Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi konmari ja ''marittaminen'' ärsyttää?

Vierailija
01.04.2017 |

Moni suhtautuu jopa aggressiivisesti konmari-ilmiöön, miksi? Sehän on vain positiivista, jos jokin saa ihmisen miettimään kulutuskäyttäytymistään, suhtautumistaan tavaraan ja auttaa pitämään siisteyttä yllä kodissa.

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se rojun kertyminen taas aiheutuu jatkuvasta ostamisesta, eikä niinkään kaiken arvottoman säilyttämisestä. (arvoton on väärä sana, koska arvoa on monenlaista.)

Markkinat luovat kaikenlaisia epätodellisia tarpeita ihmisille ja liian moni lankeaa siihen. Miettikääs nyt esim. lasten joululahjojen määrä nykyään versus 80-luvulla? Pitää sisustaa kauden mukaan (ostaa tavaraa), pitää laittaa joulua (ostaa tavaraa), halloweeniä, ystävänpäivää, Hulluja Päiviä, vaatetrendit kestää max. vuoden eli osta lisää ja uutta.

Koko elämä on vaan OSTA OSTA OSTA, niin mitä muuta se tekee kuin kerryttää kaapit täyteen?

No, kaapit täyttyvät ostamisesta, mutta varmaankin myös nykyisen tavaran huonon keston takia. Vaatteet kuluvat toisinaan nyppyisiksi jo ennen ekaa pesua, mutta koska ne ovat ehjät, saatetaan ajatella haaskauksena heittää niitä tekstiilijätteisiin, voihan niitä vielä käyttää mökillä/remontissa/välihousuina... vaikka niin ei koskaan käy, vaan päälle päätyy aina ne mukavimmat, siistimmät ja mitkä on hyllyssä päällimmäisenä.

Tavarakuorma voi joskus yllättäen olla aivan hillitön, jos vaikka joutuu yllättäen tekemisiin sukulaisen jäämistön kanssa. Tilanne voi olla rankka, eikä tavaroiden läpikäymiseen tai edes perussiisteyteen riitä voimat. Sama tilanne, jos itse sairastuu tai elää poikkeuksellista elämänvaihetta.

Minä toivon, ettei minusta ajan jättäessä jäisi aivan älytöntä määrää taakkaa tavaranmuodossa, sillä jokuhan ne joutuu käymään läpi...

Vierailija
142/142 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä, mutta vähän ihmetyttää, että tarvitaanko jopa suursiivouksen toteuttamiseen kultin tapaisia oppeja? Olen mä ainakin kyennyt ennen tätäkin opusta siivoamaan ja pitämään asuntoni siistinä halutessani.

Nimenomaan , sinä olet. Se ei tarkoita kaikki muut.

Ostin kirjan n 1,5 v sitten syksyllä. Aloin käymään kotia läpi uusien oppien mukaan varovasti.

Olen aina käynyt kirppareilla myymässä tarpeetonta mutta siitä huolimatta kaikkea tuli kassikaupalla . Mm vaatehuone piti olla siisti. Lähti ehkä 5 Ikean kassillista. Käsilaukkuja piti olla vähän, oli n 30 kpl.

Ensimmäinen kierros meni läpi n 4 kk, jouluun mennessä koti oli läpikäyty. Toinen kierros alkoi heti miltei ekan loppumisen jälkeen.

Väitän meiltä on lähtenyt tavaraa kiertoon yli 30 Ikean kassillista.

Nyt koti on aina siisti, tavaroilla oma paikka ja tarpeettomaan en sorru nää niin usein. Siis hyvin harvoin.

Tarpeettomat olen myynyt kirppareilla ja rahaa on tullut tuhansia.

Tätini kuoli n vuosi sitten. Koska kotini oli jo käyty läpi, mm kellarikomero oli aivan tyhjä talvirenkaita lukuunottamatta . Saimme äitini kanssa kodin nopeasti tyhjennettyä, kun pakkasimme kaikki banaanilaatikoihin ja veimme kellariin. Huonekalut meni vanhemmilleni, tyhjään huoneeseen.

Yksitellen niitä on nyt myyty, tarkastettu haluaako joku muu.

Ja mm olen myynyt vanhempieni tarpeetonta tässä sivussa. Äitini ei täysin innostunut. Mutta esim sai käytyä keittiön kaapit läpi ja vuosia paikoillaan olleet astiat saivat lähteä.

Nyt varsinkin tädin kuoleman jälkeen äiti tajusi kuinka iso urakka siinä oli.

Joo ei muuten mitään asiaan liittyen mutta miten voi heittää 5 ikean kassillista vaatteita pois, kui palio niit sitte olikaan. Itel on vaatteita tuo 5 ikean kassillista, ulkovaatteista puolet ei mahtuis tuohon mukaan + jotaki kenkiä :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä