Tömistelevä yläkerran naapuri - voiko asialle tehdä mitään?
Muutin tähän asuntoon vuodenvaihteessa ja lähes välittömästi laitoin merkille, että yläkerran asunnosta kuuluu jatkuvaa töminää. Aluksi ääni ei ollut kovin voimakas mutta nyt kuluneen kuukauden aikana on tuntunut, että asunnossa oleskelee elefantti sillä omaan asuntooni kuuluu suoranaista jytinää. Viikonloppuna melu vain paheni: monta tuntia jatkunut töminä ja kolahtelu vaikeuttivat jo nukahtamista ja ylipäätään alan olla melun takia stressaantunut.
Voi olla, ettei yläkerran asukki vain tiedosta aiheuttavansa minua häiritsevää meteliä ja tiedän sen, että kerrostalossa ei mitään täyshiljaisuutta voi vaatia ja normaalit elämisen äänet kuuluvat kyllä asiaan. Samalla tavalla voi olla, että omat askeleeni kuuluvat ihan samalla tavalla alakerran asuntoon ja tässä talossa on vain huono äänieristys. Mietin silti, voisiko tälle asialle tehdä mitään? Voinko huomauttaa yläkerran asukkaalle asiasta vai hyväksynkö vain sen, että tässä talossa asumiseen kuuluu tuo jatkuva töminä?
Kommentit (185)
Nykyinen yläkerta ? Vaikuttaa taas uusioperheeltä ja jaetuilta lapsi ajoilta. Tyttö, varhaisteini, kulkee kaiketi kahta osoitetta. Harrastaa jotain kamppailu lajia. Asunnossa.
Saa kilareita tuon tuosta, joka aiheuttaa ns raivo tantta ilmiön tyttären ja äidin välillä ja silloin resonoi seinät ja ikkunat. Välillä kulkee betonissa niin hyvin että jopa mulla lattia tärisee kun ne saa raivo tantta hepulit. Ajoittain siellä taas on vuorostaan poika. Selvä ADHD tapaus vailla apuja. Hyppii, pomppii ja raivoaa kun äiti oletettu erehtyy sanomaan ei. Yläkerran äitioletettu on hyvin usein myös itse lapsen tasoinen käytökseltään. On hyvä että äiti hahmo leikkii lapsensa kanssa hippaa mutta eikö sen voisi tehdä ulkona... Myös äiti oletetun mielenterveys askarruttaa kun esim ihan tavallisten arkisten asioden hoitaminen kuulostaa vaikealta. Toisaalta jos ajatellaan hänen tapaansa imuroida, suulake täysii ovia ja listoja kohden toistuvasti ja huonenekalujen jatkuva raahaaminen pitkin poikin... Ehkä se kuitenkin purkaa omaa stressiään tai pahaa oloaan koska lapset on jaettu kun vetaritkin tuntuu karkaavan käsistä jatkuvasti. Ihan sama mitä se kello on... Toisaalta yhmmärrän jos stressiiään, tai epäonnistumistaan purkaa tuolla jatkuvalla uudelleen sisutuksella, mutta että raahaaminen ? tai se että jos sen mööbelin saakin vahingossa nostettua niin sitä ei saa enään laskettua. Se pudotetaan...
Asunto on kaupungin, eli rakennuslaatu ja materiaalit ei päätä huimaa. Mua se ei haittaa, mulla on kuitenkin hyvät paksut matot ton "laminaatin" suojana. Enemmän ehkä mietin sitä miten paljon asumiskulut saattaisi nousta lisää, kun menon ja metellin perusteella yläkertaa ei toisen omaisuus kiinnosta. Jospa kohta taas ois tässä rivissä vesivahinko, ja isännöitsille tulee pakkottava tarve tarkastaa sen asunto...
Silloin kun kumpikaan lapsista ei ola paikalla on aika pitää bileet. Alkaen perjantaina, loppuen sunnuntai aamuun / aamupäivään. Silloin ei myöskään ole paikalla asunnossa ajoittain se mies joka epätoivoisesti yrittää jonkinlaista jöötä siellä pitää kaikille niille. En minäkään sen miehen tilassa olisi, koskak kuka oikeasti jaksaa kuunella useamman vuorokauden putkeen semmoista "bubi ruusu" naisten ääntä, kälätystä, kikatusta ja muuta ääntelemistä. Nopeasti se mies raukka hiljaiseksi saadaan vastalauseilla ja änkyttämällä mutta mutta mutta, miksi me ei saada juosta ja leikkiä hippaa kun äiti oletettu saa kilarit kun vastuuntuntoinen koittaa huomioida muitakin. Yleensä sen jälkeen alkaa valitettavasti jatkuva tavaroiden pudottelu.
Huushollissa on myös koira. Välillä kuuluu hyvinkin agressiivista haukuntaa, just semmoista rähinä haukuntaa. Oletan koiran olevan jossain häkissä tvs osittain, koska monesti kun siellä lapsi turhaantuu, alkaa koiraa ärisee ja sit kuuluu äiti oletetun kova huuto tyyliin ei, anna olla tai irti.
Tällä hetkellä mun makkari on myös mun kouluhuone, toimisto ja työstämisen huone. Mulla ei ole omat itkupotku enään kaukana väsymyksen, stressin, turhautuneisuuden ja raivarikiukun vuoksi. Kiukku tulee siitä kun joudut lähes päivittäin katsomaan oman lemmikin pakoilua, sitä kun se nukkuu tossa vieressä ja kehrää ja sit alkaa yläkerrassa raivotantta sessioit, kissa lähtee kun hauki kaislikosta häntä mahan alla, lattiaa viistäen piiloon sohvan tai sängyn alle ja on siellä tunteja... Yksi kissoista on onneksi huonokuuloinen. Loput painelee piiloon... Raivostuttavaa ajatella, että "omassa" kodissa ei saa olla rauhassa, tai että tarvitsee pelätä... Olen useasti saanu pestä extra pyykkiä näiden ritola paskojen takia. Pitäisiköhän alkaa viemään ne paskassa olevat päiväpeitot ym tolle yläkerran oletetulle ? Sehän niistä tavallaan vastuussa on, kun käytöksellään niitä aiheuttaa...
Ja tämä viimeinen vuosi korona rajoituksineen on vaan pahentanut tilanetta.
Samat järjestyssäännöt mäkin olen vuokrasopimksen muassa allekirjoittanut kun tuo yläkertalainen. Meidän ero on vaan siinä että sitä oletettua ne ei koske.
Olen käynyt ovella, olen ollut yhteydessä isännöitsijään, on jopa naapurin kanssa tehty kirjallinen valitus. Oletettu sai näpäytyksen sormille. Se lista häiriökäyttämisesta oli pitkä ja siinä oli myös yöaikaan tapahtunutta häiriökäyttätymistä. Näpäytys sormille... Minkä takia sääntöjä asumismukavuuden takia tehdään, jos niitä rikkova saa pelkän luunapin ? Joka kerta kun sen oletetun toimiin on puututtu ja /tai huomautettu on meno vaan pahentunut. Ehkä siellä ei opita ennen kuin sattuu vahinko ? Juostaan ja hypitään kunnes kaadutaan tai liukastutaan ja lyödään pää lattiaan ?
Muutenkin ko asunto on herättänyt lähiaikoina muidenkin naapureiden "mielenkiinnon" kun siellä on jatkuvaa ramppausta kun lapset ei ole paikalla. Välillä ovi käy kun kaupassa konsanaan. Toinen mikä on herättänyt myös naapureita on se jatkuvan tavaran raahaminen ulos asunnosta. Useimmin jätesäkeissä. Jospa se onkin hamstraaja ? Moni tietää ja on kuullut (tietää että postinjakaja on rapussa ) että siellä on koira. Kukaan ei tosin ole nähnyt koiran ulkoilutusta...
Jos mulla olisi vaihtoehto ja varaa, muuttaisin. Jos ois varaa paljonkin, ostaisin oman. Mutta kun ei ole.
Mun naapurilla on semmonen kaikuva ukkosenjylinämäinen töminä. Tosi rasittavaa kun ei ikinä oikein käy missään ja herään aina 6 aikaan aamulla kun jylistelee tuolla. Ei taida olla hirveästi tavaroita kämpillä kun tuollainen jyske ja kaiku kuuluu.
Tässä keinoja:
Norsutarra ovenpieleen
Jumalaton karjaisu kun tömistää (sellainen poissa kokonaan tolaltaan että säikkyy)
Patterin hakkaaminen
Isännöitsijälle valitus
Isännöitsijälle toinen valitus
Isännöitsijälle kolmas valitus ja soitto
Muille naapureille asian tiettäväksi teko esim hissilapulla.
Kun tapaat rapussa puhu samaa kieltä samalla tasolla kuin tömistäjä, jos on sivistymätön niin reuhaa kunnolla. Jos on hiljainen huomauta kuivasti...
Vierailija kirjoitti:
Tässä keinoja:
Norsutarra ovenpieleen
Jumalaton karjaisu kun tömistää (sellainen poissa kokonaan tolaltaan että säikkyy)
Patterin hakkaaminen
Isännöitsijälle valitus
Isännöitsijälle toinen valitus
Isännöitsijälle kolmas valitus ja soitto
Muille naapureille asian tiettäväksi teko esim hissilapulla.
Kun tapaat rapussa puhu samaa kieltä samalla tasolla kuin tömistäjä, jos on sivistymätön niin reuhaa kunnolla. Jos on hiljainen huomauta kuivasti...
Kattilankansi jesarilla harjanvarteen ja toista askeleet joka kerran. Pian oppii kyllä miksi siellä kalisee kansi allaan.
Ap on hermoheikko. Ongelma ei yläkerran naapuri vaan ap:n huono lääkitys.
Sille kun perustelee ettei hän maksa kuin omasta asunnostaan ja sinä maksat omastasi niin hän ei voi pakottaa muita kuuntelemaan askellustaan päivät koska se lattia on toistenkin lattia ja kattona sinulle. Tämä perustelu hiljentaa monet.
Kutsu liivimieheksi naamioituneita kylään sinulle niin että tömistäjä näkee. Loppuu hyvin.
ja ihan oikeastui jos nämä pläskit norsut opettelisi kävelemään normaalisti, kuuluisi vaan askellus eikä tuota jyskäämistä. stna! joudun kuuntelemaan muutenkin kun tuo käy kusella
Pyydä karita mattila lauloleoimaan luoksesi. Sitten matki häntä joka kerta kun alkaa töminä. Oikein korkeelta ja tosi kovaa.
En ymmärrä sinua ap. Meidän yläkerrassa asuu tosi vanha ja tosi kuuro mies. Kävelee kepin kanssa, kuuluu, kuuntelee radiota täysillä, että voi kuulla senkin, mikä biisi kyseessä. Joskus kolistelee ihmeellisesti niin, että tulee mieleen, onko kaatunut ja pitääkö soittaa jonnekin. Vaan kohta taas alkaa kepin köpötys.
Tätä jaksamme, koska tuo pappa ei voi mitään vanhuudelleen. Kamalinta on, kun joku luukuttaa musiikkia bassot täysillä. Semmoistakin on kuultu. Koita kestää kerrostaloelämää.
Sergei hoitaa. Te kerätä kolehti ja ilmoittaa kotiosoite, ok. Viikon päästä, njet ärsyttävä töminä, kadonnut kuin ruumis suomenlahteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te aina puhutte "kanta-astujasta"? Ihminen on biologisesti, lajina, kanta-astuja. Se opetetaan kuulkaa peruskoulussa!
Tömistely on eri asia, ei sitä kantapäätä ole pakko lattiaan täydellä voimalla iskeä. Mutta päkiä edellä käveleminen on luonnotonta ihmiselle.
Kyllä ihmiset kävelevät eri tavalla.Entisistä naapureistamme naisen kävelyn kuuli aina,hän paukutti kantapäitä lattiaan,miehen kävelyä ei kuullut vaikka oli iso,pitkä mies.
Vierailija kirjoitti:
joo sori, onnettomuuden takia käytän kävelykeppejä. pahoittelen aiheuttavani häiriö ja lopetan liikkuminen. ps hyvin yksinäinen, viikonloppusin tuon kaverin kylään ja pelataan korttei
Siihen keppiisi saa kyllä äänettömäksi tekevän kumitulpankin, joka ei luista. teeppä kuule palvelus muille.
Huonekaluihin saa huopapalat ja kovimpiin ramppauskohtiin maton. lapset voi opettaa kävelemään äänettä jne. Kaikki tahdosta kiinni ajatteletko muita yhtään.
Yleensa itseään sosiaalisina pitävät ovatkin kaikkein norsuvttuisimpia ihmisiä jotka oikein tamppaavat asunnoissa ja siivouspäivä on kuin huone hajotettaisiin porukalla vielä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sinua ap. Meidän yläkerrassa asuu tosi vanha ja tosi kuuro mies. Kävelee kepin kanssa, kuuluu, kuuntelee radiota täysillä, että voi kuulla senkin, mikä biisi kyseessä. Joskus kolistelee ihmeellisesti niin, että tulee mieleen, onko kaatunut ja pitääkö soittaa jonnekin. Vaan kohta taas alkaa kepin köpötys.
Tätä jaksamme, koska tuo pappa ei voi mitään vanhuudelleen. Kamalinta on, kun joku luukuttaa musiikkia bassot täysillä. Semmoistakin on kuultu. Koita kestää kerrostaloelämää.
Voitte tuunata keppinsä kumitulpalla, voitte ostaa papalle kuulokkeet, ei varmasti pahastu.
Kuntoiluvälineitten kalauttelu on junttiutta. Niitten alle saa kumimaton ja kumipalat ettei ne kalise ja öljyä vinkumiseen. Joillakin on ovia joitten saranat oikein valittavat. Kumma juttu kun öljykin keksitty eikä maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
ja ihan oikeastui jos nämä pläskit norsut opettelisi kävelemään normaalisti, kuuluisi vaan askellus eikä tuota jyskäämistä. stna! joudun kuuntelemaan muutenkin kun tuo käy kusella
Äläs mitään yläkerrassa asuu sellainen 55 kg painava hoitaja joka kotiin tulleessaan öisinkin paukuttaa raput kävellä paiskaa oven ja nakuttaa kolmisen tuntia ihan järkyttävää kantatikkausta putkeen. Ei ole painosta kiinni. Ja sata kertaa huomautettu. Hän kostaa raskaan työnsä muille.
Mä olen jo kerran muuttanut pois häriön takia. Siinä meni säästöt. Silloinen yläkertalainen oli muusikon ja musiikin opettajan tapainen bändin omistava mies. Bändi harkat oli "kivaa aikaa". Useampi viulu ym, kansanmusiikkiin liittyvää soitinta, tietenkin HEI HEI huudot väliin ja tahdin poljentaa että tanssijat pysyy tahdissa. Tein valituksia, ei vaikutusta. Yläkerran lapset, se oliko omia vai uusioperheen mukana tulleita, aloitti iltatoiminnat klo 23. Talossa hiljaisuus alkoi sääntöjen mukaan klo 22...
Ilta toimet oli huutamista, hyppimistä ja hippaa hampaiden pesun välillä. Omistan arkoja lemmikkejä jotka on nyt arempia, ja yhdella stressiperäinen suolistosairaus. Tarkoittaa sitä että kun raukka ottaa tassut alle ja pinkasee piloon, on lähtökohdassa jäljellä vain ns ritola paskat.
Silloinen seinänaapuri muutti pois lähinnä oman yläkerran asukkaan takia, mutta kysyi multa miten mä kestän mun yläkertaa ?
Kertoi sen yläkerran harrastavan yötä päivää marssimista ja tavaroiden paiskontaa ja jatkuvaa uudelleen sisustamista. Kellonaikaan katsomatta. Oli mukava se seinänaapuri. Sen tilalle muutti ehkä liikaa miestä vahvempaa nauttiva... No, ei ihan elämässä kiinni oleva. Ei menny kauaan kun siellä istuttiin kiljun ja kavereiden kanssa iltaa paristi viikossa. Eikä mennyt kauaan kun se seinänaapuri alkoi reagoimaan sen yläkerran puuhiin. Opin muuten vihaa tuona aikana White Shade of Pale biisiä. Sitä se huudatti, kaiketi peittääkseen sen yläkerran. Yht'äkkiä se musiikiin huudatus loppu ja yks ilta kuului pamaus ja sit tuli hiljaisuus. Mietin hetken että ei kait...
Meni pari viikkoa kun sen kaverit alko käymään sen oven takana huutelemaassa. Samaan aikaan rapussa meijän kerroksessa oli muuten rauhallista, mutta haisi. Paska putki oli avattu viikko aikasemmin, siitä oletettiin mätä katkun edelleen tulevan. Kolmas viikko hiljaisuutta päättyi siihen että rappu tasanteella on poliisit, palokunta ja ensihoito. Poliisit huutelee ja koputtelee naapurin oveen antaen käskyn moottorisahan käyttöön jotta ovi saadaan auki. Seuraavana kuuluu rapussa kaikivasta radioista "vainaja löydetty". Se siis kuitenkin päätti tehdä oman ratkaisunsa elämänsä suhteen.