Geenitesti tuli - olenko isäni tytär?
Sain juuri geenitestistä tuloksen, että minulla ja sisarellani on 25 prosenttia yhteisiä geenejä. Kysymys, joka on askarruttanut mieltäni on ollut, olenko isäni tytär. Mitä sanot, kertooko nyt saatu vastaus tästä yhtään mitään? Kun siis periaatteessa vanhemmilta peritään puolet geeneistä, pitäisikö sisarusten geenivastaavuus olla aina 50 prosenttia?
Kommentit (104)
Musta lammas kirjoitti:
No nyt selvisi lisää....kaikella rakkaudella haastattelin äitiäni....hänen vastauksensa oli paljon puhuva: "mitä sen on väliä" ja "puhutaan myöhemmin"....ensin toki yritti kieltää kaiken....sitten vielä tiukkasin, että tiesikö "isäni". Vastaus oli : "ei". Äitini on jo vanha, mutta ei niin vanha, ettei muistaisi mitä on tehnyt....
Miten tuo perheystävä suhtautuisi tietoon siitä, että olet hänen lapsensa?
En tiedä, miten edetä! Äiti ei enää vastaa puhelimeen, vaikka olin ihan rakkaudellinen ja kaikkea... se ukko, jota epäilen isäkseni on hädin tuskin elossa..... mutta meillähän on toki olemassa tämä isyyslaki, jolla voisi tarpeen tullen vaikka pakottaa geenitestiin, mutta mutta...en tosiaan tiedä, pitäisikö soittaa sille, jota epäilen....entä jos ei olekaan se.....käskin siskoani nyt kovistelemaan äiteetä...menee viinipullon kanssa sinne vierailulle huomenna.....kyllä tää vielä selvitetään! Mun vanhemmistka hohkasi porvariston hillitty charmi,,,,mutta mitä elämää viettivätkään!
Ap, ole kiltti ja palaa kertomaan miten tässä tarinassa käy ja miten asiat etenevät! Tsemppiä myös tilanteen hoitumiseen ja sukulaiskiemuroiden selvittämiseen. Toivon myös, että pysytte kaikki väleissä kaikesta huolimatta.
Mitä hiton väliä geneettisellä isälläsi on?
kannattaako pilata välinne äitisi kanssa, vain, jotta selvität totuuden. Ei sillä ole merkitystä!
(jollet ole perintöä kärkkymässä)
Kattelin omia tuloksiani, testatty FamilytreeDNAssa
minä ja veljeni shared 2616 longest 267
äitini ja veljensä 2718/240
isäni ja sisarensa 2608/167
Musta lammas kirjoitti:
En tiedä, miten edetä! Äiti ei enää vastaa puhelimeen, vaikka olin ihan rakkaudellinen ja kaikkea... se ukko, jota epäilen isäkseni on hädin tuskin elossa..... mutta meillähän on toki olemassa tämä isyyslaki, jolla voisi tarpeen tullen vaikka pakottaa geenitestiin, mutta mutta...en tosiaan tiedä, pitäisikö soittaa sille, jota epäilen....entä jos ei olekaan se.....käskin siskoani nyt kovistelemaan äiteetä...menee viinipullon kanssa sinne vierailulle huomenna.....kyllä tää vielä selvitetään! Mun vanhemmistka hohkasi porvariston hillitty charmi,,,,mutta mitä elämää viettivätkään!
Jos äitiisi ei taivu edes viinipullon edessä, niin sitten vaan soitat sille jota epäilet. Mitä hävittävää?
Mulle yksi vanhempi tuttu höläytti, että olen paljon vanhemman siskoni lapsi; että hän oli salaa raskaana kun minä synnyin.
Kysyin tätä, kävi ilmi että en ollut kylläkään siskoni lapsi, mutta hän oli kyllä ollut raskaana, mitä en todellakaan ollut tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton väliä geneettisellä isälläsi on?
kannattaako pilata välinne äitisi kanssa, vain, jotta selvität totuuden. Ei sillä ole merkitystä!
(jollet ole perintöä kärkkymässä)
Totuudella on aina merkitystä. Jos on tuntematon isä, voi vaikka rakastua veljeensä.
Äiti on varma mutta monesti isä voi olla eri.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja sisarella kävi ihan kauhea juttu kun tehtiin tuo testi. Kävi ilmi sama tulos kuin sinulla ap. Taisin vähän hätiköidä, mutta tartuin luuriin ja haukuin äidin oitis huor*ksi ja intin kuka se mun isä sitten on.
Välithän siinä meni sekä äitiin että isään. Ja sain vasta myöhemmin tietää, ettei välttämättä noihin testeihin voi luottaa.
Tai äitisi piti tarinasta kiinni viimeiseen asti, koska on vielä isäsi kanssa.
Jos olisin äitisi, olisin ihan kauhuissani, koska olisin ajatellut että siitä on jo selvitty.
Mikä muu 30 vuotta vanha moka, ehkä kännipano, vaanii ihmistä hautaan saakka?
On myös mahdollisuus, että äiti ja isä ovat muita. Tiedän kaksi tapausta, jossa sisko luovutti vastasyntyneen poikavauvansa lapsettomalle sisarelleen, poika ei tiedä tästä, enkä minä ainakaan aio kenenkään perheonnea pilata. Suosittelen säilyttämään hyvät välit äitiin, äiti on nimittäin se ihminen, joka sinua eniten rakastaa, eikä sinua koskaan hylkää. Elämässä on suurempiakin pettymyksiä.Muut vaihtoehdot voivat suistaa elämäsi (henkisesti) raiteiltaan. Vähän sama asia kuin osittain periytyvät sairaudet, lopuksi ei olekaan kiva tietää, siitä seuraa pelkkää murhetta.
Äitini on ollut mitä ilmeisesti varsin löyhä...tätä en hänestä ennen tiennyt...ei myöskään ole ollut mikään perinteinen äiti, vaan usein todennut, ettei perhe ole hänelle merkinnyt juuri mitään...en koe olevani hänelle suuriakaan velkaa.
Must
Musta lammas kirjoitti:
Äitini on ollut mitä ilmeisesti varsin löyhä...tätä en hänestä ennen tiennyt...ei myöskään ole ollut mikään perinteinen äiti, vaan usein todennut, ettei perhe ole hänelle merkinnyt juuri mitään...en koe olevani hänelle suuriakaan velkaa.
Must
Ehdottomasti pistät mutsisi tiukoille ja vaadit selvittämään kuka sun oikea isä on.
Vierailija kirjoitti:
Äiti on varma mutta monesti isä voi olla eri.
Ei se äitikään ole enää nykyaikana varma, kun raskaus voi alkaa lahjoitetusta munasolusta.
Siis apua! Onko suomalaisten perus biologian tietämys todella näin huonolla tolalla? Muutama oikea vastaus, ja niitä miinustettu ja ihan humpuukkia puhuvien peukutettu. Eli oikeasti, sisaruksilla keskimäärin 25% yhtenevyys SNP testeissä (voi tosiaan vaihdella 0-100 % välillä) ja 50% vastaavuus tarkoittaa että toinen on toisen vanhempi.
No niin. Totuus paljastui. En ole sen miehen tytär, joka minut kasvatti, vaan toisen miehen. Äitini tunnusti tänä aamuna asian, jota olen epäillytkin aika kauan, ja johon geenitestikin viittasi.
Tehkää ihmiset geenitestejä, mutta varautukaa, että sieltä voi löytyä totuus!
Näin kävi minullekin.
S, nyt tiedämme molemmat. Olet usein mielessäni <3
Musta lammas kirjoitti:
No niin. Totuus paljastui. En ole sen miehen tytär, joka minut kasvatti, vaan toisen miehen. Äitini tunnusti tänä aamuna asian, jota olen epäillytkin aika kauan, ja johon geenitestikin viittasi.
Tehkää ihmiset geenitestejä, mutta varautukaa, että sieltä voi löytyä totuus!
Näin kävi minullekin.
Selväähän se testituloksen perusteella jo olikin.
Testejä ei kannata alkaa tekemään, ellei ole valmis kuulemaan tuloksia.
Oikea biologi kirjoitti:
Siis apua! Onko suomalaisten perus biologian tietämys todella näin huonolla tolalla? Muutama oikea vastaus, ja niitä miinustettu ja ihan humpuukkia puhuvien peukutettu. Eli oikeasti, sisaruksilla keskimäärin 25% yhtenevyys SNP testeissä (voi tosiaan vaihdella 0-100 % välillä) ja 50% vastaavuus tarkoittaa että toinen on toisen vanhempi.
Sisaruksilla on edelleen 50 % yhteneväisyys, keskimäärin.
http://genetics.thetech.org/ask-a-geneticist/dna-match-siblings
http://www.joshuakennon.com/how-much-dna-do-you-share-with-your-blood-r…
Kieltämättä on vähän hankala ainakin omilla aivoilla hahmottaa prosessia, että miksi tulisi juuri 25 % tai 50 %, joten teinkin tietokoneohjelman arpomaan kromosomeja lapselle joko isältä taikka äidiltä ja vertailemaan yhteneväisyyttä toisen lapsen kanssa, ja kyllä vaan sieltä tulee keskimäärin 50 %.
Kai asiaa voi purkaa myös niin, että kun sä otat puolet geeneistäsi faijaltasi, niin samoin tekee se sun sisarus, niin tietenkin silloin molemmilla teillä on 50 % kyseisistä geeneistä samoja. Ja sitten sama mutsin kohdalla, jolloin jälleen tulee 50 % samoja geenejä. Jos puolet teidän genomista on 50 % samoja ja toinen puolikaskin 50 % samoja, niin kyllähän silloin kokonaisuuskin on 50 % samoja.
No nyt selvisi lisää....kaikella rakkaudella haastattelin äitiäni....hänen vastauksensa oli paljon puhuva: "mitä sen on väliä" ja "puhutaan myöhemmin"....ensin toki yritti kieltää kaiken....sitten vielä tiukkasin, että tiesikö "isäni". Vastaus oli : "ei". Äitini on jo vanha, mutta ei niin vanha, ettei muistaisi mitä on tehnyt....