Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi konmari ja ''marittaminen'' ärsyttää?

Vierailija
01.04.2017 |

Moni suhtautuu jopa aggressiivisesti konmari-ilmiöön, miksi? Sehän on vain positiivista, jos jokin saa ihmisen miettimään kulutuskäyttäytymistään, suhtautumistaan tavaraan ja auttaa pitämään siisteyttä yllä kodissa.

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko konmarista ärsyyntyvät ottaneet huomioon että

-läheskään kaikki jotka metodia käyttävät eivät käytä kaikkia kirjan juttuja, esim. tavaroiden kiittämistä tai käsilaukun jokapäiväistä tyhjennystä

-kaikki eivät hankkiudu eroon tavarasta ja sitten hanki tilalle uutta (osa tietysti tekee näin)

-kaikki jotka metodia käyttävät eivät ole hulluna shoppailevia, vaan tavaraa voi kertyä vuosien mittaan myös siksi että on otettu vastaan kaikki mitä joku on halunnut antaa, säästetty pahan päivän varalle, tullut perintönä jne. Osa näistä käyttäytymismalleista on voinut tulla vanhempian ja isovanhempien perintönä (pula-ajan lapset jne)

-tarkoitus ei tosiaankaan ole puuttua muihin kuin omiin tavaroihin

-ilmaisu "heitin pois" voi tarkoittaa myös kierrättämistä, ei roskikseen viemistä

-kirjassakaan ei ole tavoiteltuna päätepisteenä asketismi, vaan sielläkin puhutaan siitä miten oman kiinnostuksen mukaan voi tavaraa säilyttää enemmän kuin minimin, jollekin se on vaatettam, toiselle kirjoja jne. Ei siis ole tarkoitus heittää esim. käistyötarvikkeita pois jos harrastaa käsitöitä, vaan ainoastaan jos niitä ei oikeasti käytä vaan säilyttää vaan tavan vuoksi.

Ja joo, osa tähänkin metodiin hurahtaa ja alkaa saarnata, ihan kuten kaikissa elämäntapamuutoksissa ruokavaliosta uskontoon. Yleensä se on kuitenkin äänekäs vähemmistö, eikä sen takia kannattaisi tuomita kaikkia.

Siis mikä siitä sitten tekee jotain "Konmaritusta". "Laita turhat tavarat pois" on joidenkin mielestä joku täysin uusi ja enenkuulumaton ajatus, niinkö? Täytyyhän tuolla asialla olla joku omaperäisempikin leima, jos siihen kerran "hurahdetaan"?

Jotkut hurahtavat virkkaamiseenkin, ei siihen välttämättä vaadita mitään suurta filosifiaa :) Konmarin tavaranvähennystyyli on ainakin erilainen mitä itse ennen käytin. Ennen pistin pois yksittäisiä juttuja sieltä täältä, konmarissa kerätään kaikki saman "lajin" jutut yhteen ja vähennetään sitten kerralla, esim. vaatteet jolloin todelliset määrät tajuaa usein paremmin. Ei tämä tietysti kaikille sovi tai oleedes tarpeen, mutta miksi pitää ylimielisesti leimata kaikki toisin toimivat typeriksi lampaiksi? En minäkään tuomitse sillä tavalla niitä joilla on ollut ongelmia asioissa joissa minulla ei ole ollut (parisuhteet, painonhallinta, päihteet jne) ja jotka ovat niissä tarvinneet/saaneet apua muilta ihmisiltä, kirjoista tms.

Vierailija
62/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kerryttää tavaraa nurkkiinsa ja sitten tuntea ilonsa, kun tavarat viedään kaatopaikalle tai myytäväksi? Ne samat tavarat ovat kuitenkin jo olemassa täällä saastuttamassa maailmaa. Tehkääpä niin, ettette osta enää mitään uusia tavaroita, niin säästätte luontoa ja pitkän pennin. Siinä alkaa oikeasti mieli pirskahdella, kun hahmotatte asiat kokonaisuutena eikä vain vaatekaapin järjestyksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei sillei kauheesti hetkauta, mut ylipäätään en tykkää mistään vallitsevista, trendikkäistä massahömpötyksistä, johon laumasielut (yleensä naiset) hurahtaa tuosta noin vaan. Ja sit ollaan niin henkeen ja vereen jotain, kunnes tulee taas uusi juttu jostain. Välillä tulee vähän yksinkertainen kuva ihmisistä..

Hipster- ja uniikki lumihiutale-ilmiö. Ollaan periaatteesta kaikkea liian mainstreamia vastaan. Suosittelen olemaan avoin uusille asioille ja muodostamaan mielipiteensä itse, tykkäämään asioista jotka itseään miellyttää.

Juuri näin.

Vierailija
64/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihan ymmärrettävää, etteivät kaikki ole niin järjestelmällisiä ihmisiä että keksisivät päästään kaikkia hyviä vinkkejä ja tavaroiden organisointitapoja. Olen käynyt monessa kodissa jossa tavaroille ei yksinkertaisesti ole omia paikkoja, ja se vaikuttaa varmasti ainakin välillisesti elämänhallintaan. Jos ei ole koskaan ollut innostunut kodinlaitosta, siivouksesta ym. sehän on vain hyvä jos tuosta saa inspistä ja käytännön neuvoja. Kaikilla on varmaan jokin elämänalue, johon voisi tarvita kirjaa ja opastusta. Kelle se on sitten sosiaaliset taidot, kelle ohjeet järkevään ruokavalioon, kelle siivoamiseen. Lukekaa te valmiiksi siistit ja kekseliäät jotain muuta!

Vierailija
65/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää koska se lisää kerskakulutusta. Kaikkien tavaroiden pitää olla jotenkin kivoja ja tunteita herättäviä, jos ei ole, niin nakataan pois ja ostetaan uutta.

Erittäin ERITTÄIN huono juttu mielestäni, nykytilanteessa.

Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Eihän tämä liity mitenkään konmarittamiseen :D

Vierailija
66/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kulutuskäyttäytymisen ja länsimaisen materialistisen elämän kyseenalaistaminen on hyvä asia. Siihen ei kuitenkaan tarvita konmaritusta. Järkevä ihminen osaa kyseenalaistaa asioita luonnostaan. Marittamisessa ärsyttää se pseudofilosofia, joka on aivopessyt villityksiin taipuvaisia ihmisiä uskonnolle tyypillisellä tavalla. Eli ihmisten pitää "hurahtaa" maritukseen, ja sen jälkeen muuttuu "paremmaksi ihmiseksi". Aivan kuin jo lähtökohtaisesti ei olisi voinut miettiä omaa kulutuskäyttäytymistään. Saasteet eivät tästä maailmasta häviä sillä, että olemassa olevat tavarat "hävitetään". Voisitte lähtökohtaisesti miettiä, ette osta mitään turhaa. Siinä riittävästi konmaria elämään. Jos haluaa kontrolloida asioita, niin sen voi tehdä myös vaikkapa syömällä mahdollisimman ekologista ruokaa, menemällä lenkille ym.

Onpa kummallinen ajatustapa. Kaikkien pitäisi miettiä kulutuskäyttäytymistään, mutta on väärin ja ärsyttävää jos KonMari auttaa heitä tässä.

No ihan oikeasti,konkreettisesti ja realistisesti ei kyllä auta ketään lukijaansa missään siivoamisessa

(... varsinkaan ketään lukijaa mahdollisesti sen oman ja itse  henkilökohtaisesti tuntemansa piirin ulkopuolella) ..

Konmaritus ei ole siivoamista. Miksi kommentoit ketjussa, kun et edes tiedä mistä puhutaan?

Vierailija
67/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni suhtautuu jopa aggressiivisesti konmari-ilmiöön, miksi? Sehän on vain positiivista, jos jokin saa ihmisen miettimään kulutuskäyttäytymistään, suhtautumistaan tavaraan ja auttaa pitämään siisteyttä yllä kodissa.

Ärsyttää että  kyseenalaistetaan ihmisten omat kyvyt ja sanellaan miten pitäisi koti järjestää ja miten elää. Ärsyttää myös se miten fanaattisesti ihmiset tuohon menevät ja asiasta saarnaavat niillekin jotka ovat osanneet "konmmarittaa" jo ennen kuin Marie Kondo päätti lyödä rahoiksi ihan itsestäänselvyydellä.

Yleensäkin olen aina vastustanut moisia massasopulijuttuja, koska osaan ajatella ihan omilla aivoilla. Mitään uuttahan tuo Kondo ei ole keksinyt eivätkö myöskään ammattijärjestäjät. Pula-ajan sukupolvi  eli just noin. Osa  nuoremmista ihmisistä on vaan niin avuttomia että tarvitsevat jonkun auktoriteetin opastamaan ihan päivänselviä juttuja.

Hahahaha! Pula-ajan sukupolvi eli säästäen KAIKEN, koska huomenna voi olla tarve ja vähintään sota tulee ensi vuonna. Kaikki jemmataan, mitään ei anneta pois eikä voida myydä ja sitten perilliset myyvät koko sen roskan jollekin firmalle joka kippaa kaiken kaatopaikalle..

Vierailija
68/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut Konmaria enkä tunne filosofiaa, mutta nähdäkseni ihmiset toteuttavat oppia heittämällä pois käyttökelpoista tavaraa sen sijaan että kierrättäisivät. Mielestäni tämä on epävastuullista ja luonnonvarojen väärinkäyttöä.  Konmarittajat hankkivat yhtä paljon krääsää kuin kaikki muutkin, ainoa ero on vain siinä, että tavarat heitetään nopeammin roskiin.

Jos kirja neuvoo sen sijaan vähentämään hankittavien tavaroiden määrää ja hankkimaan parempilaatuisia tavaroita, jotka kestävät pidempään ja kuormittavat ympäristöä vähemmän, niin sehän on hyvä asia. Mutta havaintojeni mukaan ihmiset eivät ainakaan käytännössä toimi näin.

Vierailija
69/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensimmäisen Konmari-kirjan äskettäin, kun tuntui että tahdon päästä eroon turhasta roinasta ja olen kyllästynyt siihen että saan aina jonkun innostuksenpuuskan, alan siivota kaikkea vähitellen enkä saa oikeastaan mitään aikaan. Olen myös kyllästynyt siihen että vaatekaappini on niin täynnä että se pursuilee, mutten silti löydä ikinä mitään kivaa päällepantavaa. Kirjan avulla sain ensimmäisenä päivänä monta hyllyä tyhjäksi ja hoidettua säkkikaupalla vaatteita UFFille, ja kivat vaatteet ovat järkevästi viikattuna niin että löydän heti etsimäni. Mulla on jo tuon ansiosta säästynyt joka päivä aikaa ja hermoja muiden asioiden hoitamiseen.

Olen myös siivonnut muita huoneita, ja todellakin on helpompi hengittää kun saa turhan tavaran pois keräämästä pölyä. Olen säästänyt kodissani vaikka kuinka paljon käytettynä ostettua roinaa, minkä sitten "joskus" myyn muka pois. Aina kun näen sen tavaran, tunnen huonoa omaatuntoa kun en saa asiaa hoidettua. Nyt olen kerännyt sitä tavaraa ja vienyt kierrätykseen, kellariin tai roskiin.

Olen aina ollut sotkuinen ihminen ja luullut etten voisi muuttua, mutta kyllä tämä on helpottanut elämää huomattavasti kun kaikelle on oma paikka, ja laatikot eivät pursua turhaa tavaraa. Aiemmin olen ostanut tavaraa halvalla kun "kyllä tätä voi vielä tarvita" ja tavara on jotenkin tuonut turvaa, kun olen vähävarainen. Nyt mietin paljon kriittisemmin että tarvitsenko jotain ennenkuin ostan, enkä enää vietä aikaani kirppareilla tai UFFin tasarahapäivillä.

Tää on ainoa menetelmä mikä mulla on toiminut, harmi että se ärsyttää joitakin ihmisiä niin paljon.

Vierailija
70/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä naurattaa. Tällaisten ilmiöiden takia naisten euro on 80 senttiä.

Vierailija
71/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itsestä kiinni mitä pitää turhana roinana ja mitä säilyttämisen arvoisena. Itse heitin käsityötarvikkeet menemään ja säästin posliinieläinkokoelmani, joku toinen tekisi päinvastoin, molemmat tapaukset on ihan oikein maritettu.

Vierailija
72/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää koska se lisää kerskakulutusta. Kaikkien tavaroiden pitää olla jotenkin kivoja ja tunteita herättäviä, jos ei ole, niin nakataan pois ja ostetaan uutta.

Erittäin ERITTÄIN huono juttu mielestäni, nykytilanteessa.

Tämä on hyvin sanottu! Ei oikein osata päättää, liittääkö tavaraan tunteitaan vai ei, ovatko ne arvokkaita vai ei, pitääkö hyödyllinenkin tavara karsia, kun se ei varsinaisesti tuota iloa.  Ainakin vaade tavaran ilon tuottamisesta on jotain sellaista, joka paradoksaalisti saa ihmisiä  vain ostamaan lisää, koska kivempia juttuja löytää aina kulman takaa. Jotkut sanovat tekevänsä "harkittuja, laadukkaita ja kestäviä valintoja". Valitettavaa vain on että em. ovat niin vahvasti sidoksissa muotiin ja virtauksiin.

Vierailija
73/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää että  kyseenalaistetaan ihmisten omat kyvyt ja sanellaan miten pitäisi koti järjestää ja miten elää. Ärsyttää myös se miten fanaattisesti ihmiset tuohon menevät ja asiasta saarnaavat niillekin jotka ovat osanneet "konmmarittaa" jo ennen kuin Marie Kondo päätti lyödä rahoiksi ihan itsestäänselvyydellä.

Yleensäkin olen aina vastustanut moisia massasopulijuttuja, koska osaan ajatella ihan omilla aivoilla. Mitään uuttahan tuo Kondo ei ole keksinyt eivätkö myöskään ammattijärjestäjät. Pula-ajan sukupolvi  eli just noin. Osa  nuoremmista ihmisistä on vaan niin avuttomia että tarvitsevat jonkun auktoriteetin opastamaan ihan päivänselviä juttuja.

Hahahaha! Pula-ajan sukupolvi eli säästäen KAIKEN, koska huomenna voi olla tarve ja vähintään sota tulee ensi vuonna. Kaikki jemmataan, mitään ei anneta pois eikä voida myydä ja sitten perilliset myyvät koko sen roskan jollekin firmalle joka kippaa kaiken kaatopaikalle..

Vahvistan, isäni tyhjentää kuolinpesiä. Hirveästi on kirjaimellista roskaa, vanhoja jogurttipurkkeja, joita on pesty ja pinottu jne. Mutta myös ns. "ihan hyvää tavaraa", jota on vain hillottu. Jälkeläiset ei halua omiin koteihinsa. Kirjahyllyn sisällöt menee säälimättä paperinkeräykseen, häntä joskus surettaa, kun vanhat ihmiset ovat säästäneet joka ikisen lahjaopuksen ja koko hyllyllinen menee samaa kyytiä. Vaatteet, posliiniastiat, valokuvakansiot, vaatekaappien sisältö: kaikki pakataan suuriin mustiin jätesäkkeihin.

Vierailija
74/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marittajat eivät kykene järkevään keskusteluun. Saarnaavat oppejaan kuin lahkolaispastorit.

Lisäksi periaatteesta kieltäydyn hyväksymästä aatetta, joka rohkaisee ihmisiä pitämään kirjoja, taidetta jne. turhina tavaroina, vaikka nuo molemmat kuuluvat ehdottomasti jokaisen sivistyneen ihmisen kotiin.

Niin, ja sokerina pohjalla marittajien täydellinen tietämättömyys shintolaisesta filosofiasta, johon koko ilmiö perustuu. Ja koska shintolaisuutta ei ymmärretä, koko maritus on toteutettu täällä aivan väärin.

Vierailija
75/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvistan, isäni tyhjentää kuolinpesiä. Hirveästi on kirjaimellista roskaa, vanhoja jogurttipurkkeja, joita on pesty ja pinottu jne. Mutta myös ns. "ihan hyvää tavaraa", jota on vain hillottu. Jälkeläiset ei halua omiin koteihinsa. Kirjahyllyn sisällöt menee säälimättä paperinkeräykseen, häntä joskus surettaa, kun vanhat ihmiset ovat säästäneet joka ikisen lahjaopuksen ja koko hyllyllinen menee samaa kyytiä. Vaatteet, posliiniastiat, valokuvakansiot, vaatekaappien sisältö: kaikki pakataan suuriin mustiin jätesäkkeihin.

Minä varmaan ottaisin itselleni jotain kiinnostavaa joka muuten menisi hävitykseen

Vierailija
76/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

“One day, I had a kind of nervous breakdown and fainted. I was unconscious for two hours. When I came to, I heard a mysterious voice, like some god of tidying telling me to look at my things more closely. And I realised my mistake: I was only looking for things to throw out. What I should be doing is finding the things I want to keep. Identifying the things that make you happy: that is the work of tidying.”

A strange, shy little girl; emotional collapse; the consolations of an ancient religion. There is a fascinating and perhaps sad personal story peeping out between the lines of The Life-Changing Magic of Tidying.

http://www.theaustralian.com.au/news/world/marie-kondo-is-the-maiden-of…

Oikeasti? Aikuiset naiset? VMP. :D :D 

Huumoriarvoa väheksymättä, älkää nyt silti viitsikö.

Vierailija
77/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tajunnut että jollekin voi olla niin vaikeaa heittää pois turhaa tavaraa ja siivota. Siksi en ymmärrä myöskään jonkun tarvetta ostaa kirjaa sen tekemiseen.

Jos minulla on vaatekaapissa vanhat lempihousut, joita en ole käyttäny vuoteen, niin heitän ne pois. En tarvitse mitään riittejä tai minun ei tarvitse selittää "Hei, housu. Olemme kokeneet niin paljon yhdessä, mutta kun katson nykyään sinua housu, niin en tunne sinun pirskahtelevan iloa. Joten housu, sinun pitää jatkaa matkaa keräyslaatikkoon. Hyvää matkaa, housu"

Vierailija
78/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse mitään riittejä

Ihmiset nimenomaan tuntuvat tarvitsevan riittejä. Niitä on aina ollut ja nykyäänkin on.

Baby-showerit, varpajaiset, kaste, nimenanto, synttärit, rippijuhlat, joulun ja pääsiäisen vietto vaikkei kuulu kirkkoon, juhannuksen vietto, yo-juhlat, häät, hautajaiset... kaikki noi on riittejä, joita toistetaan, että olis jotain kiintopisteitä ja rutiineja elämässä. Että olis jotain mihin kuulua. Jotain tuttua.

Mulle on ihan sama onko se konmarittamista vai tavaroiden järjestelyä; jos se tekee ihmisistä tyytyväisiä ja samalla saa heidät ajattelemaan kuluttamistapojaan, niin voittajia ollaan kaikki.

Vierailija
79/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse mitään riittejä

Ihmiset nimenomaan tuntuvat tarvitsevan riittejä. Niitä on aina ollut ja nykyäänkin on.

Baby-showerit, varpajaiset, kaste, nimenanto, synttärit, rippijuhlat, joulun ja pääsiäisen vietto vaikkei kuulu kirkkoon, juhannuksen vietto, yo-juhlat, häät, hautajaiset... kaikki noi on riittejä, joita toistetaan, että olis jotain kiintopisteitä ja rutiineja elämässä. Että olis jotain mihin kuulua. Jotain tuttua.

Mulle on ihan sama onko se konmarittamista vai tavaroiden järjestelyä; jos se tekee ihmisistä tyytyväisiä ja samalla saa heidät ajattelemaan kuluttamistapojaan, niin voittajia ollaan kaikki.

Siis otat mun tekstistä yhden lauseen irti ja irrotat sen kontekstista, jotta pääset paasaamaan miten ihminen tarvitsee uskonnollisia riittejä siivoamiseen,  vaikka konmaritus EI MISSÄÄN NIMESSÄ ole lahko tai uskonto? (tätä paasattu koko ketju) 

Tsemppaa nyt vähän. 

p.s. tuollainen yhden lauseen irroittaminen  toisen kommentista on aika kusipäistä "keskustelua".

Vierailija
80/142 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marittajat eivät kykene järkevään keskusteluun. Saarnaavat oppejaan kuin lahkolaispastorit.

Lisäksi periaatteesta kieltäydyn hyväksymästä aatetta, joka rohkaisee ihmisiä pitämään kirjoja, taidetta jne. turhina tavaroina, vaikka nuo molemmat kuuluvat ehdottomasti jokaisen sivistyneen ihmisen kotiin.

Niin, ja sokerina pohjalla marittajien täydellinen tietämättömyys shintolaisesta filosofiasta, johon koko ilmiö perustuu. Ja koska shintolaisuutta ei ymmärretä, koko maritus on toteutettu täällä aivan väärin.

Kieltäydyt hyväksymästä aatetta, josta olet kuitenkin tuohtunut koska sitä 'toteutetaan väärin'. Kerro oi oppinut miten kaikki asiat tehdään oikein? Luin ensimmäisen kirjan, enkä nyt pysty palauttamaan mieleeni että missä kehotettiin pitämään kirjoja ja taidetta turhana. Ai mutta, toisin kuin sinä, minä en OSTANUT kirjaa itselleni kirjahyllyyni, joten en voi olla sivistynytkään. Tämä kaltaistesi ylemmyyden tunne on jotain omaa luokkaa huvittavuudessaan. En ole 'marittanut', joten tämä ei ole ns. kalahduksesta älähdys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi