Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi akateemiset pitää itseään mukden yläpuolella?

Vierailija
24.03.2017 |

Mikä siinä on niin ihmeellistä? Siellä yliopistossako sitä opitaan paremmiksi ihmisiksi? Sinnehän menee kuitenki puolet ihmisistä, ei siinä oo mitään ihmeellistä eikä se oo mikään meriitti.

Ja eiköhän joku pelmahda paikalle väittää ettei pidä paikkaansa. Kyllä pitää, vaikka sitä ei ääneen sanota.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen akateeminen ja yliopistossa leijui yleisesti sellainen ajatusmaailma, että siellä olevat ovat vähän parempia ihmisiä juuri siksi, koska ovat yliopistossa. Olen siis maisteri ja minulla on myös AMK-tutkinto enkä kyllä huomennanut vaativuuseroja. Maisteriksi pitää vaan opiskella kauemmin, joten siksi se on työläämpää, mutta ei se kyllä enemmän älyä vaadi.

Vierailija
2/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä päättelysi perustuu? En todellakaan pidä itseäni parempana yliopisto-opintojen vuoksi. Tämän vuoksi en juuri ikinä puhu mitään koulutuksestani (välttelen aihetta kysyessä), sillä tällaisen oudon ajattelun vuoksi kohtelu muuttuu heti normaalista halveksuvaksi sekunneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ihan perus duunari mutta esim amkn käyneiden ja yliopiston käyneiden tuttavien käytöksessä iso ero. Yliopiston käyneet ovat niin olevinaan, ei muka tiedetä ympäröivästä maailmasta mitään. Jos puhut vaikka ajankohtaisista telkkariohjelmista niin eivät muka seuraa. Amk opiskelijat paljon rennompia ja yhteisiä puheen aiheita riittää eivätkä tee eroa siihen ihmisten taustaan. Muutenkin untuu että yliopistolaisilla nykyään harvemmin vakkari työtä tai muutenkaan vakituisia tuloja ja palkka muutenkin huonompi.

Vierailija
4/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule tiedä, opiskelin yliopistossa vuosituhannen vaihteessa ja siellä ei koskaan puhuttu amk:sta mitään. Sen sijaan amk:ta käyneet kaverini kertoivat kuinka yliopistosta ei saa ammattia, siellä ei opita työelämään, amk:sta saa ammatin, amk:laiset osaavat. Mitäpä siihen olisi sanonut kuin vai niin. :)

Vierailija
5/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kans tiiän että ei saa ammattia yli opistosta ja sitten ei saa työyä mutta amk saa työn ja osaaja tgehdään amkissa

Vierailija
6/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä päättelysi perustuu? En todellakaan pidä itseäni parempana yliopisto-opintojen vuoksi. Tämän vuoksi en juuri ikinä puhu mitään koulutuksestani (välttelen aihetta kysyessä), sillä tällaisen oudon ajattelun vuoksi kohtelu muuttuu heti normaalista halveksuvaksi sekunneissa.

No samaan varmaa ku sinun päättely. Kokemukseen.

Ap

Vierailija
7/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisissä on sellainen vika, ei kaikki ole sellaisia. Akateeminen ura voi myös opettaa nöyryyttä.

Vierailija
8/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen akateeminen ja yliopistossa leijui yleisesti sellainen ajatusmaailma, että siellä olevat ovat vähän parempia ihmisiä juuri siksi, koska ovat yliopistossa. Olen siis maisteri ja minulla on myös AMK-tutkinto enkä kyllä huomennanut vaativuuseroja. Maisteriksi pitää vaan opiskella kauemmin, joten siksi se on työläämpää, mutta ei se kyllä enemmän älyä vaadi.

Olen itse käynyt myös AMK:n ja nyt yliopistossa. Vaativuusero on ollut kyllä mielestäni aika suuri. En ole kuitenkaan koskaan kuullut muiden koulutusten väheksymistä. Tai no humanistien ehkä. Yliopistossa tuntuu olevan yleisesti sellainen ajatusmaailma, että yhteiskunta ei pyöri ilman eri ammattiryhmiä. Lähinnä vain kauppiksen puolella nähdään itsensä muiden yläpuolella, myös muiden tiedekuntien.

Vierailija
9/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon ei suinkaan mene vaativiiin tidekuntiin puolet ikäluokasta. Ei mene yliopistotasoiseen koulutukseen ylipäänsä. 

Että aloittajalle suosittelisin tilastoihin perehtymistä. Se on ihan fiksuuden merkki, että esittää faktoja väitteinään. 

Sitten voi tulla huutelemaan tuollaisen perään, mitä aloituksessa sanotaan. 

Vierailija
10/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuule tiedä, opiskelin yliopistossa vuosituhannen vaihteessa ja siellä ei koskaan puhuttu amk:sta mitään. Sen sijaan amk:ta käyneet kaverini kertoivat kuinka yliopistosta ei saa ammattia, siellä ei opita työelämään, amk:sta saa ammatin, amk:laiset osaavat. Mitäpä siihen olisi sanonut kuin vai niin. :)

No mutta tottahan se on ettei yliopisto saa ammattia samalla tavalla kuin amksta tai vaikkapa amiksesta. Toki poikkeuksia on esim opettaja ja lääkäri. Mitä hyötyä opiskella monta vuotta ilman että siitä saa mitään varsinaista ammattia ja sitten vielä tuntea itsensä muita paremmaksi?

Ap

Vierailija
11/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin ihmeellistä? Siellä yliopistossako sitä opitaan paremmiksi ihmisiksi? Sinnehän menee kuitenki puolet ihmisistä, ei siinä oo mitään ihmeellistä eikä se oo mikään meriitti.

Ja eiköhän joku pelmahda paikalle väittää ettei pidä paikkaansa. Kyllä pitää, vaikka sitä ei ääneen sanota.

Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ei opita paremmiksi.

Ei mene puolet ihmisistä:

http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-03-12_009.html?s=0

Sikäli se on meriitti, että tutkinnon suorittaneella voidaan olettaa olevan oman alansa perustietämys hallussa.

Ei pidä.

Vierailija
12/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä yliopistossa tuoda mitenkään esille, mutta kyllä siellä kehittyy itselle sellainen tasokkuuden kokemus. Siellä kun pääsee keskustelemaan tieteellisellä tasolla, niin aika juntilta tuntuu amisten keskustelu ripsienpidennysten huoltovälistä ja Joni-Janterin amisbemarista. En kerta kaikkiaan löydä mitään samaistumispintaa ns. amisjunteissa. Yliopistoon pääsy on todellakin meriitti, itse pääsin opiskelemaan Suomen halutuimpaa ja suosituimpaa alaa ja voin rehellisesti myöntää olevani enemmän kuin ylpeä itsestäni ja saavutuksestani. 

Vierailija
13/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 30% saa korkeakoulutuksen wikipedian mukaan. Ei se nyt paljoa vaille siitä puolesta jää. On kuitenkin niin yleistä että en menis lukemaan kovin kummoiseksi saavutukseksi.

Vierailija
14/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme pidä. Oikeastaan meitä on kohdeltu ainakin yksityisellä sektorilla niin huonosti, että moni merkonomipomo on tehnyt selväksi että miksi vitussa olet tehnyt gradun. Jos olet vielä yh ja maisteri, niin roviolla poltetaan.

Vierailija
15/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla joku henkilö, jolla on akateeminen koulutus, on sanonut sinulle olevansa sinua parempi?

Vierailija
16/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne on ne "ajankohtaiset" tv-ohjelmat? Mainitse pari nimeltä, niin pohditaan kuka niitä katsoo.

Vierailija
17/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tottahan se on ettei yliopisto saa ammattia samalla tavalla kuin amksta tai vaikkapa amiksesta. Toki poikkeuksia on esim opettaja ja lääkäri. Mitä hyötyä opiskella monta vuotta ilman että siitä saa mitään varsinaista ammattia ja sitten vielä tuntea itsensä muita paremmaksi?

Ap

Millä tavalla johonkin tiettyyn ammattiin valmistuminen on parempi asia kuin suorittaa tutkinto, joka antaa valmiuksia eri aloille? Olen itse VTM, millä tavalla olisi parempi olla ompelija? Ei ainakaan työllisyyden tai palkan perusteella.

Vierailija
18/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi pitää itseään toisten yläpuolella,kyse on asenteesta.  Älä ap häiriinny muiden asenteesta, vaan keskity omaasi. Se on ainoa, mihin voit vaikuttaa.

Vierailija
19/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai olen parempi valtiotieteen maisterina kuin kosmetologi-parturi-meikkaaja-kampaajana. 

Mikä tässä on joillekin epäselvää? Totta kai koulutus tekee "paremmaksi". 

Vierailija
20/87 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus 25–34-vuotiaiden joukossa oli 18 prosenttia vuonna 1970, 29 prosenttia vuonna 1990 ja 37 prosenttia vuonna 2010*

Nuorista lähes 40% menee korkeakouluun. Ei siis ole mikään erityinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän