Tömistelevä yläkerran naapuri - voiko asialle tehdä mitään?
Muutin tähän asuntoon vuodenvaihteessa ja lähes välittömästi laitoin merkille, että yläkerran asunnosta kuuluu jatkuvaa töminää. Aluksi ääni ei ollut kovin voimakas mutta nyt kuluneen kuukauden aikana on tuntunut, että asunnossa oleskelee elefantti sillä omaan asuntooni kuuluu suoranaista jytinää. Viikonloppuna melu vain paheni: monta tuntia jatkunut töminä ja kolahtelu vaikeuttivat jo nukahtamista ja ylipäätään alan olla melun takia stressaantunut.
Voi olla, ettei yläkerran asukki vain tiedosta aiheuttavansa minua häiritsevää meteliä ja tiedän sen, että kerrostalossa ei mitään täyshiljaisuutta voi vaatia ja normaalit elämisen äänet kuuluvat kyllä asiaan. Samalla tavalla voi olla, että omat askeleeni kuuluvat ihan samalla tavalla alakerran asuntoon ja tässä talossa on vain huono äänieristys. Mietin silti, voisiko tälle asialle tehdä mitään? Voinko huomauttaa yläkerran asukkaalle asiasta vai hyväksynkö vain sen, että tässä talossa asumiseen kuuluu tuo jatkuva töminä?
Kommentit (185)
Minulla on yläkerrassa naapuri, joka alkaa hakkaamaan kattoa, tai patterit kolisevat, kun imuroin. Samoin, kun käyn suihkussa, alkaa katosta ihmeellinen paukutus. Imuroin päivätöistäni tullessani, n. klo 18- 20 ja käyn suihkussa ennen klo 22.00, jolloin on hiljaisuus. En uskalla aamuisin edes hampaita pestä, kun naapuri vahtii.
Helpointa on muuttaa pois jos mahdollista ja toivoa että lopuksi koko taloon sattuu kertymään kaikki häiriköt niin kenelläkään ei ole ongelmia
ala nakertamaan lusikalla välipohjan betonilaattaa ja nauti ajatuksesta, että jonain päivänä saat sen niin ohueksi, että tömistelijä putoaa tömistellessään sen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kestä naapurien kävelyääniä niin silloin tosiaan pitää itse muuttaa muualle, sellaiseen asuntoon jossa ei ole naapureita. Katsokaan, kun niillä naapureilla on oikeus liikkua asunnossaan. Kävelyä ei voi kieltää, et sinä eikä taloyhtiö.
Tässä on kyllä viesti henkilöltä, joka ei koskaan ole joutunut kuuntelemaan kanta-astumista ja huonoa äänieristystä. Olen kerran joutunut muuttamaan noin vuoden asumisen jälkeen. Olin ihan hermoraunio yöllisestä tuntia kestävästä metelistä. Siellä asu just kotoaan ensiasuntoon muuttanut nuori tyttö, joka otti ilon irti elämästä aina aamuviiteen - kuuteen, lähes joka yö. Yritin myös käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yläkerrassa naapuri, joka alkaa hakkaamaan kattoa, tai patterit kolisevat, kun imuroin. Samoin, kun käyn suihkussa, alkaa katosta ihmeellinen paukutus. Imuroin päivätöistäni tullessani, n. klo 18- 20 ja käyn suihkussa ennen klo 22.00, jolloin on hiljaisuus. En uskalla aamuisin edes hampaita pestä, kun naapuri vahtii.
Yleensä nämä on jotain mielenterveys potilaita.
Elä normaalisti äläkä välitä. Olen itse asunut vastaavassa asunnossa vuosia. Olihan se ahdistavaa välillä. Yritin selvittää lopulta asiaa oven taakse menemällä mutta häirikkö ei uskaltanut avata. Valituksetkaan eivät tuottaneet tulosta.
Ainahan yläkerroista on ääniä tullut, että sikäli.
Mitä jos aloittelija muuttaisi hevonhelvettiin laita tulpat vaikka korviin. Sitä hän sinä et voi päättä mitä joku kämpässään tekee, se vaan on valitettava tosiasia. Ei isänöitsijääkään kiinosta kenenkään kävely. Vaikka kuuluisi kiinaan, se luokitellaan silti kävelyki.
Mun yläkerrassa astui kanta-astuja, joka ravasi edestakaisin välillä tunnin yhtä soittoa ja näitä tunnin settejä oli useita päivässä. Heräsin joka aamu hänen kolisteluun ja iltaisin häiritsi nukkumaanmenoa. Sen lisäksi hirveästi kolistelua aamusta myöhäisiltaan. Kävin sanomassa asiasta suoraan ja valitin jatkuvasta melusta myös isännöitsijälle. Mikään ei auttanut, onneksi hän muutti vuoden asumisen jälkeen pois. Aiemmista naapureista ei ole mitään häiriötä ollut, joten kyllä hän vain oli erittäin äänekäs asukas.
Sille ei oikein voi mitään jos joku asunnossan kävelee. En usko että naapuri kävelyä lopettaa vaikka menisit sanomaan 😉
Minulla oli välillä yöllä norsujen laukkakisa yläkerrassa, kunnes pyysin liikkumaan hiljempaa yöllä. Päivällä ei häiritse yhtään, mutta yö on eri asia.
Nyt on ollut hiljaista. Naapurille voi nätisti sanoa tyyliin "jos yöllä likkusit vähän pehmeämmin".
Suosin ylimmän kerroksen asuntoa.
Yläkerran kusipää jakaa taas nettiään avoimena. Nyt lähtee isot tiedostot lataukseen.
Vasara ja puulauta käteen, jos ei auta käy no asemassa oveen! Miksi pitäisi muuttaa pois? Jos joku haluaa elää kun pellossa.. saa ihan itse muuttaa sinne!!
Vierailija kirjoitti:
Suosin ylimmän kerroksen asuntoa.
Minäkin suosin ylimmän kerroksen asuntoa siitä lähtien kun vein yläkerran kanta - astuja-huumeidenkäyttäjäpariskunnalle kirjallisen lapun "kuulostatte aivan norsun töminältä, laihduttakaa edes 20 kg", tuloksella minulle oikeussyyte kunnianloukkauksesta ja isännöitsijän välityksellä uhkaus osakkeeni haltuunotosta. Näin Helsingin Kalliossa. Onneksi sain osakkeeni myytyä pois puolessatoista viikossa 100000 euron myyntivoitolla.
Itselläni yläkerrassa ollut useita kanta-astujia, uusin pahin. Onneksi kuuluu lähinnä aamulla ja myöhäisillalla. Olen pari kertaa huutanut aamukiukkuisena makkarista ÄLÄ HAKKAA ja kas kummaa tömistelee aamuisin huomattavasti hiljempää:D
Vierailija kirjoitti:
Nätisti voi naapurille sanoa, että askaläänet kuuluu aika kovaa sinun asuntoon. Hyvällä tuurilla naapuri laittaa mattoja lattialle, alkaa käyttää sisätossuja tai kävellä, niin että tömistelee vähemmän. Kuitenkin kaikki on kiinni naapurisi hyväntahtoisuudesta eli, jos hän haluaa jatkaa kanta-astujien kerhoon kuulumista, niin sinun on siedettävä tämä normaali elämisen ääni.
Ala raapimaan jollain muovisella esineellä patteria aina kun naapurisi pitää meteliä, siis aivan joka kerta. Jos joku huomauttaa asiasta, voit sanoa että siivoat ja välillä kuuluu mekkalaa. Eihän kukaan tiedä jos sulla on esim ocd ja siivous on sulle pakon omaista( samoin kun tuo kantakävely monelle). Ja ja siivoaminen kuuluu normaaleihin elämisen ääniin joita jokaisen on ikävä kyllä siedettävä ,varsinkin hiljaisuuden ulkopuolella. Ja esim pyykkikoneen käyttäminenkään yöllä ei ole ymmärtääkseni kiellettyä( voi tarkistaa asian halutessaan). Eli siitä vaan patteria raapimaan. Ja jos muut naapurit alkaa kismittää niin yöllä vaan pyykkikone käyntiin ja patin tunnin ohjelma, vaikka aamu kahdesta neljään! JOS joku ei tätä siedä niin voi vaikka mennä sinne metsään mistä näissä tämän tapaisissa keskusteluissa on aina yleensä joku maininnut, ja muuttaa sinne kuten yleensä on todettu.
Naapurissa häirikköpariskunta. Siistinoloisia mutta heräävät joka aamu klo5 ja hakkaavat ovia. Hirveitä jysähdyksiä kuuluu aamuyöllä. Toinen osapuoli postimyyntimorsian Venäjältä. Kurppa tuonut tapansa sieltä.
Ihanan hiljaista ja rauhallista täällä omakotitalossa.
t. huopatossutehtaan omistaja
Mulla asuu kanssa yläkerrassa norsu. Jatkuvaa tömistelyä. En tiiä jumppaako se vaiko tanssii, mutta jatkuvaa töminää melkein 24/7