Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olette niin kovia "näpäyttämään"?

Vierailija
24.03.2017 |

Tiedätte varmaan mitä tarkoitan näpäyttämisellä, tätä on ennenkin täällä pohdittu. Esim. nuoripari pyytää häälahjaksi häämatkarahaa joten sukulaistäti näpäyttää antamalla lahjaksi virsikirjan ja patalaput.

Miksi? Millainen ihminen näpäyttää toisia ja missä tilanteessa? Millaisia tunteita hänellä on kun hän päättää näpäyttää?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. nuoripari pyytää häälahjaksi häämatkarahaa joten sukulaistäti näpäyttää antamalla lahjaksi virsikirjan ja patalaput.

Voi, olisinpas minäkin yhtä rohkea ;D

No tuossa on varmaan sukupolvienkin välisestä kuilusta kyse. Häämatkan kustantaminen voi tuntua omituiselta vanhemmille sukulaisille, jotka ovat tottuneet, että häissä lähinnä toivotetaan onnea ja hyvää elämää hääparille.

Esimerkki omalle kohdalle sattuneesta näpäytyksen syystä. Sukulaislapsi ei toivo mitään muuta kuin rahaa n. 800 euron puhelimeen. Ei mitään muuta, vaikka kuinka kyselee. Mulla ei ole tapana antaa rahaa ja osakseni oli tästä lahjasta etukäteen laskettu 100 euroa. Koska muuta toivetta ei esitetty, lahja oli lopulta itsetehty kortti ja lahjoitus vähävaraisten lasten hyväksi.

Siis toinen oli toivonut itselleen rahaa, niin te lahjoititte hänen nimiinsä vähävaraisille lapsille? Aika ilkeämistä lahjansaaja kohtaan, ihan suoraa vittuiluahan tuo on.

Ei minusta. Sekä lapsi että vanhemmat tiesivät, että pyysivät rahaa vähävataisilta sukulaisilta. Kyseessä oli joululahja, joten rahaa meni muidenkin ihmisten lahjoihin. Silti he olettivat, että voivat etukäteen päättää muiden joululahjabudjetin. Minusta se oli todella tökeröä. Ei todellakaan olisi ollut varaa antaa 100 euron rahana. En aio laittaa omaa budjettia sekaisin tuollaisten toiveiden takia. Muu lahja ei kelvannut, ei edes halvempi puhelin, joka olisi vaatinut pienemmän osallistumismaksun. Minun kohdalla näpäytys toimi. Nyt lapsi osaa pyytää sellaista, johon minulla on varaa ja josta itse tykkää. Muut sukulaiset joutuvat edelleen tiukoille joulun tienoilla tämän perheen rahatoiveiden takia.

Vierailija
22/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näpäyttäminen = kosto tai opetus.

Ylimieliset ihmiset harrastavat sitä.

Kaikkea ei tarvitse sietää. Ja riippuu asian tasosta. Jos naapuri ajelee nurmikkonsa 2 minuuttia vaille 7 aamulla, en menisi näpäyttelemään yhtään mitään. Mutta jos samainen naapuri parkkeeraisi paikalleni toistuvasti, voisin vaikka näpäyttää jollain kivalla tavalla. Järkipuhe ei yleensä kannata, kun joku torvelo toistaa samaa kuspäistä toimintamalliaan, vaikka talonpoikaisjärjellä asia pitäisi tajuta tai vain pelkästään noudattaa sääntöjä. Eli kyseessä olisi piittaamattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Valtakunnan syyttäjältä hän on asiantuntija näissä . Ammattinäpäyttäjä.

On niitä muitakin. Vaikkapa vuokranantaja, joka voi pahimmassa tapauksessa näpäyttää häädön maksamattomista vuokrista yms. tai naapuri, joka voi jyrsiintyä monestakin asiasta, ja joka näpäyttää valituksilla. Kaupan täti voi näpäyttää soittamalla poliisit näpistyksestä jne. Kun se kaikki on niin itsestä kiinni. Ei savua ilman tulta.

Ei nuo mainitsemasi asiat ole mitään näpäytyksiä vaan ihan normaaleja jopa ulkoapäin määrättyjä toimenpiteitä ja seuraamuksia tietyissä tilanteissa. Poikkeuksena se naapuri, jos tekee valituksia vain kiusallaan/siksi että naapurin naama satu miellyttämään.

Vierailija
24/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä muitakin. Vaikkapa vuokranantaja, joka voi pahimmassa tapauksessa näpäyttää häädön maksamattomista vuokrista yms. tai naapuri, joka voi jyrsiintyä monestakin asiasta, ja joka näpäyttää valituksilla. Kaupan täti voi näpäyttää soittamalla poliisit näpistyksestä jne. Kun se kaikki on niin itsestä kiinni. Ei savua ilman tulta.

Eihän se ole näpäyttämistä jos puuttuu asianmukaisella tavalla kiellettyyn tai rikolliseen toimintaan.

Näpäytys on lähinnä vittuilua joka ei johda muuhun kuin kohteen elämän hankaloitumuseen tai harmistukseen.

Kaupantäti voisi esim kampittaa näpistelijän sen sijaan että hoitaa asianmukaisesti poliisit paikalle.

Vierailija
25/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näpäyttäminen = kosto tai opetus.

Ylimieliset ihmiset harrastavat sitä.

Kaikkea ei tarvitse sietää. Ja riippuu asian tasosta. Jos naapuri ajelee nurmikkonsa 2 minuuttia vaille 7 aamulla, en menisi näpäyttelemään yhtään mitään. Mutta jos samainen naapuri parkkeeraisi paikalleni toistuvasti, voisin vaikka näpäyttää jollain kivalla tavalla. Järkipuhe ei yleensä kannata, kun joku torvelo toistaa samaa kuspäistä toimintamalliaan, vaikka talonpoikaisjärjellä asia pitäisi tajuta tai vain pelkästään noudattaa sääntöjä. Eli kyseessä olisi piittaamattomuus.

Näissä näpäytyksissä puhutaan nimenomaan tuon ensimmäisen esimerkin kaltaisista asioista.

Vierailija
26/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näpäytys" voi johtua myös siitä, että "näpäyttäjä" kokee tietävänsä asian näpäytettävää paremmin. Että kyllä ne vielä on näistä patalapuista kiitollisia, kun vähän kasvavat ja tajuavat, mistä on kyse. Tai ainakin niiden pitäisi.

Joskus näpäyttäjä on tässä oikeassakin. Tiedän esim yhden väitöskirjantekijän, jolle ohjaajat olivat järjestäneet apurahaa isolla vaivalla, mutta joka ei sitten koskaan ehtinyt ohjausseminaariin kun aina piti olla töissä. Joo, eihän apurahat isoja ole, mutta ne on kuitenkin tarkoitettu päätoimiseen tutkimukseen. Ohjaaajat sitten lopulta näpäyttivät sanomalla, että ennen apurahan jatkokauden hakua tämän jatko-opiskelijan on syytä päättää, onko hän päätoiminen väitöskirjantekijä vai jotain muuta.

Vierailija
27/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. nuoripari pyytää häälahjaksi häämatkarahaa joten sukulaistäti näpäyttää antamalla lahjaksi virsikirjan ja patalaput.

No tuossa on varmaan sukupolvienkin välisestä kuilusta kyse. Häämatkan kustantaminen voi tuntua omituiselta vanhemmille sukulaisille, jotka ovat tottuneet, että häissä lähinnä toivotetaan onnea ja hyvää elämää hääparille.

Esimerkki omalle kohdalle sattuneesta näpäytyksen syystä. Sukulaislapsi ei toivo mitään muuta kuin rahaa n. 800 euron puhelimeen. Ei mitään muuta, vaikka kuinka kyselee. Mulla ei ole tapana antaa rahaa ja osakseni oli tästä lahjasta etukäteen laskettu 100 euroa. Koska muuta toivetta ei esitetty, lahja oli lopulta itsetehty kortti ja lahjoitus vähävaraisten lasten hyväksi.

Siis toinen oli toivonut itselleen rahaa, niin te lahjoititte hänen nimiinsä vähävaraisille lapsille? Aika ilkeämistä lahjansaaja kohtaan, ihan suoraa vittuiluahan tuo on.

Ei minusta. Sekä lapsi että vanhemmat tiesivät, että pyysivät rahaa vähävataisilta sukulaisilta. Kyseessä oli joululahja, joten rahaa meni muidenkin ihmisten lahjoihin. Silti he olettivat, että voivat etukäteen päättää muiden joululahjabudjetin. Minusta se oli todella tökeröä. Ei todellakaan olisi ollut varaa antaa 100 euron rahana. En aio laittaa omaa budjettia sekaisin tuollaisten toiveiden takia. Muu lahja ei kelvannut, ei edes halvempi puhelin, joka olisi vaatinut pienemmän osallistumismaksun. Minun kohdalla näpäytys toimi. Nyt lapsi osaa pyytää sellaista, johon minulla on varaa ja josta itse tykkää. Muut sukulaiset joutuvat edelleen tiukoille joulun tienoilla tämän perheen rahatoiveiden takia.

Järkevänä ihmisenä olisit vain toimittanut kortin ja sanonut ettei sinulla ollut rahaa pyydettyyn lahjaan, itse olisin sanonut sen jo heti saatuani tiedon tuosta että haluavat 100e, sinä et varmaan edes yrittänyt avata suutasi vaan halusit vain kostaa kun koit että sinua kohtaan oli tehty väärin ja olit kateellinen toisten hyvästä toimeentulosta ja katkera omasta köyhyydestäsi.

Että kyllä niitä vaihtoehtoja on muitakin kuin suora vittuilu. Tosin en ymmärrä miksi olet edes tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa, jotka ovat mielestäsi täysin kusipäisiä.

Vierailija
28/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näpäytys" voi johtua myös siitä, että "näpäyttäjä" kokee tietävänsä asian näpäytettävää paremmin. Että kyllä ne vielä on näistä patalapuista kiitollisia, kun vähän kasvavat ja tajuavat, mistä on kyse. Tai ainakin niiden pitäisi.

Joskus näpäyttäjä on tässä oikeassakin. Tiedän esim yhden väitöskirjantekijän, jolle ohjaajat olivat järjestäneet apurahaa isolla vaivalla, mutta joka ei sitten koskaan ehtinyt ohjausseminaariin kun aina piti olla töissä. Joo, eihän apurahat isoja ole, mutta ne on kuitenkin tarkoitettu päätoimiseen tutkimukseen. Ohjaaajat sitten lopulta näpäyttivät sanomalla, että ennen apurahan jatkokauden hakua tämän jatko-opiskelijan on syytä päättää, onko hän päätoiminen väitöskirjantekijä vai jotain muuta.

Ei tuokaan ole näpäyttämistä, vaan ihan tosiasioiden toteamista, jos kerran apuraha on päätöimisille väitöskirjantekijöille, niin tuo kysymyshän on ihan normaali toimenpide. Sama sääntö siis kaikilla, eikä vain sillä "näpäytettävällä".

Puurot ja vellit sekaisin nyt ihmisillä.

Vierailija
29/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään näpäytellä, mutta lahjoilla näpäyttely on kyllä hassua hobittitoimintaa.

Vierailija
30/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo mainitsemasi asiat ole mitään näpäytyksiä vaan ihan normaaleja jopa ulkoapäin määrättyjä toimenpiteitä ja seuraamuksia tietyissä tilanteissa. Poikkeuksena se naapuri, jos tekee valituksia vain kiusallaan/siksi että naapurin naama satu miellyttämään.

No siinäpä se pointti juuri onkin. Verrattavissa tuohon valtakunnan syyttäjään. Kukaan ei kuitenkaan löydä koskaan syytä itsestään, vaan ihan monttu auki ihmetellään, kun syytetään veropetoksesta, kavalluksesta ym. Viranomainen tekee vain työtään.

Vierailija
31/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevänä ihmisenä olisit vain toimittanut kortin ja sanonut ettei sinulla ollut rahaa pyydettyyn lahjaan, itse olisin sanonut sen jo heti saatuani tiedon tuosta että haluavat 100e, sinä et varmaan edes yrittänyt avata suutasi vaan halusit vain kostaa kun koit että sinua kohtaan oli tehty väärin ja olit kateellinen toisten hyvästä toimeentulosta ja katkera omasta köyhyydestäsi.

Että kyllä niitä vaihtoehtoja on muitakin kuin suora vittuilu. Tosin en ymmärrä miksi olet edes tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa, jotka ovat mielestäsi täysin kusipäisiä.

Kyllä asiasta yritettiin puhua. Sen takia vaihtoehto halvemmasta puhelimesta juuri otettiin esille, jotta maksu ei olisi yhtä henkilöä kohden niin korkea. Mutta se ei kelvannut. Piti olla se tietty puhelin, mikä muillakin. Minä en aio elää yli varojeni. Edes jouluna. Lahjat annan sen mukaan, ettei oma talous siihen kaadu.

Vierailija
32/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu tuon puhelimen kanssa..oisin ilmoittanut,että valitettavasti minulla ei ole 100e siihen laittaa,mutta jos 20e kelpaa niin sen voin sijoittaa..jos ei ois kelvannu oisin tuhlannut sen itseeni,minulle se on iso raha😊

Vierailija
33/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiasta yritettiin puhua. Sen takia vaihtoehto halvemmasta puhelimesta juuri otettiin esille, jotta maksu ei olisi yhtä henkilöä kohden niin korkea. Mutta se ei kelvannut. Piti olla se tietty puhelin, mikä muillakin. Minä en aio elää yli varojeni. Edes jouluna. Lahjat annan sen mukaan, ettei oma talous siihen kaadu.

En minä ehdottelisi mitään halvempaa puhelinta, toive on toive. Olisin vain todennut, että voin antaa 20e enempää ei ole varaa ja olisin sen antanut mukinoista huolimatta, enkä tehnyt niin että laitan 20e vähävaraisille ja toimitan kuitin päivänsankarille. Kaikki antavat lahjat sen mukaan ettei oma talous kaada, et sinä ole mikään ihmeellisyys sen ajatuksesi kanssa. Ihme numero tuollaisesta asiasta.

Vierailija
34/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinäpä se pointti juuri onkin. Verrattavissa tuohon valtakunnan syyttäjään. Kukaan ei kuitenkaan löydä koskaan syytä itsestään, vaan ihan monttu auki ihmetellään, kun syytetään veropetoksesta, kavalluksesta ym. Viranomainen tekee vain työtään.

Jaa, että naapuri yleensä tekee kiusallaan valituksen, jos naama ei jollain miellytä? Ja minä kun olen luullut, että naapurien välisiin riitoihin voi olla muitakin syitä. TS -extrassa oli kerran juttua näiden riitojen sovittelijasta. Kertoi liitteessä, että hyllyssä sovittelua odottaa 8 mappimetriä tavaraa. Voisko olla muustakin, kuin epämiellyttävästä pläsistä kiinni? - edellisen jatkokysymys

Vierailija
35/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuokaan ole näpäyttämistä, vaan ihan tosiasioiden toteamista, jos kerran apuraha on päätöimisille väitöskirjantekijöille, niin tuo kysymyshän on ihan normaali toimenpide. Sama sääntö siis kaikilla, eikä vain sillä "näpäytettävällä".

Puurot ja vellit sekaisin nyt ihmisillä.

Tai sit sulla on jäänyt huomaamatta, että näpäyttäjän mielestä kyse on aina tosiasioiden toteamisesta ja normaalista, asianmukaisesta tavasta hoitaa se, että näpäytettävä käyttäytyy törkeästi. Näpäytetyn mielestä taas häntä kohdellaan törkeästi.

Vierailija
36/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittakaa haluamanne yhdys sana tai kirjotvihre ja johan alkaa mammoilla näpäyttely 😂

*yhdyssana

*kirjoitusvirhe

Sitten noita korjausviestejä on ketju täynnä kun näpäytellään.

Just! :D Ja on jotenkin aika paradoksaalista, että vaikka täällä kaikki ovat akateemisia ja insinöörien vaimoja, ei muka ymmärretä tekstiä lainkaan, jos sieltä puuttuu pilkku tai se yhdyssana on jäänyt kahdeksi osaksi. "Opettele kirjoittamaaaaan"! "En tajua mitä on omakoti talo, enkä voi mitenkäääään ymmärtää mitä on porkkana  sose"!!!!!

Ja kaiken huipuksi ollaan jollain huuhaapalstalla, eikä virallisissa instansseissa.

Huh, mitäköhän meni pieleen? :O Apua! Noooh, onneksi saan lukea vittuilua täynnä olevan korjauksen tuota pikaa! Joku elämäänsä erittäin tyytyväinen sieltä kohta pistää tulemaan parastaan. Päivä pelastettu! :D

Vierailija
37/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, että naapuri yleensä tekee kiusallaan valituksen, jos naama ei jollain miellytä? Ja minä kun olen luullut, että naapurien välisiin riitoihin voi olla muitakin syitä. TS -extrassa oli kerran juttua näiden riitojen sovittelijasta. Kertoi liitteessä, että hyllyssä sovittelua odottaa 8 mappimetriä tavaraa. Voisko olla muustakin, kuin epämiellyttävästä pläsistä kiinni? - edellisen jatkokysymys

Hienosti luettu, kirjoitin että JOS naapuri tekee valituksen ihan vaan kiusallaan, ku pärstä ei miellytä. Taidat olla itse tällainen valittajanaapuri kun en viitsinyt edes miettiä lukemaasi kunnolla, kun heti piti päästä VALITTAMAAN.

Vierailija
38/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa meni vähän ohi miten toi alotuksen esimerkki on näpäytystä. Mä oon aina mieltänyt sen näpäyttelyn teräväksi kommentiksi enkä epämieluisan lahjan saamiseksi vai oliko tässä kyseessä ateisti pariskunta, joka ei koskaan kokkaa? Sukulaistäti sitten päivitellyt asiaa vuosikaudet ja päättää antaa lahjaksi virsikirjan ja patalaput?

Jos et huomannu niin näpäyttämään oli lainausmerkeissä otsikossa, joten se selkeesti tarkottaa pelkästään toiveiden vastaista toimintaa tässä tapauksessa esim bussikuski "näpäytti" olemalla myöhässä

Vierailija
39/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt tämä keskustelu sitten kuoleutu, ainakin minä hukkasin sen langanpätkän, että mitä näpäytys edes tarkoittaa XD Kohta kaikki eri mieltä oleminen on näpäytystä ja kaikki negatiiviset seuraukset on näpäytyksiä ja näpäytykset on näpäytyksiä.

Vierailija
40/124 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole näpäyttämistä jos puuttuu asianmukaisella tavalla kiellettyyn tai rikolliseen toimintaan.

Näpäytys on lähinnä vittuilua joka ei johda muuhun kuin kohteen elämän hankaloitumuseen tai harmistukseen.

Kaupantäti voisi esim kampittaa näpistelijän sen sijaan että hoitaa asianmukaisesti poliisit paikalle.

Vertasin tuohon valtakunnan syyttäjään! Ei valtakunnan syyttäjäkään mitään näpäyttele, vaan puuttuu rikolliseen toimintaan! Eli tuo valtakunnan syyttäjästä tehty vertaus oli täysin väärä tai sarkasmia. Sarkasmilla vastasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan