Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin Turkuun, opettakaa mulle turun murretta!

Vierailija
31.03.2017 |

Dodi siin kuulitte. Opettakaa mulle turu murret. Semmottii hauskoi murresanoi. Äkkii ny, haluun yllättää porukan töis, ja näyttää niil et mä tiärän kyl murret!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkkusess opiskellu kirjoitti:

Kävisin toril ja ostasin niimpal kaunei kukei (ostasin ei ole konditionaali, vaan imperfekti).

Mutta kaikki verbit eivät taivu noin, ostasin kuulostaa oudolta.

Joo, ei kaikkia verbejä voi imperfektissä "isitellä", ei esim.toimi tuossa "ostasin"

Vaan näin:

Mää sanosin (tarkoittaa siis minä sanoin)

Sää sanosit (sinä sanoit)

He sanosivat... (He sanoivat)

Vierailija
42/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäsääsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turkkuseen" on täysi myytti. Noin ei sanota kuin tv-sarjoissa joissa luullaan sen olevan turun murretta.

Vierailija
44/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista nuotti! Pikkaisen pitää olla laulua mukana, mutta ei niin paljon kuin riikinruotsissa.

Vierailija
45/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanka mulja = kertokaa minullekin

Vierailija
46/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku kuulostaa kivasti äkkiseltään vähän virolta. Joskus kestää pienen hetken ennen ku tajuaa että ei ku kyl mä ton ymmärsin. Puhun kyl itsekin lounaismurretta.

Vierailija
47/63 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli aika hauskaa, kun muutin takaisin Turkuun vähän pitemmän poissaolon jälkeen ja joissakin busseissa luki isoilla valokirjaimilla Kaffepaussi. Ja vain yhdellä kielellä, ei vilahdellut ruotsiksi välillä ;)

Vierailija
48/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkkusess opiskellu kirjoitti:

Kävisin toril ja ostasin niimpal kaunei kukei (ostasin ei ole konditionaali, vaan imperfekti).

Käväsi tori ja osti niimpal kaunei kukei.

Se ois se oikkia muato.

Vierailija
49/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutit sinne?! 

Ja vapaaehtoisesti?

Vierailija
50/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut Turussa yli 20 vuotta enkä vieläkään osaa puhua turun murretta. Lähipiirissä sitä puhuu oikeastaan vain lasten 90-vuotias isomummo. Hänen puhumista on kyllä ilo kuunnella.

Suurin osa työkavereista puhuu sellaista yleiskieltä, jossa on lievä turkulainen nuotti. Ja moni on muuttanut tänne muualta.

Vierailija
51/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänkö kahville?=Et sä mittä kaffel tulisis?/ Et sä vissi mitä kaffe haluaisis?

Ja jos tuntuu liian kielteiseltä Tumulta (=Turkkusse muuttavalt) niin hätätapaukses voi yrittää

"Nymmä tarvitten kaffenplöröt, tulisisiksä kaffel?

Me tykätän isitellä :)

Sul o liikaa isei tosa. See o "et sä mittä kaffel tulis" tai "et sä vissi mittä kaffel haluis". Tai "tulisiksä kaffel". Toi ol tyypillist niil ketä o muualt kotosi ja haluuva leikki turkulaist.

Eikä kettä myäskä sano turkkuses. Se o turu:s puolellatoista uulla.

Vierailija
52/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
53/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Turun murre kuulostaa tosi hauskalta. Kauan sitten opiskelukaverina oli Turun liepeiltä kotoisin oleva nainen. Mieleeni jäivät "semmottine, tommottine ja tämmöttine."

Muistat väärin, se on ”semmottis” ja ”tommottis” jne

Vierailija
54/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen muuttamaan pois, Turkulaiset on niin sisäänpäin lämpiävää porukkaa, ettei niistä saa kavereita / ystäviä.

Vierailija
55/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

T u r k k u l a i n e n

Ja T u r k k u s e e n

Ei kyllä ole mitään turun murretta. Jonkun muualta kotoisin vääntämiä juttuja.

Turun murteessa sanotaan myös mää, ei mä.

Vierailija
56/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta. Puolitoista u-kirjainta sanassa Turu:s. Se ei oo T u r u u s.

Vierailija
57/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tykkään kyl melkei enite kui-sanast. Yks sana, mikä katta niimmont eri tarkotust, ain voi kyssy et "kui?"

Vierailija
58/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misä mun kaffe o, ketä sen joi, joik sää sen, kui varte, ko mää sanosi ett mää juaa! Kummone sää oikee olet ko sää toisen kaffe juat, olek sää iriootti, kai maar sää mul uuren piffaat? Kuippal kaffe maksaa, kummottos sää maksat, onk sul jottai kortei?

Vierailija
59/63 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Turkkuseen" on täysi myytti. Noin ei sanota kuin tv-sarjoissa joissa luullaan sen olevan turun murretta.

Se on Turkku/Turkkuu 1,5:llä loppu-uulla tai vaihtoehtoisesti Turkkusse/ Turkkussee 1,5 loppu-eellä. Sama kuin Viron kielessä. Kun ostan Virossa bussilippua, sanon "Tallinnasse", ja aina olen päätynyt oikeaan paikkaan. Virossa pärjää paremmin turulla kuin suomella.

Kantasana ei ole "Turkunen" eikä mennä Turkuseen. Vaan Turku, Turus, Turust, Turkku (Turkkusse). Taivutetuissa muodoissa kaikissa viimeinen vokaali puolipitkä.

Vierailija
60/63 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kirjoitetaan: Me tässä pragaillaan eli puhutaan niitä näitä, jutustellaan vapaamuotoisesti. Mielestäni Turussa sanotaan näin.