestä tasa-arvokysymys, sillä ehkäisyn kustannukset jää aika usein tyttöjen/naisten maksettaviksi ja he myös kantavat seuraukset, jos jostain syystä ehkäisyä ei käytetä.
Vastaan, kyllä kunkin pitäisi omat seksijuttunsa kustantaa.