Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tömistelevä yläkerran naapuri - voiko asialle tehdä mitään?

Vierailija
27.03.2017 |

Muutin tähän asuntoon vuodenvaihteessa ja lähes välittömästi laitoin merkille, että yläkerran asunnosta kuuluu jatkuvaa töminää. Aluksi ääni ei ollut kovin voimakas mutta nyt kuluneen kuukauden aikana on tuntunut, että asunnossa oleskelee elefantti sillä omaan asuntooni kuuluu suoranaista jytinää. Viikonloppuna melu vain paheni: monta tuntia jatkunut töminä ja kolahtelu vaikeuttivat jo nukahtamista ja ylipäätään alan olla melun takia stressaantunut.

Voi olla, ettei yläkerran asukki vain tiedosta aiheuttavansa minua häiritsevää meteliä ja tiedän sen, että kerrostalossa ei mitään täyshiljaisuutta voi vaatia ja normaalit elämisen äänet kuuluvat kyllä asiaan. Samalla tavalla voi olla, että omat askeleeni kuuluvat ihan samalla tavalla alakerran asuntoon ja tässä talossa on vain huono äänieristys. Mietin silti, voisiko tälle asialle tehdä mitään? Voinko huomauttaa yläkerran asukkaalle asiasta vai hyväksynkö vain sen, että tässä talossa asumiseen kuuluu tuo jatkuva töminä?

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on narsisteja jotka eivät siedä ettei heillä ole ihan omat valitsemansa säännöt, ei ne yhteisesti tehdyt. Nämä kusipäät huutelevat narsismia muille jotka eivät edes keksineet niitä sääntöjäkään. Nuo on laitettava vaan kuriin joukkovoimalla aina.

Narsisteilla on tarve kontrolloida muita, jopa naapureita.

ne taloyhtiön säännöt eivät ole sen rajoittajasi keksimät ? Mitä kohtaa tästä et osaa lukea.

Narsistit pyrkivätkin kontrolloimaan asioita, jotka lasketaan normaaleiksi elämisen ääniksi... Millaisin askelin naapuri astelee, miten sulkee wc-pytyn kannen. Näistä valittajat soittelevat isännöitsijälle turhia puheluja, koska eivät itse ymmärrä sen rajoja, mihin voi puuttua ja mihin vain täytyy sopeutua.

Sinun on turha haukkua normaaleja toiset huomioon ottavat ihmiset muka narsisteiksi. Se joka ei ota muita huomioon on itse narsisti. Taloyhtiön säännöt koskevat narsistiakin jota säännöt ja normaalit käytöstavat eivät kiinnosta. Siksi olet vaikeuksissa, syystäsi.

Vierailija
122/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa pitäsisi olla asennetta että auttaa toista viihtymään eikä estä. Jos on tarve häiriköidä toisia ainakin huomauttamisen jälkeen eikä ole itserefelktiota kasvaa niin saa syyttää vaan itseään että on hankaluuksia asuessaan muitten kanssa. Asenne ratkaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on narsisteja jotka eivät siedä ettei heillä ole ihan omat valitsemansa säännöt, ei ne yhteisesti tehdyt. Nämä kusipäät huutelevat narsismia muille jotka eivät edes keksineet niitä sääntöjäkään. Nuo on laitettava vaan kuriin joukkovoimalla aina.

ne taloyhtiön säännöt eivät ole sen rajoittajasi keksimät ? Mitä kohtaa tästä et osaa lukea.

Narsistit pyrkivätkin kontrolloimaan asioita, jotka lasketaan normaaleiksi elämisen ääniksi... Millaisin askelin naapuri astelee, miten sulkee wc-pytyn kannen. Näistä valittajat soittelevat isännöitsijälle turhia puheluja, koska eivät itse ymmärrä sen rajoja, mihin voi puuttua ja mihin vain täytyy sopeutua.

Sinun on turha haukkua normaaleja toiset huomioon ottavat ihmiset muka narsisteiksi. Se joka ei ota muita huomioon on itse narsisti. Taloyhtiön säännöt koskevat narsistiakin jota säännöt ja normaalit käytöstavat eivät kiinnosta. Siksi olet vaikeuksissa, syystäsi.

Jospa nyt vain rauhoittuisit. Toistan: normaaliin elämiseen ja sen ääniin ei voi puuttua, isännöitsijä ei halua soittojasi.

Vierailija
124/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijoissa tunnetaan kidutusmuotona jatkuva sama ääni. Se tunnetaan että se toimii. Ja kusipää tietää sen ja jatkaa. Kunnes tahallisuus lopetetaan yhteistyöllä.

Vierailija
125/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa nyt vain rauhoittuisit. Toistan: normaaliin elämiseen ja sen ääniin ei voi puuttua, isännöitsijä ei halua soittojasi.

On kiitellyt tähän saakka koska ilmoitetaan. Sorit siitä mutta kyllä se vaan on ihan laillinen juttu.

Vierailija
126/185 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen rajoittaa toimintaa joka tuottaa toiselle häirötä vaikka se olisi kaunista lauluakin. Hän lopettaa kun pyydetään. Joka ei lopeta on häiriintynyt, ellei kyseessä ole elinkeinon kannalta välttämätön toiminta ja vaan harkat.

Vierailija
127/185 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen rajoittaa toimintaa joka tuottaa toiselle häirötä vaikka se olisi kaunista lauluakin. Hän lopettaa kun pyydetään. Joka ei lopeta on häiriintynyt, ellei kyseessä ole elinkeinon kannalta välttämätön toiminta ja vaan harkat.

Täällä vähän samaa ongelmaa paitsi että kyseessä on joko seinä- alakerran- tai seinänaapuri( ääni tuntuu kuuluvan sekä vierestä että alapuoleta. Olen alkanut itse vähitellen sekoamaan ja alkanut polkemaan vuoronperään lattiaa ja hakkaamaan seinää, kun vaan ikinä lähtee. Tekeillä on myös tonne alakerran taululle "hei kusipää norsu, toivottavasti astut telamiinaan" lappu

Vierailija
128/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpuolellani asuu vanhempi henkilö, joka on alkanut häiritä töminällään. Hän ravaa useita kertoja aamuisin ja iltaisin minuuttitolkulla. Välillä putoilee tavaraa, välillä kuuluu kunnon tömähdyksiä kuin joku hyppisi. Herään aamuisin 06-07 välissä kun hän siirtää huonekaluja, yleensä useita kertoja niin, että ehdin nukahtamaan välissä. Olen yrittänyt mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta hän rymistelee myös 22-00 välillä tasaisesti.

Pahinta on kun hänen luonaan käy kahdesti viikossa pienet lapset hoidossa, ryminää ja kiljumista kestää pahimmillaan 06-21. Heippa-lapun vieminen ei vaikuttanut tilanteeseen mitenkään. Itse olen aina kerrostalossa asuessani pyrkinyt minimoimaan äänet ennen klo 9 ja jo kauan sitten opetellut kävelemään hiljaisemmin.

Vierailija
129/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, mutta eipä sille oikein muuta voi kuin joko kestää tai muuttaa pois. Eikä ikinä tiedä, millaiset naapurit tai äänieristyksen sitä saa riesakseen seuraavassa kämpässä. Joskus kun yläkerta oikein innostuu ravaamaan, tuntuu jytinä ja tärinä pöydässä ja sohvassa asti :D röhii myös kovaäänisesti aivan jatkuvasti (vetää tupakkaa ihan ketjussa), tekisi mieli laittaa jo postiluukusta joku Nicorette-esite.

Juurikin tän takia en koskaan tee vaikka vuoden vuokrasopparia ennenkuin olen vähintään yhden viikonlopun saanut pitää avainta ja oleskellut asunnossa.

Vuoden sopparit tulee näiden örveltäjien kaa todella kalliiksi jos pitääkin sanoa hei hei, meikä lähtee. Jos ei ole vuokranantajalle järjestely sopinut niin siitä jo tietää et häiriköitä on talossa.

Vierailija
130/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädytetyt kusilevyt postiluukusta ovat aina toimiva lahja kerrostalojen mölyapinoille.

Vierailija
131/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt kirjoitti:

Yläpuolellani asuu vanhempi henkilö, joka on alkanut häiritä töminällään. Hän ravaa useita kertoja aamuisin ja iltaisin minuuttitolkulla. Välillä putoilee tavaraa, välillä kuuluu kunnon tömähdyksiä kuin joku hyppisi. Herään aamuisin 06-07 välissä kun hän siirtää huonekaluja, yleensä useita kertoja niin, että ehdin nukahtamaan välissä. Olen yrittänyt mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta hän rymistelee myös 22-00 välillä tasaisesti.

Pahinta on kun hänen luonaan käy kahdesti viikossa pienet lapset hoidossa, ryminää ja kiljumista kestää pahimmillaan 06-21. Heippa-lapun vieminen ei vaikuttanut tilanteeseen mitenkään. Itse olen aina kerrostalossa asuessani pyrkinyt minimoimaan äänet ennen klo 9 ja jo kauan sitten opetellut kävelemään hiljaisemmin.

Älä vie mitään heippalappuja. Soita kyseisen mölyapinan ovikelloa JOKA kerta kun kuuluu minkäänlaista meteliä, ja valita suoraan päin naamaa. Tee kirjallinen valitus isännöitsijälle ja tiedoksi taloyhtiön hallitukselle JOKA kerta kun kuuluu minkäänlaista meteliä. Joka ikinen kerta. Jatka tätä niin kauan kunnes ongelma korjaantuu. Olen itse kokeillut tätä hyvällä menestyksellä.

Vierailija
132/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänieristysmääräykset ovat muutuneet vuosien varrella. Ennen vuotta 1975 ei ollut mitään määräyksiä äänieristyksestä. Kuitenkin vanhimmat 1920- ja 1930-lukujen kerrostalot eristävät ääntä yleensä melko hyvin paksujen rakenteiden ansiosta.

Äänieristysmääräyksiä kiristettiin vuonna 2000. Sen jälkeen rakennetuissa taloissa on määräysten ansiosta hiljaisempaa.

Askeläänitasoluku on nykyään 53 dB.

Rakennuksen, jossa on asuntoja, majoitus- tai potilashuoneita, ulkovaipan ääneneristys on suunniteltava ja toteutettava siten, että ääneneristys on vähintään 30 desibeliä ja impulssimaisen, kapeakaistaisen tai pienitaajuisen melun keskiäänitaso ei ylitä nukkumiseen tai lepoon käytettävissä huoneissa 25 desibeliä. (2017)

Vanhoissa taloissa on niiden rakentamisen aikaiset määräykset tai ei määräyksiä ollenkaan, joten uusi talo on varmempi valinta. Vanhakin saattaa olla hiljainen, saattaa olla ettei ole.

Vierailija
133/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille kun perustelee ettei hän maksa kuin omasta asunnostaan ja sinä maksat omastasi niin hän ei voi pakottaa muita kuuntelemaan askellustaan päivät koska se lattia on toistenkin lattia ja kattona sinulle. Tämä perustelu hiljentaa monet.

Valittaja maksaa vain omasta asunnostaan, joten ei voi määrätä mitä naapurissa tehdään

Vierailija
134/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä varpaista kylmä ja hermona olevia edestakaisin ravaavia, on vielä neuroottisesti stalkkaamassa muita ja ovat enemmön hermona kunxtuollaiseenkin puututaan. Voi ottaa vaikka jalasta pois, ja lopettaa lapselliset. Tyhmä ei tajua.

Vierailija
135/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset usein hakkaavat vastaan kun asian ilmaisee. Kuten pentu uhoaa vastaan kun käytöshäiriönsä paljastuu.

Vierailija
136/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saattaa olla kantapääkävelijä tai käyttää sisäkenkiä/kovapohjaisia tossuja. Ihan hyvin voit asiallisesti ja kohteliaasti kertoa hänelle asiasta. Ja nimenomaan kasvokkain kertoisin, lapun voi joku tulkita passiivisagressiiviseksi. Itse ainakin lisäisin mattoja lattialle ja ostaisin pehmeäpohjaiset tossut, jos saisin kuulla tömisteleväni. Näin varmasti toimisi valtaosa. Aika harvassa ovat ne, jotka loukkaantuvat ja alkavat tömistellä kahta kauheammin. Jos niin kävisi, niin sittenhän alkaisi olla jo aihetta laittaa isännöitsijälle valitus.

Vierailija
137/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta naapurisi hiippailemaan varpaisillaan. Demonstroi tämä liikkumistapa. Mut sit siinä on kyllä se yks juttu. Entäs sutten kun sieltä naapurista ei kuulukaan mitään. Miten voit ikinä tietää, mitä se siellä touhuilee?

Vierailija
138/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänieristysmääräykset ovat muutuneet vuosien varrella. Ennen vuotta 1975 ei ollut mitään määräyksiä äänieristyksestä. Kuitenkin vanhimmat 1920- ja 1930-lukujen kerrostalot eristävät ääntä yleensä melko hyvin paksujen rakenteiden ansiosta.

Äänieristysmääräyksiä kiristettiin vuonna 2000. Sen jälkeen rakennetuissa taloissa on määräysten ansiosta hiljaisempaa.

Askeläänitasoluku on nykyään 53 dB.

Rakennuksen, jossa on asuntoja, majoitus- tai potilashuoneita, ulkovaipan ääneneristys on suunniteltava ja toteutettava siten, että ääneneristys on vähintään 30 desibeliä ja impulssimaisen, kapeakaistaisen tai pienitaajuisen melun keskiäänitaso ei ylitä nukkumiseen tai lepoon käytettävissä huoneissa 25 desibeliä. (2017)

Vanhoissa taloissa on niiden rakentamisen aikaiset määräykset tai ei määräyksiä ollenkaan, joten uusi talo on varmempi valinta. Vanhakin saattaa olla hiljainen, saattaa olla ettei ole.

Eli nyt jokainen voi mennä K-Rautaan ja ostaa desibelimittarin, samalla reissulla sitten pari ämpäriä ja kontti vessapaperia.

Vierailija
139/185 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt kirjoitti:

Älä vie mitään heippalappuja. Soita kyseisen mölyapinan ovikelloa JOKA kerta kun kuuluu minkäänlaista meteliä, ja valita suoraan päin naamaa. Tee kirjallinen valitus isännöitsijälle ja tiedoksi taloyhtiön hallitukselle JOKA kerta kun kuuluu minkäänlaista meteliä. Joka ikinen kerta. Jatka tätä niin kauan kunnes ongelma korjaantuu. Olen itse kokeillut tätä hyvällä menestyksellä.

Paitti että menee häirinnän ja vainoamisen puolelle.

Voipi tulla rikosilmoitus ja maksumies on...?

Sinä.

Kerrostalossa ei mitenkään voi tietää mistä se meteli tulee. On todistettu ihan poliisin toimesta et ei voi.

Vierailija
140/185 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein naapurille ystävällisen lapun, jossa kerroin kanta-astumisen kuuluvan voimakkaasti asuntooni. Mitään ei tapahtunut ja kyllä harmittaa. Olen niin stressaantunut ja ärtynyt meluun, että en halua mennä kasvotusten puhumaan, koska en tiedä tuleeko siitä omalta puoleltani kovinkaan rakentavaa. Ihmettelen miksi kerrostalossa asukkaat eivät osaa huomioida muita, silloinkaan kun joku huomauttaa toistuvasta melusta. Hän herää hirveän aikaisin ja menee myös myöhään nukkumaan, jatkuva töminä aamuisin ja iltaisin. Yörauhaa on reilut 6 tuntia ja se ei minulle riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan