Vapaaehtoisesti lapsettomat fb-ryhmä on älyttömän negatiivinen
Siis ymmärrän kyllä, että suurin osa heistä ei pidä lapsista. Mutta että about kaikki onkin aivan lasten ja äiti- sekä isäihmisten VIHAAJIA. Kaikki lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvä on oksettavaa, kamalaa ja sairasta.
Olisi mukava joskus törmätä johonkin neutraaliin ja asialliseen keskusteluun tuolla, mutta ehkä kerran tai kaksi olen jotain sen suuntaista nähnyt.
Miksikö käyn lukemassa kirjoituksia? Ihan vain huvittaakseni itseäni, kun ovat niin paatoksellisia. Nyt kyllä alkaa huvitus jo olla kaukana.
ps. itsekään en juurikaan pidä muista kuin omista lapsistani, joten useita veloja kuitenkin ymmärrän =) Varsinkin välinpitämättömät vanhemmat saavat minut vihaiseksi (huom! ei ole lapsen vika, jos häntä ei ole yhtään kasvatettu ja tätä velat eivät tunnu ymmärtävän)
Kommentit (276)
Mä vaan en yhtään tykkää lapsista.. Siis en yhtään :S
N25
En vihaa lapsia, mutta en myöskään yhtään pidä niistä. Olen 27-vuotias nainen.
Miks kaikkien pitäis tykätä lapsista? Todellakaan kaikki eivät pidä niistä yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Jammu-Setä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kertoa oman näkemykseni asiaan. Olin aikaisemmin sitä mieltä, etten tule ikinä hankkimaan lapsia, eli siis vela. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että velaksi ryhtymisen taustalla oli masennus ja osin oman lapsuuteni traumat. Ei ollut siis terveellä pohjalla se ajattelu. Nyt kun olen toipunut masennuksesta olen alkanut ajattelemaan positiivisemmin lapsista ja voisin kuvitella ryhtyväni äidiksi.
Jassoo, tarkoitit varmaan itseäsi?
Mä en olisi ikinä pystynyt elämään mun riemukasta elämää, jos oisin tehnyt lapsen. Nyt on takana n30 eri maata, hyvä elämä ja upea avopuoliso joka EI halua lapsia. Elämämme on mukavaa ja emme vihaa lapsia.
Takana on molemmilla hyvä lapsuus, ei masennusta ja muutenkin arki on mukavaa.
Toiset vaan EI halua lapsia.
Kyllä tarkoitin itseäni. Olen n. kolemkymppinen nainen ja olen myös itse matkustellut yli 30:ssä maassa ja ulkomaanreissuja tullut tehtyä noin 60 kpl. Olen siis nähnyt maailmaa paljon ja käynyt monissa eksoottisessa kohteissa. Jossain vaiheessa sekin alkaa kyllästyttämään ja elämään kaipaa myös muunlaista sisältöä, kuten perhe-elämää. Lapsethan eivät sisänsä estä elämistä täysillä ja matkustelua, kyse on usein vain rahasta ja järjestelyistä.
No monet mielenkiintoiset paikat ovat hankalan taipaleen päässä, ja lapsilla on harvoin kärsiällisyyttä kestää odotteluun tai paikallisbusseihin liittyvää epämukavuutta. Jos tyytyy helppoihin massalomakohteisiin, niin pitää paikkansa varmaan. Jos "järjestelyt" tarkoittaa all-inclusivea Teneriffalla tai Majorcalla....mutta menepä lasten kanssa Sumatran viidakoihin tai Filippiinien pikkusaarille.
Ei parikymppisten pidä ees ajatella lapsia. Opiskellaan ja välillä biletetään ja matkustellaan. Nauttikaa nuoruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jammu-Setä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kertoa oman näkemykseni asiaan. Olin aikaisemmin sitä mieltä, etten tule ikinä hankkimaan lapsia, eli siis vela. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että velaksi ryhtymisen taustalla oli masennus ja osin oman lapsuuteni traumat. Ei ollut siis terveellä pohjalla se ajattelu. Nyt kun olen toipunut masennuksesta olen alkanut ajattelemaan positiivisemmin lapsista ja voisin kuvitella ryhtyväni äidiksi.
Mä en olisi ikinä pystynyt elämään mun riemukasta elämää, jos oisin tehnyt lapsen. Nyt on takana n30 eri maata, hyvä elämä ja upea avopuoliso joka EI halua lapsia. Elämämme on mukavaa ja emme vihaa lapsia.
Kyllä tarkoitin itseäni. Olen n. kolemkymppinen nainen ja olen myös itse matkustellut yli 30:ssä maassa ja ulkomaanreissuja tullut tehtyä noin 60 kpl. Olen siis nähnyt maailmaa paljon ja käynyt monissa eksoottisessa kohteissa. Jossain vaiheessa sekin alkaa kyllästyttämään ja elämään kaipaa myös muunlaista sisältöä, kuten perhe-elämää. Lapsethan eivät sisänsä estä elämistä täysillä ja matkustelua, kyse on usein vain rahasta ja järjestelyistä.
No monet mielenkiintoiset paikat ovat hankalan taipaleen päässä, ja lapsilla on harvoin kärsiällisyyttä kestää odotteluun tai paikallisbusseihin liittyvää epämukavuutta. Jos tyytyy helppoihin massalomakohteisiin, niin pitää paikkansa varmaan. Jos "järjestelyt" tarkoittaa all-inclusivea Teneriffalla tai Majorcalla....mutta menepä lasten kanssa Sumatran viidakoihin tai Filippiinien pikkusaarille.
Tämä. Itse valitsen matkustelun ja lasten väliltä ja matkustelu voittaa, koska saatan käydä viidakkotrekeillä, sukeltaa ja snorklata koko päivän, enkä katso vastuulliseksi jättää lapsia hoitoon jopa kuukausiksi kerrallaan tai loman aikana joka päivä koko päiväksi, kun olen itse muualla tekemässä niitä asioita, joiden takia matkustan. Vaikka lapsen saisi mukaan itse kohteeseen, pitäisi sille siellä lomallakin hankkia hoitaja mukaan tai jäämään majapaikkaan, jos haluan lähteä vaikka kahden viikon vaellukselle Amazonin viidakkoon. Yhdellekään sukellusliveabordille en ottaisi lasta mukaan ihan jo hinnan ja koko asian vaikeuden ja ajankäytön takia, enkä edes tiedä, onko se teoriassakaan mahdollista. Varmasti se ei olisi myöskään lasten kannalta mielekästä. Lapset eivät vain sovi tähän elämäntyyliin, vaikka en sinänsä mitenkään lapsia vihaa. Koen, että noiden kokemuksien saamatta jääminen on isompi menetys kuin se, etten saa lapsia.
Tämä vielä sen lisäksi, että puolisoni on matkakumppanini, joten teemme yhdessä näitä asioita. Jos hän jäisi yksin kotiin kaitsemaan lapsia sillä aikaa kuin matkustan, järjestely voisi olla teoriassa mahdollinen, vaikka sen vastuullisuudesta voikin sitten olla montaa mieltä.
Jos hankkisin lapsia, haluaisin tarjota heille parhaan mahdollisen elämän ja läsnäolevat vanhemmat. Nyt en sitä voi tarjota, joten en hanki lapsia.
en minäkään tuota lapsivihaa ymmärrä. sinänsä harmi että velat mielletään helpostikin lapsia vihaaviksi ihmisiksi, vaikka kaikki ei varmasti ole. tuollaiset vihan lietsonnat vain lisää tätä stereotypiaa. Olen myös huomannut kaveripiirissä että parin vela naisen avautumiset siitä että eivät halua omia lapsia mutta tykkäävät kavereiden lapsia hoitaa ovat aiheuttaneet suurta paheksuntaa kaveripiirissä ja heidät on leimattu oudoiksi ja kylmiksi naisiksi ja tätä valintaa todella ihmetellään, eikä pidetä normaalina. tämäkin on minusta aika ikävää. hyvä jos veloilla on vertaistukea. itse koen ettei sitä saa edes ääneen sanoa ettei halua omia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Miks kaikkien pitäis tykätä lapsista? Todellakaan kaikki eivät pidä niistä yhtään!
Niin, mutta vaikka ei pidäkään, niin moni ei silti vihaa. Viha ja se, ettei pidä, on täysin kaksi eri asiaa. Viha on jo tunne-elämän häiriö, johon on taustalla jotain syvempää. Toki saa vihata pahuutta yms., mutta yhden ryhmän vihaaminen ilman syytä ei ole normaali. En minä pidä hevosistakaan, mutta en vihaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jammu-Setä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin jo Balilla, että ei kyllä oma kärsivällisyys riittäisi tänne tulemiseen lasten kanssa :D Ja mun mielestä Bali on muuten todella helppo kohde; mun eka ulkomaanmatka yksin suuntautui sinne, paljon turisteja, kaikki tehty helpoksi. Toisaalta, monilla lasten kanssa reissaavilla se matkustustyyli on varmaan aika erilainen. (poikkeuksia toki löytyy) En itse välttämättä raahaisi lapsia jonnekin pikaveneeseen, 12h lauttamatkalle tai minibussiin, joka kurvaa tuhatta ja sataa päällystämättömillä teillä. En ole mikään hc träveller, mutta ei nämä perus turistikohteet kyllä kiinnosta. Sen sijaan Filippiinien pikkusaaret ja Sumatran viidakko kuulostaa houkuttelevalta.
En ite inhoa lapsia, en vaan usko haluavani niitä lukuisista eri syistä.
Tuo lapsivihamielisyys heijastelee pitkälti vain sitä vihamielisyytt, jota lapselliset kohdistavat veloihin. Kun useasti ja tahallaan loukataan velaa vähättelemällä hänen elämänvalintojaan, niin asenteet lapsiin ja lapsen vanhempiin pompahtavat helposti inhon puolelle. Itse olen alkanut suhtautua paljon suopeammin ja myötäielisemmin lapselisiin, kun ymmärtävät idättäytyä vihjailemasta että minunkin pitäisi hankkia kersoja.
Vierailija kirjoitti:
Toisesta ketjusta löytyi vapaaehtoisesti lapsettomien keskustelupalstalle vievä linkki: http://whitecortex.net/vela/index.php Voidaan tehdä sinne av-hyökkäys, kuten ne tekevät jatkuvasti tänne.
Kiitos linkistä, luin tuolta ketjua "Olen iloinen lapsettomuudesta". Surullinen olo tuli. Joo keskustelu on varmaan liioittelua, mutta ihanko todella aikuiset ihmiset näkevät lapsiperhe-elämän pelkkänä helvettinä? Olen kahden lapsen yh ja elämäni on ihan onnellista. Matkustelu ei kiinnosta, mielelläni mökkeilen lasten kanssa ja retkeilen Suomen luonnossa. En välitä ravintoloista, keikoista tai biletyksestä, enkä tunne kauheasti joutuneeni uhrautumaan. Lapseni eivät tosin ole paljoa sairastelleet, eivät yleensä saaneet päiväkodin pöpöjäkään. Aikaa noilla ihmisillä ainakin on, kun kirjoitellaan pitkät pätkät siitä, miksi jonkun muun (lapsiperheellisten) elämä on niin karseaa. No onneksi nykyään kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia kuten vaikka 1800-luvulla.
En suunnitellut lasta alle 25-vuotiaana. Olin (ja olen edelleen) huolissani maailman pahuudesta ja minne viaton lapsi voi täällä joutua. Lapsiviha on aina tuntunut ilkeältä. Mietin vain, että en ehkä halua lapsia. Vähän vanhempana sain kuitenkin yhden, ja olen hyvin onnellinen hänestä.
Mielestäni ei kannata parikymppisenä ajaa itseään nurkkaan lietsomalla itsessään tai muissa voimakasta vihaa ja sulkemalla siten elämästään pois asioita, jotka voivat olla myöhemmin merkityksellisempiä. Koskee mitä tahansa asiaa. Se on nuoren ihmisen mustavalkoista ajattelua.
Voisiko joku linkata ryhmän tänne, koska en sitä Facebookin haulla löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisesta ketjusta löytyi vapaaehtoisesti lapsettomien keskustelupalstalle vievä linkki: http://whitecortex.net/vela/index.php Voidaan tehdä sinne av-hyökkäys, kuten ne tekevät jatkuvasti tänne.
Kiitos linkistä, luin tuolta ketjua "Olen iloinen lapsettomuudesta". Surullinen olo tuli. Joo keskustelu on varmaan liioittelua, mutta ihanko todella aikuiset ihmiset näkevät lapsiperhe-elämän pelkkänä helvettinä? Olen kahden lapsen yh ja elämäni on ihan onnellista. Matkustelu ei kiinnosta, mielelläni mökkeilen lasten kanssa ja retkeilen Suomen luonnossa. En välitä ravintoloista, keikoista tai biletyksestä, enkä tunne kauheasti joutuneeni uhrautumaan. Lapseni eivät tosin ole paljoa sairastelleet, eivät yleensä saaneet päiväkodin pöpöjäkään. Aikaa noilla ihmisillä ainakin on, kun kirjoitellaan pitkät pätkät siitä, miksi jonkun muun (lapsiperheellisten) elämä on niin karseaa. No onneksi nykyään kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia kuten vaikka 1800-luvulla.
Missä velat nykyään keskustelee? Olin tossa linkatussa ryhmässä mutta pidin puolen vuoden tauon ja sen aikana koko foorumi oli hävinnyt. Täälläkö kaikki ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä velat nykyään keskustelee? Olin tossa linkatussa ryhmässä mutta pidin puolen vuoden tauon ja sen aikana koko foorumi oli hävinnyt. Täälläkö kaikki ovat?
Noh, minä olen entinen tuon ryhmän keskustelija kymmenen vuoden takaa ja nykyään päiväkoti-ikäisen äiti. Mutta tämä ei tietenkään ole sellainen vastaus jota yksikään vela haluaa kuulla. :)
No onhan siinä taustalla väkisinkin jotain negatiivista jos lapsettomuudesta tekee itselleen identiteetin.
Minä vihaan niitä äitejä jotka kuvittelevat pershedelmän nostavan heidät johkiin jalustalle. Sellaisia isiä en ole koskaan tavannut, mutta jos sellaisia on, vihaan heitäkin. N24
Vierailija kirjoitti:
Minä vihaan niitä äitejä jotka kuvittelevat pershedelmän nostavan heidät johkiin jalustalle. Sellaisia isiä en ole koskaan tavannut, mutta jos sellaisia on, vihaan heitäkin. N24
Hyvin harva äiti noin todellisuudessa ajattelee. Tuota vihaa sinun sen sijaan kannattaisi työstää ja miettiä, mistä se kumpuaa. Kuulostat hiukan samalta kuin minä joskus nuorena. Sitten tuli elettyä elämää ja alkoi nähdä muutakin kuin mustaa ja valkoista. N39
Vierailija kirjoitti:
Koska sinä olet viimeksi tehnyt jotain jonkun muun puolesta kuin itsesi? Äitiys on hyvin arvostettavaa.
No minä olenkin varmaan päästäni sairas ja velot sytyttelevät jo rovioita minunkaltaisilleni koska omien lapsieni lisäksi tykkään myös muiden lapsista :O enkä edes vihaa ketään :O