Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä merkillisen hienoa on ns. keskieurooppalaisessa "kahvilakulttuurissa"?

Vierailija
19.03.2017 |

Ihmettelenpä vaan. Aina kun tulee puhe Suomen yleisestä paskuudesta ja ankeudesta, besserwisserit - jotka muuten ovat saaneet Suomessa aika mahtavat lähdöt elämään mm. koulutuksen ja terveydenhoidon kautta - rupeavat haikailemaan sen ihanan keskieurooppalaisen kahvilakulttuurin perään.

Niin, no istut siellä pariisilaisen ulkoilma-cafén punaruutupöytäliinalla katetun pikkupöydän äärellä, juot sumppia ja murustelet croissantia. Onpa mahtavaa.

En ole koskaan ymmärtänyt minkäänlaista kahvilassa istumista - mitä siitä saa? Laskun, jossa kahvi on kolminkertaisesti kallimpaa kuin kotona nautittu, tuijottelet ventovieraita ja ööh, mitä muuta?

Joskus on "pakko" mennä kahville kaverin kanssa, siellähän sitten istutaan täpötäydessä ja meluisassa Ekbergissä ja maksetaan itsemme kipeiksi tarjoiluista, jotka eivät maistu sen kummemmilta kuin himassakaan.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa liioittelua. Aina ei tunnu koskaan olevan aina mammapalstalla.

Vierailija
2/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yksinkertainen varmaan kuvittelee että siellä ulkomailla keskiluokan tädit hienosti Chanelin puku päällä ja Vuittonin laukku kainalossaan  vetää pikkurilli pystyssä paikallisessa kulmakahvilassa joka päivä kahvin ja leivoksen naamaansa. Oi kun on hienoa.

Onhan se kahvilassa käynti joskus ihan jees, mutta kahviloita on kyllä Suomessakin. Ei se kahvittelu ole kaikkialla edes huomattavasti edullisempaa. Tietenkin alkoholin hinta Suomessa on kyllä taivaissa, mutta nyt ei puhuttukaan baareista.

Eipä kovin kummoisia kahviloita ole pikkukylissä ulkomaillakaan. Aina ne parhaat keskittyvät kaupunkeihin ja minusta Suomessa keskikokoisissa kaupungeissa kahviloiden taso on ihan siedettävä. Eivät ole useinkaan ihan niitä hirveimpiä "reikä seinässä" myymälöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääolosuhteet :)

Vierailija
4/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisit, jos olisit joskus käynyt kahvilassa esim. Wienissä.

Vierailija
5/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa sinulle, mikä minun mielestäni on eurooppalaisessa kahvilakulttuurissa ihanaa:

Istun pöytään, oli se sitten ulkona tai sisällä, ja minua tullaan palvelemaan.

Kahvi on vahvaa ja hyvää, eikä mitään laimeaa pannunpohjajämä Juhlamokkaa.

Leivonnaiset ovat tuoreita ja herkullisia.

Halutessani voin ottaa myös lasin kuohuvaa tai vaikkapa konjakin kahvin kanssa ja ei - kukaan ei ole kännissä viereisissä pöydissä vaikka kahvilasta saa alkoholipitoisia juomia.

Katselen paikalliselämää ja ajattelen, että milloin Suomessa saa kunnon kahvia ja leivonnaisia/suolaisia piirakoita/voileipiä kohtuuhinnalla ja pöytiin tarjoilemalla.

Vierailija
6/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulle voi selittää asiaa mitenkään niin, että sinulle kelpaisi. 

Vierailija
7/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliset juovat kahvit pystybaareissa Euroopassa ja turisteilta kynitään ylihintaa tietyillä alueilla, kun pönöttävät tietyn torin reunalla Roomassa tai Pariisissa. Kaikenkaikkiaan monin paikoin Keski- ja Itä-Euroopassa on viehättäviä historiallisia kahviloita, joiden miljööstä voi jo maksaa hieman enemmän. Usein myös hinnalla saa parempaa kuin kuiva käntty ja kahvi Suomessa.

Vierailija
8/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä siitä saa? Laskun, jossa kahvi on kolminkertaisesti kallimpaa kuin kotona nautittu,

Äh. Ymmärrän monenlaista valitusta, mutta en valitusta siitä, että ruoka maksaa kahvilassa tai ravintolassa enemmän kuin kotona. Kai sen nyt jokainen tajuaa. On vaan niin naurettavuuden huippu verrata noita toisiinsa.

Sitten saa valittaa, kun pystyy itse pyörittämään yritystä ottamatta yhtään voittoa.

Vierailija
9/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen, että monen kohdalla on vain muistelu ihanista lomareissuista. Asun pääkaupunkiseudulla ja voisin varsin hyvin käydä aamulla kahvilla ja croisantilla jossain Helsingin kahvilassa. Mutta....kun herään ja katson ikkunasta ulos pimeään räntäsateeseen, niin mua ei huvitakaan lähteä puoli tuntia aikaisemmin tarpomaan bussipysäkille saadakseni kahvin ja croisantin kahvilassa vaan mieluummin laitan aamiaiseni kotona flanellipyjamassa ja villasukissa ja lähden puoli tuntia myöhemmin ulos räntäsateeseen. 

Vierailija
10/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki muu kuin leivoksen mutustaminen on näiden äö:lle liian vaikea ymmrärtää.

Onhan ne hienompia maita joissa talous perustuu enemmän kehitysapuun ja turismiin koska sitä on helpompi tyhmän ymmärtää.

Vierailija
11/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan, että on todella mukavaa mennä vaikka jonkun suomalaisen leipomon kahvioon. Ihania viinereitä ja pullia sekä ihan tavallista kahvia. Mikä vika siinä voi olla. Parasta arki luksusta.

Joo ja kyllä olen istunut ulkomailla kahvilla, monessakin maassa. Ei mitenkään parempaa, erikoista tai hehkuttamisen arvoista.

Vierailija
12/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa sinulle, mikä minun mielestäni on eurooppalaisessa kahvilakulttuurissa ihanaa:

Halutessani voin ottaa myös lasin kuohuvaa tai vaikkapa konjakin kahvin kanssa ja ei - kukaan ei ole kännissä viereisissä pöydissä vaikka kahvilasta saa alkoholipitoisia juomia.

Katselen paikalliselämää ja ajattelen, että milloin Suomessa saa kunnon kahvia ja leivonnaisia/suolaisia piirakoita/voileipiä kohtuuhinnalla ja pöytiin tarjoilemalla.

Osapuillensa näin. Siinä on myös se hienous, että elämä jatkuu ilman sinua koko ajan ympärillä, joten saat olla rauhassa ikään kuin kuplassa ja antaa muitten kiirehtiä.

Suomessa suurin ongelma taitaa sittenkin olla kysyntä, jos yleinen ilmapiiri on se, että olet aivan käsittämättömän tyhmä, jos maksat kahvista 2 euroa.

Vierailija
13/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuo palvelija saa palkkaa, eläkettä, sosiaaliturvaa, työterveyshuoltoa? Vai onko tällaisilla asioilla mitään merkitystä "kahvilakulttuurissa".

Vierailija
14/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään palvelukulttuurista Suomen ulkopuolella. Toki täälläkin on jossain paikoissa pöytiin tarjoilu, mutta harvemmin.

Vierailija
15/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuo palvelija saa palkkaa, eläkettä, sosiaaliturvaa, työterveyshuoltoa? Vai onko tällaisilla asioilla mitään merkitystä "kahvilakulttuurissa".

varmasti paremmin kuin niiden papujen keräilijät, joiden keräämiä kahveja me kotona juomme.

Vierailija
16/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ABC:llä on parempi hinta/laatu kuin jossain täyden palvelun pokkurointipaikassa. En muutenkaan saa mitään irti siitä että joku kantaa mulle ruokaa pöytään kun voin hakea sitä itse tiskiltä

Vierailija
17/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa teennäistä paskaa kuin viini"kulttuuri"

Vierailija
18/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ollut muutaman kerran Tsekeissä ja ainoa merkityksellinen asia siellä oli, että kahvilatyöntekijät ovat melkeinpä järjestäen miehiä.

Vierailija
19/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytääntarjoilusta olen valmis maksamaan maassa kuin maassa. Samoin hyvästä kahvista. Mutta tottapuhuen parhaat kahvileivät saa Suomessa, täällä on hyvälaatuista vehnää. Eurooppalaiset ystäväni haluavat aina Helsingissä kahvilaan - eivätkä tyydy vain yhteen kahvipullaan.

Vierailija
20/111 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmasti paremmin kuin niiden papujen keräilijät, joiden keräämiä kahveja me kotona juomme.

Nyt oli kyse siitä millaista kulttuuria halutaan Suomeen. Kahvintuottajamaiden oma asia mihin hintaan nyyvät kahvinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi