Turvatarkastuksissa käyneet, onko se oikeasti näin hirveätä kopelointia?
Näin juuri videon lentokentän turvatarkastuksesta https://m.liveleak.com/view?i=4d5_1490639731
Ihan järkyttävää kopelointia, poika rukka.
En ole ikinä lentänyt, joten en tiedä kuinka yleistä noin perusteellinen kopelointi on. Mitä sanotte?
Valmistun keväällä koulusta ja tarkoitus on että lähden ensi talvena ekaa kertaa Tukholmaa kauemmaksi, tuo kopelointi jäi mietityttämään. Onko se minullakin edessä?
Kommentit (38)
Mun sanoo mies AINA jos naispuolinen turvatarkastaja tai tulli että, haluatko tarkastaa mun kassit. Niin juntti.
Kun on piipannut yleensä naispuolinen turvatarkistaja skannaa metallintarkastuslaitteella korkeintaan 20 sekuntia. Matkustan aina kaarituettomat liivit päällä ja ilman koruja. Jouduin kuitenkin tarkistuksen kohteeksi Pariisin iskujen jälkeen koska Casio F91W kellossani on pieni metalliosa. Joskus tuntuu että ne kostaa taviksille kun eivät saa pahiksia kiinni ennenkuin on jo liian myöhäistä. T. Blondi kalkkilaivan kapteeni normikuteissa ilman mitään terroristilinkkejä.
Eipä mulla ole kaarituet koskaan hälyttäneet.
Joskus on turvatarkastajillakin on pelisilmää. Olitiin koko suku viettämässä mummin 80v päiviä Espanjassa, pihi ukki 82v oli pakannut käsimatkatavaroihinsa puolikkaan leipää ja lusikka-haarukka-veitsiyhdistelmän. Muuta mummin vanhassa kauppakassisa ei ollutkaan.
Osa meistä nuoremmista oli jo odottelemassa ja osa vanhusten jäljessä turvatarkastuksessa, tietenkin kaikki me ääneen kauhistelemaan, mitä, nyt ne heittävät haarukat ja veitset pois. Mummi vielä hiljaisena karjalaisena sättimään ukkia, se on miun ja nyt ne heittää sen pois.
Ei heittäneet ukki sai pitää leipänsä ja ruokailuvälineet ja tuoda Suomeen. Nuoremmilta varmasti olisi veitset jääneet sinne.
Kaarituet hälyyttävät aina, mutta ei äänellä.
Taputteltavaksi joutuminen on ihan tavallista.
Ihan asiallisesti ja intiimialueita välttäen ovat taputelleet minut läpi silloin harvoin kun olen itsepintaisesti piipannut. Ja piippauskin on tainnut joka kerta johtua jostain omasta törttöilystäni, unohtanut johonkin randomiin salataskuun jonkun metalliesineen tjsp.
Ainoasta ikävästä ruumiintarkastuksesta oli vastuussa Helsingin poliisi joskus ysärillä.
Olen lentänyt monta kertaa (Euroopassa) ja ikinä ei ole kopeloitu. Käsimatkatavarat käpivalaistaan ja pitää kulkea metallinpaljastimesta läpi...siinä se.
Eri homma jos sinut on tuomittu huumausainerikoksista niin silloin pääsee takuuvarmasti yksityishuoneeseen kopeloitavaksi. Näin kävi tutun veljelle Tukholman reissulla mennen tullen. Toki oli tuomio diilaamisesta ja ase/ampumisrikos...ei mitään pössyttetyä.
hirveennäköne vartalo kopeloijalla
Turvis oli hieman liian virkaintoinen. Oikeasti kädet kuuluu pitää suhtolla suorina, siis kämmenet, niin ettei asiakasta tartuta kourintatyylillä mistään, vaan vain kevyesti kokeillaan. Jos on hupparia, takkia tms. päällä niin tunnustellaan nopeasti hihat, huppu, niska, vyötärö ja taputellaan jalat läpi. Olen jv-kortin suorittanut.
Suhtolla... *suht
Puhelinta vaivaa jokin. :-)
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla ole kaarituet koskaan hälyttäneet.
Joskus on turvatarkastajillakin on pelisilmää. Olitiin koko suku viettämässä mummin 80v päiviä Espanjassa, pihi ukki 82v oli pakannut käsimatkatavaroihinsa puolikkaan leipää ja lusikka-haarukka-veitsiyhdistelmän. Muuta mummin vanhassa kauppakassisa ei ollutkaan.
Osa meistä nuoremmista oli jo odottelemassa ja osa vanhusten jäljessä turvatarkastuksessa, tietenkin kaikki me ääneen kauhistelemaan, mitä, nyt ne heittävät haarukat ja veitset pois. Mummi vielä hiljaisena karjalaisena sättimään ukkia, se on miun ja nyt ne heittää sen pois.
Ei heittäneet ukki sai pitää leipänsä ja ruokailuvälineet ja tuoda Suomeen. Nuoremmilta varmasti olisi veitset jääneet sinne.
Lusikka-haarukkayhdistelmässä ei ole yli 5cm pitkää terää. Miksi sitä ei saisi ottaa koneeseen?
Lentokoneen voiveitset ovat pitempiä kappaleita yhtenäistä metallia.
Oslossakin turvatarkastuksen saattaa tehdä nainen. Aikin minulle kunnes huomautin että en ole nainen. Otti itseensä ja pyysi paikalle miehen. koskaan en ole nähnyt lentokentän turvatarkastuksessa yhtä vahingon iloista turvatarkastajaa. Nyrpeitä on näkynyt, mutta toineen tullut.
Vierailija kirjoitti:
Oslossakin turvatarkastuksen saattaa tehdä nainen. Aikin minulle kunnes huomautin että en ole nainen. Otti itseensä ja pyysi paikalle miehen. koskaan en ole nähnyt lentokentän turvatarkastuksessa yhtä vahingon iloista turvatarkastajaa. Nyrpeitä on näkynyt, mutta toineen tullut.
USA:ssa turvatarkastajat ovat elämäänsä kyllästyneitä alipalkattuja luusereita, Euroopassa paljon vapautuneempia. Schipholin kentällä tarkastaja olisi jutellut Jari Litmasesta vaikka miten pitkään.....
Kaukoidässäkään ei paljoa vitsiä väännetä.
Olen joutunut Lontoon Heathrowlla satunnaistarkastukseen, vaikka en edes piipannut metallinpaljastimessa. Tarkastus kesti kyllä vähän vähemmän aikaa kuin tuolla videon pojalla, mutta oli muuten melkein samanlainen. Naishenkilö kävi molemmilla käsillä tunnustellen läpi kädet, jalat ja keskivartalon aika tarkasti. Jalatkin tunnusteltiin käytännössä ihan nivusista alaspäin, mutta suoraan intiimialueisiin ei koskettu. Samalla kyseli millä asioilla olen ollut maassa ja minne olen seuraavaksi menossa. Näytän täysin normaalilta, joten ehkä tosiaan oli vain satunnainen tarkastus. Eikä oikeastaan edes tuntunut epämukavalta.
Videon turvatarkastus näyttää ihan normaalilta. Eihän ilman tuollaista taputtelua saisi selvää onko esim. lapsen vartaloon teipattu huumenyssäköitä.
No kuule kyllä ihminen voi elämässään joutua pahempiinkin tilanteisiin kuin turvatarkastukseen. Ei kannata lähteä matkoille jos jo tuokin pelottaa.
Lennän noin kerran kuussa Euroopassa. Yleensä kentällä kävellään läpi metallinpaljastimesta. Jos siinä piippaa tai sattuu olemaan satunnaistarkastuksen aika, virkailija pyytää sivuun ja joko pyyhkii läpi pienellä metallinpaljastimella (tai joku sen näköinen peli), tunnustelee tai molemmat. Hysteerisimmillä kentillä läpivalaistaan ja tunnustellaan kaikki matkustajat, mutta tähän en ole törmännyt kuin Tel Avivissa, Venäjällä konetta vaihtaessa ja Länsi-Euroopassa isojen terrori-iskujen jälkeen.
Rutiinitunnustelu on samanoloinen kuin tuo videolla nähty, mutta ei yhtä perinpohjainen. Sama asento, jossa tunnustellaan kevyesti sivelemällä kädet ja kainalot, keskikroppa ja jalat sekä tarkistetaan paidan kaula-aukko ja housunkaulus tai hameen vyötärökaitale.
Yleensä tunnustelun tekee samaa sukupuolta oleva virkailija, ja jos ei, voi pyytää naista/miestä. Tosin mä en ole kertaakaan itse kokenut tai edes nähnyt, että tehtäisiin ns. ristiin vaan aina on ollut samaa sukupuolta oleva. Joskus jopa niin, että odotellaan oikeanmerkkistä henkilöä vapautuvaksi, vaikka mies/nainen olisi vapaana ja henkilö on itse kävelemässä eri sukupuolta olevan taputeltavaksi.
Joskus hyvin harvoin saattaa joutua myös erityistarkastukseen, jossa sut ja tavarat viedään sivummalle ja syynätään tavallista tarkemmin. Silloin saattaa joutua myös riisumaan. Videolla kyseessä näytti olevan nimenomaan joku spesiaalisyyni, jossa toi poika oli jo viety sivummalle, eikä mikään perustarkastus. Mutta mä olen lentänyt töiden vuoksi viimeiset 4 vuotta 10 kertaa vuodessa plus tätä edeltävät lomalennot, eikä mua ole kertaakaan otettu sivuun, vaikka a) en ole kalkkilaivan kapteeni ja b) mulla on duunin takia mukana käsimatkatavaroissa elektroniikkaa, jonka funktio ei yleensä aukea turvatarkastajille kysymättä.
Eli turvatarkastusta, edes sitä jossa tutkitaan käsipelillä, ei kannata turhaan jännittää. Se on nopea ja neutraali toimitus, eikä mikääm pitkällinen, utelias kopelointi.
Ainoastaan Suomen kentillä voi joutua satunnaistarkastukseen.