Suomi on päätetty tuhota (sote, lukukausimaksut)
Suomea ajetaan Yhdysvaltojen malliin. Sote johtaa siihen että varakkaat saavat hyvän hoidon yksityiseltä, köyhät tyytyvät julkiseen, jonka rahoja leikataan.
Nyt Suomeen halutaan myös lukukausimaksut. Tutkinnon hinta 10 000€
http://www.ksml.fi/kotimaa/Etla-ehdottaa-lukukausimaksuja-suomalaisopis…
Pidän ilmaista koulutusta parhaana mahdollisena investointina mitä maalla voi olla. Mitä ihmeen hyötyä siitä on kenellekään, että joidenkin potentiaali jää hyödyntämättä vain rahapulan takia?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on erittäin mainio uutinen! Lukukausimaksut tulee ehdottomasti laittaa myös suomalaisille. Silloin vihdoinkin alkaa se päämäärätön vetelehtiminen yliopistoissa ja korkeakouluissa loppumaan ja alkaa vihdoinkin löytyä opiskelijoilta aikaa opiskeluun, eikä mihinkään turhanpäiväiseen bilettämiseen yms. Pari tonnia vuodessa ei ole paha summa, sen voi helposti vaikka säästää lapselleen koko sinä aikana, kun lapsi syntyy ja ennen kuin lapsi on korkeakouluiässä. Eli tuo maksukysymyskin on sillä ratkaistu.
Kaksi lastani ovat korkeakouluiässä nyt, toinen vasta ekaa vuotta yliopistossa ja jo nyt joutuu ottamaan lainaa, vaikka molempia avustammekin. Olisi kova lasku alkaa nyt yllättäen maksamaan molempien lukukausimaksut, vaikka sen tekisimmekin tarvittaessa omaa elintasoamme kurjuuttaen, mutta jos meillä ei olisi työtä ,emme pystyisi auttamaan. Toivon, että työttömienkin fiksut lapset saavat jatkossakin opiskella Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tuntien koulutuksen taso tuskin nousisi vaan nämäkin rahat joku kusipää kusettaisi omaan taskuun. Ja ei muuten varmasti vähenisi verot tämän jälkeen.
ApEi vähenekään, koska puolustusvero tekee tuloaan. Hornetit ja laivat pitää uusia.
Väärin. Rahat menevät käsiin räjähtävän työttömyyden hoitoon ennen kuin Hornetista nähdään peräsintäkään.
Työttömyyshän vähenee eikä siis todellakaan ole räjähtämässä käsiin.
Etkö YHTÄÄN seuraa uutisia?
Itse yliopistoon hakiessani mietin pitkään ulkomaille opiskelemaan lähtöä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että Suomessa saan sekä ihan hyvän että ilmaisen koulutuksen, ja päädyin jäämään tänne.
Voisin kuvitella, että mahdollisten lukukausimaksujen tultua, moni alkaa harkitsemaan ulkomaille muuttoa entistä enemmän. Jos kerta koulutuksesta saa maksaa itsensä kipeäksi, niin kannattaa sitten edes maksaa oikeasti hyvästä koulutuksesta, jolla tulee varmasti työllistymään ainakin ulkomailla. Nyt kun katsoo tilastoja, niin aika kauhistuttavan paljon korkeasti koulutettuja työttömiä löytyy Suomesta.
Vaihtoehtoisesti moni varmasti tulee muuttamaan esimerkiksi Ruotsiin opiskelemaan ilmaiseksi. Sinnehän muuttaa jo tänä päivänä paljon suomalaisia nuoria opiskelemaan. Koulutus on kansainvälisellä tasolla paljon arvostetumpi ja työllisyys korkeampi.
Näiden ansiosta suomalaisten yliopistojen taso tulee laskemaan roimasti, ja osaavat ja motivoituneet nuoret vievät taitonsa ulkomaille. Kehottaisinkin lapsia ja nuoria nykypäivänä panostamaan kielten, varsinkin englannin kielen, opiskeluun. Tulee varmasti olemaan entistä hyödyllisempää tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten me sitten pärjättiin 70-luvulla, jolloin lukukausimaksut olivat todellisuutta oppikoulussa (yläaste) ja lukiossa. Myös kirjat ja kouluateriat maksettiin itse. Myöskään opintotukea ei ollut vaan lainoilla lähdettiin opiskelemaan yliopistoon. Minä olen ihan duunarin kakara ja silti olen pystynyt kouluttautumaan
Tuskin olivat n. 2000 euroa lukukaudessa eli 10 000 euroa per tutkinto sen ajan ostovoimalla. Mitä se nyt sitten olisi ollut markkoina siihen aikaan kun otetaan yleinen hintataso ja palkkataso huomioon.
Työllistymisnäkymät tais olla myös eri. Äitini käveli vain yhteen ravintolaan ja kysyi oisko töitä. Sai aloittaa tarjoilijana samana iltana. Ei mitään aikaisempaa kokemusta, koulutusta tai suosittelijaa.
Suomi ollut mini USA koko elämäni, Nyt alkaa nämä juutalais miljardöörit tehdä tuhojaan täälläkin. Eli jos haluatte sitä äänestäkää oikeistoa jos ette vasemmistoa.
Miksi kaikki pelkää niin kovasti jotain opintolainaa? Itse olen nostanut opintolainaa ja mukavasti menee opinnot. En stressaa sen takaisin maksua. Mielestäni opintolaina on todella hyvä asia. Teen vähän töitäkin opintojeni ohessa. Olen tullut mainiosti toimeen rahallisesti. Kun valmistun niin maksan lainan pikkuhiljaa pois. Jos tulot ovat nyt opintotuen, lainan ja työn kanssa noin 1400€/kk niin valmistuessa jää varmaan saman verran käteen kun lyhentää lainaa. Minulle tuo määrä riittää hyvin vuokraan, ruokaan ja perusmenoihin.
Lukukausimaksut ovat erinomainen asia. Vain sukupuolia tutkivat huiphaippelit vastustavat tätä koska eivät tule ikinä työllistymään mihinkään muuhun kuin tutkimukseen. Jos opiskelee oikeaa alaa, josta työllistyy, ei ole mitään hätää. Miksi kaiken pitäisi aina olla ilmaista jokaiselle?
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi sellainen välimalli, USAn ja suomen välillä. Nyt liian sossumeininkiä.
Voisitko hieman täsmentää, mikä on mielestäsi liian sossumeininkiä.
Onko se maailman paras neuvolatoiminta (sotessa yksityistettäisiin), OECD:n jäsenmaiden (34kpl) terveydenhuollon vertailussa sijoittuminen sijalle 4, mutta vain keskinkertaisin kustannuksin (Ruotsi, josta sote-oppi on otettu, sijoittuu vertailussa Suomen jälkeen, vasta sijalle 8. ) .
Vai kenties joku seuraavista: Suomessa terveydenhuollon laatu on OECD-maiden huippua useilla hoidon mittareilla tarkasteltuna. Sekä kohdunkaulan että rinta- ja suolistosyöpien hoidon tulokset ovat Suomessa OECD-maiden parhaimpia. Kuolleisuus sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen on Suomessa OECD-maiden matalimpia.
Vai onko sossumeininkiä se, että meillä on tuloista riippuva äitiyspäiväraha ja pitkä äitiysloma?
Vaiko se, että Suomen sijoitus PISA-arvosteluissa on ollut melko korkea tasa-arvoa painottavassa peruskoulussa?
Vai se, että kouluttautuminen on kasvanut muutamassa vuosikymmenessä huikeasti, kiitos ilmaisen koulutuksen?
Etlan ehdotus on jatkumoa sille, kuinka hyvinvointivaltion kansalaisten tasa-arvotekijöitä on jo ajettu alas.
Miksi te äänestätte niitä porvarimulkeroita jatkuvasti hallitukseen? Tässä on sitten lopputulos. Pohjoismainen, hyväksi havaittu ja oikeudenmukainen malli tuhotaan pikkuhiljaa ja luokkajaot palautetaan entistä pahempina takaisin. Tärkeintä on osakkeenomistajien ja rikkaiden tyytyväisyys, muista kansalaisista ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Miten me sitten pärjättiin 70-luvulla, jolloin lukukausimaksut olivat todellisuutta oppikoulussa (yläaste) ja lukiossa. Myös kirjat ja kouluateriat maksettiin itse. Myöskään opintotukea ei ollut vaan lainoilla lähdettiin opiskelemaan yliopistoon. Minä olen ihan duunarin kakara ja silti olen pystynyt kouluttautumaan
Silloin oli oppikoulussa nk vapaaoppilaspaikkoja sellaisten perheiden lahjakkaille lapsille, joiden vanhemmilla ei ollut varaa lukukausimaksuihin.
Anna-Marjaana kirjoitti:
Lukukausimaksut ovat erinomainen asia. Vain sukupuolia tutkivat huiphaippelit vastustavat tätä koska eivät tule ikinä työllistymään mihinkään muuhun kuin tutkimukseen. Jos opiskelee oikeaa alaa, josta työllistyy, ei ole mitään hätää. Miksi kaiken pitäisi aina olla ilmaista jokaiselle?
Miten minusta vaikuttaa siltä, että ainakaan sinun kohdallasi ei ole tuottanut sitä tulosta, mikä sillä on ollut tarkoituksena? Yleensä opiskelu kehittää älyä...
Vierailija kirjoitti:
Unohdit yhden pikku jutun. Sun lainasi söi inflaatio. Sun työllistymisesi oli myös takuuvarmaa yliopisto-opiskelujen jälkeen. Että sillä lailla pärjäsitte. Kumma että oli päässyt sulta unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomea ajetaan Yhdysvaltojen malliin. Sote johtaa siihen että varakkaat saavat hyvän hoidon yksityiseltä, köyhät tyytyvät julkiseen, jonka rahoja leikataan.
Nyt Suomeen halutaan myös lukukausimaksut. Tutkinnon hinta 10 000€
http://www.ksml.fi/kotimaa/Etla-ehdottaa-lukukausimaksuja-suomalaisopis…
Pidän ilmaista koulutusta parhaana mahdollisena investointina mitä maalla voi olla. Mitä ihmeen hyötyä siitä on kenellekään, että joidenkin potentiaali jää hyödyntämättä vain rahapulan takia?
Ilman ilmaista koulutusta meillä ei olisi niin paljon akateemisia työttömiä. Investointi my peräsin.
Akateemisia työttömiä on aika vähän loppujen lopuksi. Ongelma voitaisiin lisäksi hoitaa koulutuspaikkoja vähentämällä tietyissä maakuntayliopistoissa.
Akateemisten työttömyys on kasvanut paljon, mutta ei yleisesti, vaan tiettyjen opinto-alojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Anna-Marjaana kirjoitti:
Miten minusta vaikuttaa siltä, että ainakaan sinun kohdallasi ei ole tuottanut sitä tulosta, mikä sillä on ollut tarkoituksena? Yleensä opiskelu kehittää älyä...
Eli et halua keskustella asiasta vaan minusta? Keneltä sitä älyä puuttuu? :^)
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Vierailija kirjoitti:
Kun varakkaat saavat hyvän hoidon yksityiseltä niin julkisista on varaakin leikata. Hyvä että on varakkaita ja saisi olla enemmänkin ja olisikin jos meillä olisi vähemmän tulosiirtoja ja enemmän itsenäistä talousvastuunotoa sekä alempi verotus. Se veisi piensijoittajia sijoittamaan ja investoimaan, saamaan niistä pääomatuloja ja maksamaan pääomaveroja samalla tuottaen työpaikkoja ja vähentäen sote-kustannuksia.
Minun sijoutussalkkuni arvo on n. 60 000€. Saan niistäosinkoa vain n. 2000€/vuosi - ja ne ovat osakkeita, joiden noteerausarvo on noussut jatkuvasti.
Eipä tuo pari tonnia vuodessa tunnu juuri missään. Ainoa hyvä puoli on, että voin myydä osakkeeni, jos tulee tiukka paikka.
Suurin osa keskituloisistakin , varsinkin lapsiperheistä elää ns. kädestä suuhun, pakosta. Eipä siinä ole ylimääräisä rahaa irrotettavaksi sijoitustoimintaan.
Olet aivan yhtä pihalla enemmistön elämästä kuin muutkin kokkareet.
Juu, olisi kyllä aivan painajaista jos pitäisi alkaa yhtäkkiä jotain lukukausimaksuja makselemaan - varsinkin näillä mun urasuunnitelmilla hintaa tulisi yli 10 000. Varmaan ois pappa betalar -tilanne, saisin kyllä koulutukseni, vaikkakin hampaita kiristellen kun ei mitään kroisoksia olla, mutta kyllä se ketuttais. Mielestäni olisi aivan täydellinen itsemurhaisku tälle ah-niin-tasa-arvoiselle -systeemillemme jos tässä nyt lätkäistäksiinkin hinta sille että saisi kouluttautua. Mahdollisesti paljonkin potentiaalista materiaalia jäisi ulkopuolelle, koska ei vaan yksinkertaisesti pystyisi maksamaan näitä maksuja (toki yhteiskunta ehkä teoreettisesti ne köyhimmiltä maksaisi, mutta mitäs sitten kun on liian hyvätuloinen siihen että ne maksettaisiin mutta liian köyhä siihen että saisi maksettua maksut ja pidettyä yllä kohtuullisen elintason?). Maksan kyllä sen koulutukseni sitten tulevaisuudessa verojen ja osaamiseni avulla.
Kiitos jos jaksoit lukea, terveisin kettuuntunut tämän vuoden abi. Toivon todella että tämän maan valtti eli ilmainen koulutus säilyy vastaisuudessa. Argh, että tämä aihe kaivelee syvimpiä tuntojani. Mukavaa päivänjatkoa ja valoisaa kevättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli oppikoulussa nk vapaaoppilaspaikkoja sellaisten perheiden lahjakkaille lapsille, joiden vanhemmilla ei ollut varaa lukukausimaksuihin.
Aivan,minä kävin oppikouluni vapaaoppilaana. Siinä oli se ero nykypäivään verrattuna, että vapaaoppilaspaikkaa tuli anoa, sen saaminen ei ollut itsestäänselvyys - ja koulukaverit tiesivät, ketkä ovat vapaaoppilaita ja siitä ivailtiin. Kävin erästä Helsingin arvostetuinta koulua, jossa valtaosa oppilaista oli varakkaista perheistä.
Puhutaan mahdollisuuksien tasa-arvosta. Ilmainen koulutus on juuri sitä. Opinnot venyvät - ovat aina venyneet- sitä pidemmiksi, mitä enemmän joutuu opintojen ohella työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Häränpaskaa, mahdatko olla edes syntynyt 70-luvulla. Minäkin olen ihan duunareiden kakara. Lukion jälkeen tein viisi vuotta töitä, jotta oli mitenkään mahdollista lähteä opiskelemaan eteenpäin. Silti jouduin ottamaan lainaa. Valmistuin 90-luvun laman aikaan, alan töitä ei vain yhtäkkiä ollutkaan. Jollain piti kuitenkin maksaa nuoren perheen arki sekä lainat lyhentää. No, onneksi aiemmin tekemiini ns.paskahommiin pääsi takaisin. Duunarin kakarasta tulikin duunari. Toimeen on tultu ja tullaan edelleen, mutta kyllä se "kaikille mahdollinen" yhteiskuntaluokassa nousu jäi tältä duunarin kakaralta tekemättä. Onneksi opinnot itsessään eivät maksaneet, niitä lainoja olisi varmasti vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olisi kyllä aivan painajaista jos pitäisi alkaa yhtäkkiä jotain lukukausimaksuja makselemaan - varsinkin näillä mun urasuunnitelmilla hintaa tulisi yli 10 000. Varmaan ois pappa betalar -tilanne, saisin kyllä koulutukseni, vaikkakin hampaita kiristellen kun ei mitään kroisoksia olla, mutta kyllä se ketuttais. Mielestäni olisi aivan täydellinen itsemurhaisku tälle ah-niin-tasa-arvoiselle -systeemillemme jos tässä nyt lätkäistäksiinkin hinta sille että saisi kouluttautua. Mahdollisesti paljonkin potentiaalista materiaalia jäisi ulkopuolelle, koska ei vaan yksinkertaisesti pystyisi maksamaan näitä maksuja (toki yhteiskunta ehkä teoreettisesti ne köyhimmiltä maksaisi, mutta mitäs sitten kun on liian hyvätuloinen siihen että ne maksettaisiin mutta liian köyhä siihen että saisi maksettua maksut ja pidettyä yllä kohtuullisen elintason?). Maksan kyllä sen koulutukseni sitten tulevaisuudessa verojen ja osaamiseni avulla.
Kiitos jos jaksoit lukea, terveisin kettuuntunut tämän vuoden abi. Toivon todella että tämän maan valtti eli ilmainen koulutus säilyy vastaisuudessa. Argh, että tämä aihe kaivelee syvimpiä tuntojani. Mukavaa päivänjatkoa ja valoisaa kevättä!
Hyvin perusteltu kommentti - ja niin totta. Tsemppiä elämääsi! Muista kuitenkin aina, että äänestämällä voit vaikuttaa siihen, säilyykö tasa-arvo maassamme vai ei. Siispä vaaliuurnille.
Tuskin olivat n. 2000 euroa lukukaudessa eli 10 000 euroa per tutkinto sen ajan ostovoimalla. Mitä se nyt sitten olisi ollut markkoina siihen aikaan kun otetaan yleinen hintataso ja palkkataso huomioon.