Jouduin tänään asioimaan TE-toimistossa, vieläkin tärisen
Jouduin tänään asioimaan TE-toimistossa kun ilmeni ongelmia, joista ei minulle oltu muistettu kertoa. Kelasta siis soittivat, että joku paperi puuttuu. Kun menin sitten todella vihaisena, mutta ennen kaikkea ahdistuneena TE-toimistoon selvittämään vastentahtoisesti asiaa ei mikään tietenkään meinannut selvitä. Ärsytti kun jouduin vielä huonossa säässä kävelemään tuonne kun pitää säästää. Jouduin tietysti sitten huutamaan ja käyttäytymään huonosti, jotta asiat selviäisivät. Ei työntekijältä myötätuntoa herunut, en tosin sitä odottanutkaan. En ole joutunut käymään tuolla putiikissa pitkään aikaan ja hyvä niin, sillä paikasta on niin hirveät traumat ja nuo käynnit saavat minut aina pois tolaltani ja tuovat esiin pahimmat puoleni. Vieläkin olen ihan paniikissa, todella ahdistunut, tärisen ja minut lyötiin taas ihan maanrakoon. Tuo alkoi jo matkalla tuonne. Tämä avautuminen helpotti vähän.
Kommentit (67)
Tiedän tuon tunteen ja tuskan. Olen alkanut ottaa mukaan pitkän sateenvarjon, että voin sillä vähän paukuttaa tahtia jos mua alkaa suututtamaan.
Purit sitten omaa ahdistustasi virkailijaan. Kehtaat vielä kertoa aikuinen (jos olet) ihminen.
Mä ne usko, että on provo.
Noin kyllä käy herkille ja varsinkin, jos on taipumusta vähänkään paniikkihäiriöön.
Kaveri kilahtaa useinkin kun joutuu hoitamaa virastoasioita ja varsinkin, jos pitää puolustella kantaansa tai tekojaan taikka peräämään jotain saatavaa. Ja noissa virastoissa olevat työntekijät eivät tosiaankaan ole ihmistuntijoita tai empaattisimmasta päästä.
Ei se ollut Porvoo, jossa tänään oli huono sää. Sitä paitsi pienillä paikkakunnilla ei edes ole te-toimistot auki niin että niihin voi ihan noin vaan marssia sisään.
Joo, provohan tämä, kun ne asiat selvitään nykyään puhelimitse.
Ne on työkkärissä monet semmosia kiusaajia ja kuspäitä, ettei tosikaan. En yhtään ihmettele, jos joku panikoituu siellä. Itseasiassa ihmettelen, ettei uutisissa ole koskaan työkkärin virkailijan pahoinpitelytapauksia.
Ei todellakaan ole trolli. Hyvä, jos joku pystyy asioimaan näissä putiikeissa: työkkäri, Kela, sossu täysin omana itsenään yhtään kiihtymättä, mitään tuntematta, ilman, että saa tästä traumoja, pahaa mieltä tai vastaavaa. Vielä parempi, jos jonkun ei tarvitse asioida näissä ollenkaan. Valitettavasti kaikilla ei ole niin yksinkertaista. En minä ole työttömyyttäni tai riippuvuuttani tuista itse valinnut. Aina asiallinen käytöskään ei ole se ihannetila. Tuollainen puolustuskeinojen, en nyt muista virallista nimeä käyttöhän on psykologisestikin tunnettu ilmiö eli on osin tahdosta riippumatonta. Lisäksi en ymmärrä, miksi minun pitäisikään olla hyväkäytöksinen paikoissa, joiden koen monessa mielessä vaikeuttaneen ratkaisevasti elämääni. Traumat ovat syvät, eivätkä parane koskaan. Asiointi noissa paikoissa siis oikeasti sattuu hyvin paljon henkisesti. En ole koskaan saanut noissa paikoissa hyvää palvelua, en edes silloin kun oikeasti pystyin vielä olemaan asiallinen ja kohtelias. Koska tiedän noiden vaikutuksen, en todellakaan asioi noissa kuin vain pakosta. AP.
Onko ap ylipainoinen vai miksi hänet laitetaan kävelemään.
Tämä tapahtui suuressa kaupungissa, jossa satoi tänään iltapäivällä matkani aikana räntää/pieniä rakeita. En tiedä paikan säätä tällä hetkellä kun en näe ikkunasta juuri nyt ulos. Enkä siis kannata väkivallan käyttöä tälläisissä tilanteissa. En koskaan uhkaile väkivallalla tai käytä sitä. Pahin mitä olen tehnyt on ollut kirjoittaminen keskustelupalstoille ja kanteleminen työntekijän pomolle. AP.
Taidan juoda itseni känniin, että pystyn seuraavan kerran menemään sinne kun kutsu kuuluu. Nyt ei ole pitkään aikaan onneksi tarvinnut mutta työkkärissä käynti on mulle tullut niin raskaaksi, että en kestä sitä enää. Mä niin ymmärrän mistä ap puhuu.
Minua myös siputettiin oikein kunnolla. En saanut varata aikaa, vaan ensin piti toimittaa paperit infotiskille. Infotiskin rouva sitten keksi kaikenlaisia papereita, joita ei edes voi saada. Yksi esimerkki oli se, että hän vaati minua poistamaan lakkauttaani yrityksen y-tunnuksen kokonaan kaikista rekistereistä. Niinhän ei voi edes tehdä! Lisäksi olisi pitänyt tuoda ammattikorkeakoulusta todistus, vaikka kerroin, että jätin ne opinnot kesken, kun aloitin yliopistolla. Kolme kuukautta juoksin viemässä kaikenlaisia papereita, enkä päässyt tämän portinvartijan ohi tapaamaan varsinaista työneuvojaa.
Kyllä siinä itkut ja tärinät tulivat tutuiksi.
Kävelin, koska rahat on vähissä ja matkakortilla arvoa 2 matkaan, eikä siis tietoa milloin saan seuraavan kerran rahaa. Ajattelin mennä käymään Prismassa kun siellä halvempaa ja käyttää toisen noista matkoista Prisma-matkaan. AP.
Vierailija kirjoitti:
Purit sitten omaa ahdistustasi virkailijaan. Kehtaat vielä kertoa aikuinen (jos olet) ihminen.
Eikös ne muuten ole siellä ihan sitä varten, että tukevat työtöntä? Ja työtön saa murheistaan puhua? ( Ainakin joskus oli)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mukavasti päivä mennyt porvoossa.
Haista sinä lanta. En ole ap, ja asun Turussa. Kyllä on meno mennyt todella sikamaiseksi. Vittuilevat jo ihan suoraan. Ja olen aktiivinen työnhakija. Vuoden työttömyyden jälkeen alkoi taas "mylly" pyöriä, ja joka toinen sana on karenssi. Tiedossa kunnon "aktivointia", eli keilausta ym. Rahaa löytyy tällaiseen, mutta atk-kursseille ei pääse. Voisi jopa työllistää.
Tunnelma on uhkaava ja syyllistävä.
Kun kerroin sadannen kerran eräälle kurssijärjestäjälle fyysisistä työesteistä, kysyi tarviinko lääkäriä. Just. Lääkäri parantaa kohta kuusikymppisen kulumat ja iskiaksen. Kiva tietää. Minusta yritetään ilmeisesti tehdä parikymppinen tytönheitukka. Wau, vain mielikuvitus rajana!
Edellisillä kursseilla oli mm. melontaa ja kiipeilyä. Pelkään vettä ja olen huono uimari. Korkeanpaikankammokin löytyy. Ihan täsmäjuttu mulle siis :D
Miksi asioida sellaisessa paikassa josta ei pidä. En ymmärrä. Ei ole mikään pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asioida sellaisessa paikassa josta ei pidä. En ymmärrä. Ei ole mikään pakko.
Siis ei kai kukaan halua noiden putiikkien kanssa asioida, mutta kun vaihtoehtoa ei ole tai siis vaihtoehtona on rahatta eläminen, joka nyt ei oikein ole mahdollista. Ei kukaan myöskään vapaaehtoisesti, huvin vuoksi noihin mene asioimaan, mutta tuo työntekijöiden asenne on sellainen, että miksi häiritset, ei ole minun ongelma. TE-toimistossa, Kelassa ja sossussa asioivaa kohdellaan oikeasti kuin rikollista. Onhan se varmaan juu hauska nöyryyttää heikommassa asemassa olevaa. AP.
Huutaminenhan yleensä edesauttaa asioiden selviämistä. Tosin provohan tämä on jo senkin perusteella, että jos lappu puuttuu, niin ilmoittavat vain sinulle, että lähetä se, eivätkä pyydä paikalle. Tietenkin jos olet älyllisesti vammainen, etkä neuvoista huolimatta ymmärrä, niin saattavat ehkä joutua pyytämään paikalle.
Joo, mukavasti päivä mennyt porvoossa.