Kokoomuksen vahva tahto on poistaa sunnuntailisät
Vieläkö joku sairaanhoitaja haluaa äänestää kokoomusta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei su-lisiä poisteta, niin jollain tavoin on etenkin palvelualojen työnantajien asemaa helpotettava, jotta kykenevät palkkaamaan enemmän väkeä. Alv:a voisi vaikka laskea. Olen aina Euroopassa kiinnittänyt huomion siihen, että noissa maissa on esim. kahviloissa noin tupla määrä väkeä töissä verrattuna Suomeen. Kiinnittäkääs tähän huomiota, kun seuraavan kerran menette ulkomaille.
Noissa maissa tarjoilijoiden palkka on surkea ja osa tuloista muodostuu tipeistä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää houkuttas ihmisiä kouluttautumaan parempiin hommiin ku esim lähihoitajiksi :D Niitä nimittäin riittää, ihan oikein joku sunnuntailisien poisto
No terve! Erikoine päättelyketju tällä tyypillä. Itse olen sekä hoitaja että maisteri. Vuorotyö oli todella raskasta mutta rehellisesti sanottuna paljon keskeisempää kaikkien ihmisten hyvinvoinnin kannalta kuin nykyinen työni. Hoitajia on pikemminkin liian vähän, ja ainainen sijaispula vaivaa. Meitä alanvaihtajia tulee jatkossa olemaan vain entistä enemmän, kun Kokoomus vie sunnuntailisät.
Mä tarvitsen sen sunnuntailisän, jotta voin palkata lastenvahdin silloin kun olen sunnuntaina töissä! Viekää vaan sunnuntailisä, mutta sitten pitää sunnuntaina työskentely olla vapaaehtoista.
Voisi aloittaa lisien poistamisen sijaan siitä, että kahta tai useampaa työtä tekevä ei menettäisi KOLMASOSAA toisen työnsä palkasta. Mulla ei ole ikinä mennyt kaaliin, että jos joku on reipas jaahkera ja jaksaa tehdä useampaa työtä, miksi valtio vetää välistä rahaa sen verran, että se toinen työ on melko tuloksetonta? Etenkin kun yleensä useampaa työtä tekevät ihmiset työskentelevät juuri matalapalkka-aloilla.
Puuttukoot myös yritysten verotukseen enemmän. Mihin ihmeeseen tarvitaan hirveää paperiruljanssia ja aloitusmaksuja, etenkin kun valitetaan jatkuvasti yrittäjien vähäisyydestä? Päättäjät tietävät, että ihmiset eivät uskalla yrittäjiksi, koska jos homma menee pieleen, he eivät ole enää oikeutettuja tukiin samaan tapaan kuin ennen yrittäjyyttä. Saa muuten olla tosi varma yrityksensä tuloksellisuudesta, mikä periaatteessa ei ole ikinä mahdollista. Mitäpä jos tällekin tehtäisiin jotain?
Oppisopimukset tarvitsevat paremmat mahdollisuudet työelämässämme. Miksi tuhlata vuosia kuluttamalla koulunpenkkiä, mikäli on mahdollista ynnätä työkokemuksen kartuttaminen ja opinnot? Tämä ensinnäkin loisi niitä kontakteja automaattisesti, mikä ihmisiä usein ahdistaakin työelämässä. Samalla voi osoittaa oman osaamisensa ja potentiaalinsa huomattavasti paremmin opintojen aikana, parhaimmillaan jopa hankkia varmistusta työpaikasta opintojen jälkeen. Oppisopimuksessa opiskelija saa palkkaa (tosin vähemmän kuin vakituinen työntekijä) ja yritys saa työntekijä"kokelaan", josta mahdollisesti löytyy pätevä työntekijä opintojen päätyttyäkin. Oppisopimus hyödyttää kaikkia osapuolia, joten hämmentää aina, miten aliarvostettu opiskelumuoto se on Suomessa ja miksi sitä ri tueta enemmän. Sama monimuoto-opiskelussa, miksei se sa enempää kannatusta, sillä se mahdollistaa ihmisten alanvaihdot ja uudelleenkuluttautumiset ja lapsiperhekuviot paljon paremmin?
Jospa aloitetaan näistä ja mietitään sitten niitä lisiä pois. Työelämässä ja opinnoissa on paljon vialla, eikä Suomi nouse sillä että ensin leikataan ostovoimasta, jotta yrityspomot voivat taas lihavoittaa osinkolompakkoaan.
N24, vuorotyöntekijä.
Jos me haluamme valtion eroon kirkosta ja heidän tavoista, ei silloin sunnuntaina pitäisi olla erikseen mitään lisiä. Ainoastaan yölisät ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Jos me haluamme valtion eroon kirkosta ja heidän tavoista, ei silloin sunnuntaina pitäisi olla erikseen mitään lisiä. Ainoastaan yölisät ymmärrän.
Teetkö itse vuorotyötä? Tässä on kyse monien satojen palkan alennuksesta monilla jo huonosti palkatuilla aloilla.
Itselläni 5-vuorotyö tehtaassa, ja palkasta kolmannes on pelkkiä lisiä. Nettopalkkani on 1750e. Minä joudun sossun luukulle lisien poiston jälkeen.
Ja nyt sinä SARI SAIRAANHOITAJA muista äänestää kokoomusta niin muistat sen lompakossasi.
Kyllä aina haluta saa, mutta turha näistä aivopieruista on edes lähteä keskustelemaan. Siinä ei tee muuta kuin legitimoi työnantajapuolen kantaa. Jokainen pienipalkkainen vuorotyöläinen itse tahollaan tietää mikä henkireikä nuo lisät ovat, Vapaavuori pitäköön turpansa kiinni.
Täällä on jo monta kertaa kerrottu että se on korvaus menetetystä ajasta läheisten kanssa. Tietysti jos olet perheetön ja ystävätön ymmärrä miksi et tajua.
Jos aletaan perusteella sillä että ollaan menossa 24/7 pyörivään yhteiskuntaan niin silloin pitää myös koulut ja tarhat toimia niinä aikoina jotta saan lapseni sinne silloin kun olen töissä. Sitten voin luopua lisistä.