Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalta töihin palanneena en voi käsittää, miten missään perheessä ehditään siivota ja tehdä ruokaa!! Apua!

Vierailija
22.03.2017 |

Ensimmäinen lapsi meni päiväkotiin kuukausi sitten, kun täytti 3 vuotta. Olin siihen asti kotona. Sekä minulla että miehelläni on normaalit virkatyöt ja työajat sen mukaiset. Työmatkoineen kotiovelta takaisin menee noin 8,5 kummallakin.

Tullaan kotiin viiden aikaan. Ruoanlaittoon menee 30-60min. Sitten kello onkin jo kuusi. Poika menee klo 20-21 nukkumaan. Kolmessa tunnissa siis pitäisi hoitaa KAIKKI! Siivoukset, pyykki, kaupassa käyminen, omat juoksulenkit ja sosiaalinen elämä.

Toin sunnuntai-iltana pyykkiä sohvalle lajiteltavaksi. Ne lojuvat siinä edelleen. En käsitä. Ei ole ollut aikaa tai ei vain yksinkertaisesti jaksa, vaikka pyykin selvittämiseen menisi ehkä 10 minuuttia. Ja meillä on siis vain yksi lapsi!

Elämä oli niin helppoa, kun olin kotona. Ehkei oikeasti molempien vanhempien pitäisi käydä töissä. Ei tällaista jaksa kukaan. Helpottaako koskaan!?!

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun sinkkuna en koe työtaakkaa musertavaksi. Samalla lailla minunkin pitää siivota, käydä salilla, tehdä ruokaa. Ei ole kauheasti eroa, tekeekö nämä asiat yhdelle vaik kolmelle. Yksi iso apu on kyllä kuivausrumpu, toinen on robotti-imuri.

Sinkulla robotti-imuri😂😂😂

Väitätkö oikeasti, että sinkulla on yhtä paljon hommaa kuin perheellisellä? Eihän siinä tosiaan mitään eroa ole tekeekö ruokaa yhdelle vai kolmelle, siiivoaako yhden vai kolmen jäljet, pesee yhden vai kolmen pyykit...oletko vähän tyhmä?

Jaa-a, joku on kyllä vähän tyhmä, jos väittää, että vuonna 2017 kahden aikuisen perheessä yksi ihminen tekee kaikki hommat. Vai onko nämä niitä Naisia isolla ännällä, jota hesarin mielipidekirjoituksessa kehuttiin? Sitten on turha ruikuttaa, jos on itse osansa valinnut.

miten se valinta on tehty. Pitääkö ottaa ero, että valinta ei ole oma?

Vierailija
142/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapa on oma valinta. Meillä on kaksi lasta ja minulla vuorotyö. Tärkeintä minusta on asuinpaikan valita niin, että töihin pääsee julkisilla ja lapset pääsevät itse kulkemaan kouluun ja harrastuksiin. Mahdollisimman vähän etukäteen sovittua kalenterin täytettä, ei kissanristiäisiä, omana harrastuksena työmatkaliikunta ja kotijumppa. Siivoan ,kun jaksan, pyykkikone pyörii päivittäin,teen ruokaa, kun huvittaa, muuten syödään valmista. Mukavasti tienataan, vaikka vähän laiskoja ollaankin. Lapsilla on kavereita ja koulut menee hyvin, yhdessä mökkeillään ja matkustetaan. Ei burn outia eikä masennusta, ei olla suorittajia, mutta taidetaan silti suoriutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sujuu, kunhan opettelee organisoimaan :)

Meillä yksi tosissaan harrastava (5-6 krt/vko), teini-ikäinen lapsi, koira, kaksi vaativaa työtä tekevää aikuista. Molemmilla vanhemmilla myös harrastus 2 krt/vko

Arki sujuu näin:

- lauantaina tehdään ruoka, jota syösään myös maanantaina

- sunnuntaina tehdään ruoka, jota syödään myös tiistaina.

näin alkuviikko on ruuanlaitosta vapaata.

- keskiviikkona tehdään ruoka, jota syödään myös torstaina.

- perjantaina tehdään yleensä itse pizzaa, tacoja, hampurilaisia, iso salaatti tms. Tai sitten haetaan noutoruokaa.

Kaupassa käydään kerran viikossa isosti, täydennysostoksia nopeasti pienestä lähikaupasta kerran viikossa. Pyykit pestään pääsääntöisesti viikonloppuna. Jos pitää jotain pestä arkena, laitan koneen yöksi päälle (halvempaa yösähköä...) ja aamulla sitten kuivumaan.

Siivooja käy joka toinen viikko, väliviikolla ylläpitosiivous riittää (joka päivä jotain pientä).

Lapsen kuskaamiseen yhdistetään aina jotain, esim. koira mukaan ja lenkille odotteluajaksi, kauppareissu tai joku muu hoidettava asia. Teini-ikäinen kulkee harrastuksiin onneksi paljon myös itse, sen minkä pystyy.

Kyllä yhden lapsen kanssa hyvin saa asiat järjestettyä.

Miellä on mielestäni paljon myös vapaa-aikaa.

Vierailija
144/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeesti kyseenalaistan nykylasten harrastusmäärän ja niihin kuskaamisen! Siihen autossa istumiseen saa kulumaan tosi paljon aikaa ja harrastus alkaa väsyttää enemmän kuin virkistää. Yllättävän paljon vapautuu aikaa kun jättää turhat jutut pois.

Vierailija
145/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on harrastettu monipuolisesti, taekwondosta arkkitehtikerhoon. Harrastukset antaa uskomattoman paljon elämyksiä ja taitoja.

"Turhaa" minusta on tässä vaiheessa ennemminkin omat harrastukset (kodin ulkopuolella) tai ne ystävät. Kyllä he odottaa sen muutaman vuoden.

Vierailija
146/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun sinkkuna en koe työtaakkaa musertavaksi. Samalla lailla minunkin pitää siivota, käydä salilla, tehdä ruokaa. Ei ole kauheasti eroa, tekeekö nämä asiat yhdelle vaik kolmelle. Yksi iso apu on kyllä kuivausrumpu, toinen on robotti-imuri.

Sinkulla robotti-imuri😂😂😂

Väitätkö oikeasti, että sinkulla on yhtä paljon hommaa kuin perheellisellä? Eihän siinä tosiaan mitään eroa ole tekeekö ruokaa yhdelle vai kolmelle, siiivoaako yhden vai kolmen jäljet, pesee yhden vai kolmen pyykit...oletko vähän tyhmä?

Jaa-a, joku on kyllä vähän tyhmä, jos väittää, että vuonna 2017 kahden aikuisen perheessä yksi ihminen tekee kaikki hommat. Vai onko nämä niitä Naisia isolla ännällä, jota hesarin mielipidekirjoituksessa kehuttiin? Sitten on turha ruikuttaa, jos on itse osansa valinnut.

Itsehän sanoit, että ihan sama tekeekö YKSI ihminen yhdelle vai kolmelle. Et siinä kohtaa puhunut kahden aikuisen perheestä millään tavalla.

Vierailija
147/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset oli pieniä, niin hommat meni näin. Aamulla päiväkotiin aamupalalle ts. Keittiö pysyi siistinä. Päikystä kaupan kautta kotiin. valmis ruuat mikroon. syönti. Ei paljoa tiskiä. Pyykki koneesta kuivumaan ja uusi kone päälle. Seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Ensisijaisesti pyykkitelineeltä. Viikoloppuna tiski ja imurointi. Lapset nukkumaan. Yleensä ei iltapalaa tarvittu, kun ruuasta niin vähän aikaa. Viikonloppuna imurointi ja tiskaus. Silloin myös tehtiin ruuat ja ulkoiltiin.

Nyt: Koko ajan joku jättää likaisia astioita ja vaatteita pitkin kämppää, mutta kukaan ei ehdi tekeen kotitöitä, kun pitää mennä harrastuksiin tai on kokeet jne. Ruokaa on kaapissa, mutta siitä syödään, vaan parhaat päältä ja normaalit ruuat jää pilaantumaan. Kyytiä tarvitaan sinne tänne tai sitten on jokin varojen keräys keskustelu tms. Epämääräisiä paperi pinoja pakkauksia ym. tavaraa lojuu pöydillä ja harrastusvälineet on levällään, myös juotava läikkiä loiskutellaan pitkin lattioita ja meikit, föönit ym. on levällään ja tähän päälle vielä kokkaukset, käsityö ym. jutut joiden jälkiä ei siivota. Mitenkään normaali työssäkäyvä ei pysty vahtimaan teinien touhuja, kun koulut alkavat ja loppuvat aikaisemmin. Lisäksi tietenkin pelit, videot ja elektroniset laitteen on missä sattuu, mutta kukaan ei koskaan oo koskenut mihinkään. Onhan se niin helppoa, kun lapset on isoja.

No mulla ei ole teinejä eli en varmaan saa vastata. Mutta olen ollut teini. Kai niiltä jotain voi vaatiakkin. Miten ne pärjää omassa kodissa ja puolison kanssa jos on tommosia sottapyttyjä? Ainiin ei ne pärjääkkään, noitahan uusavuttomia ja laiskoja on pilvin pimein.

Meiltä lähti teininä samantien etuudet jos velvollisuuksista luistettiin. Kyllä alkoi siivous maistua kun puhelin on viikon iskän työpaikalla takavarikossa...

Meillä jo 2v ja 5 v osaa laittaa esim vaatteet naulaan kun tullaan kotiin. Ei se vaadi kuin korkeintaan muistuttelua. Jos aletaan vänkäämään niin isommalle ei heru päivän tablettiaikaa ja pienemmän kanssa tehdään tarvittaessa kädestä pitäen. Toimii hyvin. Jos sotkevat esim mehua lattialle pistän itse siivoamaan enkä kulje rätti perässä.

Ja uskon että tämä perusta luodaan ja pikkulapsiaikana, teininä jo hankalampaa jos ei ole mitään vaadittu vaan aina passattu ja katottu läpi sormien.

Vierailija
148/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehee...näköjään mulla menee aika hyvin, kun on aikaa harrastaa ja tehdä vaikka mitä, vaikka olen kolmen lapsen ja kahden koiran yh.

Käyn kokopäivätöissä ja työmatkoihin kuluu yhteensä reilu tunti, mutta silti ehdin harrastaa urheilua, tehdä itse ruuat ja pitää kodin suhteellisen siistinä. Eikä ole edes rankkaa! Harrastuskuljetuksia ei enää ole kuin yhden lapsen osalta muutaman kerran viikossa, koska pari muuta ovat jo niin isoja. että kulkevat itse harrastuksiinsa. Kun vien nuorimman harrastukseen, käyn itse sillä aikaa juoksemassa tai hiihtämässä, tai koirien kanssa kävelylenkillä. Muina iltoina ehdimme yhdessä lapsen ja koirien kanssa hyvin ulkoilla ruuan ja iltapalan välissä.

Ruuat mietin aina etukäteen, ja esimerkiksi sunnuntaisin kokkaan ruokaa aina parille seuraavallekin illalle valmiiksi. Vähentää myös keittiösotkun määrää. Siivoan noin kerran viikossa "kunnolla" (meillä "kunnolla siivoaminen" tarkoittaa imurointia, vessan pesua, mahdollisesti lakanoiden vaihtoa ja petivaatteiden tuuletusta - sekin tehdään meillä vain parin viikon välein). Lattiat pesen ja isot ja painavat matot vien ulos vain noin kerran kuussa.

Ehdin hyvin pestä pyykit (meillä on ihan kone sitä varten) eikä kaappiin viikkaamisen kovin montaa minuuttia päivästä mene. Yleensä teen sen katsellen samalla telkkaria. Muuten sitä ei tulekaan juuri katseltua, koska luen mieluummin. Siihenkin minulla riittää aikaa.

Mihin te ihmiset oikein sen kaiken ajan saatte käytettyä, jos ei aika riitä mihinkään? En tajua.

Nyt oli jo niin pahaa kruunukiillotusta että pikkasen nousi oksua kurkkuun. 

Vierailija
149/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apetit peruna+keittokasvikset on superkätevä, kotimaisia hyviä kasviksia joiden avulla säästyy kuorimiselta ja pilkkomiselta. Jauheliha-, kana- tai nakkikeitto valmistuu max 15 minuutissa ja aktiivista aikaa vaatii ehkä 5 min.

Spagetti + jauhelihakastike noin 15 min josta aktiivista noin 5-10 min.

Kinkkukiusauksen voi heittää uuniin vaikka illalla seuraavaa päivää varten, valmisteluihin menee pari minuuttia.

Suosin myös muita "itsestään" uunissa valmistuvia ruokia kuten uunikasvikset (pussista toki :D) ja kanapihvit tai lohi.

Kun ruoanlaittoon menee noin vähän aktiivista aikaa, voi samalla laittaa keittiön kuntoon jos aamulla ei ole ehtinyt :)

Tsemppiä, kyllä se arki lähtee rullaamaan!

Vierailija
150/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oikeesti kyseenalaistan nykylasten harrastusmäärän ja niihin kuskaamisen! Siihen autossa istumiseen saa kulumaan tosi paljon aikaa ja harrastus alkaa väsyttää enemmän kuin virkistää. Yllättävän paljon vapautuu aikaa kun jättää turhat jutut pois.

Itseasiassa, varsinkin teini-ikäisen kanssa autossa istuminen on parasta laatuaikaa, en vaihtaisi mihinkään muuhun tekemiseen! Autosta ei pääse pois, ei ole muutakaan tekemistä kun olla läsnä ja jutella. Oma tyttäreni on treenien jälkeen juuri sopivassa mielentilassa puhumaan kaikesta, harrastuksesta, koulusta ja muistakin itselleen tärkeistä asioista. Tyttären balettiharrastus myös yhdistää meitä, käymme yhdessä katsomassa balettia ja muitakin tanssiteoksia ja musikaaleja. Harrastus antaa lapselle selvästi paljon, ja se on hänen intohimonsa. Jo viikon loman jälkeen hän palaa halusta päästä takaisin, siellä on myös ne tärkeimmät kaverit.

Vierailija
151/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehee...näköjään mulla menee aika hyvin, kun on aikaa harrastaa ja tehdä vaikka mitä, vaikka olen kolmen lapsen ja kahden koiran yh.

Käyn kokopäivätöissä ja työmatkoihin kuluu yhteensä reilu tunti, mutta silti ehdin harrastaa urheilua, tehdä itse ruuat ja pitää kodin suhteellisen siistinä. Eikä ole edes rankkaa! Harrastuskuljetuksia ei enää ole kuin yhden lapsen osalta muutaman kerran viikossa, koska pari muuta ovat jo niin isoja. että kulkevat itse harrastuksiinsa. Kun vien nuorimman harrastukseen, käyn itse sillä aikaa juoksemassa tai hiihtämässä, tai koirien kanssa kävelylenkillä. Muina iltoina ehdimme yhdessä lapsen ja koirien kanssa hyvin ulkoilla ruuan ja iltapalan välissä.

Ruuat mietin aina etukäteen, ja esimerkiksi sunnuntaisin kokkaan ruokaa aina parille seuraavallekin illalle valmiiksi. Vähentää myös keittiösotkun määrää. Siivoan noin kerran viikossa "kunnolla" (meillä "kunnolla siivoaminen" tarkoittaa imurointia, vessan pesua, mahdollisesti lakanoiden vaihtoa ja petivaatteiden tuuletusta - sekin tehdään meillä vain parin viikon välein). Lattiat pesen ja isot ja painavat matot vien ulos vain noin kerran kuussa.

Ehdin hyvin pestä pyykit (meillä on ihan kone sitä varten) eikä kaappiin viikkaamisen kovin montaa minuuttia päivästä mene. Yleensä teen sen katsellen samalla telkkaria. Muuten sitä ei tulekaan juuri katseltua, koska luen mieluummin. Siihenkin minulla riittää aikaa.

Mihin te ihmiset oikein sen kaiken ajan saatte käytettyä, jos ei aika riitä mihinkään? En tajua.

Laitatko pliis minuutti aikatauluna viikko-ohjelmasi? Mulla näin 7 ylös aamutoimet 1h töistä kotiin klo 17 syöminen, lehden luku ja jotain näistä kauppa/ruuanteko/tiskit/pyykkihuolto/(jos joku virasto käynti niin ei ehdi tässä kohtaa, kuin hätäseen syödä) klo 19.30 mennessä. Harrastuksista hakua ja läksyntarkastuksia. Laskujen maksua, sähköpostit ym. pakollisia toimia klo 20.30 mennessä. Iltapala iltatoimet, ehkä virkeänä päivänä kävelylle 21.30 sänkyyn jossa somessa tai tv.n katselu tai lehden selailu. Ei tarvi, kuin yksi tapaaminen niin tänkin vapaa hetken nukun ja toisaalta tuossa asioiden hoito ainakana ei koskaan ehdi kaikkea, eli viikonlopuksi pakkaantuu kotityöt ja silloin haluisi viettää aikaa kavereiden kanssa tai muuten rentoutua.

Vierailija
152/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT hieman, mutta kyllä lapsettomille aina vaan jankutetaan, että ei ne lapset mitään muuta ja tässä todellisuus sitten kun niitä lapsia tulee. Ja vielä suututaan jos joku sinkkuna sanoo tekevänsä saman työmäärän kotona.

Vierailija
153/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset oli pieniä, niin hommat meni näin. Aamulla päiväkotiin aamupalalle ts. Keittiö pysyi siistinä. Päikystä kaupan kautta kotiin. valmis ruuat mikroon. syönti. Ei paljoa tiskiä. Pyykki koneesta kuivumaan ja uusi kone päälle. Seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Ensisijaisesti pyykkitelineeltä. Viikoloppuna tiski ja imurointi. Lapset nukkumaan. Yleensä ei iltapalaa tarvittu, kun ruuasta niin vähän aikaa. Viikonloppuna imurointi ja tiskaus. Silloin myös tehtiin ruuat ja ulkoiltiin.

Nyt: Koko ajan joku jättää likaisia astioita ja vaatteita pitkin kämppää, mutta kukaan ei ehdi tekeen kotitöitä, kun pitää mennä harrastuksiin tai on kokeet jne. Ruokaa on kaapissa, mutta siitä syödään, vaan parhaat päältä ja normaalit ruuat jää pilaantumaan. Kyytiä tarvitaan sinne tänne tai sitten on jokin varojen keräys keskustelu tms. Epämääräisiä paperi pinoja pakkauksia ym. tavaraa lojuu pöydillä ja harrastusvälineet on levällään, myös juotava läikkiä loiskutellaan pitkin lattioita ja meikit, föönit ym. on levällään ja tähän päälle vielä kokkaukset, käsityö ym. jutut joiden jälkiä ei siivota. Mitenkään normaali työssäkäyvä ei pysty vahtimaan teinien touhuja, kun koulut alkavat ja loppuvat aikaisemmin. Lisäksi tietenkin pelit, videot ja elektroniset laitteen on missä sattuu, mutta kukaan ei koskaan oo koskenut mihinkään. Onhan se niin helppoa, kun lapset on isoja.

Aamen!

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan ettäolos kannattanut opettaa ne lapset tekemään oman osansa - kyllä meillä on opetettukin ja yhä vielä edellytetään että tehdään asioita. Mutta en minä ainakaan halua olla mikään natsimutsi ja oikeasti kokeisiin luku, urheilukentälle ehtiminen ja se fyysinen rasitus ja riittävä yöuni sekä leppoisa ja lämmin ilmapiiri kotona on paljon tärkeämpää kuin se, että minä saan taas huutaa nuorison nyt v.u - p.k.le - j.m.lauta! Siivoamaan nämä sotkut...

Vierailija
154/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Laita likapyykit ja pesuaine illalla koneeseen valmiiksi seuraavaa päivää varten, kun lapsi nukkuu. Kun tulet töistä, napsautat vain päälle. Narulle, kun lapsi nukkuu ja taas seuraavat valmiiksi odottamaan huomista. Näin ei tuhraannu yhteistä aikaa.

- Tee kerralla esim. viikonloppuna iso määrä ruokaa, josta riittää esim. tiistaihin asti ja joku toinen ruoka pakkaseen, mitä voi lämmitää ke ja to. Ruoanlaittopv:t siis esim. pe (viikonlopuksi) ja su (seuraavaksi viikoksi). Ei tarvi työiltoja käyttää kokkaukseen. Jos varaa ja laiskottaa, niin varatkaa vaikka pe (tai joku muu) hyvällä omallatunnolla noutoruokapäiväksi.

- Lenkille, kun lapsi nukkuu. Tai menette yhdessä ulos. Roskapussi samalla mukaan.

- Sosiaalinen elämä viikonloppuisin.

- Käykää esim. lauantaisin ruokakaupassa ja ostakaa koko viikoksi.

- Koita hoitaa siivous, kun lapsi nukkuu. Imurointi ja meluisat jutut, kun hereillä tai viikonloppuna.

Ei noista töistä jäänyt arki-illoiksi/hereilläoloajaksi oikeastaan kuin pesukoneen päälle napsautus ja ehkä joku pikaimurointi silloin tällöin?

Vierailija
155/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla ennen töihin lähtöä heität pesukoneen pyörimään, töistä palatessa heität ne kuivumaan. Minä kasaan ne puhtaat koriin ja viikkaan ne kaappeihin viikonloppuisin :D

Tiskikone helpottaa elämää, kone illalla iltapalan jälkeen päälle. (Tyhjennän ensin toki kaappiin, yleensä kupit yms otetaan suoraan koneesta käyttöön ja nakataan likaisena tiskialtaaseen ja illalla sitten tosiaan tyhjennys/täyttö :) )

Käydään kaupassa aina päiväkodin jälkeen kotimatkalla.

Siivoan yleensä arkisin vain vähän. Esim. Maanantaina pesen vessan, tiistaina laitan tavaroita paikoilleen, keskiviikkona imuroin, torstaina ei jaksa tehdä mitään, perjantaina teen alku raivauksen, että lauantaina voin tehdä tehosiivouksen ja sunnuntaina en tee mitään.

Kyllä se oma rytmi sieltä löytyy :D Joskus kämppä räjähtää, saatan olla siivoamatta ja jätän kaiken viikonlopulle... mut yleensä noin kuten yllä kirjoitin :) Eli käytän siivoamiseen aikaa vain vähän/päivä.

Jätä pesukone päälle, jos haluat aiheuttaa joko vesivahingon tai tulipalon sekä omaan kotiinne että naapureille.

Vierailija
156/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa, varsinkin teini-ikäisen kanssa autossa istuminen on parasta laatuaikaa, en vaihtaisi mihinkään muuhun tekemiseen! Autosta ei pääse pois, ei ole muutakaan tekemistä kun olla läsnä ja jutella. Oma tyttäreni on treenien jälkeen juuri sopivassa mielentilassa puhumaan kaikesta, harrastuksesta, koulusta ja muistakin itselleen tärkeistä asioista. Tyttären balettiharrastus myös yhdistää meitä, käymme yhdessä katsomassa balettia ja muitakin tanssiteoksia ja musikaaleja. Harrastus antaa lapselle selvästi paljon, ja se on hänen intohimonsa. Jo viikon loman jälkeen hän palaa halusta päästä takaisin, siellä on myös ne tärkeimmät kaverit.

Parhaimillaanhan harrastus toimii juuri näin, mutta ikävä kyllä aina ei. Varsinkin jos pienellä lapsella on joka päivä joku kerho tai harrastus se on useimmiten liikaa. Kauhea kiire koko ajan ja voivotellaan että ei tätä jaksa.

Vierailija
157/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT hieman, mutta kyllä lapsettomille aina vaan jankutetaan, että ei ne lapset mitään muuta ja tässä todellisuus sitten kun niitä lapsia tulee. Ja vielä suututaan jos joku sinkkuna sanoo tekevänsä saman työmäärän kotona.

No sulla nyt ei mitenkään voi olla sama työmäärää! Tai sitten olet varsinsinen sottapytty.

Vierailija
158/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla nyt ei mitenkään voi olla sama työmäärää! Tai sitten olet varsinsinen sottapytty.

Niin? Ymmärsitköhän nyt ollenkaan lukemaasi...

Vierailija
159/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki lasten harrastukset olisivat jäähallilla ja vaatisivat kuljetukseen tila-auton? Huilun kanssa voi hyvin pyöräillä soittotunnille, ja sunnuntaikonsertteja on vain pari kertaa vuodessa.

Me muutimme ison kaupunkiseudun laitamalla pikkukaupunkiin, jossa on helppo asua pyörämatkan päässä kaikista palveluista: neljän kilometrin säteellä on uimahalli, jäähalli, musiikkiopisto, kuvataidekoulu, tennishalli, pallohalli jne. Jne. Tokaluokan jälkeen lapsia ei ole tarvinnut kuljetella enää mihinkään.

Hintana on, ettei toimi näissä kaupoissa kauppakassopalvelu. Mutta en käy isoa marketeissa, jotta pikkukaupasta pääsee ulos puolessa tunnissa.

Kiva jos teillä on n. Meillä on uimahalli 1,5 km päässä, mutta lapsi treenaa 11 km päässä. Siihen missä lapsi treenaa ei voi itse vaikuttaa, seura kun valitsee uimarit ryhmiin tasojen mukaan. Yksi lapsista soittaa saksofonia, matkaa 6 kilometriä, ja eipä tuota matkaa talvella ajeta, eikä saksofonin kuljettaminen fillarilla ole helppoa.

Silti en todellakaan muuttaisi täältä mihinkään, sillä valinnan mahdollisuuksia o todella paljon. Ja myös val.ennuksen taso huippua.

Vierailija
160/183 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla ennen töihin lähtöä heität pesukoneen pyörimään, töistä palatessa heität ne kuivumaan. Minä kasaan ne puhtaat koriin ja viikkaan ne kaappeihin viikonloppuisin :D

Tiskikone helpottaa elämää, kone illalla iltapalan jälkeen päälle. (Tyhjennän ensin toki kaappiin, yleensä kupit yms otetaan suoraan koneesta käyttöön ja nakataan likaisena tiskialtaaseen ja illalla sitten tosiaan tyhjennys/täyttö :) )

Käydään kaupassa aina päiväkodin jälkeen kotimatkalla.

Siivoan yleensä arkisin vain vähän. Esim. Maanantaina pesen vessan, tiistaina laitan tavaroita paikoilleen, keskiviikkona imuroin, torstaina ei jaksa tehdä mitään, perjantaina teen alku raivauksen, että lauantaina voin tehdä tehosiivouksen ja sunnuntaina en tee mitään.

Kyllä se oma rytmi sieltä löytyy :D Joskus kämppä räjähtää, saatan olla siivoamatta ja jätän kaiken viikonlopulle... mut yleensä noin kuten yllä kirjoitin :) Eli käytän siivoamiseen aikaa vain vähän/päivä.

Missä sun mies on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan