Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin Turkuun, opettakaa mulle turun murretta!

Vierailija
31.03.2017 |

Dodi siin kuulitte. Opettakaa mulle turu murret. Semmottii hauskoi murresanoi. Äkkii ny, haluun yllättää porukan töis, ja näyttää niil et mä tiärän kyl murret!

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että joku tekee raumanmurreketjun ja opettaa meille Rauman murretta. Odotan innolla.

Vierailija
62/72 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaisena kysyisin heti töihin mennessäni: Onks mulkukka soittant?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sää opit kyl ittelläns

Vierailija
64/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikse sillai men et raumalaisil o oma giäl, porilaisil o oma murre ja tamperelaisil o puhevika

Semmose käsitykse mää ole saanu

Vierailija
65/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sunkka kukka moso ottas? Kui mä tota loht ny leikkasi, tommottos? Ei ko semmottos, tai tämmöttös o pare. Kaffeplörö tekis miäl. Ohje mukka kaareta kaffet kuppi niipal, ett euro kolikko ei näy enä, sitt kaareta viina nii pal et se näky oikkenki hyvi. Panna sekka sokeri ja juara pois. Meinasiks sää keltasel vaaral toril tul? Kui toi tommottos!? :O

Vierailija
66/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettu makka koivu al.

Kuulin tämän muutama vuosikymmen sitten Korkeasaaressa. Ri unohdu koskaan sanojan nuotitus.

Vierailija
67/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkkusess opiskellu kirjoitti:

Kävisin toril ja ostasin niimpal kaunei kukei (ostasin ei ole konditionaali, vaan imperfekti).

Mutta kaikki verbit eivät taivu noin, ostasin kuulostaa oudolta.

Kävisin toril....ei turkulainen noin sano. "mää käväsin toril tänäpä ja ostin niimpal kaunei kukkassii" . Mää olen turkulainen ja syntyny iha siäl Heirekenil.

Vierailija
68/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä turkulaiset mehiläiset tekivät, kun niiden kuningatar kuoli?

Ne surisivat.

Vierailija
69/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kui = miksi, miten, kuinka

Kuimpal? = Paljonko tämä maksaa?

Niimpal? = Onpa kallis

Toi M kirjaimen käyttö ei ole suomea vaan tullut INTIASTA .   Turussa on budhan luostari ja aasialaisia taitolajeja opettavia kouluja.  Airiston aallot rikolliset ja huijareita . Mutta liikennemerkki missä lukee TulVaa.  Tulkitaan usein että tule vaan.  Ja Turussa on lääkäreitä Intiasta ja muualta jotka pakastaa kuolleita pakastimessa kotonaan. Että hautakivi ei kerro totuutta eikä siinä ole välttämättä ketään.  Turussa myös muu uskontoiset kaivelee kristittyjen hautoja , haudan ryöstäjiä . Häpäisee kristittyjen kirkkoja . Heillä kun on omat uskontonsa tilat . Kaivelkoon siellä omiaan.  M kirjain liittyy ihan Aasian budhan munkkien jogajoikuun.  MMM mmmm ja kieleen. 

Vierailija
70/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on porilaiset ja oululaiset kielet kuin pohjalaaset. 

Vierailija
71/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks mulkukka soittanu? Menising mää vai eng mää menisis? Turkulainen rullaportaissa.

Vierailija
72/72 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on joku Turun murre Pispalassa joku jengi vääntää M kirjainta suuresti sanoihin väkisin. Hänestä se ehkä on vitsikästä mutta rumaa se on.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän