Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu toisten tarve kuvitella muiden olevan kateellisia?

Vierailija
18.03.2017 |

Varsinkin kun useimmiten niillä, jotka kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia, ei ole mitään mistä olla kateellinen. Esim. tavisnaama, löysä kroppa, halpa vanha auto, hanttihommat työnä jnejne.

Jostakin kumman syystä taas ne, joilla on kadehdittavaa (timmi kroppa, upea koti, koulutus ja ura, menestyvä mies) eivät päästele suustaan mitään "se on vaan kateellinen"-lässytystä, koska ei heidän tarvitse keskittyä kuvittelemaan muiden kadehtivan olemattomia kun itsetunto, asiat ja talous on kunnossa.

Onko tämä kateellisuus-hokema toivetta siitä, että joku olisi itselle kateellinen, vaikka itsekin tietää että todennäköistä se ei ole eikä ole edes mitään mistä kukaan aikuinen ihminen olisi kateellinen?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun useimmiten niillä, jotka kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia, ei ole mitään mistä olla kateellinen. Esim. tavisnaama, löysä kroppa, halpa vanha auto, hanttihommat työnä jnejne.

Jostakin kumman syystä taas ne, joilla on kadehdittavaa (timmi kroppa, upea koti, koulutus ja ura, menestyvä mies) eivät päästele suustaan mitään "se on vaan kateellinen"-lässytystä, koska ei heidän tarvitse keskittyä kuvittelemaan muiden kadehtivan olemattomia kun itsetunto, asiat ja talous on kunnossa.

Onko tämä kateellisuus-hokema toivetta siitä, että joku olisi itselle kateellinen, vaikka itsekin tietää että todennäköistä se ei ole eikä ole edes mitään mistä kukaan aikuinen ihminen olisi kateellinen?

Miksi sitten olet töykeä jos ei se johdu kateudesta?

Kenelle tuo kirjoittaja on töykeä??????

Mitä töykeyteen tulee, jos miestäsi vokottelee naapurin hemaiseva yh, oletko hänelle töykeä siksi että olet hänelle kateellinen vai siksi että hän vokottelee miestäsi?

Jos kaupan kassa on epäkohtelias, oletko hänelle töykeä siksi että olet hänelle kateellinen vai siksi että hän oli epäkohtelias?

Jos ei pidä siitä, että naapuri tupakoi parvekkeellaan, johtuuko se siitä että ei pidä tupakan hajusta vai siitä että kateellinen naapurin tupakoinnista?

Että jotakin järkeä nyt niihin kateellisuuksiin.

Vierailija
22/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, hyvin, hyvin harvalla on mitään niin erikoista ja ihmeellistä, että ihmiset sankoin joukoin olisivat kateellisia. Valtaosa ihmisistä on taviksia.

Liikaluuloisuus, itsekeskeisyys ja k-päisyys sitävastoin on huomattavan yleistä; jos huomaa, että ei ole oikein suosittu, todennäköisempaa on se että kukaan ei ole kateellinen vaan että henkilö ja seuransa on niin tympäisevää, että ketään ei vain kiinnosta. Voihan epäsuosion toki kateudellakin itselleen selittää. Erikoista kuitenkin on se, että jos kateus olisi syynä kaikenlaiseen negatiivisuuteen, miksi sitten todella kauniilla ja menestyvillä on paljon ystäviä ja sosiaalista elämää - heillähän pitäisi olla todella ankeaa tuolla logiikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdit tätä vain siksi, että oot kateellinen niille, jotka ei pohdi. ;)

Joo, ihme juttu. Jos ei ymmärrä tai pitää jonkun juttuja ihmeellisinä, outoina tai väärinä ni on vaan kateellinen. Yrittävät peittää omia juttuja syyllistämällä muita. Koska se on vaan kateellinen :D

Vierailija
24/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis vastauksena kysymykseen, en keksi ihmisten ilkeillylle muuta syytä kuin kateus. Olen itse niin vahva, että en ole pitkään aikaan ollut kateellinen kenellekään. Tunnistan kyllä oireet.

Ai et keksi? Minä ainakin keksin esim tyhmyys, halu palauttaa joku maanpinnalle, halu kritisoida ihmistä, joka ei itse tajua, miten typerä on. Voisiko myös joskus olla niin, että kaikki ei ole edes ilkeilyä, vaan ihan oikeasti järkevää tekstiä?

Vierailija
25/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töykeyteen tulee, jos miestäsi vokottelee naapurin hemaiseva yh, oletko hänelle töykeä siksi että olet hänelle kateellinen vai siksi että hän vokottelee miestäsi?

Jos kaupan kassa on epäkohtelias, oletko hänelle töykeä siksi että olet hänelle kateellinen vai siksi että hän oli epäkohtelias?

Jos ei pidä siitä, että naapuri tupakoi parvekkeellaan, johtuuko se siitä että ei pidä tupakan hajusta vai siitä että kateellinen naapurin tupakoinnista?

No tuota.. jos kaupan kassa on minulle epäkohtelias, niin mietin että sillä on varmasti huono päivä ja annan asian olla.

Jos hemaiseva nainen vokottelee miestäni, olen varma että mies kyllä osaa torjua hänen lähestymisyrityksensä ihan itsekin mikäli niin haluaa.

Ja jos naapuri tupakoi, niin se ei ainakaan auta asiaa että valitan siitä ilkeästi. Ensin voisi kohteliaasti huomautaa ja koettaa keskustella asiasta ennen muihin (asiallisiin) toimenpiteisiin ryhtymistä.

Ei aina tarvitse alentua samalle tasolle törkimysten kanssa.

Vierailija
26/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi myös heittää puolitosissaan jos ei ymmärrä toisen tylyä käytöstä sillä hetkellä. (Myöhemmin kyllä.) Itse en ole koskaan ymmärtäny tuota läheisen kadehtimista. Maailma on täynnä parempia ja kauniimpia kun se joku siinä lähellä. Tuo on vaan junttiutta.

27/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt samanlaisia havaintoja kuin ap.

Tunsin aikanaan erään naisen, joka oli tosi köyhä, asui paskaisessa kaupungin vuokra-asunnossa joka oli aivan rempallaan, neljän lapsen yh, huono työ, ei koulutusta... ja aina vaan jutut kiersi sen teeman ympärillä, miten kaikki ovat hänelle kateellisia. Ihmettelin usein hänen juttujaan, mutta en kommentoinut mitään. Jotenkin itseä se ihminen lähinnä säälitti.

Luulen, että tämä nainen oli itse hyvin kateellinen toisille, mutta projisoi tunteensa toisiin. Hän itse se oli, joka oli kateellinen.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
28/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis vastauksena kysymykseen, en keksi ihmisten ilkeillylle muuta syytä kuin kateus. Olen itse niin vahva, että en ole pitkään aikaan ollut kateellinen kenellekään. Tunnistan kyllä oireet.

Ai et keksi? Minä ainakin keksin esim tyhmyys, halu palauttaa joku maanpinnalle, halu kritisoida ihmistä, joka ei itse tajua, miten typerä on. Voisiko myös joskus olla niin, että kaikki ei ole edes ilkeilyä, vaan ihan oikeasti järkevää tekstiä?

Miksi se toinen pitää palauttaa heti maanpinnalle. Antasitte ihmisten joskus leijua. Kyllä tämä elämä ihan tarpeeks synkkää täällä pohjolassa on muutenki.

Vierailija
29/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pinnalle palauttamisesta niin ensinnäkin: Jokainen lihava tietää olevansa lihava, sitä ei tarvitse tulla vartavasten kertomaan. Ruma tietää olevansa ruma ja on siitä ehkä jopa masentunut. Häntä ei tarvii polkea enempää maanrakoon. Jos joku on käyny kampaajalla ja tukka on menny pilalle, sen tietää itsekin. Silti sitä kehutaan edes laimeasti.

Vierailija
30/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v nainen, usein kohtaan varsinkin naisten osalta ikävää käytöstä. Olen päätellyt, että ainakin joskus se johtuu kateudesta :/

Todennäköisesti joitakin näitä naisia harmittaa se, että mulla on kaikki paremmin kuin hyvin (siis ulkoiset asiat): on korkea koulutus, sievä naama, hoikka kroppa, isot aidot ;) tissit, pitkät aidot ;) hiukset. Ja kaiken päälle vielä rikas ja menestynyt mies, jonka kautta pääsen kaikenlaisiin kekkeireisiin ja ja jonka kautta pääsen käsiksi kaikkein parhaimpiin materioihin, oli sitten kyseessä koti, auto tai vaatteet ja asusteet.

Mielestäni olen kaikille ihmisille ystävällinen. Joidenkin ihmisten tympeily ei pitäisi siis johtua minun käytöksellisestä törkeilystäni. Yritän olla korostamatta näitä naisia mahdollisesti ärsyttäviä asioita, esim käytän kyllä esim uusia merkkilaukkujani, mutten koskaan mainitse niistä mitään kenellekään. En siis mene töihin hihkumaan, että "kattokaa, ulkoilutan uutta vuiskaani!!!". Joo ja jos jonkun mieleen ei ko merkki ole, niin ei tarvitse kommentoida.

Ei voi mitään, mutta pakostakin olen päätellyt, että jotkut ovat kaiketi kateellisia.

Vierailija
31/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Halu palauttaa joku maanpinnalle' on juuri kateutta puhtaimmillaan. Ei kestetä sitä, että tavis on tyytyväinen ulkonäköönsä, tyhmä pitää itseään älykkäänä jne, vaan halutaan lytätä toinen, jotta tämä olisi yhtä onneton kuin itsekin on.

Tutkimusten mukaan kadehdimme eniten kaltaisiamme. Emme Bill Gatesin rahoja, vaan sen naapurin, joka ei ole yhtään parempi kuin minä, ja sai silti pikkaisen paremmin palkatun työn, vaikka ei ole edes yhtä nätti ja kiva. Ja sitten se pitää 'palauttaa maan pinnalle'.

Vierailija
32/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota.. jos kaupan kassa on minulle epäkohtelias, niin mietin että sillä on varmasti huono päivä ja annan asian olla.

Jos hemaiseva nainen vokottelee miestäni, olen varma että mies kyllä osaa torjua hänen lähestymisyrityksensä ihan itsekin mikäli niin haluaa.

Ja jos naapuri tupakoi, niin se ei ainakaan auta asiaa että valitan siitä ilkeästi. Ensin voisi kohteliaasti huomautaa ja koettaa keskustella asiasta ennen muihin (asiallisiin) toimenpiteisiin ryhtymistä.

Ei aina tarvitse alentua samalle tasolle törkimysten kanssa.

Tarkoitus oli verrata, onko tiettyyn käytökseen syynä kateus vai ihan oikea aihe. Ei tarvitse kiukutella naapurin vokottelijalle, mutta jos kiukuttelee niin johtuneeko se kateudesta vaiko vain ihan  siitä, että sen käytös ärsyttää (ja mitä siihen tulee, että miehet osaavat itsekin torjua, niin en olisi siitä niin varmaa kun tätä palstaa lukee, vähän väliä joku nainen vokottelee jonkun miestä ja eikun kaikki yhdessä syyttämään naista, kuinka se kehtaa ja neuvomaan, mitä nyt on tehtävä - mieshän ei voi muuta kuin mennä ellei nainen suojele moisilta vampeilta).

Se, jos joku on töykeä, ei kiinnostunut, välttelee, mitä nyt tekeekään, ei taatusti johdu yleensä kateudesta (vaikka niin voikin olla mukava kuvitella) vaan siitä, että jostakin syystä ei ole toivottua tai kiinnostavaa seuraa.

Vierailija
33/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

He kuvittelevat elämänsä paremmaksi kuin muiden, ihan vaan omaa egoaan pönkittääkseen.

Vierailija
34/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He kuvittelevat elämänsä paremmaksi kuin muiden, ihan vaan omaa egoaan pönkittääkseen.

Ehkä sä kuvittelet et se kuvittelee.

Vierailija
35/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40v nainen, usein kohtaan varsinkin naisten osalta ikävää käytöstä. Olen päätellyt, että ainakin joskus se johtuu kateudesta :/

Todennäköisesti joitakin näitä naisia harmittaa se, että mulla on kaikki paremmin kuin hyvin (siis ulkoiset asiat): on korkea koulutus, sievä naama, hoikka kroppa, isot aidot ;) tissit, pitkät aidot ;) hiukset. Ja kaiken päälle vielä rikas ja menestynyt mies, jonka kautta pääsen kaikenlaisiin kekkeireisiin ja ja jonka kautta pääsen käsiksi kaikkein parhaimpiin materioihin, oli sitten kyseessä koti, auto tai vaatteet ja asusteet.

Mielestäni olen kaikille ihmisille ystävällinen. Joidenkin ihmisten tympeily ei pitäisi siis johtua minun käytöksellisestä törkeilystäni. Yritän olla korostamatta näitä naisia mahdollisesti ärsyttäviä asioita, esim käytän kyllä esim uusia merkkilaukkujani, mutten koskaan mainitse niistä mitään kenellekään. En siis mene töihin hihkumaan, että "kattokaa, ulkoilutan uutta vuiskaani!!!". Joo ja jos jonkun mieleen ei ko merkki ole, niin ei tarvitse kommentoida.

Ei voi mitään, mutta pakostakin olen päätellyt, että jotkut ovat kaiketi kateellisia.

Ja jos joku kommentoi veskaasi kun pitää esim. Hermestä parempana, tämä johtuu mielestäsi kateudesta? Se ei voi johtua vain siitä, että hän PITÄÄ jotakin muuta merkkiä parempana?

Ja hyvä, että mainitsit "naisia mahdollisesti ärsyttävät asiat", koska väitän että suurin osa naisista ei esim. ymmärrä autoista juuri mitään. Tästä kertoo sekin, että useamman kerran työkaverit ovat ihmetelleet, milloin kenelläkin on "varaa kun on niin upea auto" ja kyseinen "upea" auto on ollut joku nolo vanha ja halpa mondeojaguar, karvalakkimersu tai teinibemari. Muutaman tonnin iankaikkisen vanha käytetty lousku, mutta koska merkki niin tietämättömälle = kallis.

Mistä nämä sinulle "kateelliset" naiset btw tietävät miehesi varallisuuden ja menestyksen? Oletko itse asiasta heille kertonut? Sitä sanotaan kehuskeluksi ja asioillaan varta vasten (ja varsinkin toisten ansioilla, kuten miehen) kehuskelevat eivät ole yleensä kaikkein suosituinta seuraa, koska ovat aika raskasta kuunneltavaa. Myös niistä, joilla on myös hyvät kropat, koulutukset ja varakkaat miehet.

Sosiaaliset taidot ovat aika tärkeässä asemassa siinä, miten muut suhtautuvat. Ja kannattaa myös muistaa, että jotkut ovat kaikille tympeitä, joten on vain itsensä imartelua kuvitella, että laskutuksen lissu on mulle tympeä siksi, kun olen päällikkö jolla on luiska, audi ja toimarimies. Miksi lissu on tympeä myös siivoojalle, jolla on reppu, fillari ja työtön kaljasieppo?

Vierailija
36/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä pönkittäminen ja jalustalle nostaminen ja halu olla kadehdittava

Tottakai se on aina se negatiivinen vaihtoehto. Kuinkas muutenkaan.

Vierailija
37/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos joku kommentoi veskaasi kun pitää esim. Hermestä parempana, tämä johtuu mielestäsi kateudesta? Se ei voi johtua vain siitä, että hän PITÄÄ jotakin muuta merkkiä parempana?

Ja hyvä, että mainitsit "naisia mahdollisesti ärsyttävät asiat", koska väitän että suurin osa naisista ei esim. ymmärrä autoista juuri mitään. Tästä kertoo sekin, että useamman kerran työkaverit ovat ihmetelleet, milloin kenelläkin on "varaa kun on niin upea auto" ja kyseinen "upea" auto on ollut joku nolo vanha ja halpa mondeojaguar, karvalakkimersu tai teinibemari. Muutaman tonnin iankaikkisen vanha käytetty lousku, mutta koska merkki niin tietämättömälle = kallis.

Mistä nämä sinulle "kateelliset" naiset btw tietävät miehesi varallisuuden ja menestyksen? Oletko itse asiasta heille kertonut? Sitä sanotaan kehuskeluksi ja asioillaan varta vasten (ja varsinkin toisten ansioilla, kuten miehen) kehuskelevat eivät ole yleensä kaikkein suosituinta seuraa, koska ovat aika raskasta kuunneltavaa. Myös niistä, joilla on myös hyvät kropat, koulutukset ja varakkaat miehet.

Sosiaaliset taidot ovat aika tärkeässä asemassa siinä, miten muut suhtautuvat. Ja kannattaa myös muistaa, että jotkut ovat kaikille tympeitä, joten on vain itsensä imartelua kuvitella, että laskutuksen lissu on mulle tympeä siksi, kun olen päällikkö jolla on luiska, audi ja toimarimies. Miksi lissu on tympeä myös siivoojalle, jolla on reppu, fillari ja työtön kaljasieppo?

Neutraalisti omasta elämästä kertominen kehuskelua?

Vierailija
38/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus kohdistuu usein itseään vain hieman parempiin.

Eli aivan hyvin Anna 85 kg voi olla kateellinen 75-kiloiselle Miralle.

Tiina taas voi olla kateellinen Hannalle, vaikka Hanna ei olisi missin.näköinen, mutta kuitenkin kauniimpi kuin Tiina.

Yleensä pahin kateus kohdistuu läheisiin ihmisiin. He ovat itseä lähellä ja tämän takia heihin vertaa itseään enemmän kuin kuuluisaan huippumaliin joka tienaa miljoonia ja asuu hulppeassa talossa Kaliforniassa. Toki tuollaistakin kadehditaan mutta se ei satuta itseä niin pahasti kuin vaikkapa läheisen samanikäisen ja suht samannäköisen työkaverin lottovoitto.

Missä on sanottu, että 75-kiloinen Mira on "parempi" kuin 85-kiloinen Anna? Ja että nimenomaan Annan olisi oltava kateellinen?

Kuvittelevatko ihmiset itseä tukevampien ja lihavien ihmisten olevan heille kateellisia? Ehkä joo jos ei mitään muuta ole kuin ulkonäkö.

Ajatellaanpa tuohon Annaksi onnellisessa parisuhteessa ja hyvässä työssä oleva, iloinen ja suosittu, kuntoileva nainen. Ja Miraksi pätkäsuhteissa ja -töissä vasten tahtoaan oleva, sosiaalisesti taitamaton löysä sohvaperuna. Millä todennäköisyydellä Anna kadehtii Miraa, vaikka Mira onkin hoikempi? Niinpä.

Toisaalta uskon kyllä sellaisten olevan kateellinen toisten ulkonäöstä, joille se ulkonäkö on kaikki kaikessa. Suurimmalla osalla ihmisistä elämän onnellisuus kuitenkin tulee muista asioista kuin omasta pärstästä, sen ihailusta, vertailusta muihin ja kyttäämisestä josko joku "ruma" olisi minulle kateellinen. Siinä sitten päivän huippuhetki. Sillä välin paksut Annat viettävät laatuaikaa niin töissä kuin vapaa-ajalla.

Vierailija
39/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet just sellanen ku mä haluisin olla! :)

En ymmärrä tuota et jos et ota puheeks vuittonias, miks sitä pitää kommentoida. Se on ilkeyttä. Kohta lähtee ketju poistoon.

Vierailija
40/84 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks toiselle naiselle ei saa myöntää olevansa kateellinen? Sehän kertoo vaan hyvästä itsetunnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä