Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ystävä pyytää minua maksamaan majoituksesta luonaan

lattiamajoittuja
29.03.2017 |

Onko teistä normaalia maksaa ystävälle majoituksesta?

Olen menossa ystäväni luokse toiseen kaupunkiin ja tarkoitus on että olisin yön yli hänen luonaan.
Itse tuon mukanani oman patjan, peiton, tyynyn, vuodevaatteet jne, koska hänellä ei ole ylimääräisiä. Kustannan itse myös syömiseni ja juomiseni. Kyse on ainoastaan majoituksesta.

Nyt ystäväni pyytää minua maksamaan 10-15e lattiamajoituksesta luonaan.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta normaalilta. Koita löytää toinen petipaikka jostain. Me annetaan tarvittessa vierashuone kaverien käyttöön ihan veloituksetta. Sitä on ystävyys. Toi  kuulostaa rahastukselta

Vierailija
22/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin hotelliin tai vaikka sillan alle ennemmin kuin tuollaisen "ystävän" luokse! Meillä petataan yövieraille sängyt ja tarjotaan ruuat ja juomat eikä todellakaan peritä maksua koska ovat ystäviä ja tervetulleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin ei-toivottu tuttu ja vittuilakseen laittaa majoitusmaksun? (Minä en menisi, mutta ei mulla noin juntteja ystäviäkään ole).

Vierailija
24/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tunteneet pitkään ja oletteko läheisiäkin ystäviä? Kuulostaa erikoiselta, mutta koska halvimmassakaan hotellissa yöpyminen tulisi todennäköisesti selvästi kalliimmaksi, menisin sinuna silti ystävälle. En veisi viemisiä ja varmistaisin, että söisin ihan kaikki ruokani tai veisin yli jääneet ruoat mukanani.

Vierailija
25/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamalla vähän ekstraa saat hotellista sängyn, aamupalan ja oman rauhan. Ei tarvitse raahata petivaatteita tai ruokia tai tuntea oloaan ei-tervetulleeksi. Suosittelen, raha ei kuulu ystävyysuhteisiin tuollaisessa asiassa.

Vierailija
26/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtais pyytää patjapaikasta vuokraa. Jos meet sinne, niin ota omat vessapaperit mukaan, ettei tuu yllättäviä lisämaksuja.

Varaudu myös vesimaksuun!!

Vierailija
27/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä jo ihan vittuilua eikä hän halua sinua yövieraaksi. Maksu on "ei niin hienovarainen" vinkki että älä vaan tule...

Vierailija
28/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattiamajoittuja kirjoitti:

Onko teistä normaalia maksaa ystävälle majoituksesta?

Olen menossa ystäväni luokse toiseen kaupunkiin ja tarkoitus on että olisin yön yli hänen luonaan.

Itse tuon mukanani oman patjan, peiton, tyynyn, vuodevaatteet jne, koska hänellä ei ole ylimääräisiä. Kustannan itse myös syömiseni ja juomiseni. Kyse on ainoastaan majoituksesta.

Nyt ystäväni pyytää minua maksamaan 10-15e lattiamajoituksesta luonaan.

Mitä mieltä olette?

Ehkäpä menisin hotelliin. Näyttää että "ystäväsi" haluaa vain hyötyä sinusta.

Vierailija
29/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia :D

Jos taustalla on erityisiä olosuhteita, niin sitten se olisi tavallaan ymmärrettävää (tosin silloinkaan en itse kehtaisi pyytää maksua). Esim. ystävän hirvittävän huono rahatilanne yhdistettynä hyvin korkeaan vuokraan ja yksiössä asumiseen (johon ei mielellään ota vieraita). Minusta normaaleinta olisi, että yöpyjä tarjoaisi vapaaehtoisesti jotain yöpaikan saatuaan.

Sitäpaitsi vuodevaatteiden raijaaminen paikan päälle on jo suuri vaiva. Itse en sellaiseen ryhtyisi ja vielä maksaisi siitä.

Vierailija
30/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen se mamma, joka joutu maksaan 20e lapsensa yökyläilystä:)

Vierailija
31/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi nyt periaatteessa sama maksatko rahana vai vietkö ruokaa. Mutta se että ystäväsi erikseen kinuaa rahan perään on aika härskiä. Eri asia tietysti, jos olet pummi ja koitat hyötyä tästä ystävästäsi, jotta sinun ei tarvitse mennä hotelliin. Ja ystäväsi ei kehtaa sanoa suoraan tästä, vaan haluaa näpäyttää.

Keskustelin ja kysyisin että mistä on kyse. Jos hän 'muuten vaan' haluaa veloittaa sinua, niin en menisi. Varmasti myöa arvioisin ystävyyden uudestaan.

Vierailija
32/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkup. kirjoitti:

Kyse on siis yhdestä yöstä. Olimme aiemmin sopineet, että menemme hänen paikkakunnallaan järjestettävn 2 päivän tapahtumaan.

Aika outo pyyntö tuossa tapauksessa.

Ymmärtäisin maksun pyytämisen, jos joku tuppaa usein yksipuolisesti yökylään, ja nimenomaan säästääkseen majoituksessa esim. työkeikkojen yhteydessä. Mutta jos aiotte olla yhdessä ko. pari päivää jossakin tapahtumassa ja HÄN on sinua kutsunut luokseen, niin TIETENKÄÄN yöpymisestä ei kuulu velottaa mitään!

Outo ja peräti epävieraanvarainen ajatuskin.

Minä laittaisin kaverille viestin, että "hämmennyin aika lailla, että pyysit minua luoksesi yöksi ja nyt yhtäkkiä haluatkin siitä maksun. Kuulostaa ihan siltä, että en olekaan tervetullut. Voisitko vähän avata tätä nyt?"

Ja katsoisin, miten hän selittää asian.

Vierailija
33/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajatellut, että ystävän luona kyläilevän tarvitsisi edes tarjota mitään kahveja tms. Viemisiä voi viedä, muttei pakollista sekään. Ystäviähän nähdään sen takia, että on kivaa ja sillä matkustavalla osapuolella on kuitenkin jo matkan vaiva ja kustannukset. Mä oon aina halunnut kyllä tarjota aamiaista vähintäänkin.

Vierailija
34/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystävälläsi on juuri nyt kamala rahapula, ja pienikin summa auttaa häntä eteenpäin.

Vierailija
35/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ystävälläsi on juuri nyt kamala rahapula, ja pienikin summa auttaa häntä eteenpäin.

Hahah, tämä oli paras. :-)

Vierailija
36/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kammottava "ystävä" ja muuttui saman tien entiseksi. Hän pyysi saada majoittua luokseni pariksi yöksi ja ilmoitti illalla, että haluaa aamulla sekä kahvia että teetä. (Tästä tuli pojan ja minun välinen vitsi loppuelämäksi.) Pari yötä venyi ja neljännen päivän aamuna hän sanoi, että voisin tulla hakemaan hänet keskustasta joistain pippaloista kello 1 seuraavana yönä. Matkaa oli noin 5-6 km, joten saatuani hämmästyksestä loksahtaneen suuni taas toimimaan sanoin, että me kyllä nukutaan tuohon aikaan ja voit tulla taksilla.

Vasta silloin ihminen sanoi, että olisi hänellä ollut toinenkin majapaikka (oli jollain huuhaa-kurssilla) kurssilaisten yhteismajoituksessa! Ja oli närkästynyt, kun en alkanut taksina toimimaan. Lähti sinä aamuna enkä ikinä enää häntä nähnyt.

Arvatkaa, olisinko halunnutkaan...;)

Vierailija
37/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan sinä et ole hänen ystävänsä, se käy harvinaisen selvästi ilmi.

Vierailija
38/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et helvetissä maksa. Joku hostelli maksaa tuon verran ja couchsurfing olisi ilmaista.

Toivottavasti tämä oli provo.

Vierailija
39/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä entinen ystävä, jos minusta olisi kyse.

Mun mummo opetti, että vieraanvaraisuus ei ole koskaan itseltä pois. Meillä käy harvakseltaan vieraita, yökylässä siis. Mutta ne jotka käy, saavat puhtaat lakanat ja ruoan talon puolesta. Enkä todellakaan odota mitään vastapalveluksia.

Aina se jostain toista kautta tulee vastavuoroisesti takaisin, pyyteetön hyvyys.

Vierailija
40/47 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkup. kirjoitti:

Kyse on siis yhdestä yöstä. Olimme aiemmin sopineet, että menemme hänen paikkakunnallaan järjestettävn 2 päivän tapahtumaan.

Aika outo pyyntö tuossa tapauksessa.

Ymmärtäisin maksun pyytämisen, jos joku tuppaa usein yksipuolisesti yökylään, ja nimenomaan säästääkseen majoituksessa esim. työkeikkojen yhteydessä. Mutta jos aiotte olla yhdessä ko. pari päivää jossakin tapahtumassa ja HÄN on sinua kutsunut luokseen, niin TIETENKÄÄN yöpymisestä ei kuulu velottaa mitään!

Outo ja peräti epävieraanvarainen ajatuskin.

Minä laittaisin kaverille viestin, että "hämmennyin aika lailla, että pyysit minua luoksesi yöksi ja nyt yhtäkkiä haluatkin siitä maksun. Kuulostaa ihan siltä, että en olekaan tervetullut. Voisitko vähän avata tätä nyt?"

Ja katsoisin, miten hän selittää asian.

Aloituksessa ei kyllä sanallakaan mainittu (eikä myöhemmissäkään lisäyksissä) että kämpän omistaja olisi aloittajaa kutsunut. Tai että tapahtumassa olisi tarkoitus olla yhdessä. Siinä ei myöskään kerrottu minkä luonteinen tapahtuma (kiva kun vaikka Ruissalon sillan päässä asuvat ovat niin helkutin hyviä ystäviä aina kerran vuodessa, ja silloin aina halutaan tulla Turkuun moikkaamaan ja yökylään), tai miten ne edelliset käyntikerrat aloittajan osalta ovat sujuneet. Menikö kivasti vai pitikö lähteä hakemaan vielä keskellä yötä jostain keskeltä kaupunkia kun ei tapahtumaan osallistuttuaan ulkopaikkakuntalainen enää tiennyt missä edes on. Tai sattuiko tapahtumasta kavereita vailla yösijaa vielä mukaan.

Että joo. Ehkä itse aloittajan kaverina vaan sanoisin että älä tuu meille, ei sovi, on koko suku kylässä ja niiden koirat, kissat ja lemmikkipytonit kans. Toisaalta, jos on köyhä opiskelija niin kai noita yöpaikanvainoojia vois vähän laskuttaakin saadakseen beseliä näkkileipänsä päälle.