Kokoomuksen vahva tahto on poistaa sunnuntailisät
Vieläkö joku sairaanhoitaja haluaa äänestää kokoomusta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia viisauksia puheenjohtaja Antti Rinne suolsi vaaalitentissä. Mitähän herra saisi aikaan pääministerinä?
- Antti Rinteellä aluekunnat "kuskin paikalla" sote-palvelujen tuottamisessa. Hän ei vaan osannut tolkullisesti kertoa, että mitkä ihmeen aluekunnat, ja mistä rahat mm. ilmaiseen varhaiskasvatukseen. Miehellä on kyllä pokkaa, kun kaikkiin rahoitusongelmiin oli ratkaisuna demareiden vaihtoehtobudjetti, eli kaikki VELAKS.
- Puheenjohtaja Rinne arvuutteli, että Suomessa toimii satoja yksityisiä yrityksiä sote-sektorilla, niitä vaan nyt sattuu olemaan noin 20 000. Rinteen kotikunnassa Mäntsälässä demariherra ei ollut vuosikymmenten aikana saanut uimahallihanketta etenemään piirunkaan vertaa! Uimahallin hän määritteli "ongelmia ennalta ehkäiseväksi laitokseksi".
Lisäks hän heitteli mm. tällaisia kliseitä: "säällisesti asuttuna", "poliittinen tahtotila","kuskin paikalla", "älä naura meille", "ihmisen perhe" jne. jne. Hän kertoi tukevansa maailmoja syleilevästi kaikkia maaseudun asukkaita ja koko maata, mutta koko puheesta ei selvinnyt miten, ja vielä vähemmän, mistä rahat moiseen toimintaan.
Summa summarum: Puheella hän ilmeisesti halusi varmistaa, ettei kukaan äänestä demareita?! Ellei sitten ollut sarkasmia koko juttu?
Kyllähän Rinteen ja SDP:n perusedustajien tyhjänpäiväisten ja tyypillisesti äänestäjien älykkyyttä halveksivien puheiden ja katteettomien lupausten läpi keskivertoälyllä varustettu äänestäjä näkee, mutta vauvapalstan keskivertokäyttäjä, kuten moni muukin suomalainen tuppaa älynlahjojensa johdosta äänestämään sitä, joka lupaa eniten.
Mieluummin äänestän ketä vain lupailijaa kuin nykyisen hallituksen puolueita esim. Kokoomus. Ne ovat todellakin tehneet kaikkensa köyhien kyykyttämisessä ja kurjuuden lisäämisessä.
Itse olen viikonloppuisin töissä ilman mitään sunnuntailisiä. En ihan oikeasti ymmärrä, miksi sunnuntaista pitäisi maksaa tuplasti enemmän kuin maanantaista. Eikä kyllä meillä ole mitään ongelmaa saada ihmisiä viikonloppuna töihin.. Pyhälisät sen sijaan jätäisin, kuka nyt jouluna töissä suostuisi olemaan
Lisät pois ja 6pvnen työviikko jos ei kelpaa olus. T kauppias
Vierailija kirjoitti:
Se voi tuoda työmahdollisuuksia muillekin, kuin vain töissä jo oleville, kun kustannukset laskevat.
Miten naiivi ja hyväuskoinen hölmö joku voikin olla 😂😂😂!
Koskaan en ole kokoomusta äänestänyt enkä ole sairaanhoitaja, mutta minun puolestani minulta saisi kyllä mahdolliset myöhemmät sunnuntailisät poistaa.
Olen vasemmistoliittoa äänestävä nörtti, ja tekisin omat työni mieluiten silloin kun niitä on, viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta riippumatta. Työnantajalle tämä ei käy.
Ymmärrän, että jollakin perheellisellä ihmisellä voi olla eri tilanne, joka pitää työvuoroissa ottaa huomioon. Minulle taas huonoin mahdollinen työaika olisi normaali toimistotyö 8 - 16, sellaisen vaatimisesta saisi maksaa jotain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Siis Suomen talouden ongelmana ei ole pienituloisten vuorotyöläisten sunnuntailisät. Ei todellakaan, niistä koostuu mikroskooppisen pieni osuus.
Esimerkiksi sairaalassa viikonloppumiehitys on aina tarpeeseen nähden vajaa. Vaan ei sairaalahoitoa tarvitsevan potilaan tila katso viikonpäivää... osasto voi olla täynnä, mutta hoitajamitoitus on silti puolet arkipäivän mitoituksesta. Kiire on aivan käsittämätöntä ja apua ei saada mistään. Lapset ja mies ovat kotona ilman äitiä viettämässä vapaapäivää.
SOTEN sijaan Suomeen pitäisi muokata sellainen malli, missä jokaisen olisi pakko käyttää julkista sektoria omien ja läheistensä sairauksien hoitoon. Ei mitään rahalla saa ja hevosella pääsee- meininkiä, vaan pelkkä julkinen arvauskeskus, jonne jonottaisi herrat ja pulsut samalla tiskillä. Voisi se arvostus ja palkkaus hieman muuttua, kun joutuisi arvon päättäjät hakemaan almuja täsmälleen samalta tiskiltä, mitä se suuresti halveksittu siivooja tai hoitaja.
Mitenkähän käy, kun voimalaitoksiin, sairaaloihin ym. ei tule porukkaa töihin viikonloppuisin ilman lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Pyhälisät sen sijaan jätäisin, kuka nyt jouluna töissä suostuisi olemaan
Joku mamu, jolle joulu ei ole tärkeä juhla? Saisi sitten vuorostaan ottaa vapaaksi omat juhlapäivänsä.
Tai se suomalainen, jota pännii, että pitää taas tänä jouluna ryysiä jonnekin sukulaisiin, vaikka ei pätkääkään huvita. Näitä tunnen itse paljonkin.
Se, jota joulunpyhät ahdistavat, kun pitää olla yksin. Töissä saattaisi sentään työstä riippuen nähdä työkavereita tai asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kannatatte sunnuntailisiä: miksi ette samalla logiikalla vaadi myös maanantai-, tiistai- ja keskiviikkolisiä? Olisihan mukavampaa tienata rahat kahdessa päivässä ja olla muuten kotona - miksi sen päivän pitäisi olla sunnuntai? Ja enemmän lisiä = enemmän ostovoimaa ja Suomen talous nousuun eikö juu?
Jos kaikista päivistä saa saman palkan, olen lauantain ja sunnuntain kotona neljän lapseni ollessa myös vapaapäivällä koulusta.
Voin uhrata perheeni yhteisen vapaa-ajan jos saan siitä isomman korvauksen ja pitää sitten vapaani maanantaina ja tiistaina kun perhe ja ystävät ovat töissä.
Eli jos viikonloppulisät otetaan pois, pyrkii sairaaln väki töihin paikkoihin joissa työaika sama kuin kouluissa eli ma- pe.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän käy, kun voimalaitoksiin, sairaaloihin ym. ei tule porukkaa töihin viikonloppuisin ilman lisiä.
Mulle kelpaisi tuo voimalaitostyö kyllä. Varmaan aika äkkiä siihen kouluttautuisinkin.
Kyllä ne tulee kun niillä ei ole muuta. Lisät pois vaan.
Nuorena tehnyt paljon ravintolan ja kaupan töitä. Jo silloin illat ja viikonloput pyöritetittiin vajaa miehityksellä vaikka silloin on pahin kiire. Välittämättä asiakkaista tai työntekijöistä.
Usko siihen että kukaan palkkaa lisää väkeä on pieni vaikka kustannukset laskisi. Tuottavuus on se mihin yritykset pyrkii. Jos on pärjätty nyt mahdollisimman pienellä henkilöstöllä ei sitä aleta lisäämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulisivat kun eivät tule nytkään? Ainakin minun työpaikkaan on vaikea saada sijaisia jo nyt viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulisivat kun eivät tule nytkään? Ainakin minun työpaikkaan on vaikea saada sijaisia jo nyt viikonloppuna.
Puhumattakaan pyhistä. Vaikka niihin lisiin ei kai oltu koskemassa?
En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ei-uskovaisille, ateisteille ym. on tärkeää saada sunnuntai-lisää? Sunnuntain pyhyyshän tulee uskonnosta, joten kait sen pitäisi olla teille yksi hailee, saako tuplan vai en? Olen itse ateisti, joten minusta loogisesti ajatellen sunnuntai-lisä pitäisi poistaa (kaikilta).
Kokkareet ja EK yrittävät "sunnuntailisistä" puhuessaan olla ovelia, mutta ääliömäisellä tavalla. JOKAINEN tajuaa palkan muodostuvat pohjapalkasta sekä lisistä. "Sunnuntailisän" poisto on yhtä kuin PALKAN ALENTAMINEN. Ja nyt ei sitten puhutakkaan mistään muutaman prosentin KiKystä vaan pahimmillaan satojen eurojen menetyksistä kuukaudessa. Mitenköhän matalapalkka-aloilla sunnuntailisiä saavat pärjäisivät tällaisten amputaatioleikkausten kanssa..?
järkihoi kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ei-uskovaisille, ateisteille ym. on tärkeää saada sunnuntai-lisää? Sunnuntain pyhyyshän tulee uskonnosta, joten kait sen pitäisi olla teille yksi hailee, saako tuplan vai en? Olen itse ateisti, joten minusta loogisesti ajatellen sunnuntai-lisä pitäisi poistaa (kaikilta).
"Sunnuntailisä" on osa sitä palkkaa, jonka käteesi saat. Sen poistaminen alentaa reaalipalkkaa. Yleensä ateistit ovat älykkäitä, mutta tämä ei koske sinua koska olet typerä.
järkihoi kirjoitti:
Sunnuntain "pyhyys" tulee uskonnosta -lepopäivä.
Olen itsekin ateisti, mutta koen Raamatun 10 käskyä erinomaisena moralisena ohjenuorana kenelle tahansa.
Sunnuntain tarkoitus on alunalaken ollut saada työtätekevälle väestölle edes yksi lepopäivä viikossa. Vielä 60-luvulla työviikko oli 6-päiväinen, mutta inhimilliseti se on nykyään 5-päiväinen.
Suurin osa tekee edelleen työtä ilman vuoroja, päiväaikaan ja arkena, viikonloput ovat vapaat. Vuorotyötä tekevät perheelliset jäävät ilman niitä yhteisiä koko perheen viikonloppuja, jouluja, uusiavuosia jne.joten sunnuntai- ja pyhälisä on hyvä korvaus siitä.
Miksi suomalaiset palkansaajat haluavat heikentää muiden palkansaajien tuloja - etenkin, kun se kasvattaa yhteisestä kassasta maksettavia tukia? Se ei mitenkään ole meidän palkansaajien etu. Kun tukien saajien määrä riittämättömä palkan takia vain kasvaa, kasvaa myös kaikkien maksurasite - tai sitten leikataan julkisista palveluista ja muista etuuksista.
Oma lehmä ei ole ojassa tässä asiassa, en ole koskaan tehnyt vuorotyötä. Nyt saikulla leikkauksen jälkeen, mikä selittää palstailun tällaiseen aikaan.
Olen ravintola-alalla neuvotellut itselleni viikkotuntia. En ole ainut. Iltoja ja viikonloppuja hoitaa jatkuvasti vaihtuvat työntekijät. Toisinaan kun joku taas irtisanoutuu suostunut ilta- tai vklvuoroon koska saan siotä korvauksen menetettystä ajasta perheen kanssa.
Voihan sitä sitten palkata nollasopimuksella jonkun tuuraajan roikkumaan kun ei kukaan meistä suostu enää niihin vuoroin avuksi.