Tori.fi myyminen ja ostaminen: kauhutarinat ja löydöt
Odottelen tässä pöydän ostajaa ja nyt voitte pelotella ja valaa uskoa kauppojen onnistumisiin. Itse laitoin pöydän myyntiin viime viikolla ja heti ostaja soitti ja varasi sen, puheella että hakee ensi viikolla. Odotin viikon ja mitään ei kuulunut. Laitoin uudestaan toriin ja heti tuli "vihainen" viesti, että oot laittanut uudestaan toriin, kyllä minä sen ostan! Vähän jo pelottaa, mikä mörrimöykky sieltä saapuukaan kaupan tekoon...
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
ostin torista koiralle valjaat ja turvavyön yhdistävää palaa. Mitähän maksaa kaupassa, olisko jotain alle 10e luokkaa... ja sitten oli yksi joka möi vitosella. Otin yhteyttä sähköpostitse ja kyselin postituksesta. Oli hiukan empiväinen, mutta lupasin maksaa postituksen ja valjaiden hinnan ensin tilille, kunhan ilmoittaa hinnan. Itse ajattelin, että posteihin menis pari euroa. Ei sitten halunnut käydä monta kertaa postissa ja sovittiin että maksoin ensin 7e ja loput kun on saanut valjaat postiin. Olisi tietty pitänyt tässä vaiheessa hälytyskellojen soida, kun kaikki oli niin vaikeaa... mutta tarvitsin valjaat kesälomareissua varten ja meidän pikkukylällä ei noita voinut kaupasta hakea. Odotin ja kyselin valjaita. Juu, postissa ovat. Harmi, kesälomareissu ehti ensin. No, loman jälkeen postilaatikossa oli postiennakkolappu! Hinta oli jotain 9,90 sisältäen ne puuttuvat centit mitä postitus maksoi. En käynyt lunastamassa, enkä laittanut viestiä. Toivoin, että Pirjon koira sai 7euron edestä parempaa ruokaa! Mitä opin, no ihan muutaman euron säästön takia ei kannata alkaa kaupoille. :D
Mulle on myös käynyt vähän vastaava. Myyjä postitti pakettina tuotteen, joka olisi ihan hyvin tullut kirjeenä. Postikulutkin selvisivät sitten siinä vaiheessa, kun oli jo vienyt paketin postiin, ja lähetti minulle tilinumeronsa jonne piti maksaa. Tämän jälkeen olen pyytänyt aina etukäteen arvion postikuluista.
Mikä ihmeen pad? iPad on Applen tuote. Sitten on muita merkkejä. Mutta pad ei ole mikään merkki.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se kauhumyyjä, mutt aonneksi ostaja osasi asiansa.
Tämä tosin tapahtui huuto.netissä ja 15 vuotta sitten. Olin voitanut eräässä kisassa pad:in. Pad on siis ennen tabletteja ollut noin kännykän kokoinen pieni laite. En vain itse löytänyt tuolle mitään käyttöä ja se lojui laatikon pahjalla kaksi vuotta. Lopulta päätin myydä sen pois. Laitoin laturin paikalleen ja kokeilein, että pad käynnistyi.
Laitoin ilmoituksen huuto.nettiin ja sain myytyä laitteen. Rahat tuli tilille ja laitoin laitteen annettuun osoitteeseen. Kaikki meni tähän asti siis tosi sujuvasti.
Parin päivän kuluttua ostaja soitti ja kertoi, että laite ei toiminutkaan ilman laturia. Kun kerroin miten olin tehnyt käynnistystestin, niin ostaja osasiu kertoa, että nuo vanhat akut menettää voimansa, jos niitä ei pitkään aikaan käytä. Kaveri oli selvittänyt mistä saa ostettua varaosaakun ja paljonko se maksaa. Minä palautoin sitten varaosaakun hinnan ja postikulut ostajalle.
Eli huudon sijasta asia saatiin nopeasti kuntoon ja ostaja ja myyjä olivat tyytyväisiä :)
Itse lankesin kerran hintaharhaan. Myytiin kenkäkaappia 30e hintaan, ajattelin että myyjä on varmaan hinnoitellut sen sen mukaan että kyseessä on kolmenkympin arvoinen kaluste.
No ei ollut. Laitoin harmistuneena palautetta jälkikäteen, en kuitenkaan vaatinut edes kaupan purkua (ehkä saattoi olla turhaa, koska tinkiminen olisi pitänyt tehdä jo aiemmin).
Seuraavat argumentit:
"Me maksettiin siitä satanen uutena" - ihan sama vaikka olisitte laittaneet kalusteeseen tonnin, se on lastulevyä!
"Ei me sitä olla liikuteltu" - kritisoin että kalustetta ei ole koskaan liimattu kasaan oikeaoppisesti, joten se lonksui joka suuntaan. Ei varmaan ole liikuteltu, mutta kenkähyllyjä on varmaan kolisteltu.
Ja mitähän muuta... Vetäisin lastulevypskan kasaan parhaan taitoni mukaan, maalasin ja tuunasin ja kelpasihan se tehtäväänsä. Lopulta kuitenkin ruuvailin sen auki ja vein roskalavalle (ruuvit tietysti metallinkeräykseen).
Olin muuttamassa pois paikkakunnalta ja kahden henkilön piti tulla hakemaan huonekaluja. Odottelin tyhjässä kämpässä, laitoin viestejä perään ja illan tullen huomasin että tyypit taisivat tehdä oharit. Niitä tavaroita ei saanut mukaan autoon (tämän takia olin myymässä) joten jätin ne vain roskakatokseen ja toivon että löysivät omistajan. Harmitti kyllä köyhää opiskelijaa :(
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pad? iPad on Applen tuote. Sitten on muita merkkejä. Mutta pad ei ole mikään merkki.
]
Muistinkin termin ihan väärin eli laite olikin PDA ei PAD :)
Eli kämmenmikronimellä nuo suomeksi tunnettiin.
Oheisessa jutussa on kuva vastaavasta laitteesta
https://tekniikanmaailma.fi/vanhat/uusimmat-kammenmikrot-kaden-ulottuvi…
Ostaja ilmoitti, että haluaa ostaa myytävänä olleen turvakaukalon. Toimituksena vain nouto. Ei ongelmaa, ostan, tulen heti. Saatiin sovittua nouto, ajankohdan saavuttua ei saapunut osaja vaan tekstiviesti, jossa kysyttiin voisinko tuoda turvakaukalon ostajan kotiin (toiselle puolen kaupunkia). No en voinut, toimituksena vain nouto. Noh, sitten tuli tekstari, jossa kysyttiin, kulkeutuuko kaukalo keskustaan (n. 9 km päähän). Ei kulkeudu. Entä puoleen väliin? Kai lähikaupan pihalle voit kuitenkin tuoda? Kaikki kyselyt samalta ostajalta. Ei tullut kauppoja.
Sitä toivoisin, että sosiaalisesti rajoittuneet/todella ujot eivät tekisi kauppaa Torissa tai ainakin skarppaisivat myyntitilanteen ajan. On kiusallista jos myyjä ei saa sanottua oikein mitään,ei esittele tuotetta jne.kun sitä menee katsomaan. Varsinkin jos usean sadan euron ostoksesta kysymys. Seisovat vaan tumput suorina ja lisätietoja pitää nyhtämällä nyhtää,niihinkin saa vain lyhyen vastauksen.
Minä olen ostanut paljon torista ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Olen ollut myyjänä ja ostajana huuto.netissä yli 6 vuotta, minulla on yli 1000 positiivista pistettä. Kerran yritin ostaa villamatto Pohjos-Suomesta postitse, me asumme Espoossa. Kirjoitin rouvalle, että olen kiinnostunut ja maksan maton ja postimaksun etukäteen. Hän ei vastannut mitään, myöhemmin laittoi maton annettavaksi, mutta ei myynyt minulle. Syy oli varmasti pelottava ulkomaalainen nimeni. Harmitti paljon. Sillin-tällöin huuto.netissä jää ihmiset ostamatta samasta syystä. 99% ostoksista ja myynnistä onnistuu.
Mulla oli vähän huijattu olo, kun luulin ostaneeni 2 vaatekaappia. Pistin pojan hakemaan kaapit ja poika toikin vaan yhden kaapin. Ilmotuksen kuvassa oli siis 2 vaatekaappia hintaan 70e. Ehkä ymmärsin sen ilmotuksen väärin.
Kun olin ostamassa turvakaukaloa, tuli vastaan useampikin myyjä jotka ei sitten lopulta ikinä vastanneet sähköposteihin tai puheluihin myynnissä olevista tuotteistaan. Ok, torin viestit menee usein roskapostiin mutta kyllähän siitä puhelimesta näkee että on yritetty soittaa/laitettu viesti?
Lopulta yhtä kaukaloa lähdettiin katsomaan sillä puheella että jos on luvatussa kunnossa niin ostetaan pois. Kun aloin kauppoja tekemään, totesi myyjä että juu hänpä viestittää kun kaukalon saa tulla hakemaan. Hieman hämmensi, että myydään tavaraa joka onkin vielä itsellä käytössä, onko tämä yleistäkin? :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut paljon torista ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Olen ollut myyjänä ja ostajana huuto.netissä yli 6 vuotta, minulla on yli 1000 positiivista pistettä. Kerran yritin ostaa villamatto Pohjos-Suomesta postitse, me asumme Espoossa. Kirjoitin rouvalle, että olen kiinnostunut ja maksan maton ja postimaksun etukäteen. Hän ei vastannut mitään, myöhemmin laittoi maton annettavaksi, mutta ei myynyt minulle. Syy oli varmasti pelottava ulkomaalainen nimeni. Harmitti paljon. Sillin-tällöin huuto.netissä jää ihmiset ostamatta samasta syystä. 99% ostoksista ja myynnistä onnistuu.
Älä kerro oikeaa nimeäsi ennen tilisiirtoa ja silloin myyjällä on jo velvollisuus lähettää tuote.
Laita nimimerkiksi jotain muuta jos myyt ja kun ostaja hakee niin laita vaan tarkka osoite ja pyydä soittamaan jos ei löydä.
Ostajana laita jokin nimestäsi muokattu "lempinimi" mikä ei kuulosta ulkomaalaiselta (Tatjana=Taina/Tanja jne )ja sovi kaupat.
Ei kai ruo vaikeaa ole. :)
Itselläkin treffipyyntökauhutarina. Myin lukiokirjojani, ja sovin ostajan kanssa tapaamisen kauppakeskukseen. Paikalle tallusteli ehkä 40v siivoton ukko pitkän, letitetyn parran kera. Myin kirjat, vaihdoimme pari opiskeluun liittyvää sanaa (lapsensa kuulemma lukiossa) ja erkanimme. Pian tuli viesti: 'niin siis oletko sä oikeesti vasta lukiolainen kun aattelin että oltais me kahvilla voitu nähdä joku päivä ;)'
Hyi hitto. Olin siis tuolloin 16, ja kyllä se ukko varmasti sen näki.
Miksi ne ei voi lisätä palautesysteemiä niin kuin huuto.net? Vältän toria, sillä ei voi tietää kuka se myyjä tai ostaja on, kusettajia on paljon liikkeellä.
Face to face ehkä voi tehdä kaupat, mutta ennakkoon rahoja en missään nimessä lähetä. Huuto.net voi lukea palautteet ja laittaa rahat rauhallisin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä toivoisin, että sosiaalisesti rajoittuneet/todella ujot eivät tekisi kauppaa Torissa tai ainakin skarppaisivat myyntitilanteen ajan. On kiusallista jos myyjä ei saa sanottua oikein mitään,ei esittele tuotetta jne.kun sitä menee katsomaan. Varsinkin jos usean sadan euron ostoksesta kysymys. Seisovat vaan tumput suorina ja lisätietoja pitää nyhtämällä nyhtää,niihinkin saa vain lyhyen vastauksen.
No sinun asiasi ostajana on sinulle tärkeät asiat kysellä! Minä en ole mikään gigantin myyjä.
Ostajat on ollut kaikki ihan ok, mukavan kitkatonta kauppaa. Mutta myyjissä on tullut kaikenlaista hiihtäjää vastaan..
Löysin ihanan pöydän ja tuolit, juuri sellaiset kuin olin etsinyt ja laitoin myyjälle viestiä. Sovittiin nouto seuraavaksi aamuksi kun kello oli jo sen verran paljon ja piti vuokrata peräkärry kuljetusta varten (myyjä tiesi tämän). No sain peräkärryn varattua ja olin jo nukkumassa kun myyjältä tuli viestiä, että myikin pöydän kun joku kävi illalla hakemassa, perään laittoi vielä "sorry, näin käy joskus". Vitutti sen verran, että en vastannut mitään.
Toisella kertaa yritin sopia ihan suomalaistaustaisen miehen kanssa noutoa eräästä kaapista. Myyjä myi nopeimmalle noutajalle. Ehdotin aikaa parin tunnin päähän, ei käynyt. Ehdotin myöhempää aikaa ja mies vastasi, että ei käy, mutta entäs se aika mitä olin ensin ehdottanut. Mun piti lukea viestit läpi oikein ajatuksen kanssa, että menikö multa jotakin ohi. Meni noin viisi minuuttia kun sain vastattua, että on ok. No myyjä sitten vastasi, että joku toinen on tulossa siihen aikaan kaappia hakemaan, mutta ilmoittaa jos vielä vapautuu.
Pari päivää sitten yritin ostaa nojatuolia ja kaupat oli jo alustavasti lyöty lukkoon.Kun kysyin osoitetta, niin vastausta ei koskaan tullut. Tää on tosi yleistä, että peruuntuneista kaupoista ei ilmoiteta mitään. Siinä sitten arvot, että pitäisikö lähteä tuotetta x noutamaan kun vahvistusta kaupoille ei ole tullut.
Olen itse ollut kerran sekä "hankala" tyyppi, että ohareiden kohde. Muutoin on kaupat onnistuneet aina loistavasti, ei ongelmaa. Hankalana olin, kun bongasin ihanan kaapin, mutta en töiden vuoksi olisi päässyt hakemaan sitä yli 200 km päästä kuin kahtena mahdollisena ajankohtana. Eka hakukerta meni puihin oman työesteen vuoksi enkä korvaavaa hakijaa saanut, ja toisella kerralla olin lähdössä huonekalua hakemaan sovitusti, mutta useiden viestien jälkeen tuli vain ilmoitus, että huonekalu olikin lähtenyt toiseen osoitteeseen. Eli opin tästä sen, että kannattaa tehdä vain lyhyitä varauksia. Oharin kohteena taas olin yhden huonekalun luovutuksen tiimoilta, eli ostaja ei koskaan tullut hakemaan huonekalua eikä vastannut mihinkään viesteihin. Huvittavinta vielä, että huonekalu oli ilmainen. Tästä opin, että aina kannattaa pyytää jokin hinta :)
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin treffipyyntökauhutarina. Myin lukiokirjojani, ja sovin ostajan kanssa tapaamisen kauppakeskukseen. Paikalle tallusteli ehkä 40v siivoton ukko pitkän, letitetyn parran kera. Myin kirjat, vaihdoimme pari opiskeluun liittyvää sanaa (lapsensa kuulemma lukiossa) ja erkanimme. Pian tuli viesti: 'niin siis oletko sä oikeesti vasta lukiolainen kun aattelin että oltais me kahvilla voitu nähdä joku päivä ;)'
Hyi hitto. Olin siis tuolloin 16, ja kyllä se ukko varmasti sen näki.
Ukko nyt vähän kokeili kepillä jäätä, että oisko mahdollisesti irronnut ;)
TimCC kirjoitti:
Miksi ne ei voi lisätä palautesysteemiä niin kuin huuto.net? Vältän toria, sillä ei voi tietää kuka se myyjä tai ostaja on, kusettajia on paljon liikkeellä.
Face to face ehkä voi tehdä kaupat, mutta ennakkoon rahoja en missään nimessä lähetä. Huuto.net voi lukea palautteet ja laittaa rahat rauhallisin mielin.
Koska tori.fi adminit ovat oikeasti vitun idiootteja, eivät ole tehneet mitään parannuksia koko sen olemassaolon ajan.
Myin vanhojentanssimekkoa Torissa ja aloin saada puheluita joltain vanhemmalta mieheltä. Hän kyseli paljon mekosta, ensin ihan asiallisesti, joten minä naiivina ajattelin että tyttärelleen varmaan on ostamassa. No sitten tuli ne kysymykset sopivista alusvaatteista mekon alle ja onko mekkoa pesty. Siinä vaiheessa taisin lyödä luurin korvaan ja tajusin kans miksi herran hengitys kuului niin vahvasti puhelimen läpi...
En kuitenkaan vielä tästä ekasta kerrasta tajunnu että vois ehkä poistaa puhelinnumeron ilmotuksesta ja sama mies soitti uudelleen seuraavana päivänä. Noh, senpä jälkeen poistin puhelinnumeron ja myin sähköpostinvälityksellä mekon jollekin tytölle.
Huonoimmat myyntikokemukset on niitä, kun ostaja lykkäilee noutoajankohtaa moneen kertaan ja sitten lopulta tekee oharit eikä ilmestykään sovittuna aikana paikalle >:(
Huonoin ostokokemus oli kun ostin valaisimen. Menin noutamaan sovittuna ajankohtana, ja myyjä sanoi tuovansa lampun kerrostalon alaovelle. Paikalle saapui juovuksissa ollut tupakalle haiseva äijä, joka löi minulla lampun kouraan, otti rahat ja saatesanoina totesi "jos se ei toimi, niin heiluttele tosta". No arvatkaapa toimiko :D Onneksi oli halpa ostos, niin ei mennyt paljon rahaa hukkaan.