Tori.fi myyminen ja ostaminen: kauhutarinat ja löydöt
Odottelen tässä pöydän ostajaa ja nyt voitte pelotella ja valaa uskoa kauppojen onnistumisiin. Itse laitoin pöydän myyntiin viime viikolla ja heti ostaja soitti ja varasi sen, puheella että hakee ensi viikolla. Odotin viikon ja mitään ei kuulunut. Laitoin uudestaan toriin ja heti tuli "vihainen" viesti, että oot laittanut uudestaan toriin, kyllä minä sen ostan! Vähän jo pelottaa, mikä mörrimöykky sieltä saapuukaan kaupan tekoon...
Kommentit (208)
Minulle on valitettavasti sattunut sekä myyjänä että ostajana ikäviä kokemuksia useampi. Ällistyttävimpiä ovat nämä, jotka haluavat ostaa jonkun lastenvaatepaketin hintaan 5€ ja pyytävät postittamaan samaan hintaan. Usein laitan näihin vielä "vain nouto", koska teen hyväntekeväisyyteni muilla tavoilla. Yhden ostajan kanssa sovittiin viesteillä, että voin viedä kaupunkimme prismaan. Sovittiin haku sieltä. Ei ilmestynyt paikalle, ei vastaa puhelimeen. Ostokset tehtyäkin lähdin tietenkin kotiin. Seuraavana päivänä tuli viesti, että sori oli tilanne päällä, käviskö nyt. Olin tyhmä ja sanoin, että ilmoitan, kun ensi kerralla olen prismaan menossa. Näin teinkin ja ostaja pyytää samalla reissulla ajamaan keskustan kautta, kun se sopisi hänelle. Matkaa noin 7km suuntaansa. Ei tehty kauppoja. Ja jos tämä tyyppi on yrittänyt jotain muuta ostaa, en ole vastannut mitään. Nimi olikin tuttu ystävälleni facen paikallisesta kirppariryhmästä. Nainen touhuaa siellä ihan samaa. Varailee, ei hae jne. Yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt ei ole kauhutarina, mutta huvitti kuitenkin. Olin ostajana ja sovittiin myyjän kanssa kaupat ja postitus. Sovittiin alustavasti postimaksuksi 7,90 euroa ja että maksan sitten lisää jos lopullinen postimaksu onkin enemmän. Myyjä kävi sitten postittamassa tuotteen ja lähetti minulle viestin, jossa sanoi, että postimaksu olikin 9,90 euroa ja että minun pitää maksaa se puuttuva 2 euroa. Olin silloin juuri töissä palaverissa, näin kyllä viestin mutta en pystynyt heti vastaamaan, ajattelin, että vastaan palaverin jälkeen ja pistin puhelimen pois. No, ilmeisesti on lähestulkoon rikollista olla vastaamatta minuutin sisällä, koska tämä myyjä oli 5 minuuttia viestinsä jälkeen yrittänyt soittaa, ja soittaa uudestaan, ja vielä uudestaan, yhteensä kahdeksan puhelua. Lopulta tuli "uhkaava" viesti (jonka sisältöä en oikein ymmärtänyt myyjän huonon suomen kielen takia: "Posti peruta ei lähetä kun rahaa tulut tilille". Tuo kaikki siis tunnin mittaisen palaverini aikana. Myyjä rauhoittui kyllä sitten heti kun pistin viestiä ja sanoin maksavani heti tuon puuttuvan 2 euroa.
Tästä tarinasta tuli mieleen, kun ostin itse Tori.fi:stä lasten kurahousut viidellä eurolla, ja hintaan sovittiin sähköpostin kautta postituslisä. Maksoin tuotteen sovitusti myyjän tilille, jonka jälkeen häneltä tuli tekstari, että laittaisin vielä erikseen 20 senttiä tilisiirtona lisää, koska postimaksu olikin tämän verran kalliimpi! No, toki jollain voi rahat olla todella tiukassa ja tietysti maksoin mitä pyydettiin, mutta tuntui vähän hassulta summan ollessa noin pieni ja kun kyseessä oli vielä muutaman euron käytetty kirpparivaate...
Jos 20 senttiä ei oo sulle mitään, nii oisit samantien 40 senttiä antanu sille ;)
Mulla on vaan hyviä kokemuksia oikeestaan! Paitsi kerran ostin paidan postitettuna, joka olikin ihan eri värinen luonnossa. Sain sen kuitenkin myytyä vähän kalliimmalla eteenpäin, joten ei sitä hirveesti tullu surkuteltua :)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sellainen "kauhutarina", että...
Myin siis telkkarin torissa. Sain heti viestin, että milloin sen voisi tulla hakemaan. Sanoin että saa tulla tänään mihin aikaan vain. Ovea pimpotti ulkomaalainen mies, tuli hakemaan telkkaria. Ei siinä, olin pakannut telkkarin isoon pussiin ja käärinytkin sen valmiiksi kuplamuoviin että se olisi helppo kuljettaa. Olisi pitänyt hoksata että ostaja haluaa tarkistaa, että tv toimii! Ei muuta kuin pakettia purkamaan ja antennijohtoa etsimään. Kanavat ei näy, ne piti hakea uusiksi. Tämä ostaja viipyi kotonani yli tunnin!! Ja lähtiessä otti telkkarin kainaloon ja melkein unohti maksaa. Oli jo ovesta ulkona, kun sain suustani "et kyllä vielä tainnut maksaa?" :O maksoi sitten ja lähti. Seuraavana päivänä tuli viesti, jossa pyysi minua kahville. En vastannut enää mitään.
Herranjestas, halusin vain myydä sen telkkarin! :D en tiennyt että se olisi noin hankalaa.
Hää ihastuupi Sinnuu.
Itse laitan aina ilmoitukseen, että en varaa tuotetta kenellekään ellei ole tunnin sisällä tulossa sitä hakemaan ja ensimmäinen tuotteen hakemaan tuleva sen saa. Aluksi varasin tuotteen ensimmäiselle halukkaalle, mutta tuli sellaista säätöä, että en jaksa siihen lähteä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä toivoisin, että sosiaalisesti rajoittuneet/todella ujot eivät tekisi kauppaa Torissa tai ainakin skarppaisivat myyntitilanteen ajan. On kiusallista jos myyjä ei saa sanottua oikein mitään,ei esittele tuotetta jne.kun sitä menee katsomaan. Varsinkin jos usean sadan euron ostoksesta kysymys. Seisovat vaan tumput suorina ja lisätietoja pitää nyhtämällä nyhtää,niihinkin saa vain lyhyen vastauksen.
No sinun asiasi ostajana on sinulle tärkeät asiat kysellä! Minä en ole mikään gigantin myyjä.
Toki, kysely on ihan normaalia. On kuitenkin aika laiskaa ja välinpitämätöntä myydä kallista tuotetta ja sitten kun ostaja tulee katsomaan,seisotaan vaan naama väärinpäin ja asiallisiin kysymyksiin saa vastaukseksi vain mutinaa tai murahtelua. Se on kuitenkin MYYNTITILANNE,sinä toimit myyjän roolissa. Vähintäänkin olisi asiallista olla kohtelias ja vastata kysymyksiin, jos on kyvytön itse kertomaan mitään.
Mullekin on kerran sattunut kohdalle ostaja, joka ei vaan tajunnut lähteä meiltä. Tosi outo tilanne :D
Tuli hakemaan pottaa ja sellaista lasten jakkara, jolta pieni yltää kipuamaan lavuaarille. Nainen istahti sohvalle kuin olis tullut kotiinsa ja päästi lapsensa leikkimään olohuoneeseen. Jutteli niitä näitä lapsistaan, äidistään, päiväkodin aloituksesta yms. Itse oon tällainen ihmeen erakko ja todella kaukana sosiaalisesti taitavasta. Mietin vaan, että miten saan sen ulos loukkaamatta, kun ei tajunnut ottaa muksujaan ja poistua sillä kevyellä "pitäis alkaa tässä laittamaan lapsia nukkumaan" -vinkillä.
ei kysyvä tieltä eksy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin treffipyyntökauhutarina. Myin lukiokirjojani, ja sovin ostajan kanssa tapaamisen kauppakeskukseen. Paikalle tallusteli ehkä 40v siivoton ukko pitkän, letitetyn parran kera. Myin kirjat, vaihdoimme pari opiskeluun liittyvää sanaa (lapsensa kuulemma lukiossa) ja erkanimme. Pian tuli viesti: 'niin siis oletko sä oikeesti vasta lukiolainen kun aattelin että oltais me kahvilla voitu nähdä joku päivä ;)'
Hyi hitto. Olin siis tuolloin 16, ja kyllä se ukko varmasti sen näki.
Ukko nyt vähän kokeili kepillä jäätä, että oisko mahdollisesti irronnut ;)
Ohis, mutta ei tuossa tilanteessa ole mitään, joka olisi " ;) "
Ällöttävää, että alaikäiseen nuoreen tekijän tietoisesti kohdistama lähentely kuitataan jonain muka-hauskana pojat-on-aina-poikia -tyylisenä tapauksena. Kuka nuori - sukupuoleen katsomatta - kokee tuollaisen asetelman jonain muuna kuin vastenmielisenä ja ahdistavana?
Kerran tuli postissa vaatepaketti, josss vaatteiden joukossa oli puoliksi syöty, jo mätänemistilassa oleva omena. Myyjän mukaan ei voinut olla heiltä peräisin vaan joku on postissa sen sinne laittanut 😂 Vaan eihän sitä koskaan tiiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut paljon torista ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Olen ollut myyjänä ja ostajana huuto.netissä yli 6 vuotta, minulla on yli 1000 positiivista pistettä. Kerran yritin ostaa villamatto Pohjos-Suomesta postitse, me asumme Espoossa. Kirjoitin rouvalle, että olen kiinnostunut ja maksan maton ja postimaksun etukäteen. Hän ei vastannut mitään, myöhemmin laittoi maton annettavaksi, mutta ei myynyt minulle. Syy oli varmasti pelottava ulkomaalainen nimeni. Harmitti paljon. Sillin-tällöin huuto.netissä jää ihmiset ostamatta samasta syystä. 99% ostoksista ja myynnistä onnistuu.
Älä kerro oikeaa nimeäsi ennen tilisiirtoa ja silloin myyjällä on jo velvollisuus lähettää tuote.
Laita nimimerkiksi jotain muuta jos myyt ja kun ostaja hakee niin laita vaan tarkka osoite ja pyydä soittamaan jos ei löydä.
Ostajana laita jokin nimestäsi muokattu "lempinimi" mikä ei kuulosta ulkomaalaiselta (Tatjana=Taina/Tanja jne )ja sovi kaupat.
Ei kai ruo vaikeaa ole. :)
Minä taas en osta Tori.fi:ssä ihmiseltä, jonka yhteystiedoissa lukee vain joku "Eikka" tai "Tinttamarella" tms. keksityn kuuloinen myynti-identiteetti. Koko nimen käyttö luo selkeästi enemmän luottamusta ja uskottavuutta. Henkilöllisyyden voi myös halutessaan helposti tarkistaa paikkakunnan perusteella jos on tarve. Jos rasismi on syynä siihen, ettei voi ostaa tai myydä joltain "vieraan" kuuloiselta ihmiseltä, niin omapa on silloin sen rasistin häpeä.
Ostin Tori-fi:stä vanhan talonpoikaisen sivusta vedettävän puusohvan, joka sijaitsi 200 km päässä toisella paikkakunnalla. Mieheni vuokrasi peräkärryn keikkaa varten ja kävi hakemassa huonekalun. Olikin pienoinen yllätys, kun myyjän ilmoittamat mitat eivät pitäneetkään paikkaansa (myynti-ilmoitukseen oli pistetty ihan sekaisin sekä ulkomittoja että sisäpuolelle tulevan patjan pituutta) eikä mööpeli mahtunutkaan siihen paikkaan, jota varten olin sen kotiimme ostanut. Sain onneksi myytyä sen itse nopeasti eteenpäin ja sellaisella hinnalla, että saatiin kärryvuokra ja bensat kuitattua, mutta harmitti se kaikki aika ja vaiva joka koko ruljanssiin meni :( No, opinpahan, että huonekaluja ostaessa mitat kannattaa vielä tarkistaa pilkkua viilaten myyjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut paljon torista ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Olen ollut myyjänä ja ostajana huuto.netissä yli 6 vuotta, minulla on yli 1000 positiivista pistettä. Kerran yritin ostaa villamatto Pohjos-Suomesta postitse, me asumme Espoossa. Kirjoitin rouvalle, että olen kiinnostunut ja maksan maton ja postimaksun etukäteen. Hän ei vastannut mitään, myöhemmin laittoi maton annettavaksi, mutta ei myynyt minulle. Syy oli varmasti pelottava ulkomaalainen nimeni. Harmitti paljon. Sillin-tällöin huuto.netissä jää ihmiset ostamatta samasta syystä. 99% ostoksista ja myynnistä onnistuu.
Älä kerro oikeaa nimeäsi ennen tilisiirtoa ja silloin myyjällä on jo velvollisuus lähettää tuote.
Laita nimimerkiksi jotain muuta jos myyt ja kun ostaja hakee niin laita vaan tarkka osoite ja pyydä soittamaan jos ei löydä.
Ostajana laita jokin nimestäsi muokattu "lempinimi" mikä ei kuulosta ulkomaalaiselta (Tatjana=Taina/Tanja jne )ja sovi kaupat.
Ei kai ruo vaikeaa ole. :)Minä taas en osta Tori.fi:ssä ihmiseltä, jonka yhteystiedoissa lukee vain joku "Eikka" tai "Tinttamarella" tms. keksityn kuuloinen myynti-identiteetti. Koko nimen käyttö luo selkeästi enemmän luottamusta ja uskottavuutta. Henkilöllisyyden voi myös halutessaan helposti tarkistaa paikkakunnan perusteella jos on tarve. Jos rasismi on syynä siihen, ettei voi ostaa tai myydä joltain "vieraan" kuuloiselta ihmiseltä, niin omapa on silloin sen rasistin
häpeä.
Ompa outo luonnehdinta. Kovin kaukaa kyllä haettu.
Vierailija kirjoitti:
Suomijuntit myyvät ja ostavat euron roskistavaraa tori.fi:ssä. Te olette naurettavia. Heittäkää paskanne roskikseen.
Ostin 2kpl 60-luvun tuolia hintaan 60€ yhteensä. Kotona nettiä selatessani löysin kerran samanlaiset myynnistä e-bayssa,hintaan 2500 dollaria/kpl. Samalla selvisi , että olin tietämättäni ostanut tanskalaisen 60-luvun huippumuotoilijan tuolit tietämättäni. Ostin ne vain siksi, että muotokieli miellytti minua.
Että sellasta p*****:D
No mä olin se huono ostaja. Joku mies antoi ilmaiseksi 2 nojatuolia n.100km päässä meidän paikkakunnalta. Varasin tuolit ja kerroin asuvani aikas kaukana, että nouto onnistuisi vasta viikonloppuna. Ei hätää. Mies voisi tuoda tuolit 20km päähän. Selvä homma! Jättäisi kuulemma ne pihalle odottamaan klo.x alkaen. Hyvä juttu! Tarjosin bensarahaa jos laittaa tilinumeron. Ok! Lähetin vävyn ja tyttären hakemaan tuolit. Tytär soittaa, täällä pihalla on joku koira, saatiin tuolit kyytiin ja nyt kaahataan karkuun. ????? Kohta tuli tekstiviesti: "Vittu, tuossa portilla on nimenomaan varoitus koirista nyt on ikkuna paskana saatana!!" Siis wut? Ihmettelinkin miksi se jättäisi jonnekin pihalle nojatuolit odottamaan. Siis sehän asuu tuossa 20km päässä! En tiennyt eikä asia tullut puheeksi. Häpesin niin paljon että pahoittelin vain.
Vierailija kirjoitti:
ei kysyvä tieltä eksy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin treffipyyntökauhutarina. Myin lukiokirjojani, ja sovin ostajan kanssa tapaamisen kauppakeskukseen. Paikalle tallusteli ehkä 40v siivoton ukko pitkän, letitetyn parran kera. Myin kirjat, vaihdoimme pari opiskeluun liittyvää sanaa (lapsensa kuulemma lukiossa) ja erkanimme. Pian tuli viesti: 'niin siis oletko sä oikeesti vasta lukiolainen kun aattelin että oltais me kahvilla voitu nähdä joku päivä ;)'
Hyi hitto. Olin siis tuolloin 16, ja kyllä se ukko varmasti sen näki.
Ukko nyt vähän kokeili kepillä jäätä, että oisko mahdollisesti irronnut ;)
Ohis, mutta ei tuossa tilanteessa ole mitään, joka olisi " ;) "
Ällöttävää, että alaikäiseen nuoreen tekijän tietoisesti kohdistama lähentely kuitataan jonain muka-hauskana pojat-on-aina-poikia -tyylisenä tapauksena. Kuka nuori - sukupuoleen katsomatta - kokee tuollaisen asetelman jonain muuna kuin vastenmielisenä ja ahdistavana?
Joo, ihmettelen miten tämä alaikäistä ulos pyytänyt mies sai nyt montakin positiivista/ymmärtävää kommenttia, etenkin kun tuo joku aiempi tarina, jossa ulkomaalainen oli pyytänyt (oletettavasti ihan aikuista ihmistä) kahville herätti paljon negatiivisempia kommentteja ("tyypillinen ulkomaalainen" tms.). Voin vaan kuvitella, että jos tuo alaikäistä vikitellyt mies olisi ollut ulkomaalainen, olis täällä varmaan kaikki palstapersut raivoamassa, eikä varmasti näitä ymmärtäviä kommentteja tulisi.
Vierailija kirjoitti:
No mä olin se huono ostaja. Joku mies antoi ilmaiseksi 2 nojatuolia n.100km päässä meidän paikkakunnalta. Varasin tuolit ja kerroin asuvani aikas kaukana, että nouto onnistuisi vasta viikonloppuna. Ei hätää. Mies voisi tuoda tuolit 20km päähän. Selvä homma! Jättäisi kuulemma ne pihalle odottamaan klo.x alkaen. Hyvä juttu! Tarjosin bensarahaa jos laittaa tilinumeron. Ok! Lähetin vävyn ja tyttären hakemaan tuolit. Tytär soittaa, täällä pihalla on joku koira, saatiin tuolit kyytiin ja nyt kaahataan karkuun. ????? Kohta tuli tekstiviesti: "Vittu, tuossa portilla on nimenomaan varoitus koirista nyt on ikkuna paskana saatana!!" Siis wut? Ihmettelinkin miksi se jättäisi jonnekin pihalle nojatuolit odottamaan. Siis sehän asuu tuossa 20km päässä! En tiennyt eikä asia tullut puheeksi. Häpesin niin paljon että pahoittelin vain.
Tajusiko joku oikeasti mitä tässä oli tapahtunut?!?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ruo vaikeaa ole. :)Myyn ja ostan jonkin verran torissa. Koskaan en sovi noutoa kotoani, vaan aina treffit jossain keskustassa. Käytän vain omaa etunimeäni ilmoituksissa. Laitan niihin puhelinnumeroni, mutta sillä ei saa mitään tietoja. Kyseessä on oma ja perheeni turvallisuus.
Terveisin mielenterveystyötä tekevä sosiaalityöntekijä
Minä taas en osta Tori.fi:ssä ihmiseltä, jonka yhteystiedoissa lukee vain joku "Eikka" tai "Tinttamarella" tms. keksityn kuuloinen myynti-identiteetti. Koko nimen käyttö luo selkeästi enemmän luottamusta ja uskottavuutta. Henkilöllisyyden voi myös halutessaan helposti tarkistaa paikkakunnan perusteella jos on tarve. Jos rasismi on syynä siihen, ettei voi ostaa tai myydä joltain "vieraan" kuuloiselta ihmiseltä, niin omapa on silloin sen rasistin häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusiko joku oikeasti mitä tässä oli tapahtunut?!?.
Mietin samaa... tosi sekavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ruo vaikeaa ole. :)Myyn ja ostan jonkin verran torissa. Koskaan en sovi noutoa kotoani, vaan aina treffit jossain keskustassa. Käytän vain omaa etunimeäni ilmoituksissa. Laitan niihin puhelinnumeroni, mutta sillä ei saa mitään tietoja. Kyseessä on oma ja perheeni turvallisuus.
Tässä meni lainaukset pieleen. Kirjoitin siis näin:
Myyn ja ostan jonkin verran torissa. Koskaan en sovi noutoa kotoani, vaan aina treffit jossain keskustassa. Käytän vain omaa etunimeäni ilmoituksissa. Laitan niihin puhelinnumeroni, mutta sillä ei saa mitään tietoja. Kyseessä on oma ja perheeni turvallisuus.
Myin lapsen vanhat nukenvaunut ja ostajalla oli tyttärensä mukana niitä noutaessa, jotta lapsi voisi testata vaunuja ja varmistaa vielä niiden olevan mieluisat. Työnteli niitä sitten ympäri taloamme hetken aikaa, ja minulle ja ostajalle jäi hetki aikaa jutella. Kävi ilmi, että olemme samalla alalla ja muutenkin tosi samantyylisiä ihmisiä. Nyt ollaan oltu läheisiä ystäviä parin vuoden ajan ja vietetään paaaaaljon aikaa yhdessä. Ihana ihminen ja varsinainen löytö tosiaan!
Joku yksittäinen lastenvaate myynnissä halvalla. Heti ilmoittautui hakija lähitienoilta. Sovittiin aika, mutta eipä ilmestynyt. Laittoi sitten seuraavana päivänä viestin, että tulisi silloin hakemaan. Oltiin muutenkin kotona, joten totesin, että ok. Ei tullut silloinkaan, mutta laittoi viestin seuraavana päivänä, että voisinko tuoda heille. Asuvat lähellä, joten ehdotin aikaa ja sovimme näin. Kiikutin pussin perille.. tai siis ovelle, jonka takana hetken soittelin sovittuna aikana ovikelloa. Kukaan ei tullut avaamaan, eikä hänestä enää sen jälkeen kuulunut. Opin tuosta, että ilmoitan nopeimman hakijan saavan myynäni tuotteen. Ei tarvitse suotta roikuttaa niille, joilla ei ole tarkoitustakaan noutaa. Enkä myöskään enää lupaa toimittavani mitään minnekään. Paitsi postilla, jos maksu on kirjautunut tililleni etukäteen. Joku törkeämpi on meuhkannut, miksi en ole lähettänyt, vaikka hän on jo maksanut. Joopa joo, eipä vaan vielä näiden vuosienkaan jälkeen ole kirjautunut tililleni.