Tori.fi myyminen ja ostaminen: kauhutarinat ja löydöt
Odottelen tässä pöydän ostajaa ja nyt voitte pelotella ja valaa uskoa kauppojen onnistumisiin. Itse laitoin pöydän myyntiin viime viikolla ja heti ostaja soitti ja varasi sen, puheella että hakee ensi viikolla. Odotin viikon ja mitään ei kuulunut. Laitoin uudestaan toriin ja heti tuli "vihainen" viesti, että oot laittanut uudestaan toriin, kyllä minä sen ostan! Vähän jo pelottaa, mikä mörrimöykky sieltä saapuukaan kaupan tekoon...
Kommentit (208)
Ostin 200 eurolla käytetyn Mielen astiapesukoneen. Toiminut hyvin. Mielestäni aika hyvä hinta kun Mielen koneet on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sellainen "kauhutarina", että...
Myin siis telkkarin torissa. Sain heti viestin, että milloin sen voisi tulla hakemaan. Sanoin että saa tulla tänään mihin aikaan vain. Ovea pimpotti ulkomaalainen mies, tuli hakemaan telkkaria. Ei siinä, olin pakannut telkkarin isoon pussiin ja käärinytkin sen valmiiksi kuplamuoviin että se olisi helppo kuljettaa. Olisi pitänyt hoksata että ostaja haluaa tarkistaa, että tv toimii! Ei muuta kuin pakettia purkamaan ja antennijohtoa etsimään. Kanavat ei näy, ne piti hakea uusiksi. Tämä ostaja viipyi kotonani yli tunnin!! Ja lähtiessä otti telkkarin kainaloon ja melkein unohti maksaa. Oli jo ovesta ulkona, kun sain suustani "et kyllä vielä tainnut maksaa?" :O maksoi sitten ja lähti. Seuraavana päivänä tuli viesti, jossa pyysi minua kahville. En vastannut enää mitään.
Herranjestas, halusin vain myydä sen telkkarin! :D en tiennyt että se olisi noin hankalaa.
En ymmärrä mitä henkilön ulkomaalaistausta liittyy tähän, ja toiseksikin, sen verran tuolla kusetetaan että ilman muuta pitää nähdä että telkkari toimii.
Oho noita alapeukkuja. Oikeastiko joku ostaa sähkölaitteen tsekkaamatta että se toimii?
Itseäni ärsyttää ihmiset jotka eivät pysy aikataulussa. Akateeminen vartti sallittu, 20 min vielä menettelee. Sen jälkeen olisi kiva saada vaikka soittoa jos asiakas ei löydä perille ym.
Viimeksi eilen ostaja saapui hakemaan myynnissä olevaa tuotetta 1h 20 min myöhässä. Piti tämän takia perua oma sovittu meno:(
Möin naisten takin ja heti tuli ostaja joka kysyi osoitetta. Tuli paikalle melkein kaksi tuntia myöhässä ja olin laittanut jo vauvan päiväunille. Rouva soitti ja kysyi onkohan hän oikeassa paikassa. Oli eräällä kentän parkkipaikalla jonne näen vessan ikkunasta vilauksen. Selitin että juu aja vaan parisataa metriä tännepäin mutta sehän ei käynyt hänelle! Liian leveä auto kuulemma ja hänellä lapset kyydissä, ei voi jättää autoa siihen.
Herätin vauvan, puin talvikamppeet ja talsin kentälle ja autossa istui ostaja ja kaksi teiniä.....
Kalustin kämppäni torista bongatuilla kalusteilla. Asiallisia ilmoituksia tutkin, soitettiin ja haettiin käteisellä sovittuna ajankohtana. Vinkkinä, että pitää seurata koko ajan ja iskea tuoreisiin ilmoituksiin, koska parhaat kaupat tehdään heti.
Ei mitään kielteistä, kun en haihatellut turhia ja olin terveen kriittinen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt ei ole kauhutarina, mutta huvitti kuitenkin. Olin ostajana ja sovittiin myyjän kanssa kaupat ja postitus. Sovittiin alustavasti postimaksuksi 7,90 euroa ja että maksan sitten lisää jos lopullinen postimaksu onkin enemmän. Myyjä kävi sitten postittamassa tuotteen ja lähetti minulle viestin, jossa sanoi, että postimaksu olikin 9,90 euroa ja että minun pitää maksaa se puuttuva 2 euroa. Olin silloin juuri töissä palaverissa, näin kyllä viestin mutta en pystynyt heti vastaamaan, ajattelin, että vastaan palaverin jälkeen ja pistin puhelimen pois. No, ilmeisesti on lähestulkoon rikollista olla vastaamatta minuutin sisällä, koska tämä myyjä oli 5 minuuttia viestinsä jälkeen yrittänyt soittaa, ja soittaa uudestaan, ja vielä uudestaan, yhteensä kahdeksan puhelua. Lopulta tuli "uhkaava" viesti (jonka sisältöä en oikein ymmärtänyt myyjän huonon suomen kielen takia: "Posti peruta ei lähetä kun rahaa tulut tilille". Tuo kaikki siis tunnin mittaisen palaverini aikana. Myyjä rauhoittui kyllä sitten heti kun pistin viestiä ja sanoin maksavani heti tuon puuttuvan 2 euroa.
Tästä tarinasta tuli mieleen, kun ostin itse Tori.fi:stä lasten kurahousut viidellä eurolla, ja hintaan sovittiin sähköpostin kautta postituslisä. Maksoin tuotteen sovitusti myyjän tilille, jonka jälkeen häneltä tuli tekstari, että laittaisin vielä erikseen 20 senttiä tilisiirtona lisää, koska postimaksu olikin tämän verran kalliimpi! No, toki jollain voi rahat olla todella tiukassa ja tietysti maksoin mitä pyydettiin, mutta tuntui vähän hassulta summan ollessa noin pieni ja kun kyseessä oli vielä muutaman euron käytetty kirpparivaate...
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset myykö eläimiä torissa ja vieläpä tapaamatta ostajaa etukäteen. Kai nyt eläimen tuleva koti kiinnostaa vähän enemmän...
Kai olet tietoinen, että kaupan voi perua kun näkee ihmisen ja se on ihan perusteltua kun on eläimestä kyse? Tottakai tulevasta kodista kysellään jo ennen varausta, mutta livenäkin kysellään, netissä kun on niin helppo valehdella. Kyllä sen usein ihmisestä näkee millainen koti siellä ihan oikeasti on taustalla. Ja annetaan mahdollisuus tulla katsomaan ennen ostopäätöstä. Olen se jolla olivat ne kissanpennut ja kaikki paitsi nuo oharit tehneet tulivat katsomaan pentuja, osa useampaankin kertaan. Mutta totuushan on, että ikinä ei voi olla 100% varma, vaikka eläimen myisi missä ja kenelle. Juuri oli uutisissa arvostetusta kissa kasvattajasta ja niin vain oli eläimillä huonot oltavat. Pitää vain luottaa siihen omaan vaistoon.
Minä ostin pleikkarin torista ja tuotteessa ei ollut mitään vikaa, mutta myyjä oli todella tuppisuu. :D
Yritin siinä viritellä jotain kohteliasta small talkia, kun myyjä poisteli PSN tunnuksia ja irrotteli johtoja, mutta vastaukseksi sain vain jotain epäselvää murinaa. Todella kiusallinen vartti.
Miksi ihmiset lähtevät tuohon "varaus" juttuun mukaan? itselläni se joka ensimmäisenä hakee niin saa tuotteen.
Jos ostaja oikeasti tuotteen haluaa niin tuo vain lisää motivaatiota hakea se, eikä tarvitse odotella viikkoja milloin ostaja mahdollisesti löytää paikalle (samassa ajassa jotkut muut olisi jo käyneet hakemassa..)
Olen jättänyt myymättä eräälle ostajahalukkaalle, joka osti kerran aikaisemmin minulta tuotteen. Kyse oli muutaman euron tavarasta ja kauppa hoituisi normaalisti 5 minuutissa. Mutta ei tämän kanssa, siinä menee tunti kuunnellessa ummet ja lammet hoono soomi pulputusta. Puheesta ei saa selvää, enkä häntä ymmärrä, tuskaista. Eikä ymmärrä lähteä, ei vaikka sanon että minulla on menoa. Ei enää muutaman euron tähden.
Olen ostanut Torilta paljon. Koskaan en ole törmännyt ikävään myyjään tai tuotteeseen, joka ei vastaisi kuvausta. Postituksetkin ovat sujuneet mallikkaasti,enkä ole jäänyt ilman maksettua tuotetta. Hyvä tuuri?
Olen myös itse aktiivinen yhteydenpitäjä ja pidän sovituista ajoista kiinni. Ehdotan aina myyjälle,että vaikka olemme sopineet ajasta, soitan vielä noin 10-15 min. ennen perilletuloa.
Olen ostosten puitteissa tavannut suuren määrän mukavia ihmisiäkin:)
Kerran tarjosin myyjämummolle kyydin vanhustensairaalaan tapaamaan miestään, kun kaupat oli tehty.
Pojaltani huijattiin 800 euroa . Nuori ja naiivi kun oli, luotti tietämättömyyttään myyjään täysin. Oppipahan karuimman kautta. Myyjä maksoi lopulta useiden kuukausien perästä osissa 700 euroa takaisin ja loput jätti maksamatta. Tekaisi itsensä tädikseen, jonka pyysin soittamaan minulle. Jäi kiinni kun ei pystynytkään "täti" soittamaan, myönsi tekonsa ja pyysi anteeksi. Tehtiin rikosilmoitus kuitenkin, koska kyseessä suuri summa. Sai soitella useita kertoja myyjän äidille kun piti sopia siitä ja tästä ja piti ymmärtää kun myyjällä oli niin hankalaa. Tää oli niin surkuhupaisa juttu ettei tosikaan - paitsi se oli totta. Ikävä kyllä.
olen ollut myyjänä ja ostajana Tori.fissä vuoden verran. Kaikki kaupat sujuneet sovitusti toistaiseksi. On ollut mukavia hetkiä ostajien /myyjien kanssa. Uskoni ihmisiin on edelleen hyvä ja luottavainen. Eli se huono kokemus on edessäpäin. Sitä odotellessa.
Minä olin se kauhumyyjä, mutt aonneksi ostaja osasi asiansa.
Tämä tosin tapahtui huuto.netissä ja 15 vuotta sitten. Olin voitanut eräässä kisassa pad:in. Pad on siis ennen tabletteja ollut noin kännykän kokoinen pieni laite. En vain itse löytänyt tuolle mitään käyttöä ja se lojui laatikon pahjalla kaksi vuotta. Lopulta päätin myydä sen pois. Laitoin laturin paikalleen ja kokeilein, että pad käynnistyi.
Laitoin ilmoituksen huuto.nettiin ja sain myytyä laitteen. Rahat tuli tilille ja laitoin laitteen annettuun osoitteeseen. Kaikki meni tähän asti siis tosi sujuvasti.
Parin päivän kuluttua ostaja soitti ja kertoi, että laite ei toiminutkaan ilman laturia. Kun kerroin miten olin tehnyt käynnistystestin, niin ostaja osasiu kertoa, että nuo vanhat akut menettää voimansa, jos niitä ei pitkään aikaan käytä. Kaveri oli selvittänyt mistä saa ostettua varaosaakun ja paljonko se maksaa. Minä palautoin sitten varaosaakun hinnan ja postikulut ostajalle.
Eli huudon sijasta asia saatiin nopeasti kuntoon ja ostaja ja myyjä olivat tyytyväisiä :)
ostin torista koiralle valjaat ja turvavyön yhdistävää palaa. Mitähän maksaa kaupassa, olisko jotain alle 10e luokkaa... ja sitten oli yksi joka möi vitosella. Otin yhteyttä sähköpostitse ja kyselin postituksesta. Oli hiukan empiväinen, mutta lupasin maksaa postituksen ja valjaiden hinnan ensin tilille, kunhan ilmoittaa hinnan. Itse ajattelin, että posteihin menis pari euroa. Ei sitten halunnut käydä monta kertaa postissa ja sovittiin että maksoin ensin 7e ja loput kun on saanut valjaat postiin. Olisi tietty pitänyt tässä vaiheessa hälytyskellojen soida, kun kaikki oli niin vaikeaa... mutta tarvitsin valjaat kesälomareissua varten ja meidän pikkukylällä ei noita voinut kaupasta hakea. Odotin ja kyselin valjaita. Juu, postissa ovat. Harmi, kesälomareissu ehti ensin. No, loman jälkeen postilaatikossa oli postiennakkolappu! Hinta oli jotain 9,90 sisältäen ne puuttuvat centit mitä postitus maksoi. En käynyt lunastamassa, enkä laittanut viestiä. Toivoin, että Pirjon koira sai 7euron edestä parempaa ruokaa! Mitä opin, no ihan muutaman euron säästön takia ei kannata alkaa kaupoille. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sellainen "kauhutarina", että...
Myin siis telkkarin torissa. Sain heti viestin, että milloin sen voisi tulla hakemaan. Sanoin että saa tulla tänään mihin aikaan vain. Ovea pimpotti ulkomaalainen mies, tuli hakemaan telkkaria. Ei siinä, olin pakannut telkkarin isoon pussiin ja käärinytkin sen valmiiksi kuplamuoviin että se olisi helppo kuljettaa. Olisi pitänyt hoksata että ostaja haluaa tarkistaa, että tv toimii! Ei muuta kuin pakettia purkamaan ja antennijohtoa etsimään. Kanavat ei näy, ne piti hakea uusiksi. Tämä ostaja viipyi kotonani yli tunnin!! Ja lähtiessä otti telkkarin kainaloon ja melkein unohti maksaa. Oli jo ovesta ulkona, kun sain suustani "et kyllä vielä tainnut maksaa?" :O maksoi sitten ja lähti. Seuraavana päivänä tuli viesti, jossa pyysi minua kahville. En vastannut enää mitään.
Herranjestas, halusin vain myydä sen telkkarin! :D en tiennyt että se olisi noin hankalaa.
En ymmärrä mitä henkilön ulkomaalaistausta liittyy tähän, ja toiseksikin, sen verran tuolla kusetetaan että ilman muuta pitää nähdä että telkkari toimii.
Meinaatko, että vain asiaan liittyviä seikkoja saa kertoa ja ehdottomasti pitää vaieta liittymättömistä? :-) Ihmeellistä myötäloukkaantumista taas.
Vierailija kirjoitti:
Pojaltani huijattiin 800 euroa . Nuori ja naiivi kun oli, luotti tietämättömyyttään myyjään täysin. Oppipahan karuimman kautta. Myyjä maksoi lopulta useiden kuukausien perästä osissa 700 euroa takaisin ja loput jätti maksamatta. Tekaisi itsensä tädikseen, jonka pyysin soittamaan minulle. Jäi kiinni kun ei pystynytkään "täti" soittamaan, myönsi tekonsa ja pyysi anteeksi. Tehtiin rikosilmoitus kuitenkin, koska kyseessä suuri summa. Sai soitella useita kertoja myyjän äidille kun piti sopia siitä ja tästä ja piti ymmärtää kun myyjällä oli niin hankalaa. Tää oli niin surkuhupaisa juttu ettei tosikaan - paitsi se oli totta. Ikävä kyllä.
Anteeksi mutta, osaisitko vielä sekavammin kertoa mitä tapahtui?
Pari kertaa olen yrittänyt ostaa retrotietokonetta tori.fi:stä myyjät eivät vastaa tai jos vastaavat, eivät millään saa aikaiseksi testata toimiiko kone. Nihkeästi vastailevat sähköposteihin tai tekstareihin. Kumma sivusto, huutonet on pelannut paremmin.
Muutin vähän isompaan kämppään vasta ja piti hankkia muutamia huonekaluja ja juttuja, muuten tein tosi hyviä ja joustavia kauppoja, mutta pari juttua ei menny ihan nappiin.
Sama myyjä myy paljon pyykinpesukoneita kotiinkuljetuksella edullisin hinnoin, otin sitten yhden ihan perus koneen, joka maksoi jotain 120 vai 150 euroa. Toi ja kantoi sovitusti paikalleen, mikä siis hieno juttu. Kone toimi hyvin, mutta ensimmäisessä pesussa pyyhkeisiin jäi sellaista pientä mustaa nukkaa. Tästä pari viikkoa jälkeen mietin että voisi kokeilla nukkasihdin puhdistaa jos johtui siitä, vaikka siis jälkeenpäin sitä nukkaa ei enää pesuissa tullut. Nukkasihti on kuitenkin jotenkin jumittunut, eikä lähde irti normaalisti :( Vedet sieltä valui pihalle normaaliin tapaan, mutta itse sihti on jumissa. Noh, oma moka kun ostin käytetyn testaamatta, mutta en viitsinyt ruveta valittamaan kun kone oli halpa. Tätä voi kuitenkin käyttää vielä ihan hyvin.
Toinen oli kun sovin kaupat yhdistä astioista, joita keräilen. Oli sovittu aika milloin menen hakemaan käteisellä maksaen ja myyjä antoi osoitteen ja rapun. Menin paikalle, mutta myyjää ei näkynyt, summerista en löytänyt sopivaa sukunimeä, eikä puhelimeen vastannut :( Onneksi matka oli lyhyt sporalla, mutta tämän takia jouduin laittamaan herätyskellon soimaan viikonloppuaamuna.
Myin torissa vähän aloittelijakuvaajan tasoa korkeampitasoisen järjestelmäkameran ihmiselle, joka vasta aloitteli kuvaamista. Kauppoja tehtäessä kyseli ummet ja lammet ja onhan ohjekirja mukana ja toimivatko kaikki napit jne. Sinällään ihan ok ja ymmärrän, kamera oli priimakuntoinen ja kaupat syntyivät.
Mutta voi luoja kun kamera meni perille. Kilometrin mittaisia viestejä pukkasi kymmenessä minuutissa useita, kaikki täynnä kysymyksiä. "Miten näitä asetuksia muutetaan? Mistä löytyy valkotasapainon säätö? Mitä tämä ISO-arvo tarkoittaa? Oletko käyttänyt kamerassa kaulahihnaa? Väänsin yhtä nappia ja asetukset muuttuivat, mitä nyt? Sori kun kyselen mutta olen ihan noviisi." Jnejnejne. loputtomiin... Onneksi lopulta ymmärsi lopettaa kyselyn kun aloin vain vastata kysymyksiin lyhyesti ja neuvoa katsomaan ohjekirjasta.
Autan kyllä aloittelijoita mielellään, mutta joku raja. Kun kysymyksiä pukkaa rynnäkkökiväärin tahdilla puoli kahdelta yöllä, alkaa minunkin auttamisenhalu hiipua.