Onko mielestänne avustettavalla oikeus huomauttaa..
..jokaisella avustuskerralla jostakin? Esim. jos jonnekin on siivouksen jälkeen jäänyt pölypallo, tai jos pöytään on jäänyt tahra.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä tapauksessa, jos työhösi kuuluu siivota, etkä siivoa kunnolla. Turhasta valittamista en ymmärrä, mutta jos aiheesta sanoo, niin ole jatkossa huolellisempi.
Pölypallo ja tahra pöydässä on todella pikkumaista, olisi kiitollinen että saa ilmaisen siivouksen versus ostettuun kotisiivoukseen joka maksaisikin 50€ kerta. Avustajan ei edes tarvitse siivota koska se ei kuulu työnkuvaan, jotkut heistä siivoaa koska ovat liian kilttejä ihmisiä.
Totta hitossa kuuluu työnkuvaa, jos sopimukseen on niin kirjattu. Aika usein on. Avustaja hyväksyy tämän allekirjoittamalla sopimuksen.
Voiko siinä vaikuttaa se oma avuttomuus riippuvaisuus, joka harmittaa? Helpompi moittia kuin kiittää.
Anna huomautella. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kaikki pääsevät helpommalla, kun ei kiinnitä huomiota turhaan nillitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siinä vaikuttaa se oma avuttomuus riippuvaisuus, joka harmittaa? Helpompi moittia kuin kiittää.
Voi. Osalla myös sairaus tai vamma, joka aiheuttaa suodattamattomana kaiken ulos suoltamista. Ja osa sairauden tai vamman takia niin turhautuneita, että purkavat sen avustajaan. Ei ole oikein, mutta on tavallaan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
vähän ohiksena, mut oon kuullu kaikenlaista tarinaa siitä, kuinka noi avustettavat on oikeita herneprinsessoja, jotka kyllä keksi nillitettävää yhdestä jos toisestakin asiasta.
Juuri näin. Tyhjensin tiskikoneen ja sain kuulla useamman kerran siitä että yksi haarukka olikin laatikossa lusikoiden seassa. Tämä vain yhtenä esimerkkinä. Ihan kivoja nämä nykyiset varastohommani.
Minä kun avustin se oli kyllä pelkkää siivoamista. Tiskejä, pyykkejä, imuria, muuta siivousta kaapit jne. Ja vähintään kerran viikossa kaikkien ikkunoiden pesu! :D ja aina valitusta siitä että ikkunat on likaiset ja en saanut likaa pois ja taaaas pitää pestä.. oikeita välineitä ei ollut, vaan fairy ja rätti muttei hän uskonut että ne haaleat viivat on pesutavasta eikä likaa. Nojoo en tiedä oliko tämä siivousavustus ok, ainakin oli kyllä aikaa tehdä sitä ilman hoputusta. Päinvastoin kun olin jotain siivonnut tai ne ikkunat pessyt tuli käsky heti toistaa sama :D liikuntakykyinen oli tämä avustettava (heikkonäköinen vaan) muttei osallistunut yhtään mihinkään.
Sitten oli yksi kehitysvammainen jonka kanssa viihdyttiin, mutta hänen ohjaaja alkoi valittamaan että minun pitää tilata itselleni hesari ja tutkia sieltä tapahtimua ja suunnitella aina hienot kalliit jutut meille. Eli ensin hesarin maksu ja sitten muun... sain sitten potkut kun en lehteä tilannut yms. Eikai se niin mene että avustajan pitää omalla ajallaan suunnitella hienot menot ja miten sinne pääsee jne? Ja maksaa...
Toinen ihan eri paikassa olevan kehitysvammaisen kanssa tehtiin mitä hän toivoi ja hän viihtyi hyvin. Sain hänen omaiselta valitusta että olisi pitänyt minun suunnitella taidenäyttelyitä jne mihin vien hänet ja minun ei kuuluisi kuulemma saada palkkaa ja suuttui kun sanoin etten ilmaiseksi ala tulemaan ja menemään... omaisen takia sekin loppui kun yritti vaatia etten sais palkkaa ja kun tulin siihen ryhmäkotiin avustamaan uutta (jonka kanssa kaikki meni hyvin!) tämä entinen avustettava oli surullinen että miksen enää häntä avusta kun oli niin mukavaa yhdessä touhuta :( sanoin vain ettei ole hänen syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Osalla myös sairaus tai vamma, joka aiheuttaa suodattamattomana kaiken ulos suoltamista. Ja osa sairauden tai vamman takia niin turhautuneita, että purkavat sen avustajaan. Ei ole oikein, mutta on tavallaan ymmärrettävää.
Suomalaisilla on vähän sellainen piikasyndrooma, kaikkein ihaninta olisi, jos olisi oma palvelija ja häntä saisi sitten komennella. Ei tosin käy vammaisia kateeksi yhtään.
Ehdotan ap:lle, että opettelee olemaan korvaansa lotkauttamatta ja välittämättä niistä huomautuksista varsinkin, jos ne ovat tarpeettomia ja kohtuutomia.
Tunnen kyllä muutaman, joilla käy avustaja ja homma toimii erittäin hyvin ja moleminpuolisessa kunnioituksessa.
Jos avustettava ei ole tyytyväinen avustajaansa, niin palkatkin uuden.
Vammaisten pitäs olla kiitollisia,että edes ovat saaneet avustajan. Avustaja voi lopettaa millon vaan,jos avustettava on hankala. Tämä on se raaka todellisuus. Itse olen tehnyt selväksi rajani. Minulle voi aukoa päätään,mutta fyysisesti ei kosketa minuun eikä lyödä. Niistä lähtee rikosilmoitus ja lähden pois työstäni. Minulla riittää muuallakin töitä. Teen tällä hetkellä muutakin työtä.
Siis ...
Tarkoitatko kertoa olevasi niin tyhmä, hiolimaton, sokea ja osaamaton aikuinen, ettet osaa edes pestä keittiön pöytiä tai imuroida niin ettei jää näkyviä pölypalloja. Eli ettet tee äärettömän yksinkertaista ja helppoa sekä nopeaa työtehtävää loppuun.
Sitten ryntäät nettiin itkemään siitä että työnantajasi joutuu osoittamaan sormella tuohon vielä jääneen? Missä ne sinun omat silmäsi olivat? Jos ehtii pestä pöydän ehtii pestä kaikki *tahrat* pois. Osaatko kastella rätin pesuainevedessä? Et? Wau.
Vastaisuudessa voisit ehdottaa pöytään vahakangasta. Se on nopea ja helppo puhdistaa. Se ei toki auta, jos on huolimaton ja laiska eikä osaa tai viitsi.
Mitä mä just luin osastoa...
Christiiina wrote:
Jos avustettava ei ole tyytyväinen avustajaansa, niin palkatkin uuden.
Avustettava ei maksa palkkaa, vaan palkan maksaa vammaispalvelujen palvelukeskus, joka käyttää veronmaksajien rahaa. Avustettava ei maksa omasta pussistaan palkkaa.
Vierailija wrote:
Siis ...
Tarkoitatko kertoa olevasi niin tyhmä, hiolimaton, sokea ja osaamaton aikuinen, ettet osaa edes pestä keittiön pöytiä tai imuroida niin ettei jää näkyviä pölypalloja. Eli ettet tee äärettömän yksinkertaista ja helppoa sekä nopeaa työtehtävää loppuun.
Sitten ryntäät nettiin itkemään siitä että työnantajasi joutuu osoittamaan sormella tuohon vielä jääneen? Missä ne sinun omat silmäsi olivat? Jos ehtii pestä pöydän ehtii pestä kaikki *tahrat* pois. Osaatko kastella rätin pesuainevedessä? Et? Wau.
Vastaisuudessa voisit ehdottaa pöytään vahakangasta. Se on nopea ja helppo puhdistaa. Se ei toki auta, jos on huolimaton ja laiska eikä osaa tai viitsi.
Sulla on noussut neste päähän. Luuletko olevasi suurikin työnantaja?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit siivooja, kysyisitkö silloin, onko asiakkaalla oikeus huomauttaa pölypalloista ja tahroista siivouksen jälkeen? Jos osa työtäsi on siivota, tee se kunnolla. Jos aika ei riitä, kerro asiasta suoraan. Ehkä ongelma korjaantuu helpommin kuin luulet.
Tottakai. Minua sitoo vaitiolovelvollisuus, joten en voi kaikkea asian tiimoilta kertoa, mutta et tiedä kaikkea, eikä sinun tarvitsekaan. Työni teen aina kunnolla. :) Ap
Jos teet työsi kunnolla eikä siivouksen jälki miellytä avustettavaa, niin sitten sinun on otettava puheeksi siivoukseen käytettävissä oleva aika. Että kun siihen on aikaa x tuntia/minuuttia, niin jälki on tällaista. Että jos haluaa tarkempaa jälkeä, on siivoukseen allokoitava enemmän aikaa.
Onko hän niin heikossa kunnossa, ettei pysty pyyhkimään yhtä tahraa?
Ostakaa hei niitä kotisiivouspalveluja yrityksiltä, joissa on ammattilaisia siivoojia töissä.
Tää avustaminen on mennyt nykyisin siihen, että henkilökohtaisen avun sijaan myönnetään siivooja kotiin henkilökohtaisen avustajan nimikkeellä.
Vierailija wrote:
Siis ...
Kun sinä haluat ammattimaista siivousjälkeä, niin tilaa palvelu siivouksen ammattilaiselta. Kuinka sinä voit kuvitella, että kaikki osaisivat automaattisesti siivota kuten koulutuksen saanut ammattilainen.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä tapauksessa, jos työhösi kuuluu siivota, etkä siivoa kunnolla. Turhasta valittamista en ymmärrä, mutta jos aiheesta sanoo, niin ole jatkossa huolellisempi.
Pölypallo ja tahra pöydässä on todella pikkumaista, olisi kiitollinen että saa ilmaisen siivouksen versus ostettuun kotisiivoukseen joka maksaisikin 50€ kerta. Avustajan ei edes tarvitse siivota koska se ei kuulu työnkuvaan, jotkut heistä siivoaa koska ovat liian kilttejä ihmisiä.
Kyllä avustajan tarvitsee siivota, jos on allekirjoittanut työsopimuksen, jossa työtehtäviin kuuluu siivoaminen.
Ei tarvitse jos ei ole paikallisesti sovittu. Ja jos työntekijä sanoo ettei sovi, niin ei ole paikallisesti sovittu. Yksinkertaista vai mitä?
Mitä ihmettä te avustajat oikein siivoatte? Avustaja ei ole siivooja, kenellekään ei anneta ilmaista siivoojaa.
Avustaja avustaa avustettavaa ja avustettava osallistuu kaikkeen itse. Mikäli avustettava ei pysty osallistumaan esim. siivoukseen, niin silloin hän tilaa siivouspalvelun.
Avustaja ei ole kodinhoitaja, kotiapulainen, piika, eikä mikään muu vastaava. Pitäkää nyt hitto puolianne avustajat, älkää missään nimessä allekirjoittakaa mitään sopimuksia, että töihinne kuuluu siivous.
Koskaan ei kannata ottaa töitä työnantajana toimivalta avustettavalta, sillä silloin teillä ei ole mitää tukea selustassa. Ottakaa avustajan pesti aina yrityksen kautta, niin hankalissa tilanteissa avustettavan kanssa yritys toimii teidän tukena. Yritykset tuntevat ja tietävät säännöt ja ne osaavat kyllä kertoa avustettavalle mitä kuuluu avustajan töihin.
Avustaja ei ole siivooja. Hän korkeintaan pitää keittiön siistinä yhdessä avustettavan kanssa, pyyhkäisee tahraroiskeen lattialta jne. pientä.
Aivan uskomatonta, että teette suorastaan suursiivouksia, pesette ikkunoita ja viette mattoja ulos, puhumattakaan jatkuvasta ylläpitosiivouksesta.
Nyt täytyy kyllä jo kysyä, että miksi?
Menkööt sitten ilman avustajaa elokuviin ja konserttiin, vai pitäisikö avustajan maksaa lippunsa omista rahoistaan vaikka esitykset ei sattuisi tippaakaan kiinnostamaan itseä.